Gå til innhold

j86 med to små


j86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen :hjerte: -lig takk @MissStiles @Beccy87, @miore, @Nautika, @Porcelain, @Frøkenanonym, @Nori og @sitronkake:hjerter_rundt:

Har vært i en lykkeboble siste tiden. Selv om jeg stort sett er i drømmeland før klokken 22 på kvelden er formen ganske god. Jeg har fått henvisning til fysio som jeg endelig somlet meg til å bestille time hos, så i morgen den dag er det gang på det! Er ganske gåen i hoften på kveldene og syns det er ganske vondt å bøye meg. Upraktisk kombo med liten, superaktiv gutt.

Lillegutt er inne i en skikkelig solskinnsperiode etter at jekslene endelig brøt gjennom. Bare smil, latter og babling hele dagene. Nå har han knekt koden på bruk av gaffel alene, så han spiste kjøttdeig og spagetti helt selv i dag. Han gav tydelig uttrykk for at det var noe som falt i smak. Skjelvende "mmMMMmm" med jevne mellomrom. Smelt.

Det skal egentlig være en til offshorereise nå om ikke så lenge, men jeg kjenner at jeg kanskje ikke orker det. Var så sliten etter sist tur ut, og det blir neppe noe bedre denne gang. Så langt har jeg lagt på meg rett i underkant av 5 kg og er i uke 19+4. Er med andre ord litt ekstra å bære på, og det blir ufattelig mye trappegåing der ute. Tror det må litt skjerpings inn på kostholdet, kan ikke skryte på meg å ha vært spesielt flink der.

Tror vi kanskje har funnet navn til lille i magen også, gikk visst kjappere å diskutere jentenavn enn guttenavn :nigo:

 

 

Endret av j86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Skyblue skrev:

Så herlig med en av hver da! Og for en gangs skyld tippet jeg riktig! ;) men nå var jeg ikke i tvil da! Haha.

Hihi, nei der hadde du full kontroll :nigo: Veldig kjekt å få en av hver, tenker A4 familien er komplett og vi kommer mest sannsynlig aldri til å kjenne på at vi skulle kanskje fått et barn til slik at vi muligens fikk begge kjønn... Slik som det kanskje hadde vært hvis vi fikk to gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler skamløst @Beccy87 sitt oppsett for gravidoppdatering og kjører på:

 
Termin
07 mars 2017

Hvor langt på vei
20+5

Dager igjen
145 dager har gått og 138 dager er igjen (Eller hvis hu her er like treig som storebror ser vi på 154 dager igjen....)

Kjønn
:babyjente:

Navn
Vi har foreløpig 3 alternativer, men hun heter et navn som vi stort sett kaller magen, så mest sannsynlig blir det dette navnet. Passer veldig godt med storebrors navn også.

Størrelse
Hun er ca 325 gram og 25cm fra hodet til føtter

Kjenner du bevegelser
Ja. Har kjent det i mange uker nå. Tydelig siden ca uke 15, men kjente det forsiktig før det. Har morkaken på fremre vegg, så er rart at hun kjennes så godt. Mannen har også fått kjenne på bevegelsene. Aktiv krabat, akkurat som storebror.

Form
Jobber 100% og vel så det. Ny jobb, så må prestere. Får behandling for bekkenløsning hos fysio i form av øvelser og tips/triks. Har også migrene til tider (svangerskapsrelatert) og halsbrannen er kommet for fult. Jeg er ikke sikker på hvor lenge jeg kan fortsette i dette tempoet, men håper det holder en stund til. Må legge meg tidlig hver dag og har ikke noe overskudd etter lillegutt er i seng om kvelden. Men føler ikke jeg direkte kan klage, for formen er jo fortsatt grei. Har noen venninner som er omtrent like langt i svangerskapet, og de har alle litt gradert sykemelding. Må si det høres godt ut å få litt tid til å hente seg inn.


Plager
Bekkenløsning, hodepine, trøtt. 

Cravings
Nei, merkelig nok. Litt sultnere enn jeg pleier å være. Ingen spesielle lyster eller avsmaker.

Humør
Jeg er vanligvis ekstremt stabil i humøret ( i ugravid tilstand), men nå sliter jeg litt med tårene av diverse. F.eks når mannen forteller noe som er litt trist om folk jeg kjenner eller ikke kjenner, av tven med nyheter osv. Eller bare når lillegutt er usannsynlig herlig :hjerte:

Vektøkning
+ 5 kg ca

Strekkmerker
Nei. Slapp det sist (eller noen små på lårene som jeg ikke er sikker på om kommer fra graviditeten eller ei), så hadde vært utrolig digg å slippe denne gang og.

Innkjøp og utstyr
Nei. Er snart ferdig med et nydelig strikket teppe til henne (byssanlullteppe fra klompelompe) og skal strikke mer. Ellers blir det en ny seng og base til bilstol ivertfall. Har ikke planlagt så mye enda. Det blir mye gutteklær på henne, så hun får bare være klar for ikke å bli en liten blondeprinsesse.

