Gå til innhold

Livet er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar...


Tia Maria

Anbefalte innlegg

Ny bruker og ny dagbok, kjekt å starte med blanke ark. :danse:

Planen er å fylle denne med tanker om hverdagen, livet som mor til M&M, god mat og drikke, prosjekt "Kom i form igjen" og sikkert litt av hvert annet.

Akkurat nå innser jeg at god mat og drikke ikke nødvendigvis hører sammen med prosjekt "Kom i form igjen"... Kvelden har blitt avsluttet med hvitvin og en liten porsjon chips, en hvitvin som ble anbefalt av damen på polet, dvs hun anbefalte jo først alle Chardonnayvinene en etter en... Det hjalp meg jo ikke så mye, men til slutt klarte hun å ende opp på en argentinsk en og jeg tenkte hvorfor ikke...

Men nå skal det køyes her, x antall netter med lille M tar på, i natt skal mannen gjøre en innsats så kanskje jeg får en hel natt med sammenhengende søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Glemte helt at jeg hadde startet opp dagbok, nå skal jeg sparke liv i den igjen.

I natt har lille M sovet hele natta uten mat... Håper virkelig dette er starten på noe, nattesøvn er gull verdt. Ellers er store M nå levert i barnehagen og jeg har få planer for dagen. Prøver å få gjort ferdig en fotobok fra fjorårets ferie slik at denne kan bestilles mens det fremdeles er 50% på fotobøker hos Foto Knudsen. Dessuten har jeg er lite fjell av klær som må ryddes opp og x antall ulike tegne og hobbysaker som skal flyttes inn på store M sitt rom, vi har endelig fått satt inn skrivepult der. Så nå refererer hun til rommet sitt som kontoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart stille i huset... Dvs utenfor tordner det, men inne har snart både lille M og store M køyet. Store M sovner som regel greit når hun først er lagt, lille M er litt mer styr, men til å være så liten så er det slett ikke verst. Og er mannen som skal ta den jobben idag så da kan jeg finne sofaen. Tenkte jo å gå meg en tur, men det er jo blitt anbefalt at man holder seg innendørs i dette været.

Ellers vært en dag jeg har fått gjort lite annet enn å ta meg av lille M når vi var alene, fikk lagd middag, men ellers var det ikke snakk om å sove alene idag. Så da ble det mye kos. Fikk gjort unna et par ting da mannen kom hjem og kunne ta kosingen da. Store M klarte jo å sørge for litt ekstraarbeid også, skulle bare hente perlene sine, men så plutselig var de spredd utover trappa og underetasjen. Lurer litt på hvordan andre foreldre reagerer da. Er det: "Huff da, det var jo dumt lille deg. Jeg skal rydde opp jeg." Ellers er det litt sånn som meg, som kanskje roper mer enn å snakke "Pokker, neeeeei... Du må jo ikke snu boksen på hodet, det går jo ikke ann..." Før jeg rekker å ta meg sammen, puste og spørre med litt roligere stemme: "Hva skjedde? Nå må vi rydde opp det vi klarer og så får støvsugeren få resten..." Til slutt etter at alt er ryddet og underetasjen er støvsugd: "Har du nå lært at det ikke er lurt å snu boksen på hodet?" Puh, store M er litt klomsete og uheldig, tror hun har arvet det av faren, han er litt samme typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp, idag skulle ikke lille M sove hele natta, neida... Våknet i tretiden, spiste og tullet litt (jeg tuller ikke altså, det klarer han på egenhånd), så litt sengeturning og drømmeland igjen. Er rolig og fornøyd hele tiden da, men våken... Og jeg vil jo helst se at han sovner og legge over dyna før jeg sovner igjen. Og så blir det noen timer søvn på meg før store M våkner halv sju. burde virkelig synkronisert disse ungene, for lille M sover jo gjerne til åtte-ni. Var litt argh på mannen for at han hadde dratt på jobb alt, men forstår jo det også, om noen uker så kan jeg også stikke av på jobb et par dager i uka.

Men nå er frokost og kaffe inntatt, lunta er fremdeles litt kort pga litt lite søvn. Store M ser litt barne tv og jeg sjekker pcen. Er iallefall nesten klar for en ny dag, forhåpentligvis litt mindre klam og varm enn i går. Og i kveld skal jeg legge meg tidlig...

