Gå til innhold

j86 med to små


j86

Anbefalte innlegg

Hurra for barnehageplass! Også skal du ha kred for all treninga du har lagt ned altså! :klappe:

Her lurer vi på om vi skal ha 2 eller 3 år mellom barna, det er så vanskelig å bestemme seg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja det var en periode der det hastet litt med å få ammet på morgenen. Husker første gang hun sov natten gjennom og jeg lå våken fra kl 04 med spreng og ventet i 2 timer på at hun skulle våkne! Og jeg som hadde lengtet etter en natts sammenhengende sønv i 6 måneder! :P Typisk!

Jeg begynte å jobbe igjen for noen uker siden, så nå ammer jeg bare morgen og kveld og kanskje en gang på ettemiddagen av og til. Merker at melken gradvis forsvinner, men satser på å holde på noen måneder til. Hun er veldig glad i annen mat, så tror nok hun avvender seg selv før hun fyller året og det synes jeg er helt greit. 

Rart å være vekke fra henne store deler av dagen, men litt godt å tenke og snakke om litt andre ting på jobb. Kan ikke si den akademiske siden av meg har fått de største utfordringene de siste 8 månedene! Hun og pappaen koser seg veldig sammen på dagtid, og det er superkoselig å komme hjem til henne - hun stråler opp når hun seg meg! Tar meg selv i å småløpe litt hjemover så jeg får mest mulig tid med henne før leggetid. 

Nummer to er nok er stykke frem i tid her - kanskje vi prøver neste vår? Forrige gang var jeg sykemeldt i 5 måneder og innlagt på sykehus med ekstrem svangerskapskvalme, og trenger enda litt tid på meg før jeg kan gå gjennom det igjen merker jeg (selv om jeg så klart har et naivt håp om at jeg slipper unna neste gang)...

Godt jobbet med trening! Her ordnet vekten seg kjapt selv, men litt oppstramming hadde nok vært på sin plass! Tror jeg må vøre definisjonen på tynnfeit for øyeblikket. Bare synd den gode følelsen ved trening først kommer etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.2.2016 at 15.21, Trampe skrev:

Ooh, spennende med prøving på andremann! Dere er tøffe, altså, som går inn for to tette. Jeg hadde blitt innlagt på psykiatrisk om jeg hadde blitt gravid igjen nå :bond: 

Høres ut som om dere har gode netter. Velfortjent! Sammenhengende søvn utgjør en vanvittig forskjell i dagsformen. Lillegutt har fått tenner tidlig, har han ikke? Han er jo to mnd yngre enn lillebror, og her kom det to små tenner i forrige uke. Kanskje han er treig? :vetikke: Ingen biting i puppen så langt, heldigvis. Håper vi slipper unna! :jepp:   

Håper dere har en fin søndag :blomst: 

Jaa, spennende, men kjenner at jeg nesten blir litt nervøs med tanken på å starte prøvingen igjen allerede så fort! Men samtidig er det jo ønsket av både mannen og jeg at de blir ganske tette. Vi har søsken begge to, men de er veldig langt fra oss i alder, og vi har alltid ønsket oss å hatt søsken nærmere i alder selv.. Så vi får se da :nigo:

Jeg forstår GODT at du ikke kunne tenkt deg å blitt gravid igjen nå snarlig. Du har jo alledene en flott liten flokk og så må det ha vært og er utrolig tøft med lite søvn på nettene.

Tror at det er ganske tidlig med tenner ja! Måtte ta en sjekk i babyboka til mannen, og han fikk faktisk de første to tennene rundt 3 mnds alder, så han var veldig tidlig ute. Heldigvis kom de litt senere på lillegutt, det er jo virkelig risikosport med den amminga når sylskarpe tennene er på plass! Håper lillebror lar puppene dine i fred bitemessig og bare koser seg med melka! :hjerte:

22 timer siden, MissStiles skrev:

Gratulerer med barnehageplass!!

Dere har lyst på to barn tett etter hverandre? Så gøy med prøving! Jeg skjønner det med vekta. Lykke til!!

Tusen takk for det! Er så herlig å ha barnehage i boks. Har vært litt bekymret for om det kom til å ordne seg. Lille gutten vår blir altfor fort stor. Barnehage var jo uendelig frem i tid, men nå er føles det plutselig ti hakk nærmere når vi fikk en startdato.

