Gå til innhold

Bunaden kun forbeholdt nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

selvfølgelig kan venninnen din gå i bunad. det spiller ingen rolle hva slags bakgrunn man har. bunaden er den norske nasjonaldrakten og alle som bor i Norge bør få lov å gå med den om de vil :)

må si jeg reagerer litt på kommentarer om at det vil se rart ut. jeg synes ikke det ser rart ut - snarere tvert imot. har dere aldri sett det før kanskje?

Det at jeg mener det er rart, det er at det er rart for meg, for jeg faktisk aldri har sett det før. Bor i en større by også, men kan vel hende jeg bare ikke har lagt noe særlig merke til det.Sa aldri de ikke kunne ha det. Flott at de føler seg så knyttet til Norge og hjemplassen at de vil representere det med en bunad :) Kjempekult! Det jeg har sett en del av på 17.Mai derimot er andre som bruker folkedrakter fra sitt eget land :)

Anonymous poster hash: 97f81...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er hennes rett til å gå med bunad like mye som en annen født her i landet. Om folk stirrer, så får de jo bare gjøre det. Jeg er født her, men har utenlandske foreldre. Jeg går med bunad og mine barn og mann også. Han er etnisk norsk. Vi er veldig glad i landet vårt, selv om vi besøker hjemlandene til mine foreldre. Føler meg 100 % norsk selv om jeg også er vokst opp med kulturen til mine foreldre. De er også veldig norske, men har naturlig nok også sin egen kultur og skikker fra sine hjemland.De kommer fra to forskjellige land. Og de har bodd her i 40 år+.

Å feire frihet og fred og uavhengighet er det ikke alle land som kan, så det er stort å feire 17 mai!



Anonymous poster hash: 6a6a3...ade
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde synes det var helt fantastisk. Viser en etnisk norsk person som ønsker å integrere seg i samfunnet, og det er jo bare supert!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er en folkedrakt. Det innebærer at man bør ha en viss etnisk tilknytning til det norske før man tar den i bruk. Men en annengenerasjons innvandrer kan jo være så mangt. Noen folkeslag har større etnisk tilknytning til det norske enn andre.

Bunaden er historisk et bondeantrekk som ble tatt ibruk for å vise lokale tradisjoner, mønstre, tilhørighet og lokal stolthet. For eksempel var det vanlig at jenter som ble giftet inn i en familie (som det den gang het) fikk bunad i bryllupspresang fra mannens foreldre, og da drakt som representerte det stedet de var fra.

Altså er det regionale historiske forankringer, ikke nasjonale som ligger til grunn. Etnisitet er altså helt revnende likegyldig. At det tilfeldigvis var slik at få reiste særlig langt for å finne seg en ektefelle og at få innvandret til norge på den tiden er ingen hindring. Jeg vet av flere svenske jenter eksempelvis som giftet seg i Norge og fikk en slik bunad i bryllupsgave. Det er sikkert mange andre tilfeller fra land lengre unna også.

Å sammenligne med gamle tradisjoner hvor kun en person av en ætt (gjennom blod) eller nasjonal tilknytning (som man finner i eksempelvis Japan) blir derfor feil. Det hadde kunnet blitt kalt "respektløst" om bunader var noe man kun skulle bære om man var etnisk nordmann med slekt som gikk mange hundre år tilbake. Vel det har aldri vært slik.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes det hadde vært helt nydelig og fantastisk dersom jeg så en person med utenlandsk opprinnelse bruke bunad på 17. mai. "Endeig" hadde jeg tenkt. Endelig vil de følge norske tradisjoner og bli en del av landet og våre kulturer.

Det hadde vært helt topp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun der er halvt norsk.