Endret av Tia Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tidlig morgen... Lille M våknet litt før fem og sovnet ca halv seks, store M våknet seks... Så litt lite søvn på meg. Valgte en litt annen taktikk enn i går da, istedenfor å daffe rundt udusja og lite lekker har jeg nå dusjet og sminket meg lett. Laget grove lapper til meg og store M og etterhvert står vel også lille M opp.

Idag er planen å rydde litt, kanskje vaske litt på badet hvis lille M samarbeider og evt duppe litt på sofaen med lille M sovende i fanget. Han sover definitivt best i fanget og idag tror jeg ikke jeg orker noe lære å sove alene prosjekt. Det var ingen suksess igår... og med småsliten mor er det greit å vente.

Ellers er fotobok, takkekort og en vannflaske med bildemotiv bestilt, så nå venter jeg spent. Blir boka bra så har jeg en del flere som skal lages...

Endret av Tia Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med besøk!

Her er det ikke masse som skjer om dagen, lille M styrer som vanlig litt på natta og store M våkner tidlig. Var i passe dårlig humør idag, må nok komme meg litt mer ut. Gikk en lang tur nå før leggetid, stikke av litt fra rot, mann og sovende barn.

Mest spennende idag er en liten biltur vi gjorde etter jobb, lille M fikk sove litt og vi voksne fikk sjekket ut et område hvor vi vurderer å kjøpe hus... Så nå håper jeg at drømmehuset skal dukke opp på Finn, litt lyst på mer plass og mer luft rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag sov begge de små til klokka sju (lille M turnet riktignok litt rundt i femtiden), men det er jeg jo fornøyd med. Rakk ikke dusje så idag ble det en liten vurdering på badet, hvor presentabel må man være for å levere i barnehagen og stikke innom postkontoret og butikken. Normalt leverer man jo før jobb og da pleier jeg å se ganske presentabel ut som nydusjet, sminket og med ok klær (alt fra pene klær pga møter til helt normale), noen ganger har jeg levert udusjet, usminket, med håret litt til alle kanter og med joggebuske med knær og en litt så som så genser, men da har jeg vært syk evt så var det de første ukene/månedene med lille M. Nå føler jeg liksom at jeg må være litt mer presentabel, mest for min egen selvfølelse... Men idag ble det så som så stilen, litt vann i ansiktet og i håret i et desperat forsøk på å få det til å ikke stå rett opp, gårsdagens genser, men med jeans for å se litt bedre ut. Og så briller da, for mannen mener at da jeg ikke bruker sminke så bør jeg ha briller for å få noe som bryter opp i ansiktet (er vipper som kanpt nok synes uten mascara). Ja, ja, fikk nå levert og de brydde seg sikkert fint lite om hvordan jeg så ut...

På posten fikk jeg hentet pakken fra Zalando, har jo vurdert boikott av stedet pga håpløse reklamer. Men tidligere i sommer bestilte jeg en kjole der i ren desperasjon over ikke å finne noe andre steder. Nå hadde jeg bestilt tre til i samme merket og de var jo etter min mening perfekte, geniale kjoler til jobb og når man vil føle seg litt vel. Så kan vel hende det blir en bestilling til for å få en jobbgarderobe på plass.

Men nå er det kaffe, mat til våken junior og så skal jeg se om jeg får tatt en dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg!!!

I natt sov lille M til han våknet i åtte tiden og store M sto opp med mannen, så ble en ganske grei natt og morgen. Mannen har vært borte noen timer idag og da var jeg alene med de to. Litt kaos, da store M enten vil se tv eller kjeder seg... Og alt jeg foreslår skal gjøres senere... Er vel et resultat av at hun fikk se litt mye film de første månedene av lille M sitt liv og fått styrt pad og Netflix litt sånn hun ville (selvsagt med restriksjoner på hva hun ser på). Så egentlig greit at vi glemte laderen hos svigers og tven er det jo greiere å begrense. En periode var alt galt og bedre ble det jo ikke av at lille M også trengte sitt av mamma. Men Disney junior reddet dagen, på nettsiden har de printbare tegninger for fargelegging og det var en suksess.

Men nå skal dagen avsluttes med hjemmelagd pizza og hvitvin, barna sover og kvelden skal nytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som om du har hatt en fin helg! Det er nesten fælt å si det, men når man har småbarn i huset, så er faktisk den lille tiden man har etter at de har lagt seg om kvelden, utrolig deilig og verdifull :sjenert: Det er jo kjempe, kjempekos å tilbringe tid med barna også, men det er jo ikke til å komme bort i fra at det går veldig i ett, og at det blir temmelig intenst :ler: Jeg setter i hvert fall umåtelig pris på egentiden jeg og mannen har på kvelden etter at lillegutt har sovnet!

