Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Her er jobbsituasjon litt usikker og dermed pengesituasjonen også. Håper på å dra til Legoland en tur, for storebrors skyld, men om vi blir hjemme satser jeg på mye fint vær ;)

Jeg skal snart tilbake på jobb, men her går dagene fort som bare det. Vi har vært på barseltreff innimellom, babykino eller bare hjemme og lekt. Lillesøster får vel rundt en time med lek med meg og litt egentid i løpet av dagen. Hun elsker å sitte i stolen sin og fange småsnacks (små maisringer) mens jeg rydder kjøkkenet eller lager mat. 

Som regel sover hun 1-1,5 timer to ganger i løpet av dagen, pluss kanskje 30 min ved henting av storebror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bestemte oss for syden, og har leid et hus sammen med en annen familie. Det er direktefly, så vi har hvertfall gjort reisen enklest mulig :)

Mini kjeder seg litt om dagene, han elsker å være sammen med andre voksne og babyer. Vi prøvde oss på babysang, men han likte det ikke så godt fordi han måtte være så mye i ro. Heldigvis har jeg en del kjente som er hjemme, så vi prøver å ta et par besøk i løpet av uka. Hvis vi ikke har vært på besøk er vi nødt til å gå en lang tur. Han sover 13 timer, med en oppvåkning på natta. Så har han to hviler på ca. 30 minutt i løpet av dagen. Egentid for mamman er et fremmedord! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittleken her er å sitte ved siden av lekeplassen, plukke ut lekene og så kaste de på gulvet. Om og om igjen ;) Hvis ikke storebror aller nådigst gidder å klovne litt for ham da. Det er det aller, aller morsomste han vet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. januar 2016 at 1.28, Porcelain skrev:

 

Angående isize setene, feks det nye til besafe og concord reverso.  Dette et en ny standard, som bare er godkjent i forholdsvis nye biler.  Be om å få se den lille boka der det står når dere ser på setet, vi bestilte nemlig et concord reverso som vi ikke kunne bruke i vår litt for gamle bil.. Så bare sjekk det, og prøv setet i bilen før dere kjøper :) 

Hva vil det si, hvilken ny standard? Har sett litt på izi combi x4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det er tusen seter å velge mellom, og at testene sier litt forskjellig, men at ansatte i butikker som selger bilstoler skal ha så lite peiling er bare :sur::kjempesinna:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Yvelia skrev:

Hva vil det si, hvilken ny standard? Har sett litt på izi combi x4. 

Sjekk besafe sin nettside, der finner du billiste i pdf.  Isofix og isize er ikke helt det samme,  selv om begge festes med isofix-festene.  

@bringebær har dessverre samme inntrykk jeg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Porcelain skrev:

Sjekk besafe sin nettside, der finner du billiste i pdf.  Isofix og isize er ikke helt det samme,  selv om begge festes med isofix-festene.  

@bringebær har dessverre samme inntrykk jeg og. 

Hmm, jeg sliter litt med å skjønne forskjellen jeg altså.. Besafe izi combi x4 er den jeg har sett på. Hvor kommer isize inn i bildet? Huff, skulle ønske en bilstol bare var en bilstol, hehe:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isofix er navnet på se metallkrokene enkelte bilstoler kan festes i. Da har de mothaker i underkant av stolen, på den siden som vender inn mot seteryggen i baksetet. Disse krokene kan holde bilstoler som går opp til 18 kg ved bruk av bare bilstolens seler. Forovervendte bilstoler i klasse tre (neste størrelse) med isofix bruker i tillegg bilen seler og har derfor ikke 18 kg-begrensningen.

Fordelen med isofix er at det er enklere å montere, med tilhørende lavere risiko for feilmontering. 

Isize er derimot den nye størrelsesstandarden. Før oppga man bare for hvilken vektklasse stolene var (0-13, 9-18 osv), men det fortalte ingenting om lengdebegrensningen. Min lange og tynne gutt måtte feks bytte lenge før han nådde maksvekt. Med isize skal det nå oppgis makshøyde også. Veldig praktisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende innlegg Schadenfreude :blomst:

Barnas Hus har besafe izi combi x4 isofix på tilbud nå, men jeg finner ingen tester på det setet. Vil gjerne ha et sete som kan brukes begge veier, selv om vi skal vente så lenge som mulig med å bytte. Noen som vet noe om dette setet? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra schadenfreude,  godt innlegg!  

