Gå til innhold

j86 med to små


j86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk MissStiles! Feiringa var helt super.

Det er veldig kjekt med feiring, men det er jammen veldig kjekt når det er over og :opplyser: Var en smule sliten etterpå, spesielt ettersom mini hadde en litt vanskelig periode rett rundt feiringen der han var skikkelig nærhetssøkende og ingenting annet enn å bli holdt eller være i sele var godt nok. Han er jo lille sjef, så han fikk det som han ville såklart :Nikke:

Den siste tida har vi hatt skikkelig trøbbel med dagsoving, så jeg bestemte meg for å hjelpe han så godt jeg kunne i dag og gikk derfor 1.5 time tur i vogna og la meg sammen med han i senga litt senere slik at han fikk slappet av og sovnet 1.5 timer til. Det er det meste han har sovet på dagtid på flere uker. Det gjorde at han var i helt supert humør i ettermiddag / kveld og at det var null problem å legge han rett før kl 20. Trøtt som en dupp. Er spent på natta, håper den blir bra.

Mannen er ute hos en kompis for å se fotball og drikke øl, mens jeg slanger meg i sofaen med litt troika og farris. Ser frem til en rolig helg med mini og mannen. Det blir jammen lite tid for mannen til å se lille etter jobb og før leggetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det var en vellykket feiring! :strix:

 

Hvordan sover han på natta når det er så lite søvn på dagtid? 

Jaaa, det var herlig! Er glad for at vi hadde lokaler og hadde planlagt det slik at vi hadde hjelp med servering / rydding. Det hadde vært veldig mye ellers, med nesten 30 gjester.. Er en del mer arbeid enn det jeg trodde på forhånd iallefall.

Vet du, han sover stort sett ganske godt på natta (bank i bordet, håper jeg ikke jinxer det nå). Første soving er stort sett 4-6 timer og så er det en amming i 0100-0300 tiden før han sover 3-4 timer til. Stort sett sover han et par timer etter det også, men det har skjedd en del ganger at dagen starter rundt 5. Litt tidlig for min smak, men da er det jo bare å ta seg en lur senere tenker jeg. Hvordan er sovinga hos dere om dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan tenke meg det var mye å ordne, det er litt av grunnen til at vi rett og slett dropper navnefest for Larven, satser heller på stor feiring av ettårs dagen. :) 
 

Her sovner han sent, mellom midnatt og 2 men da sover han gjerne i ett strekk frem til 7-8 før han våkner og vil ha mat, så det er vi veldig fornøyd med. 
Sover også godt alt fra en til tre timer når vi er ute på trilletur, og ellers litt små dupper gjennom dagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vår kjæreste lille H er 3 mnd i dag :hoppendeglad:

Dessverre har det norske helsevesenet bestemt at denne dagen skal feires med å stikke lille, intetanende sjarmør med en vaksine i hvert lår. Tror mor gruer seg mest da, lille aner jo ikke hva som skal skje. Vaksine skal han uansett ta, så vi får bare komme oss gjennom det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 3 måneder!! :duskedame:

 

Og lykke til på HS, kom gjerne med en oppdatering på hvordan det går, vi skal til pers neste uke og lurer veldig på hvordan det kommer til å gå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måneder allerede?! :sjokkert: 

Regner med du har Paracet i hus, det er kjekt hvis de får feber av vaksinen. Her var stikkene glemt ganske så fort, hun smilte til hs på vei ut døra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 3 måneder!! :duskedame:

 

Og lykke til på HS, kom gjerne med en oppdatering på hvordan det går, vi skal til pers neste uke og lurer veldig på hvordan det kommer til å gå. :) 

Takk for det!

Gikk heldigvis veldig fint i dag. Det er nok nesten verst for mamma, som de sier.. Lille  H var drittøff og gråt veldig lite. Virket som han stokk litt av selve stikket på sprøyte 1, men ikke noe hysterisk gråting. Sprøyte nr 2 tror jeg var hakket værre, da var det litt mer gråting og heldigvis var faren med og trøstet. Jeg er ikke pysete på slikt i det hele tatt når det gjelder meg, kunne tatt en sprøyte eller blodprøve any time, men når det gjelder min kjæreste lille var det faktisk ganske vondt å se på. Tårer i øynene der ja! Men det var fort over, og formen hans etterpå har vært veldig god :)

3 måneder allerede?! :sjokkert: 

Regner med du har Paracet i hus, det er kjekt hvis de får feber av vaksinen. Her var stikkene glemt ganske så fort, hun smilte til hs på vei ut døra ;)

Ja, ikke sant! De 3 månedene siden jeg lå der i 24 varmegrader og fødet har jammen flydd forbi!