Neste kontroll
Legetime om to uker. Men da er jeg nok offshore. Så vi får se da.

Fødselsforventninger
Traumatisk fødsel sist. Jeg er nok idiotisk optimistisk, for jeg tenker at det går fint denne gang. Uansett overlevde jeg sist, og det blir nok ikke værre. Så DETTE skal jeg klare. Får ekstra oppfølging i forkant av fødsel på sykehuset.

Hodet ned/festet
Nei, det tror jeg ikke!

Utålmodig 
Nei. Dagene og ukene flyr. Jeg er ikke utålmodig enda heldigvis. 

Endret av j86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som strikker!
Har du alltid vært det eller har du blitt det etter barn? :)  

Og hvor lenge kan du jobbe ute? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 21.10.2016 den 22.41, Beccy87 skrev:

Så flink du er som strikker!
Har du alltid vært det eller har du blitt det etter barn? :)  

Og hvor lenge kan du jobbe ute? :klo:

Takk for det :) Treiga som svarer her.. Er jammen flinkere å skrive i andres dagbøker enn min egen tror jeg! Startet å strikke når jeg fikk lillegutt, og så har det blitt ganske mye strikking etter det. Veldig kjekk hobby synes jeg.

Man kan teoretisk sett jobbe ute helt til og med uke 28, men det tror jeg at det er de færreste som gjør! Ganske tungt stort sett med laaaange skift og mye gåing. Føles nok ikke helt bra med helikoptertur osv også, mye støy og risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en ny oppdatering på svangerskapet :)

Termin
07 mars 2017

Hvor langt på vei
23+1

Dager igjen
162 dager har gått og 121 dager er igjen

Kjønn
:babyjente:

Navn
Vi har litt alternativer, men synes det er vanskelig. Prøver å spørre venner og familie om de har forslag. Vi har en hemmelig favoritt som vi kaller magen, så det er veldig godt mulig at det blir dette navnet. Passer veldig godt med storebrors navn også.

Størrelse
Hun er ca 500 gram og 28cm fra hodet til føtter

Kjenner du bevegelser
Ja. Har kjent det i mange uker nå. Tydelig siden ca uke 15, men kjente det forsiktig før det. Har morkaken på fremre vegg, så er rart at hun kjennes så godt. Mannen har også fått kjenne på bevegelsene. Hun har lange perioder der hun er helt rolig. Noen ganger kjenner jeg det ikke utenom på morningen når jeg ligger i senga og kvelden før jeg sovner. 

Form
Jobbet 100% og vel så det frem til slutten av sist uke. Ny jobb, så må prestere. Får enda behandling for bekkenløsning hos fysio i form av øvelser og tips/triks. Måtte derimot be om litt tilrettelegging fra og med denne uka av, så da får vi se om det blir litt kortere dager eller om jeg prøver å få meg en fridag innimellom.

I dag kom det faktisk litt melk ut fra brystene. Sprøtt at kroppen blir klar så tidlig!


Plager
Bekkenløsning, hodepine, trøtt. 

Cravings
Ganske godtesyk for tiden.. Ikke en bra kombo sammen med litt mer stillesittende liv pga bekkenløsningen (+ at jeg jo fikk stort barn sist!)

Humør
Er nok litt ekstra følsom for tiden. Tar lett til tårene. Ikke noe kranglete eller bråsint eller noe heldigvis.

Vektøkning
+ 7 kg ca :sprettoy: Nå kommer kiloene farlig fort. Må nok litt skjerpings inn på kostholdet. (Gått fra 62 kg til 69)

Strekkmerker
Nei. Slapp det sist (eller noen små på lårene som jeg ikke er sikker på om kommer fra graviditeten eller ei), så hadde vært utrolig digg å slippe denne gang og.

Innkjøp og utstyr
Nei. Er snart ferdig med et nydelig strikket teppe til henne (byssanlullteppe fra klompelompe) og skal strikke mer. Ellers blir det en ny seng og base til bilstol ivertfall. Har ikke planlagt så mye enda. Det blir mye gutteklær på henne, så hun får bare være klar for ikke å bli en liten blondeprinsesse.

Neste kontroll
Hadde legetime denne uka. 2+ på forhøyet proteinverdi på urinen, symfysemål langt over linjen og så tok jeg influensavaksinen. Neste time er hos JM i starten av desember.

Fødselsforventninger
Traumatisk fødsel sist. Jeg er nok idiotisk optimistisk, for jeg tenker at det går fint denne gang. Uansett overlevde jeg sist, og det blir nok ikke værre. Så DETTE skal jeg klare. Får ekstra oppfølging i forkant av fødsel på sykehuset.

Hodet ned/festet
Nei, det tror jeg ikke!

