Gå til innhold

"Mammabloggere" som overeksponerer barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer stadig over såkalte mammabloggere som utleverer barna på en måte som er helt bak mål. Enkelte jeg har kommet over bretter ut i det vide og brede om barna sine diagnoser, sykdommer og plager. Akkurat dette er helt ubegripelig. Hvorfor skal ikke disse barna ha noe privatliv? De legger ut skremmende detaljert info om barna, alt de foretar seg, alt om diagnoser osv, og de eksponerer de helt uten filter. Hva skjedde med at barna er egne individer som bør få bestemme selv om hvorvidt de vil at hele verden skal se/lese om privatlivet dems? Det er jo helt sinnsykt. Sikkert kjempeflott for disse stakkars barna som ikke aner hva som foregår, og i voksen alder kommer over hele livshistorien sin på nett. Enkelte mødre er rett og slett hjernedøde.

Tenker spesielt på charlesbarnet.blogg.no og gladehjem.blogg.no (tidligere mammaine). Begge har barn med forskjellige sykdommer og diagnoser, og de bretter ut og forteller så gledelig om alt. Hadde det vært min mor som hadde utlevert meg sånn kun for å sanke lesere hadde jeg mildt sagt blitt sjokkert og forbanna..



Anonymous poster hash: 7afed...d9d
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis moren min var mammablogger og delte 5 bilder av meg hver dag hadde jeg vurdert selvmord når jeg ble eldre

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis moren min var mammablogger og delte 5 bilder av meg hver dag hadde jeg vurdert selvmord når jeg ble eldre

Jeg og :P

Anonymous poster hash: 2e9c7...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlesbarnet.blogg.no har jeg også lest lenge. Jeg reagerer på at dette barner har klumpfot, epilepsi, triggertomler, muligens diabetes og ad/hd.... moren legger ut absolutt ALT om seg selv og barnet sitt, der har hun alltid gjort. Husker henne fra ungdomskolen og da var hun akkurat lik... men jeg syns ikke noe om full dekning av diagnosene og problemene til barnet. Det er mye ved den bloggen jeg reagerer på, som at ungen slår andre barn i barnehagen hvis han ikke får viljen sin, at han styrer leggetid selv, spiser alltid ostepopp, godis og klubbe og får brus hver dag.... men det får være opp til enhver hvordan de ønsker å oppdra og eksponere barna. Så lenge det ikke er noe omsorgssvikt inni bildet så får de bare styre på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer stadig over såkalte mammabloggere som utleverer barna på en måte som er helt bak mål. Enkelte jeg har kommet over bretter ut i det vide og brede om barna sine diagnoser, sykdommer og plager. Akkurat dette er helt ubegripelig. Hvorfor skal ikke disse barna ha noe privatliv? De legger ut skremmende detaljert info om barna, alt de foretar seg, alt om diagnoser osv, og de eksponerer de helt uten filter. Hva skjedde med at barna er egne individer som bør få bestemme selv om hvorvidt de vil at hele verden skal se/lese om privatlivet dems? Det er jo helt sinnsykt. Sikkert kjempeflott for disse stakkars barna som ikke aner hva som foregår, og i voksen alder kommer over hele livshistorien sin på nett. Enkelte mødre er rett og slett hjernedøde.

Tenker spesielt på charlesbarnet.blogg.no og gladehjem.blogg.no (tidligere mammaine). Begge har barn med forskjellige sykdommer og diagnoser, og de bretter ut og forteller så gledelig om alt. Hadde det vært min mor som hadde utlevert meg sånn kun for å sanke lesere hadde jeg mildt sagt blitt sjokkert og forbanna..

Anonymous poster hash: 7afed...d9d

Jeg syntes at et å blogge om barna sine generellt er en uting. Det burde nesten ikke vært lov.

Men når det er sagt så syntes jeg ikke det er noe verre at det blogges om barn som har spesielle diagnoser/sykdommer osv. enn de som blogger om de friske barna sine.