Hvor gammel er Lille M? Og hvor lenge siden er det at han begynte å legge seg likt som storesøster? Jeg ser nemlig for meg at det kanskje blir litt overgang for oss når vi nå får ny baby i hus, for hun må jo nesten være i stua med oss frem til vi legger oss, i hvert fall de første månedene. Nå er vi jo blitt så godt vant med alenekvelder :ler: Men samtidig er det jo også utrolig kos med en liten, sovende baby i fanget, amming hele kvelden (ja, jeg synes faktisk det er koselig jeg, da :ler: ), så det er vel ikke sikkert vi kommer til å tenke at vi savner de "barnløse" kveldene likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som om du har hatt en fin helg! Det er nesten fælt å si det, men når man har småbarn i huset, så er faktisk den lille tiden man har etter at de har lagt seg om kvelden, utrolig deilig og verdifull :sjenert: Det er jo kjempe, kjempekos å tilbringe tid med barna også, men det er jo ikke til å komme bort i fra at det går veldig i ett, og at det blir temmelig intenst :ler: Jeg setter i hvert fall umåtelig pris på egentiden jeg og mannen har på kvelden etter at lillegutt har sovnet!

Hvor gammel er Lille M? Og hvor lenge siden er det at han begynte å legge seg likt som storesøster? Jeg ser nemlig for meg at det kanskje blir litt overgang for oss når vi nå får ny baby i hus, for hun må jo nesten være i stua med oss frem til vi legger oss, i hvert fall de første månedene. Nå er vi jo blitt så godt vant med alenekvelder :ler: Men samtidig er det jo også utrolig kos med en liten, sovende baby i fanget, amming hele kvelden (ja, jeg synes faktisk det er koselig jeg, da :ler: ), så det er vel ikke sikkert vi kommer til å tenke at vi savner de "barnløse" kveldene likevel!

Tiden om kvelden er gull verdt, jeg nyter den og mener at det gjør meg til en bedre mor. Må jo få være litt meg også... :)

Og lille M er snart 5 mnd. Vet mange sier at man ikke kan innføre soverutiner da de er så små, men vi har nå gjort det med våre. Lille M har siden han var liten sovet lengre dupper på kveldstid og natta, så da har vi vel egentlig bare utnytta dette... Dvs hatt forskjell på natt og dag fra han var bitteliten og all soving etter sju på kvelden har foregått på mørkt rom siden han var 3-4 uker (før det hadde vi unntakstilstand på stua). I begynnelsen var det kanskje natta i nitiden, men så har det gradvis flyttet seg mot sju-halv åtte. Har brukt litt tid på mørkt rom vi voksne, men får vel lønn for det nå da han sovner veldig greit i egen seng. Må som regel inn til han alt fra 0 til 10 ganger etter han er lagt, normalen er 2-4, da er det smokk, rap eller litt mer mat. Lar han ikke gråte altså og vi har ikke brukt noe skrikekur på han. På dagen er det litt mindre rutine, sovner greit, men da skal han helst sove på fanget eller i vogna og både jeg og mannen synes det er herlig å sitte med sovende baby i fanget å se tv så det får han lov til...

Men kort oppsummert, de har vel lagt seg likt siden han var 1-2 mnd. Og de siste 2 mnd så har de også begge sovnet noenlunde likt så da er kveldene blitt litt mer våre igjen!

Endret av Tia Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var søndagen unnagjort også! Idag har mannen og store M vært og badet, jeg og lille M hat sløvet på sofaen, dvs han sov og jeg så film.

Har gjort litt da, dvs vasket golvlister og gulv på kjøkkenet + beiset trappa og verandaen ute. Litt sånn siste innspurt av maling og beising ute, vurderer jo å bytte bolig så da må ting se bra ut i tilfelle salg. Det inne kan man jo gjøre når som helst, men ute er man avhengig av ok vær. Mangler litt beising nå og så skal mannen gjøre ferdig litt maling.