Takk for tips med paracet, kom heldigvis på det for noen dager siden og har stikkpiller i riktig milligram liggende klart. Ser heldigvis ikke ut som det er noe feber her foreløpig, men så vidt jeg skjønte kan det vel komme ila de første dagene..

___________________________________

Ellers var helsesøster veldig fornøyd med motoriske egenskaper og at han er veldig observant og sterk. *Stolt hønemor*. Kjøtt-og-fleskekontrollen (:fnise:) gikk også helt supert, han er en stor gutt og holder seg fint innenfor kurven sin. Fikk strenge-blikket fra HS når jeg spurte om vi kan starte med å gi smaksprøver snart. Det skal vi ikke finne på sa hun, minimum 4 mnd gammel, men aller helst 6 mnd. Jeg spurte hovedsakelig fordi jeg ser at han er interessert i det vi spiser, og så er han jo ganske stor å holde mett på kun morsmelk. I tillegg har jeg latt han slikke på eple og litt diverse, og han blir jo dypt fasinert og slikker som en helt. Menmen, det er greit det. Synes at amming er det koseligste som finnes, så ammer han gjerne lenge jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Gikk heldigvis veldig fint i dag. Det er nok nesten verst for mamma, som de sier.. Lille  H var drittøff og gråt veldig lite. Virket som han stokk litt av selve stikket på sprøyte 1, men ikke noe hysterisk gråting. Sprøyte nr 2 tror jeg var hakket værre, da var det litt mer gråting og heldigvis var faren med og trøstet. Jeg er ikke pysete på slikt i det hele tatt når det gjelder meg, kunne tatt en sprøyte eller blodprøve any time, men når det gjelder min kjæreste lille var det faktisk ganske vondt å se på. Tårer i øynene der ja! Men det var fort over, og formen hans etterpå har vært veldig god :)

Ja, ikke sant! De 3 månedene siden jeg lå der i 24 varmegrader og fødet har jammen flydd forbi!

Takk for tips med paracet, kom heldigvis på det for noen dager siden og har stikkpiller i riktig milligram liggende klart. Ser heldigvis ikke ut som det er noe feber her foreløpig, men så vidt jeg skjønte kan det vel komme ila de første dagene..

___________________________________

Ellers var helsesøster veldig fornøyd med motoriske egenskaper og at han er veldig observant og sterk. *Stolt hønemor*. Kjøtt-og-fleskekontrollen (:fnise:) gikk også helt supert, han er en stor gutt og holder seg fint innenfor kurven sin. Fikk strenge-blikket fra HS når jeg spurte om vi kan starte med å gi smaksprøver snart. Det skal vi ikke finne på sa hun, minimum 4 mnd gammel, men aller helst 6 mnd. Jeg spurte hovedsakelig fordi jeg ser at han er interessert i det vi spiser, og så er han jo ganske stor å holde mett på kun morsmelk. I tillegg har jeg latt han slikke på eple og litt diverse, og han blir jo dypt fasinert og slikker som en helt. Menmen, det er greit det. Synes at amming er det koseligste som finnes, så ammer han gjerne lenge jeg!

Her sa HS på eget initiativ at vi gjerne måtte begynne å gi smaksprøver da dattera ble 4 måneder, så det har vi gjort. Rart at de sier så mye forskjellig på de forskjellige helsestasjonene synes jeg. Så interessert hun har vært i mat tror jeg det var riktig avgjørelse :fnise: Går helt bananas når hun får smake på noe selv, og prøver å stjele ALT jeg spiser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tenkt å gi smaksprøver når han bikker 4 måneder, det virker som de fleste er enige om det. 
Når det kommer til HS så får jeg bare mer og mer inntrykk av at de ikke vet helt hva de driver med rundt om.. Det er jo så mange forskjellige svar man får alt ettersom hvem man spør, og jeg har flere ganger opplevd å måtte google hjemme fordi HS svar er 'det er jeg litt usikker på' eller enda verre 'det vet jeg ikke'! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tenkt å gi smaksprøver når han bikker 4 måneder, det virker som de fleste er enige om det. 
Når det kommer til HS så får jeg bare mer og mer inntrykk av at de ikke vet helt hva de driver med rundt om.. Det er jo så mange forskjellige svar man får alt ettersom hvem man spør, og jeg har flere ganger opplevd å måtte google hjemme fordi HS svar er 'det er jeg litt usikker på' eller enda verre 'det vet jeg ikke'! :sjokkert:

