Gå til innhold

Bunaden kun forbeholdt nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo. Men en trenger ikke tilhøre folkeslaget i genetisk forstand for å bære bunad.

I og med at bunad er en folkedrakt og et symbol på det norske folk, synes jeg man må tilhøre det norske folk før man tar i bruk bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man tilhører det norske folk om man har norsk pass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter folkefornekting, annet enn i hodet ditt.

Så hvorfor brukes det så mye energi på å benekte eksistensen av det norske folk som folkeslag?

Er det noe som er folkefornekting så er det det ekstrem-høyre nasjonalister driver med.

Dette er jo verden/virkeligheten snudd på hodet, hvor anti-nasjonalister ønsker å bevare nasjonen og nasjonalister ønsker å avskaffe nasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både innvandrere og samer kan gå i bunad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både innvandrere og samer kan gå i bunad.

Hvilket gjør både innvandrere, samer og nordmenn til en etnokitsch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor brukes det så mye energi på å benekte eksistensen av det norske folk som folkeslag?

Dette er jo verden/virkeligheten snudd på hodet, hvor anti-nasjonalister ønsker å bevare nasjonen og nasjonalister ønsker å avskaffe nasjonen.

Jepp, du har rett. Egentlig er vi alle fra Afrika.

Du vet, de av oss som er trygge i vår egen kultur og egne røtter trenger ikke tvile på hvem vi er. Ei heller føle oss truet av noen nye fjes.

Snudd på hodet? Nei, bare i din tolkning av verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket gjør både innvandrere, samer og nordmenn til en etnokitsch.

:skratte: :skratte: :skratte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket gjør både innvandrere, samer og nordmenn til en etnokitsch.

Å hva gjør nå det? De er like mye nordmenn som alle andre nordmenn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geit

Jeg synes det blir helt sprøtt å diskutere hvilke nordmenn som har rett til å bruke en bunad, og det er også trist hvis noen føler at de ikke er "norske nok" i følge enkeltes standarder til å bruke bunad. Det handler om indentitet og følelse av tilhørighet, noe som er personlig og ikke opp til andre å definere og sette i en boks.

Men som andre er inne på, så mistenker jeg at denne viljen enkelte har til å "ta vare på bunadstradisjonen" henger mer sammen med ulike grader av rasisme (ja, jeg bruker gladelig og helt uten samvittighetskvaler r-ordet her) og innvandringsskepsis enn det handler om lidenskap for bunadstradisjoner. Synes jeg ser samme gjengen være kjempekritiske til en østlending med nordlandsbunad. Eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at man ønsker at innvandrere skal integrere seg, men så sart de har på seg noe som er ansett som typisk norsk så er det "må ikke tro at du er norsk assa!"

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE kan gå i bunad, så lenge de selv har lyst og føler en tilhørighet til Norge. Jeg elsker at folk favner om vår kultur, blir ordentlig stolt faktisk.

Det ser aldeles ikke rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Synes det er kjempeflott med mennesker fra andre land som tydelig prøver å bli en del av norsk kultur.
Vi bruker nok tid på å klage på utlendinger som nekter å integreres og som tar med seg utenlandsk kultur hit. Det ville vært jævlig korttenkt å se ned på de som faktisk prøver å bli en del av Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Så klart innvandrere kan bruke bunad!

Kan det hende at folk stirrer på henne fordi de synes hun er fin? Jeg er same, og mange stirrer når jeg bruker kofta sørpå. Jeg antar det er fordi de synes jeg er fin, eller de er nysgjerrige, og ikke fordi de mener jeg gjør noe feil. Jeg stirrer litt på kjekke mannfolk i bunad også, jeg! :ler: å stirre er ikke alltid uttrykk for negative tanker. ;)

Du ser knapt en neger i samekofte. Men nå er heller ikke samer nordmenn. :P

Anonymous poster hash: 60418...c34

Jeg har sett flere svarte/brune i kofte, men aldri i bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som regner seg som nordmenn kan gå med bunad. Nasjonalitet er en kulturell tilhørighet, ikke genetisk.

