Gå til innhold

Aspergers


Haru

Anbefalte innlegg

Da har dere andre kriterier. Her jeg bor er hovedkriteriet at du trenger hjelp utenifra. Hvilket er litt logisk. Du får en diagnose for å få rett på hjelp. Hvorfor skulle du få rett på hjelp hvis du kan hjelpe deg selv?

Du får ikke en diagnose for å få svar på hvorfor du er som du er.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Jeg hadde vansker med å fullføre skolen, og fikk en utredning etter så lite som 20 år med disse problemene, for å se hva grunnen var.

De fant ut at jeg hadde aspergersyndrom, epilepsi og ADHD.

Sistnevnte diagnose var grunnen til at jeg sleit med skolen, og de to foregående har jeg aldri hatt noe problemer med.

Det vil si at jeg har både aspergersyndrom og epilepsi som diagnoser, uten at det har noen innvirkning på min hverdag eller evner til å gjøre det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har dere andre kriterier. Her jeg bor er hovedkriteriet at du trenger hjelp utenifra. Hvilket er litt logisk. Du får en diagnose for å få rett på hjelp. Hvorfor skulle du få rett på hjelp hvis du kan hjelpe deg selv?

Du får ikke en diagnose for å få svar på hvorfor du er som du er. Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Er du seriøs?

Anonymous poster hash: a8491...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs?

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Hva mener du, om jeg er seriøs? Jeg mener det jeg skriver ja. Jeg gikk ikke inn hit for å "tulle med aspergerne" hvis det var det du lurte på. Men fint om du spesifiserer hva du tror jeg tuller med og hvorfor.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere andre kriterier. Her jeg bor er hovedkriteriet at du trenger hjelp utenifra. Hvilket er litt logisk. Du får en diagnose for å få rett på hjelp. Hvorfor skulle du få rett på hjelp hvis du kan hjelpe deg selv?

Du får ikke en diagnose for å få svar på hvorfor du er som du er. Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Man kan ha en diagnose uten å være svak og heller klare å stå på egne ben. Du snakker mer om at man skal innse at man er "svak" og trenger hjelp fordi en er så "dårlig" osv. Noe som ikke nødvenidgvis er sant. Dog.....noen tar den raske veien ut av lidelser. Men der igjen.....Aspergers er ikke en sykdom ergo lidelse.

Hvem skal du høre på? En velutdannet psykolog og lege.....eller en person på et forum?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på / nedsatt empati er et diagnosekriterie for Asperger-diagnosen.

. Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Er det nå det da? Er ikke så sikker på det . . .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt en slik diagnose hadde jeg forlanget aktiv dødshjelp. Anonymous poster hash: 9b953...17c

Synes ikke denne replikken fortjener noe svar, men bruker den som unnskyldning for å skrive noe jeg gjerne vil skrive:

Jeg synes livet er fantastisk!

Jeg har møtt mye motstand i livet, har ikke alltid hatt det like bra pga omgivelsene og møter stadig nye utfordringer som kan være slitsomme. Men jeg er likevel fantastisk glad i livet, og jeg vet at jeg har en glede over verden som jeg sjelden finner hos "normale folk".

Og jeg tror at det at vi med as møter flere utfordringer enn mange andre, gir oss muligheten til å bli langt klokere enn mange andre. Vi må tenke over ting, forstå ting, gjøre vurderinger der andre bare glir intuitivt igjennom, og selv om det er slitsomt til tider, er det også berikende og lærerikt!

Aldri aktiv dødshjelp for min del.

Jeg forbanner av og til folk og sosiale konvensjoner, men aldri livet og aldri verden!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

  • 7 år senere...

Er du i jobb nå? Og er du i jobb i en aspergerbedrift eller et annet sted?

Anonymkode: 46ceb...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2015 at 10:56 AM, Yme said:

 

Jeg hadde vansker med å fullføre skolen, og fikk en utredning etter så lite som 20 år med disse problemene, for å se hva grunnen var.