Utålmodig 
Nei. Ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig 4 mnd til termin i dag! 

Jeg har fått en hekkans kvalme som holdt meg våken i natt og er skikkelig ubehagelig enda. Tar meg selv i å telle tiden før jeg kan dra hjem fra jobb. Merkelige greier. Kvalme nå?! Er du helt sinnsforvirret kroppen? Det er langt over kvalmetiden i svangerskapet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.11.2016 den 16.11, Beccy87 skrev:

Hvordan går det med deg? 
Har du vært hos legen med kvalmen? 
Dumme-rote-kroppen! 
:kose:

Tusen takk som spør :klem: Jeg har ikke vært hos legen, nei. Tror at det værste har gitt seg, selv om det kommer kvalmebøyer enda. Det er i all hovedsak bekkenet som er problemet om dagen, så der er vi jammen i samme båt.

På 12.11.2016 den 14.55, Nori skrev:

Kroppen er ikke til å bli klok på. Håper du føler deg bedre nå! :klem:

Takk for det :blomst:Nei, det er jammen noe nytt hele tiden føler jeg. Skulle ikke vært så eplekjekk i starten av svangerskapet. Følte jeg slapp så lett unna da, så jeg snakket om at det virker for meg å være lettere å bære frem ei jente enn en gutt. Det ser ut som det egentlig ikke er det, men at plagene fordeler seg på en annen måte :tongue:

 

Denne uka har så langt vært superamputert. Var hjemme med febersyk lillegutt på mandag, mannen hjemme med ham tirsdag, jeg hjemme med min egen graderte sykemelding på onsdag. Så leverte han en skikkelig bløt bleie i øyeblikket jeg hadde fått på oss begge yttertøy for å dra i barnehagen i morges, så da var det bare å kle av og komme seg inn igjen. Og så er det planleggingsdag i barnehagen i morgen. Må jo nesten bare le litt av det hele :fnise:

Blir nok ikke prisen for årets nyansatte på jobb. Får bare prøve å tenke på at det er lite å bevise når jeg kommer tilbake fra permisjon, setter jo baren rimelig lavt her med å klare å være til stede hele 1 dag på ei uke :nigo:

OBS- Litt syting følger: Ellers er formen ikke spesielt god. Føler på at jeg burer meg litt vel mye inne. Synes det er vanskelig å få spart opp nok energi til å komme meg ut på kvelden. Det gjør at det blir mye strikketid, så har så langt laget et superfint babyteppe, bukse og nå ferdigstilte jeg nettopp en kombinert lue/skjerf. Er også såpass plaget av bekkenet at det rett og slett blir for heftig for meg med trening eller turer over 20 min, så alt begrenser seg så veldig. Og så er det jo svart, vått og vindig vær ute, noe som også demper motivasjonen på å komme seg ut. Æsj.

24+5 i dag og det er 110 dager igjen til termin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjedelig med formen :klemmer: Kjenner godt igjen det der med å bure seg inne og ikke være så sosial når man er sliten og trøtt! Det er jo alltid superhyggelig når man bare kommer seg ut, men dørstokkmila er utrolig høy og lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord Miore 😊 Det høres ut som du kunne trenge noen selv etter siste døgnet, håper både du og mannen har det MYE bedre i dag! 

Her måtte jeg krype til korset og få meg 40% sykemelding. I nye jobben og greier. Men altså, går det ikke, så går det bare ikke. Er helt utslitt kjenner jeg. Skal bli godt å få litt tid til å hente seg inn på. Kanskje jeg til og med orker å ha noe sosial omgang etter hvert, hvem vet :P

Har vært litt bekymret for at vektøkningen kom så fort på, men nå har det heldigvis stått stille på +8 kg siden november startet. 25+5 i dag. Må kikke litt tilbake på hva det ble totalt av vektøkning sist, men mener det var totalt  14 kg. Hadde vært greit om det ikke ble så mye mer, for da blir det så hardt å gå det av igjen. I tillegg er jeg jo veldig bekymret for stort barn ettersom lillegutt var ganske stor og det nok medførte litt hardere fødsel. Skal heldigvis inn på en vekstestimering en måneds tid før termin. Må fokusere mer på kosthold enn sist. Jordmor snakket om at dess mindre sukker siste par-tre mnd, dess bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du vekstestimering?
Er det fordi lillegutt var stor (og hvor stor var han egentlig)? 

Sykemelding er bra, det må til! 
Jeg merker det er stooooor forskjell på å være gravid med og uten barn fra før altså! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner sykemeldingen godt! Synes du har holdt høyt tempo veldig lenge, jeg. Husker så sliten jeg var uten barn, da sov jeg gjerne to-tre timer på ettermiddagen hver bidige dag svangerskapet gjennom. Det går jo bare ikke når man har en liten tass fra før av som skal ha oppmerksomhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...