Om man er adoptert, andre/tredje/fjerde generasjons innvandrer osv er irrelevant, så lenge man er norsk.

Anonymous poster hash: bcaa5...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at bunad er en folkedrakt og et symbol på det norske folk, synes jeg man må tilhøre det norske folk før man tar i bruk bunad.

Jeg er enig i utgangspunktet.

Mannen min, afrikaner, ønsker seg virkelig en bunad. Jeg er nordfra, men fordi han aldri har bodd nordpå, kunne han ikke tenke seg en bunad derfra, og sparer nå opp til å enten kjøpe festdrakt for Oslo, eller Oslo-bunad.

Jeg pynter meg til "hans" fester med afrikanske, pyntede klær, men det kan egentlig ikke sammenlignes, da de klærne også ( i stil og utseende ) ofte er hverdagsklær også. Liten forskjell på mønstre o.l. med mindre det er snakk om bryllupsklær.

Om man er oppvokst i Norge og føler tilhørighet til stedet man vokste opp med, ser jeg ingenting galt i å representere det gjennom å bruke bunad.

Et godt alternativ for mange vil jo selvsagt være festdrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at bunad er en folkedrakt og et symbol på det norske folk, synes jeg man må tilhøre det norske folk før man tar i bruk bunad.

Du har jo tydeligvis en tilknytting til norge når dette er og alltid har vært ditt eneste hjemland, og du ønsker å gå med bunad selvom du er redd for at folk skal reagerer. DET viser jo at du virkelig vil hedre Norge, når du ønsker å representere det landet du elsker, selvom det kan oppleves litt ubehagelig for en selv.

Hva om en som var født og oppvokst i Spania, og så på det som sitt eneste hjemland, i voksen alder kom til Norge å bruke bunad, da er det greit? For tilhørighetsmessig er det jo den ''ikke etnisk-norske'', som har størst tilhørighet av disse to :)

Desutten, tilhørighet eller ikke, syns du bunad er fint og du like å feire at det landet du bor i er et trygt og uavhengig land, så skal man jammen meg få gå i bunad!! Alle som er norsk statsborger har jo glede av 17. mai for det som skjedde den dagen, gjør at alle og en hver som bor i landet, har det så godt som de har det.

Utseende til et menneske er helt ubetydelig, og latterlig å dømme hva en person kan og ikke kan pga. det. Man skal gjøre det som man føler er rett for seg selv, å slutte å ''bestemme'' hva alle andre kan og ikke kan :-)

Anonymous poster hash: f09a0...fd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter ser ikke etnisk norsk ut (faren er adoptert) og ikke f*** om noen skal komme her og si at ikke hun kan gå i bunaden som farmoren har brodert til henne...



Anonymous poster hash: eb527...21b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Den som bestemmer seg for å 'svi av' en sum i området 30 - 60.000,- på et tradisjonsplagg skal da jammen få lov til å bære det plagget med stolthet.... uten at en eller annen 'noksagt' krever å få se vedkommendes norske stamtavle.

- og det var min mening om den saken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hva syns dere om jeg, som er same, bruker bunad? Jeg er jo født og oppvokst i Norge, men har samisk som morsmål. Er det merkelig om jeg vurderer å gå til anskaffelse av bunad? Nå er dette bare en hypotetisk problemstilling, ettersom jeg har en dyr kofte som jeg bruker på 17. mai.

Anonymous poster hash: 86cd0...41e

Nei, eg synest ikkje det er pussig i det heile. Men eg synest det er rart at du vel bunad framfor kofte, det er jo meir spesielt med kofte, og dessutan er dei så fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hvilket gjør både innvandrere, samer og nordmenn til en etnokitsch.

Kva er etnokitsch eigentleg? Kan du syne eit bilete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...