Vi har lyst på to tette, ja. Etter 5 mnd med veldig lite sammenhengende søvn begynte vi å revurdere det litt..:overrasket: Men tror fremdeles på mer fordeler enn ulemper med å få tette barn :Nikke:

19 timer siden, Beccy87 skrev:

Hurra for barnehageplass da! Må være deilig å ha det i boks allerede. Når skal han starte? :)

Og så flink du er med vekta da! Forstår godt at du vil tilbake til den gamle kroppen din før du setter i gang igjen med ny runde. :jepp:

Jaaa, helt topp! Startdato var satt til midt i august, noe som passer utmerket :tommelsmil: Mannen har permisjon ut juli, så tar vi litt ferie sammen alle 3 i august. Har noen planer om kjøring til Danmark og hytteturer, så det skal bli herlig. Har dere fått plass til larven enda?

Takk for skryt med vekta :blomst: Tenkte det kom til å ta lang tid ettersom amming og slanking er fy-fy. Så har ikke spist veldig lite, har spist vanlig vedlikehold og latt ammingen og treninga ta bort det overflødige. Det har visst funka veldig fint det! Sier kanskje en del om hvor usunt jeg spiste... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nautika skrev:

Hurra for barnehageplass! Også skal du ha kred for all treninga du har lagt ned altså! :klappe:

Her lurer vi på om vi skal ha 2 eller 3 år mellom barna, det er så vanskelig å bestemme seg! :P

Tusen takk! :nigo:

Hvis dere skal prøve på 2 år er det jo ikke så altfor lenge igjen til prøvestart for dere da :sjarmor:Det vi har snakket om er å starte prøving rett etter sommeren, gjerne rundt august. Hvis den sitter, så blir det å få søsken med 2 års mellomrom, og dersom den ikke sitter så venter vi kanskje til året etter. Nå får man jo søskenprioritet ved barnehage (alt man må tenke på!), men ønsker helst å få barn litt tidligere på året. Har også et lite håp om ikke å være høygravid midt på sommeren. Det kan potensielt sett være ganske så hett! Nå hadde vi ikke noen bra sommer i fjor, men det var svett nok som høygravid likevel! Mannen har et bilde av meg som en strandet hvalross i bikini ute på terassen med største magen i byen brukt som bord for isen min. Hah! :laugh:

2 timer siden, sol. skrev:

Hehe, ja det var en periode der det hastet litt med å få ammet på morgenen. Husker første gang hun sov natten gjennom og jeg lå våken fra kl 04 med spreng og ventet i 2 timer på at hun skulle våkne! Og jeg som hadde lengtet etter en natts sammenhengende sønv i 6 måneder! :P Typisk!

Jeg begynte å jobbe igjen for noen uker siden, så nå ammer jeg bare morgen og kveld og kanskje en gang på ettemiddagen av og til. Merker at melken gradvis forsvinner, men satser på å holde på noen måneder til. Hun er veldig glad i annen mat, så tror nok hun avvender seg selv før hun fyller året og det synes jeg er helt greit. 

Rart å være vekke fra henne store deler av dagen, men litt godt å tenke og snakke om litt andre ting på jobb. Kan ikke si den akademiske siden av meg har fått de største utfordringene de siste 8 månedene! Hun og pappaen koser seg veldig sammen på dagtid, og det er superkoselig å komme hjem til henne - hun stråler opp når hun seg meg! Tar meg selv i å småløpe litt hjemover så jeg får mest mulig tid med henne før leggetid. 

Nummer to er nok er stykke frem i tid her - kanskje vi prøver neste vår? Forrige gang var jeg sykemeldt i 5 måneder og innlagt på sykehus med ekstrem svangerskapskvalme, og trenger enda litt tid på meg før jeg kan gå gjennom det igjen merker jeg (selv om jeg så klart har et naivt håp om at jeg slipper unna neste gang)...

Godt jobbet med trening! Her ordnet vekten seg kjapt selv, men litt oppstramming hadde nok vært på sin plass! Tror jeg må vøre definisjonen på tynnfeit for øyeblikket. Bare synd den gode følelsen ved trening først kommer etterpå :P

Ja, det er typisk altså! Når de små endelig sover er det vanskelig å gjøre det selv! Kjenner at jeg savner litt nattammingen selv om det er helt fantastisk å få litt lengre søvnstrekk enn før. Er jo vandt med å se han så ofte, så når vi legger han på eget rom i 19tiden så er det jo så uendelig lenge til jeg ser ham igjen! I går kveld måtte jeg gå inn og rundkysse han før jeg la meg selv fordi jeg savnet han sånn.