Ellers fikk jeg handlet bæresele til lille M idag, fant en brukt i nærområde og rakk å være den første interesserte. Skal hente den imorgen og er spent på om lille M vil trives i den. Uansett kjekt å handle brukt, da får man solgt den til ca samme pris om den ikke faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at det kan ha noe for seg å starte med rutiner tidlig dersom barnet er mottakelig for det, eller faktisk viser at det trenger det! Vi begynte også å legge Plutt tidligere enn hva mange av de andre i barselgruppa gjorde. Da han var 7-8 uker gammel merket vi at han var fryktelig sutrete og trøtt på kvelden, men at han ikke greide å sove ordentlig i stua med oss lenger. Så da begynte vi å legge ham i 19-tiden, og det fungerte egentlig veldig greit (selv om det selvsagt var mye våkning, og amming på soverommet mange ganger i løpet av kvelden de første månedene!) Så vi får vel bare se hva slags type lillesøster blir, hvor lang tid det blir med døsende baby i fanget på kvelden :)

Effektiv søndag du har hatt, da :jepp: Vi bor i borettslag, så huset vårt er blitt malt for oss i sommer, men vi må beise terassene selv. Det er så tiltak å få gjort (og nå får jeg jo heller uansett ikke gjort det selv), og som du sier er det jo ganske væravhengig også. Får håpe på finvær i helgen, så kanskje jeg kan få satt i gang mannen med det :fnise:

Og så greit å ha fått kjøpt brukt bæresele- hvilken kjøpte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror absolutt at det kan ha noe for seg å starte med rutiner tidlig dersom barnet er mottakelig for det, eller faktisk viser at det trenger det! Vi begynte også å legge Plutt tidligere enn hva mange av de andre i barselgruppa gjorde. Da han var 7-8 uker gammel merket vi at han var fryktelig sutrete og trøtt på kvelden, men at han ikke greide å sove ordentlig i stua med oss lenger. Så da begynte vi å legge ham i 19-tiden, og det fungerte egentlig veldig greit (selv om det selvsagt var mye våkning, og amming på soverommet mange ganger i løpet av kvelden de første månedene!) Så vi får vel bare se hva slags type lillesøster blir, hvor lang tid det blir med døsende baby i fanget på kvelden :)

Effektiv søndag du har hatt, da :jepp: Vi bor i borettslag, så huset vårt er blitt malt for oss i sommer, men vi må beise terassene selv. Det er så tiltak å få gjort (og nå får jeg jo heller uansett ikke gjort det selv), og som du sier er det jo ganske væravhengig også. Får håpe på finvær i helgen, så kanskje jeg kan få satt i gang mannen med det :fnise:

Og så greit å ha fått kjøpt brukt bæresele- hvilken kjøpte du?

Jeg er enig med deg angående dette med rutiner, så klart man må se ann den lille, men noen babyer trenger det. Husker med store M at vi fikk rådet om at den lille også må ha egentid, dvs det er greit at de får ligge og pludre litt så lenge de er fornøyde, man trenger ikke vifte leker over de hele tiden. Og med store M skjønte jeg jo ingenting når vi begynte å legge henne i sjutiden og hun sov så og si hele natta, litt sånn dette kan jo ikke være riktig, skal de ikke være våkne halve natta da... Med lille M så bare nyter vi at han forstår at der er natt. Idag sov han feks til klokka seks på morgenen og da var det jo nesten greit å stå opp, sløvet riktignok i senga til store M våknet litt før sju da.

Og jeg har kjøpt meg Manducasele, prøvde det litt med store M og var fornøyd. Så har holdt utkikk på Finn etter den eller en annen ergonomisk sele i nærområdet og da jeg fant en så måtte jeg slå til. Fikk også svidd av litt penger på Obs på turen, barneullsett til 179,- for medlemmer. Så da ble det innmelding og shopping, tror derfor jeg snart er noenlunde klar for store M sin barnehagehøst og vinter. Dette er vel også første året hvor noe av fjorårsutstyret passer!!! Må sjekke skoparken da, tror faktisk de også passer, men mulig jeg må kjøpe noen midt i sesongen for plutselig vokser jo beina to størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ser det ut til at lille M har våknet fra dupp nr 1, sover virkelig ikke lenge når han ikke ligger i fanget. Idag sovnet han på vei hjem fra barnehagen, fikk lagt han over i vogna da vi kom hjem, men blir ikke mer enn 30-40 minutter soving (på oss sover han jo to-tre timer). Ja, ja, får se om han vil være med på litt rydding, type ligge og leke litt mens mor rydder, for det trengs litt rydding her idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveld og et lite glass rødvin. Synes jeg fortjener det etter en heftig dag, var ute av huset fra ni til nærmere to... Så hjem for å spise før jeg gikk til barnehagen og hentet store M og en venn som skulle være med hit. Deretter turen hjem med barnevogn og disse to små. Besøket gikk bra, men litt preget av små uenigheter, ikke krangling, men de skulle helst gjøre ulike ting. Etter at besøket hadde gått og lille M hadde sovnet hadde jeg og store M en kosestund hvor vi spilte spill, koste oss masse og ingen trass fra store M, herlig. Men nå sover begge så da unner jeg meg litt ekstra. Skal også betale litt regninger, blæh, så da trenger jeg litt trøst.