Barna er slik, og sånn er det. Før ble de gjemt bort dersom de var "annerledes", det er mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Syns vel egentlig det er fint med mammablogger som skriver om barn med spesielle behov. Er sikkert godt å lese for andre mødre i samme situasjon. På lik linje som at jeg syns det er fint å lese blogger om ting jeg sliter med. Men det er jo selvsagt en mellomting mellom å dele hele livet, og å dele noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malindus er også ille på det med utleveringeen med barna sine. I det gamle bloggen sin hang hun jo også ut eksmannen sin for utroskap. Alt for å trekke treff til bloggen sin...

Anonymous poster hash: 1d765...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frk_Molly

Jeg hadde blitt forbanna om min mor hadde delt hele min sykdomshistorie på nettet uten min tillatelse.

Skjønner argumentet om at andre folk med barn med samme diagnose kan finne trøst/støtte i å lese om andre som har det på samme måte, men samtidig så har disse mødrene/fedrene først og fremst ansvar ovenfor sine egne barn og ikke alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse unge mammabloggerne tenker jo ikke for fem flate øre, spesielt de yngre mødrene. Gleder meg til datteren til Anna Rasmussen blir tenåring og finner ut at hele barndommen hennes er brettet ut på Internett og til hun leser de stygge kommentarene som har blitt skrevet både ang henne som barn og moren sin. Blir feil å si at jeg gleder meg, syns nesten synd i Anna allerede som ikke forstår det nå at å gjøre slikt ER FEIL! Og kommenterer man til disse bloggerne at de overeksponerer barna sine, så får vi bare tilbake "jammen jeg skriver ikke alt" og "det er mye dere ikke vet"..... Som hva da??????? Når vi vet sånn ca alt som i det hele tatt er mulig å vite og får se hva barna gjør hver dag? Om man ikke skriver om alt har ingenting å si, det at de i det hele tatt legger ut så mye som de gjør er bekymringsverdig nok.

For meg virker det som om de bare vil tjene penger. PÅ BARNA SINE. Det er moderne måte å selge seg på. Får betalt for å kle opp ungen i diverse klær, blir for det meste bare sponset og går i sponsede og gratis klær *host* fotballfrue *dobbelhost*. Så klart, det er en måte å leve på det også, men det er jo måte på!!! Fotballfrue syns jeg er ok når det gjelder eksponering av barnet sitt, ja hun la ut mange bilder fra barnedåpen men det reagerer ikke jeg på. Samme gjelder at hun noen ganger legger ut bilde av jenta si, det hadde jo jeg også gjort. Å vise frem barnet sitt er jo bare koselig. Anna Rasmussen derimot......... Hun er drøy. Og Rannveig Heitmann, men hun overeksponerer seg selv egentlig og ikke barna sine slik jeg forstår det.

Syns mødre nå til dags oppfører seg som unger selv. Det blir spennende å se hvordan en kommende generasjonen kommer til å bli. Hadde jeg hadde en slik mor, som overeksponerte meg på det o' store Internett, hadde jeg ikke fått det fint som tenåring. Jeg hadde blitt direkte kvalm av de hundre tusen blogginnleggene som omhandlet meg, meg, meg, dristige bilder av mammaen min, meg, meg, stygge kommentarer rettet til min mor og meg, meg, meg. Om moren min så var styrtrik pga bloggingen og jeg gikk i fancy merkeklær og hadde ALT jeg trengte av penger og ting og tang, så hadde det plaget meg enormt. Takk GUD for at jeg ble født når jeg ble (begynnelsen av 1990)..... Man bretter ikke ut livet til et lite barn på nettet, ENKELT OG GREIT!!!! Kom virkelig ikke her å si at sånt er ok, for det er det ikke!!!



Anonymous poster hash: fa789...52c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bloggerne overeksponerer sitt eget privatliv, er jo en ting... Men babyer og småbarn kan ikke velge, og selv om oppmerksomheten er "positiv" (fine bilder og gode kommentarer), er det meget mulig at barna ikke vil sette pris på at hele barndommen deres skal ligge ute på nett når de blir større.



Anonymous poster hash: f8cd5...7d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden leser dere disse bloggene da?

Det er jo dere som er med på å opprettholde bloggene ved å lese dem.