Du er allerede i jobb igjen ja! Godt å høre at det går fint. Kan tenke meg det er godt å få bruke hjernen litt mer aktivt igjen. Blir jo mye babyspråk og kanskje litt ensomt til tider å gå hjemme. Tror at jeg er klar selv når jeg skal tilbake på jobb i slutten av mai. Kjenner dog på at jeg er redd det blir altfor lite tid sammen med lillegutt. Det er så få timer etter jobb og før leggetid. De får bare behandles som hellige og utnyttes hver dag. Men før den tid er det jo pappapermisjon også, og det kan jeg tenke meg blir helt topp for de begge to.

Neste vår er jo ikke så fryktelig lenge til det heller. Da tenker dere rundt 3 års forskjell mellom barna? Forstår godt du ønsker å ta deg en pause og få ha kroppen for deg selv ettersom du hadde et så heftig svangerskap. Tror omtrent alle får 1 eller flere av 3: Vanskelig svangerskap / vanskelig fødsel / vanskelig barselstid. Her ble det jo vanskelig fødsel, men relativt greit svangerskap og veldig greit etter fødsel. Syns ikke det er så naivt å håpe, det kan jo godt være at svangerskapet blir lettere neste gang, finnes jo mange eksempler på det! :tommel: Og hvis det ikke blir det har du nok lært deg alle triks i boka for å komme deg gjennom det kan jeg tenke meg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, i dag lurte jeg lillegutt med laksegryte omsluttet av sviskemos :fnise: Ikke helt superfornøyd, men det gikk nå ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sporty dere er som skal ha to tette! Vi snakker om det vi også men her er jo R bare 4 måneder og en klassisk sovebaby. Men jeg er jo kjempe sliten likevel :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22. februar 2016 at 16.37, j86 skrev:

Tusen takk! :nigo:

Hvis dere skal prøve på 2 år er det jo ikke så altfor lenge igjen til prøvestart for dere da :sjarmor:Det vi har snakket om er å starte prøving rett etter sommeren, gjerne rundt august. Hvis den sitter, så blir det å få søsken med 2 års mellomrom, og dersom den ikke sitter så venter vi kanskje til året etter. Nå får man jo søskenprioritet ved barnehage (alt man må tenke på!), men ønsker helst å få barn litt tidligere på året. Har også et lite håp om ikke å være høygravid midt på sommeren. Det kan potensielt sett være ganske så hett! Nå hadde vi ikke noen bra sommer i fjor, men det var svett nok som høygravid likevel! Mannen har et bilde av meg som en strandet hvalross i bikini ute på terassen med største magen i byen brukt som bord for isen min. Hah! :laugh:

 

Jeg er ikke helt enig med meg selv om jeg ønsker 2 eller 3 år. Jeg var jo nettopp gravid, og så skal jeg liksom begynne å tenke på neste allerede?! M vil ha 3 år mellom med den begrunnelsen at det passer best mtp jobben :P Jeg ser for meg at det blir tøft de første årene, men at man får igjen for det senere ved å ha 2 år mellom. Greit å slippe unna 3-års trass med en nyfødt i hus :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nautika skrev:

Jeg er ikke helt enig med meg selv om jeg ønsker 2 eller 3 år. Jeg var jo nettopp gravid, og så skal jeg liksom begynne å tenke på neste allerede?! M vil ha 3 år mellom med den begrunnelsen at det passer best mtp jobben :P Jeg ser for meg at det blir tøft de første årene, men at man får igjen for det senere ved å ha 2 år mellom. Greit å slippe unna 3-års trass med en nyfødt i hus :ler: 

Her var toåringen mye vanskeligere å håndtere enn treåringen. Ingen treårstrass her, men det var rimelig tøft da han var to. I USA kaller de det "the terrible twos". Just sayin :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett hva jeg har prestert å få til i ammetåka da, dere? :bond:

Det står skrevet TYDELIG inne på portalen at enhver barnehageplass som ikke er svart på innen tiden blir frigitt slik at andre kan få den. Det er ikke noen tvil om hva som skjer dersom man ikke svarer.

Herregud.

Klarte å ikke svare innen fristen. Og det begynner å bli ganske mange dager siden. Har ikke noen unnskyldning engang. Tenkte bare "Yes, han fikk plass på førstevalget" og tenkte ikke noe mer over det. HELDIGVIS ringte de fra barnehagen for å ta en dobbeltsjekk om det virkelig var slik at vi ikke var interessert i plassen. Hun som ringte skulle prøve å utsette fristen for oss, og det ser heldigvis ut for at det har gått fint.

