Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Dette er en alle tiders tråd. Og hurra for ts og alle andre som tør stå opp mot alle ungene og ungdommene som tror de er prinser og prinsesser.

Det var mange råd i denne tråden. Jeg tror det beste er at du bare lar alt flyte og i tillegg bruker søppelsekk metoden der det er hensiktsmessig. Å flytte dritten inn på rommene deres er bare barnslig og hjelper lite. Det viktigste av alt er at du er konsekvent og ikke gir opp. Det blir som Bruce Springsteen sier : "No retreat, no surrender.... Tror det viktigste er at prinsene og prinsessene lærer seg å ta ansvar for seg selv og fellesskapet. Det lærer dem ikke dersom noen ordner opp hele tiden.

Sett opp en lapp hvor det står: " OPPSIGELSE. Jeg sier med dette opp min stiling som hushjelp, og fratrer stillingen umiddelbart. Den ledige stillingen utlyses internt hos familien as.

Hilsen mamma !

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har vært jeg som har vasket klær osv... Men i forbindelse med dette prosjektet ble det innkjøpt skittentøykurver til hver av barna og plassert på rommene deres med beskjed om at jeg ikke kom til å vaske mer. Har tenkt å fortsette å vaske klær for mannen... :). Han klipper gress, bærer ved osv så jeg har ikke tenkt å bli helt bitch :) Det er mer den "rydde etter seg tingen" som er hovedproblemet.

Mat er det fortsatt jeg som handler inn. Har kjøpt en tavle og skrevet opp ukesmeny og fordelt matlagingen på en dag til hver av barna og en dag til mannen og resterende på meg, men med klar melding om at de som ikke lager mat skal dekke på og av!

Første dag for datterens middag var i går.... Det ble ingen middag...! :(

Anonymous poster hash: 51855...66a

Du får bare gjøre som den lille, røde høna :)

Eventyret om den lille røde høna

Det var en gang ei lita høne. Hun bodde på gården sammen med en lat katt, en lat and og en lat gris

En dag da den lille høna letet etter noen fine feite mark å spise kom hun over noen hvetekorn.

- Disse hvetekornene vil jeg plante, sa høna. - Hvem vil hjelpe meg?

- Ikke jeg, sa katten

- Ikke jeg, sa anda

- Ikke jeg, sa grisen

- Nei vel, da får jeg vel gjøre det selv, da sa høna. Så plantet hun hvetekornene i jorden.

Når hvetekornene begynte å spire, sa anda.

- Hvem vil hjelpe meg å vanne og stelle?

- Ikke jeg, sa katten

- Ikke jeg, sa anda

- Ikke jeg, sa grisen

- Nei vel. Da får jeg vel gjøre det selv, da, sa høna. Så gjorde hun det. Hun vannet, stelte og luket vekk ugress.

Snart var kornet blitt høyt og flott. Det var på tide å høste

- Hvem vil hjelpe meg å skjære kornet, sa høna

- Ikke jeg, mjauet katten og la seg til å sove videre

- Ikke jeg, kvekket anda

- Ikke jeg sa grisen og rullet seg i søla

- Nei vel, da får jeg vel gjøre det selv, da, sa høna

Hun skar kornet og la det i en kurv. Den ble etterhvert ganske tung, så nå spurte hun om hjelp nok en gang...

- Hvem vil hjelpe meg å bære kornet bort til møllen. Der skal jeg male det til mel så jeg kan bake et brød

- Det gidder ikke jeg, sa katten

- Ikke jeg haller, gjespet anda

- Ikke jeg heller snøftet grisen

Så måtte høna gjøre det selv. Hun slet og bar på kornet hele veien til mølla. Det ble malt og hun skyndte seg hjem for å bake brød. Det skulle bli godt.

- Hvem vil hjelpe meg å bake brød?

- Masekråke...hvertfall ikke jeg mjauet katten

- Ikke jeg heller, kvekket anda

- og hvertfall ikke jeg sa grisen

Høna bakte det deiligste brød en kan tenke seg - og hun klarte det helt selv. Da det var ferdig og den deilige duften bredte seg på gården spurte hun lurt:

- Hvem vil hjelpe meg å spise brødet

- Det vil jeg, mjauet katten og slikket seg om munnen

- Det vil jeg også sa anda og reiste seg

- Jeg også, snøftet grisen og ristet av seg søla.