Har aldri helt forstått logikken av å til stadighet kritisere noe dere er med på å bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forståelse for at mødre til barn med spesielle behov blogger. Det er nok for å få ut tanker og følelser slik at ting kanskje føles litt enklere. Men sier ikke at det er riktig at barna eksponeres, det er jo mulig å gjøre akkurat det samme for seg selv ved å skrive en privat dagbok

Anonymous poster hash: 33a00...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de ikke anonymiserte blogger om de ønsker å fortelle om spesielle behov og diagnoser? Hvorfor eksponere barna med både navn og bilde? Man kan faktisk ha anonyme blogger som gir like mye informasjon om det de ønsker å blogge om uten å utlevere noen.

Husker jeg så en av disse unge mødrene som hadde lagt ut film av sin jente på bortimot tre år hvor hun fikk nyheten om at moren var gravid igjen, når moren bare var 6-7 uker. Jenta reagerte etter sin alder og sa hun ville ha jente og skjønte ikke helt at moren var gravid. Tenk å dele dette med haugevis av lesere? Dette er videoer som barnet selv burde få velge om det vil dele når det blir voksent, ihvertfall i ungdomstid og kan gjøre seg opp en mening selv. Skammelig å dele slikt offentlig når barna er så små.

Det samme skjer på facebook og instagram, mødre som deler alt og alle med bilder og kommentarer. Hvorfor er ikke dette omsorgssvikt? Hvorfor kommer det ingen lov mot slik eksponering? I bloggene til de som har vært på tv vet man jo "alt", alt fra fullt navn, adresse, hvordan det ser ut hjemme, og så fortsetter de slik videre. Bare programmet unge mødre synes jeg er helt vanvittig! Ja, man skal bestemme på vegne av barna sine frem til de er myndige, men gir det oss noen rett til å krenke privatlivet dems, ved å for eksempel delta i en tv-serie som filmer hverdagen til små barn? Skjønner ingen at disse mødrene antakelig er altfor unge og umodne til å ta en slik avgjørelse på vegne av barna?

Jeg tenker med gru på den generasjonen, hvordan de vil oppleve ungdomstid etter at alle har sett de blitt skiftet bleie på eller trass og krangling. Det er noe som skjer i alle hjem, og det er helt naturlig, men det er IKKE naturlig å dele det med hele norges befolkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at langt flere mammabloggere burde lese litt om barns personver, bl.a. på slettmeg.no

Uavhengig av kven som har juridisk rett til å ta den endelige avgjersla på vegne av barnet, er han/ho forplikta av FNs barnekonvensjon til å ta grunnleggjande omsyn til barnets beste når avgjersla skal tas.

Hentet fra https://slettmeg.no/lover-og-rettigheter/bilete-av-barna-pa-nett

Det er vel svært sjelden at barnebildene på disse bloggene er der for barnets beste.

Når det er sagt er det også dobbeltmoralsk å lese disse bloggene for deretter å klage over innholdet, og at de er populære. Dersom bloggerne ikke hadde noen lesere, hadde de sikkert ikke fortsatt med bloggingen. Leserne må derfor også ta et lite oppgjør med seg selv og ikke klikke seg inn på disse bloggene.

For ordens skyld: Jeg kjenner ikke til de omtalte bloggene utover det som står i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Disse unge mammabloggerne tenker jo ikke for fem flate øre, spesielt de yngre mødrene. Gleder meg til datteren til Anna Rasmussen blir tenåring og finner ut at hele barndommen hennes er brettet ut på Internett og til hun leser de stygge kommentarene som har blitt skrevet både ang henne som barn og moren sin. Blir feil å si at jeg gleder meg, syns nesten synd i Anna allerede som ikke forstår det nå at å gjøre slikt ER FEIL! Og kommenterer man til disse bloggerne at de overeksponerer barna sine, så får vi bare tilbake "jammen jeg skriver ikke alt" og "det er mye dere ikke vet"..... Som hva da??????? Når vi vet sånn ca alt som i det hele tatt er mulig å vite og får se hva barna gjør hver dag? Om man ikke skriver om alt har ingenting å si, det at de i det hele tatt legger ut så mye som de gjør er bekymringsverdig nok.