Vi lever farlig her i heimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææææ!!! 
Snakk om å leve på kanten da! :bond:
Kjempe flaks de ringte og håper det ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å heisann! :sjokkert: De kan da ikke ha et sånt system når de har med folk i ammetåka å gjøre! :bond: Så utrolig bra at de ringte fra barnehagen og at det forhåpentligvis ordner seg!
 

Når begynner lillegutt i barnehagen, egentlig? Siden du har fått barnehageplass allerede? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Beccy87 skrev:

Æææææ!!! 
Snakk om å leve på kanten da! :bond:
Kjempe flaks de ringte og håper det ordner seg. 

Ja, ikke sant!? Værste var at jeg ikke hadde peiling på at vi ikke hadde svart heller, det var bare ikke-eksisterende i tankene mine.

Uffavmeg! Godt at vi forhåpentligvis fikk en sjangse til der.

10 timer siden, juliane skrev:

Å heisann! :sjokkert: De kan da ikke ha et sånt system når de har med folk i ammetåka å gjøre! :bond: Så utrolig bra at de ringte fra barnehagen og at det forhåpentligvis ordner seg!
 

Når begynner lillegutt i barnehagen, egentlig? Siden du har fått barnehageplass allerede? :klo: 

Nei, helt enig! Det var bare 8 dagers svarfrist også, så ganske rigid system for personer med midlertidig manglende hjernekapasitet! :fnise: Håper virkelig det skal ordne seg. Blir så drøyt om han ikke får plass før til tidlig neste år hvis ikke!

Lillegutt har blitt tatt opp fra slutten av august. Så de er kanskje tidlig ute her med å sende tilbud og innhente svar på disse? Når er det planlagt at S skal starte, eller er dere kanskje ikke kommet så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte jo for en tid tilbake at vi startet prosjekt ammeslutt på natt. Det har jo medført at nettene har blitt MYE bedre for mor og hakket værre for far. Dette fordi lillegutt har våknet jevnlig med ønske om kos eller tutt, og hvis jeg har gått inn for å gi han det ble det ramaskrik. Kun faren var god nok der, sikkert ettersom det ikke er god melkelukt fra han.

I natt sov han rundt. :nigo:

Hadde et par helt korte våkninger rett etter han sovnet 1900, så var det litt kos og trøst rundt midnatt (bare helt kort), så hørte jeg ikke et knyst før 0600 i morges. Halleluja! Våknet av meg selv rundt 0400 og var forvirret over at jeg ikke ble vekket av gråting eller roping og måtte derfor selvfølgelig inn på rommet hans for å sjekke at alt var ok. Der sov han som en liten engel.

Åh, dette gjorde godt!

Skal på 6 mnds kontroll litt senere i dag, endelig en kontroll uten sprøytestikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fantastisk deilig med en natt der han sover rundt! :hoppe: Hvordan syns du det er å ha han på eget rom, egentlig? Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan hun noen sinne skal kunne ligge på eget rom. :P Hun spiser jo fremdeles "halve natta", men bortsett fra det må jeg innrømme at jeg tror jeg er litt avhengig av å ha henne nær meg også. :sjenert: Og så tenker jeg at det må være så utrolig stress å stå opp og gå inn på et annet rom når det er noe? Nå kan jeg jo ligge i senga mens jeg putter smokk, ammer, stryker og hva det skulle være...

Da er de bare tidlig ute med tilbud hos dere! :jepp: Her var søknadsfristen i går nemlig, og det går enda lang tid før man får et evt tilbud. Vi har ikke søkt siden vi ikke skal ha henne i barnehagen før januar, så da er det ingen vits i å søke i hovedopptaket. Med de nye reglene hadde hun jo hatt rett på plass fra høsten likevel, men jeg syns det er litt tidlig. Siden september- og oktoberbarna tydeligvis kan/må begynne i den mnd de ble født skulle jeg ønske hun hadde blitt født et par dager senere, så kunne hun begynt 31. oktober istedenfor 30. september. :P Føler en mnd faktisk har veldig mye å si når de er så små... Hadde spart 100.000 kr på  å la henne begynne i høst da, det vil jeg helst ikke tenke på... Men min vikar har jo kontrakt ut august, og de har allerede ansatt vikar for A når han går ut, så det hadde uansett vært vanskelig å stokke om på permisjonen nå. 

Så får vi bare håpe det er mulig å få en barnehageplass fra januar da...