Da sa høna;

- Nå har jeg plantet kornet, stelt det, vannet og luket, så bar jeg det til mølleren og bakte brødet - helt alene. Jeg gjorde alt selv, så nå kan jeg derfor spise det - helt alene

Så gjorde hun det

Snipp, snapp grisesnute, så var denne historien ute.

Anonymous poster hash: 60484...1af

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dette aldri en konsekvens med tanke på rydding og sånne ting, men var vi ulydige mot foreldrene, ja da kunne vi risikere at mobiltelefoner, pcer og lignende ting vi var "avhengige" av ble fratatt i minst en uke. Funket ganske fint, og vi oppførte oss og gjorde som vi fikk beskjed om. Siden de har mobilt internet så kan jo en konsevens være at du rett og slett bare inndrar telefonen en stund. Da tror jeg nok det blir fart i sakene! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dette aldri en konsekvens med tanke på rydding og sånne ting, men var vi ulydige mot foreldrene, ja da kunne vi risikere at mobiltelefoner, pcer og lignende ting vi var "avhengige" av ble fratatt i minst en uke. Funket ganske fint, og vi oppførte oss og gjorde som vi fikk beskjed om. Siden de har mobilt internet så kan jo en konsevens være at du rett og slett bare inndrar telefonen en stund. Da tror jeg nok det blir fart i sakene! :fnise:

Ja det opplevde jeg også i oppveksten, at div goder ble inndratt. Men nå et jo ungene her i huset 17 og 19 år og jeg kan jo ikke begynne å inndra telefonen til 19-åringen i hvertfall... Og strengt tatt ikke til ho yngste heller, blir 18 nå i begynnelsen av juni. :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det opplevde jeg også i oppveksten, at div goder ble inndratt. Men nå et jo ungene her i huset 17 og 19 år og jeg kan jo ikke begynne å inndra telefonen til 19-åringen i hvertfall... Og strengt tatt ikke til ho yngste heller, blir 18 nå i begynnelsen av juni. :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg vet at de driver med det fremdeles hjemme hos oss i alle fall, og der er søskenene mine 17 og 18 år. Fungerer fremdeles ganske fint! Men skjønner godt hva du mener, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde en metode som gikk ut på at hun sa ifra tre ganger, og om jeg ikke ryddet den tredje gangen, så kastet hun faktisk tingene mine. Ikke klær og bøker og sånne nyttige ting, men tegnesaker, barbier, perlesaker osv. Og om jeg oppførte meg som en drittunge fikk jeg ris på rumpa. Det siste er riktignok ikke noe jeg kommer til å videreføre selv, for jeg ble jo livredd for mamma, men å faktisk gjennomføre trusselen, det var ikke så dumt altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å konfiskere ting som ikke lå det der skulle da mine var tenåringer. Og så beholdt jeg det i en uke. Helt uavhengig av hva det var. Laderen til mobilen som lå igjen plugget i veggen på stuegulvet fex. Svopp, uten lader i en uke. Sko som lå slengt og ikke stod pent på plass - svopp, borte i en uke.

Jeg pleide å si at jeg gikk utifra at -tingen- ikke betød noe for deg siden du ikke tok vare på den. Jeg fikk naturligvis forsikringer om at joda, mobilladeren eller yndlingsjakken eller boken de leste eller hva det nå måtte være så absolutt var viktig for dem. Fint, sa jeg da, da regner jeg med at når du får den igjen i neste uke, tar du vare på den selv.

Om noe mot formodning skulle bli glemt igjen for andre gang, var det fjorten dagers karantenetid.

Funket gull.

Kan jeg spørre om du gjorde dette helt uten forståelse for at folk kan glemme? Glemmer du ALDRI selv? Hva skjedde om du tilfeldigvis skulle glippe selv? En mobillader i stueveggen. Jøss, så jævelig da.

Beklager, men er veldig glemsk og fikk faktisk vondt inni meg av å lese om metoden din. :P

Anonymous poster hash: 0ec44...4f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om du gjorde dette helt uten forståelse for at folk kan glemme? Glemmer du ALDRI selv? Hva skjedde om du tilfeldigvis skulle glippe selv? En mobillader i stueveggen. Jøss, så jævelig da.

Beklager, men er veldig glemsk og fikk faktisk vondt inni meg av å lese om metoden din. :P

Anonymous poster hash: 0ec44...4f5

he he når man har bedt tenåringen fire hundre ganger om å rydde *sett inn hva som helst* så er det faktisk lov å ta oppdragelsen et skritt videre.

alle kan glemme, og skolearbeid var selvsagt unntatt fra regelverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene skal vel snart flytte på hybel, og da må de forholde seg til vaskelister. Synes du kan begynne med vaskelister nå, jeg, så lærer de seg det! med avkrysning.