Ellers testet jeg Manducaen på shopping idag, hadde noen ærender og vogn ble litt tungvint da det var mye ut og inn av bilen, orket heller ikke bære på bilstolen. Uansett så gikk det greit å få den på alene, lille M stortrivdes og sovnet ganske raskt da vi var hos Expert. Sov hele besøket som dro ut til nærmere en time. Og så kjekt å ha to ledige hender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, rødvin hørtes deilig ut, det er noe jeg virkelig savner ved å være gravid, altså... :sjenert: Deilig å sette seg ned med det og bare slappe av etter en slitsomt dag!

Og Manducaen ser veldig fin ut, ja! Vi har en Ergosele som vi fikk av svigermor til Plutt, men jeg synes Manducaen er såpass mye finere at det er NESTEN så jeg vurderer å kjøpe en ny sele til lillesøster :fnise: Men bare nesten altså, vi får vel være fornuftige og klare oss med den kjedelige, svarte Ergoen som vi har!

Har dere noen spennende helgeplaner, da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, rødvin hørtes deilig ut, det er noe jeg virkelig savner ved å være gravid, altså... :sjenert: Deilig å sette seg ned med det og bare slappe av etter en slitsomt dag!

Og Manducaen ser veldig fin ut, ja! Vi har en Ergosele som vi fikk av svigermor til Plutt, men jeg synes Manducaen er såpass mye finere at det er NESTEN så jeg vurderer å kjøpe en ny sele til lillesøster :fnise: Men bare nesten altså, vi får vel være fornuftige og klare oss med den kjedelige, svarte Ergoen som vi har!

Har dere noen spennende helgeplaner, da??

Manducaen er lekker ja, fikk også tak i en special edition, dvs litt mer mønster enn standardversjonen. Men det viktigste er jo at den er god å bære i.

Ellers har vi vært bortreist i helgen, familiebesøk og vi koste oss masse. Store M har storkost seg og lille M sjarmerer jo alle. Litt stress å pakke, men vet det blir lettere når lille M blir større, nå må jeg jo ha med alt fra mat til lekegym med tilhørende underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zzz, nå tror jeg det snart blir senga her. Lille M har lagt seg til en vane med å turne litt rundt om natta, er i knallhumør og egentlig ikke veldig sulten. Får jo litt grøt om kvelden og idag testet jeg litt avocado også, hørt at det skal være positivt på nattesøvnen. Startet i det små, men tror lille M likte det. Dvs han er et lite matvrak og synes enn så lenge at all mat er topp.

Ellers ikke så mye som skjer, fått ryddet litt i det som skal bli lille M sine klær (dvs arvetøy etter store M), fant igjen en ullue som passet perfekt til lille M. Så imorgen er målet å rydde bort klær han har vokst ifra og å rydde skapet til store M. Også fått laget diverse mat til lille M, handlet inn masse grønnsaker og litt frukt idag så må nok fortsette imorgen.

Men nå er det kvelden her, sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig sant at det (heldigvis) blir enklere å pakke til litt større barn enn hva det er til de aller minste. Allerede nå som Plutt er to så er det i grunnen ikke så mye vi MÅ ha med til ham, bortsett fra klær, toalettsaker, og selvsagt smokk! I grunnen greit da, å få en påminnelse om at akkurat det kommer til å bli en liten overgang med å ha baby igjen :ler:

Hørtes ut som om du hadde en effektiv dag i går, da! Så greit med mye arvetøy som Lille M kan bruke :jepp: Dere har også gutt og jente, ikke sant? Og har dere mye kjønnsnøytralt fra første mann? For vi har bare noen kjønnsnøytrale plagg etter Plutt, det aller meste er i "guttefarger" og mye blått, siden jeg er så glad i blått selv. Men jeg kommer nok til å bruke en del av guttetlyet på lillesøster også, i hvert fall når vi bare skal være hjemme. Og noe kan jo også kombineres med noe mer feminint, så behøver hun ikke å se fullstendig ut som gutt, heller :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...