Hvordan gikk kontrollen? Deilig å slippe vaksiner! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, juliane skrev:

Så fantastisk deilig med en natt der han sover rundt! :hoppe: Hvordan syns du det er å ha han på eget rom, egentlig? Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan hun noen sinne skal kunne ligge på eget rom. :P Hun spiser jo fremdeles "halve natta", men bortsett fra det må jeg innrømme at jeg tror jeg er litt avhengig av å ha henne nær meg også. :sjenert: Og så tenker jeg at det må være så utrolig stress å stå opp og gå inn på et annet rom når det er noe? Nå kan jeg jo ligge i senga mens jeg putter smokk, ammer, stryker og hva det skulle være...

Da er de bare tidlig ute med tilbud hos dere! :jepp: Her var søknadsfristen i går nemlig, og det går enda lang tid før man får et evt tilbud. Vi har ikke søkt siden vi ikke skal ha henne i barnehagen før januar, så da er det ingen vits i å søke i hovedopptaket. Med de nye reglene hadde hun jo hatt rett på plass fra høsten likevel, men jeg syns det er litt tidlig. Siden september- og oktoberbarna tydeligvis kan/må begynne i den mnd de ble født skulle jeg ønske hun hadde blitt født et par dager senere, så kunne hun begynt 31. oktober istedenfor 30. september. :P Føler en mnd faktisk har veldig mye å si når de er så små... Hadde spart 100.000 kr på  å la henne begynne i høst da, det vil jeg helst ikke tenke på... Men min vikar har jo kontrakt ut august, og de har allerede ansatt vikar for A når han går ut, så det hadde uansett vært vanskelig å stokke om på permisjonen nå. 

Så får vi bare håpe det er mulig å få en barnehageplass fra januar da...

Hvordan gikk kontrollen? Deilig å slippe vaksiner! :) 

Ja, det var helt fantastisk! Kanskje det kommer ei annen slik natt snart?! Nå vet vi jo ivertfall at han kan! Det å ha han på eget rom fungerer veldig fint for oss. Det er likevel litt trist, for jeg likte kjempegodt å ha han helt nær i sprinkelsenga si. Han har jo aldri trivdes med samsoving, forsøkte å ha et babynest i midten av oss i dobbeltsenga, men det gav veldig dårlig søvn for ham. Det var jo fordi han våknet så lett vi flyttet han på eget rom. Og fordi stua er veldig tett på soverommet vårt, så det ble sikkert litt unødvendig støy på kveldene.

I starten var det litt stress å stå opp og gå for å komme seg til et annet rom, men når det blir færre og færre våkninger så er det jo verd det. Han har i tillegg fått kortere oppvåkninger. Har også en god stol inne på lillegutts soverom, så kan lett sitte der en stund om det trengs.

Oi det er mye penger det er snakk om med tanke på barnehagestart ja.. Men det er som du sier ikke noe poeng å tenke på. Herlig med start i januar, da blir hun jo litt eldre før hun starter :-) Lillegutt her er jo bare akkuratt fylt 1 år når han skal starte. Håper han kan gå til da.  Faren var bare 9 mnd når han slapp seg og startet å gå, så kanskje det er arvelig?

Kontrollen gikk bra, fikk tommel opp på alt av legen (som mente at vi burde leie ut ungen til folk som trengte en oppmuntring - Han er ei skikkelig solstråle) :sol:Han er langt fremme motorisk og veldig til stede. Det som var negativt er at han la på seg knapt 250 gram siden sist kontroll, det var en del mindre enn ønskelig. Han er jo stor da, så det er sånn sett ikke et problem, men dropper litt fra kurven sin. I tillegg har vi stoppet med nattamming og han er ikke like lett å få til å amme som før, har det for travelt! Veier rett i underkant av 9 kg og er 70 cm lang :-) Dermed innfører vi et fullt grøtmåltid til + øker på med smaksprøver. Vi skal ivertfall ikke sultefore han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sov rundt i natt og :overrasket: Hva i alle dager er det som skjer?!

Prøvde å få inn litt ekstra mat på dagen, så det ble økologisk hirsegrøt med pæremos til frokost, halv porsjon risgrøt til midt på dagen og full porsjon havregrøt med svisker til kvelds. Skal få i han litt ekstra mat hver tenker jeg, skal ikke sultefore minien! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 måneder senere...

3 dager på overtid med mensen i dag... Og jeg som ikke har gtester. Må stikke innom og kjøpe i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...