Anonymous poster hash: 7fe5e...0bb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene skal vel snart flytte på hybel, og da må de forholde seg til vaskelister. Synes du kan begynne med vaskelister nå, jeg, så lærer de seg det! med avkrysning. Anonymous poster hash: 7fe5e...0bb

Det er egentlig ikke vaskingen som er det største problemet her, vi har vaskehjelp som kommer en gang i uken. Men nå har jeg gitt beskjed om at hun ikke trenger å komme denne uken pga "kampanjen" min :).

Det er mer den daglige ryddingen etter seg vi sliter med. Oppvask, mat inn i kjøleskapet, klær og sko overalt, søppel overalt osv.

Det er jo selvfølgelig litt av det daglige renholdet også, må jo støvsuge litt oftere enn en gang i uken, vaske toalettet og bad og litt forskjellig småtteri, men ikke noen store rengjøringsprosjekter :). Takk og pris, for da hadde det vel rablet helt for meg... ;)

Kom hjem fra jobb rett etter kl 6 i dag tidlig og middagen fra i går stod fortsatt på bordet... Og nå ser vi ikke lenger badegolvet :)

Har tatt en runde på fellesarealer på morgenen og nå er en av søplesekkene straks full. Mannen sin er overraskende tom, enda han pleier å slenge ting og tang overalt... :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier også på deg, bare ikke gi etter. Og hold en rolig og bestemt tone, ikke lag drama eller noe- vil bareødelegge for deg selv. Blir det ille så kom deg ut av huset:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier også på deg, bare ikke gi etter. Og hold en rolig og bestemt tone, ikke lag drama eller noe- vil bareødelegge for deg selv. Blir det ille så kom deg ut av huset:)

Tusen takk for støtten :).

Har bestemt meg for å la det stå til nå... Det tar den tiden det trenger og jeg gidder ikke lenger å kjefte og hisse meg opp :ler:.

Har gitt en helt rolig og saklig beskjed om hva som skjer og hvordan tingene blir heretter, så får vi håpe det går seg til :ler:

Og blir det for ille her så har jeg bestemt meg for å dra på hytta :).

Har faktisk vært nødt til å si i fra til de som pleier å komme innom her, om hva som skjer. Så ikke de tror det har klikket for meg og at det er derfor huset gror ned... :ler: :ler: :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt redd for trassige tenåringer som skal vise at de holder ut lengre enn deg. Men da gjelder det jo som før, du må bare ikke gi deg. Men tenåringer kan være sta altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig med Momseguri. dette kan fort bli en maktkamp du er dømt til å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg TS. Har litt av det samme problemet, men jeg føler ikke jeg kan klage og mase på mannen, da jeg er hjemme i barselpermisjon og mannen jobber lange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg heier på deg TS!

Stå på og gi litt F i om det blir litt rotete en stund! Det blir bedre på sikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg. Tror ikke det at du ikke rydder etter dem vil ha noen effekt hvis det er snakk om kroniske rotekopper.

Forslag: Endre WiFi-passord og ikke gi dem det før ryddinga er gjort. Burde være effektivt hvis de, som andre tenåringer, er avhengig av nettet. Burde funke på mannen også. Så hver gang det er på tide med en ryddesjau, endrer du bare passordet på nytt. Forhandlinger :Nikke:

Hva stopper dem fra å endre passordet selv? Eller koble PCen til ruteren og finne ut passordet etter hun har byttet?

Snakker tross alt om tenåringer som kan slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stopper dem fra å endre passordet selv? Eller koble PCen til ruteren og finne ut passordet etter hun har byttet?

Snakker tross alt om tenåringer som kan slikt.

Får da eventuelt holde ruteren utenfor rekkevidde. Å endre passordet selv får de vel kun til om de vet admin-passordet. Dette var et forslag, som ikke nødvendigvis er mulig for alle i praksis.

Håper TS får rotekoppene med på laget i stedet. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Skaff deg en ny mann - eventuelt vær bitter på at du ikke fant deg en bedre en i utgangspunktet. Høres ut som en umoden tenåringsmann..spiller han mye playstation også eller? Kona mi hadde sendt meg på arbeidsleir i Sibir dersom jeg ikke hadde bidratt like mye som henne hjemme.

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...