 

BrikgBringebær jeg -_tror_ at besafe generelt er gode seter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh,  fikk dårlige nyheter angående jobb,  vet de sliter med masse sykemeldinger men virker som om de har tenkt å slite ut meg og med en gang.  Må sende noen eposter i ettermiddag, må ha hjelp av mannen slik at ikke tårene og frustrasjonen skinner mer gjennom enn den bør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bringebær skrev:

Takk for oppklarende innlegg Schadenfreude :blomst:

Barnas Hus har besafe izi combi x4 isofix på tilbud nå, men jeg finner ingen tester på det setet. Vil gjerne ha et sete som kan brukes begge veier, selv om vi skal vente så lenge som mulig med å bytte. Noen som vet noe om dette setet? :) 

 

3 timer siden, Bringebær skrev:

Takk for oppklarende innlegg Schadenfreude :blomst:

Barnas Hus har besafe izi combi x4 isofix på tilbud nå, men jeg finner ingen tester på det setet. Vil gjerne ha et sete som kan brukes begge veier, selv om vi skal vente så lenge som mulig med å bytte. Noen som vet noe om dette setet? :) 

Vi har sett på dette sete, og fikk prøve det i butikken. Det er jo stort, men det som var praktisk var at du kan justere sete etter hvor mye benplass barnet trenger, så det ikke behøver å bli så trangt i bilen med det første. Tor det kunne utgi så my som 10 cm ekstra benplass til den som sitter foran. du kunne vel også justere liggestilling flere hakk (tror jeg, men ta dette med en klype salt:-p ). Gutten vår satt iallefall veldig fint i det sete, så mye mer komfortabelt ut enn det lille babysete:-p men hun dama på barnas hus anbefalte ikke å bruke det framoverlent pga selene. 

 

takk for info schadenfreude, nå skjønner jeg forskjellen:)

 

Offda Porcelain, slik er det på jobben min å nå. Når skal du begynne? Jeg skal jo mest sannsynlig ta litt ulønnet permisjon også..får litt dårlig samvittighet for det, men igjen så er jeg litt letter over at jeg ikke må komme tilbake midt i alle sykmeldingene.

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vesla ble veldig fornøyd med nytt sete, nå sitter hun mye bedre og ser ut :)

Jeg har prøvd (sånn halvhjertet) å gå ned i vekt under permisjonen, men det er så vanskelig når man går hjemme! Tilgang på mat når man vil (prøver å ikke ha så mye usunt i skapene). Vi triller en del turer når vi kan, men det har vært så mye kaldt i det siste her eller så er det dårlig brøyta og vanskelig å gå med vogn. Søvnen er det så som så for tiden, hun styrer mye på kvelden og natta, så våkner hun tidlig.. Og når jeg er trøtt eier jeg ikke viljestyrke :dry: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med morsdagen!

@Bringebær jeg har også prøvd det samme, men det er så lett å gå og småspise hjemme. Ikke har jeg orket å gå så mye turer som jeg trodde jeg skulle, det har fristet mer å legge mini inne og sove en dupp selv. Tror det blir bedre når man kommer ut i jobb med litt mindre fristelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det blir lettere fremover, mildere vær og mer energi! Blir så tiltaksløs når det er dårlig vær. Har så lyst til å komme i form igjen før vi prøver på småsøsken til lillemor. 

Gratulerer med morsdagen damer :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med morsdagen :)

Her var det fullt godisstopp. Gikk supert. Går turer og trener litt styrke hjemme... Meeen så kommer mannen hjem etter å ha vært borte noen dager med et lass godteri... Ble litt sur... Var jo så flink.

Jaja... Det er bare å begynne på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med de siste kiloene! Jeg er der jeg var når jeg ble gravid og det er fire/fem kilo mer enn jeg liker. Har vært skikkelig flink i det siste, men i dag røyk jeg på en smell og spiste boller. Og det blir litt utskeielser i helgen og. Skjerper meg igjen fra i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har kiloene rast av, og jeg er fem kilo lettere enn da jeg ble gravid, men jeg likte kroppen bedre da altså. Alt henger og slenger, og jeg nekter å se meg selv i speilet. :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så deilig når man kommer inn i en god vane med kosthold og aktivitet. Det kommer ikke av seg selv her, har stort sett alt for god matlyst :dry: 

Er inne i en periode hvor jeg ikke "orker" å finne på så mye med lillesnupp, hun er så aktiv og rett og slett stressende å ha med seg på feks besøk :P Vi er på playdates hjemme hos andre bebbiser, der er det stort sett trygt. Men å besøke hennes gamle oldeforeldre med masse ting og tang overalt eller dra på babysvømming (hun elsker sluker, og det er ingen steder å sette henne fra seg der) er bare styr for tiden. Blir vel ikke bedre når hun begynner å gå heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...