De fant ut at jeg hadde aspergersyndrom, epilepsi og ADHD.

Sistnevnte diagnose var grunnen til at jeg sleit med skolen, og de to foregående har jeg aldri hatt noe problemer med.

 

Det vil si at jeg har både aspergersyndrom og epilepsi som diagnoser, uten at det har noen innvirkning på min hverdag eller evner til å gjøre det jeg trenger.

Asperger har overlapp med ADHD når det kommer til å fokusere på skolearbeid. Så kan vel like gjerne være aspergeren som ADHDen som gjorde at du slet på skolen.

Jeg har asperger og ikke ADHD og jeg slet veldig med skole og studier. Samme gjelder mange andre aspergere. Ikke alle aspergere er Sheldon Cooper når det kommer til å studere. 

Anonymkode: 46ceb...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Asperger har overlapp med ADHD når det kommer til å fokusere på skolearbeid. Så kan vel like gjerne være aspergeren som ADHDen som gjorde at du slet på skolen.

Jeg har asperger og ikke ADHD og jeg slet veldig med skole og studier. Samme gjelder mange andre aspergere. Ikke alle aspergere er Sheldon Cooper når det kommer til å studere. 

Anonymkode: 46ceb...df7

De sier at opp mot 80% av autister har ADHD også.

Anonymkode: 58752...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

De sier at opp mot 80% av autister har ADHD også.

Anonymkode: 58752...b13

Det er godt mulig. Vet det er stort overlapp blant autister og ADHDere. Og jeg vet også at svært mange med asperger ikke lykkes med  lavere og høyere utdanning pga konsentrasjonsvansker. 

Anonymkode: 46ceb...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er godt mulig. Vet det er stort overlapp blant autister og ADHDere. Og jeg vet også at svært mange med asperger ikke lykkes med  lavere og høyere utdanning pga konsentrasjonsvansker. 

Anonymkode: 46ceb...df7

Stemmer. Jeg har «AuDHD» og greier ikke høyere utdanning til tross for at jeg er smart og pleide å være vidunderbarn og skolelys osv. Begynte å slite allerede på ungdomsskolen, har 0 studieteknikk og klarer ikke konsentrere meg om det jeg leser i det hele tatt. Ikke er jeg interessert heller, og har egentlig ikke varig motivasjon for noen ting.

Anonymkode: 71984...760

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Asperger har overlapp med ADHD når det kommer til å fokusere på skolearbeid. Så kan vel like gjerne være aspergeren som ADHDen som gjorde at du slet på skolen.

Jeg har asperger og ikke ADHD og jeg slet veldig med skole og studier. Samme gjelder mange andre aspergere. Ikke alle aspergere er Sheldon Cooper når det kommer til å studere. 

Anonymkode: 46ceb...df7

7 år gammel tråd ^ ^ ^ ^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer. Jeg har «AuDHD» og greier ikke høyere utdanning til tross for at jeg er smart og pleide å være vidunderbarn og skolelys osv. Begynte å slite allerede på ungdomsskolen, har 0 studieteknikk og klarer ikke konsentrere meg om det jeg leser i det hele tatt. Ikke er jeg interessert heller, og har egentlig ikke varig motivasjon for noen ting.

Anonymkode: 71984...760

Jeg også har hatt perioder hvor jeg var "vidunderbarn, skolelys, osv". Men som deg så mistet jeg lysten og da stoppet det helt. Selv i voksen alder så "forstod" jeg ikke dette med at man må  gjøre ting man ikke har lyst til. Hadde jeg ikke motivasjonen til å lese på enkelte fag så gjorde jeg det ikke selv om fagene var viktig for å få fullført grad man kan bruke til å få jobb. 

5 minutter siden, Millimani said:

7 år gammel tråd ^ ^ ^ ^

Problemstillingen er vel ikke noe mindre aktuell i dag?

Anonymkode: 46ceb...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...