For meg virker det som om de bare vil tjene penger. PÅ BARNA SINE. Det er moderne måte å selge seg på. Får betalt for å kle opp ungen i diverse klær, blir for det meste bare sponset og går i sponsede og gratis klær *host* fotballfrue *dobbelhost*. Så klart, det er en måte å leve på det også, men det er jo måte på!!! Fotballfrue syns jeg er ok når det gjelder eksponering av barnet sitt, ja hun la ut mange bilder fra barnedåpen men det reagerer ikke jeg på. Samme gjelder at hun noen ganger legger ut bilde av jenta si, det hadde jo jeg også gjort. Å vise frem barnet sitt er jo bare koselig. Anna Rasmussen derimot......... Hun er drøy. Og Rannveig Heitmann, men hun overeksponerer seg selv egentlig og ikke barna sine slik jeg forstår det.

Syns mødre nå til dags oppfører seg som unger selv. Det blir spennende å se hvordan en kommende generasjonen kommer til å bli. Hadde jeg hadde en slik mor, som overeksponerte meg på det o' store Internett, hadde jeg ikke fått det fint som tenåring. Jeg hadde blitt direkte kvalm av de hundre tusen blogginnleggene som omhandlet meg, meg, meg, dristige bilder av mammaen min, meg, meg, stygge kommentarer rettet til min mor og meg, meg, meg. Om moren min så var styrtrik pga bloggingen og jeg gikk i fancy merkeklær og hadde ALT jeg trengte av penger og ting og tang, så hadde det plaget meg enormt. Takk GUD for at jeg ble født når jeg ble (begynnelsen av 1990)..... Man bretter ikke ut livet til et lite barn på nettet, ENKELT OG GREIT!!!! Kom virkelig ikke her å si at sånt er ok, for det er det ikke!!!

Anonymous poster hash: fa789...52c

Så de som er litt eldre kan gjøre det uten at det er feil? Det er kun for at de er unge? Hva med denne eller frumaela forresten? De eksponerer ikke barna sine noe mindre de selvom de er "gamle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvordan noen kan utlevere barna sine på den måten. Jeg er ikke imot å blogge om hverdag som mor, og skrive historier om barna sine eller om eventuelle sykdomshistorier, men syntes barna bør forbli anonyme.

Får for eksempel helt vondt av blogger som mammatilmichelle, der hele bloggen går ut på outfit-bilder av datteren hennes. Syntes det er kynisk å tjene penger på barna sine på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så de som er litt eldre kan gjøre det uten at det er feil? Det er kun for at de er unge? Hva med denne eller frumaela forresten? De eksponerer ikke barna sine noe mindre de selvom de er "gamle"

Frumaela er vel veldig ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frumaela er vel veldig ung?

Ja, men hun er gift og er godt etablert med hus og bil og det som er, så da er det tydeligvis greit å eksponere barna sine for de på KG :)

Spørsmål til alle dere her inne, er dere like mye imot de som sender inn bilder av barna sine til sånne lano ungen konkurranser og sånn? Eller er ikke de eksponert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er at det plutselig er så galt av oss å nevne disse bloggene her i forskjellige diskusjoner, f eks om navn. Da er det plutselig vi som er skyldige i å eksponere et uskyldig barn. Forstå det den som kan.

Anonymous poster hash: cbdd3...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlesbarnet.blogg.no har jeg også lest lenge. Jeg reagerer på at dette barner har klumpfot, epilepsi, triggertomler, muligens diabetes og ad/hd.... moren legger ut absolutt ALT om seg selv og barnet sitt, der har hun alltid gjort. Husker henne fra ungdomskolen og da var hun akkurat lik... men jeg syns ikke noe om full dekning av diagnosene og problemene til barnet. Det er mye ved den bloggen jeg reagerer på, som at ungen slår andre barn i barnehagen hvis han ikke får viljen sin, at han styrer leggetid selv, spiser alltid ostepopp, godis og klubbe og får brus hver dag.... men det får være opp til enhver hvordan de ønsker å oppdra og eksponere barna. Så lenge det ikke er noe omsorgssvikt inni bildet så får de bare styre på..

Da er det ganske spesielt at du støtter opp om dette og fortsatt leser bloggen.

Anonymous poster hash: a60d3...269

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...