Helt enig. Jeg pleier å sjekke NHI sine sider uansett om HS virker sikker, for det virker som om det er mange småkonger rundt om kring, og mange med mer eller mindre merkelige kampsaker som de "prakker" på dem som sogner til helsestasjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også at HS sier mye rart.. På basel på sykehuset fikk jeg også forskjellig svar på alt jeg lurte på rundt ammingen avhengig av hvem som var på vakt. Så tror det er like greit å stole på seg selv og det man tror er riktig. Så i dag ble det rett og slett en skikkelig trossing av HS sitt råd og jeg lot lillemann slikke på et eple. Han elsker det jo! Så lenge ingenting svelges nekter jeg å tro det får konsekvenser for den umodne tarmen hans.

Hadde også en liten diskusjon med mannen, og vi ble enige om å forsiktig starte innføringen av grøt og diverse smaksprøver om rett over 2 uker. For ettersom lille H er født 9 dager for sent er han faktisk bikket 4 mnd da allerede. Og ettersom han er såpass urolig og vanskelig å holde mett, så tror jeg at det er riktig for oss.

Ellers har det vært noen urolige netter og litt sutrete dager etter vaksinen på mandag. Håper at i morgen blir bedre. Han nektet å sove når jeg forsøkte å legge han nå nettopp, så hentet han bare inn i stua. Nå sitter han her ved siden av meg støttet av en pute og under et teppe mens han niglor på TVen. Lager koselyder og har det fint. Så får han heller legge seg når han er klar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var små var retningslinjene at msn kunne begynne med fast føde fra tre mnd, faktisk. I mitt babyalbum er det et bilde av juliane 3 mnd som storkoser seg med grøt i vippestolen. Og det har ikke gått sånn innmari galt med meg altså! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var små var retningslinjene at msn kunne begynne med fast føde fra tre mnd, faktisk. I mitt babyalbum er det et bilde av juliane 3 mnd som storkoser seg med grøt i vippestolen. Og det har ikke gått sånn innmari galt med meg altså! ;) 

Ja, ikke sant! Det frie 80-tallet! :fnise: Ser i babyboka til mannen at han fikk risengrynsgrøt ved 3 mnds alder, og han har heller ikke tatt noen skade av det Vi får vel bare kjøre på, selv om jeg er utrolig bekymret for at han dropper alt som heter amming når han finner ut at det finnes bedre mat enn morsmelk. Synes det er en skikkelig kosestund på hver amming og vil helst ikke gi slipp på det tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sant som de sier over her, det ble da fine mennesker av oss også, selv om retningslinjene har endret seg opp igjennom. 
Det viktigste er nok å se an hva som passer best for deg, ditt barn, du vet best. Stol på magefølelsen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Det farligste med eplebiter er vel at noen babyer har klart å bli kvalt selv om det bare skulle suge på det. Det lille av eplesaften de klarer å sutte på har ikke noe å si for tarmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er litt stille fra denne kanten om dagen, men det er jo mest fordi at lillegutten vår er ankommet og tar opp mesteparten av både tiden og oppmerksomheten, akkurat slik det skal være :hjerte: Vil likevel ha dagboka slik at jeg kan skrive litt i blandt, og så snakker vi jo om å starte prøving på lille nr 2 midt i 2016. Og DET er ikke lenge til!

I går kjørte vi på med første smaksprøve for mini. Bestemte oss for å gå for most potet blanda inn med en haug morsmelk. Veldig morsomt å observere uttrykket hans :fnise: Litt gikk ned, litt gikk ut, men kjekkest av alt var at han så ut for å digge det! Gleder meg kjempemasse til potet part 2 senere i dag :nigo:

Ellers går det i relativt lite søvn (har gått opp til 3-4 nattamminger igjen hver natt de siste 10 dagene) og litt juleforberedelser. Strikker, baker litt kakemenn og pepperkaker, har laget og sendt ut julekort. Dagene flyr. Gleder meg til venninnegjengen blir samlet nærmere jul, da blir det første vinkvelden på meg på LANG tid! Pappaen har fått dreisen på legginga nå, så da går det fint om mamma tar seg en liten tur på vift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...