Anonymous poster hash: 4b57e...243

Jøss, deler de ut halve statsborgerskap nå? :klo:

Anonymous poster hash: 69f45...92f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet blir tatt opp her inne hver 17. mai. Syns det er litt trist at nordmenn med innvandrerbakgrunn skal føle at de ikke har "tillatelse" til å gå med bunad. Har man tilknytning til Norge, kan man gå med bunad! Selvfølgelig kan man det. Velger man da også bunad eller drakt fra et sted man har tilknytning til, og ikke bare velger en tilfeldig basert på utseende, kan ikke en gang det berømte og selvutnevnte bunadspolitiet kritisere noe! I så fall kan man bare be de ta seg en bolle og snu den bunadskledde ryggen til.

Kan også si det andre jeg sier i tråder med dette temaet: den vakreste personen jeg noensinne har sett i bunad var ei asiatisk dame i hvit bergensbunad. Hun var rett og slett nydelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er historisk et bondeantrekk som ble tatt ibruk for å vise lokale tradisjoner, mønstre, tilhørighet og lokal stolthet. For eksempel var det vanlig at jenter som ble giftet inn i en familie (som det den gang het) fikk bunad i bryllupspresang fra mannens foreldre, og da drakt som representerte det stedet de var fra.

Njæ, det var vel et festantrekk som man lagde så fint man kunne, etter mote og tradisjon på stedet. Grunnen til at det er stedbundet er vel heller at man ikke reiste og fikk lite inntrykk utenfra, men det lille som kom av moteinntrykk ga seg jammen utslag i festantrekkene. Hvordan kan det ellers ha seg at mange bunader har silke og brokade, det er ikke noe man kunne lage lokalt.

Altså, bunadene endret seg stadig. Men på begynnelsen av 1900-tallet stivnet man bunadene i en helt bestem form, noe jeg egentlig syns er ganske kjedelig. Skjønner ikke hvorfor det skal være så sykt strengt når opprinnelsen er en levende bondekultur i stadig endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit. Synes det er ekstra fint når liitt mørkhudede velger lyse bunader, det er faktisk de som kler de best.



Anonymous poster hash: f186a...1ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg helt uenig. De nordmenn som bor i et annet land og/eller har ektefelle der kan fint bruke etniske klesdrakter. Og det er det mange som gjør, ved f.eks. ekteskapsinngåelse. Da er det helt vanlig og kle seg tradisjonelt før sermonien som foregår der.

Nå sammenligner du hummer og kanari. Et ekteskap er noe helt annet, og innebærer en institusjonell forbindelse til det norske når den ene ektefellen er norsk. Da blir ikke bunaden brukt som den multikulturelle etnokitsch det er snakk om her, hvor man bruker bunad på 17. mai bare fordi det er kult selv om man ikke har noen reelle etniske forbindelser til det norske og det norske folk.

Jeg synes rotløse mennesker som bruker andre folkeslags folkedrakter som en multikulturell etnokitsch, er totalt respektløse overfor både sin egen og andre folkeslags historiske, kulturelle og etniske egenart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er det regionale historiske forankringer, ikke nasjonale som ligger til grunn. Etnisitet er altså helt revnende likegyldig.

Dette blir bare en absurd og selvfolkeforaktende relativisering av typen det finnes ikke noe som er norsk. Man kan ikke bare frakoble det nasjonale fra bunaden fordi bunadene hver for seg representer regioner innen nasjonen, og late som om bunaden og bunadskulturen ikke har noe med nasjonen å gjøre. Det er nettopp fordi bunaden representerer nasjonens regioner, og til sammen danner et felles nasjonalt uttrykk for nasjonen, at bunaden er en nasjonal folkedrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sammenligner du hummer og kanari. Et ekteskap er noe helt annet, og innebærer en institusjonell forbindelse til det norske når den ene ektefellen er norsk. Da blir ikke bunaden brukt som den multikulturelle etnokitsch det er snakk om her, hvor man bruker bunad på 17. mai bare fordi det er kult selv om man ikke har noen reelle etniske forbindelser til det norske og det norske folk.

Jeg synes rotløse mennesker som bruker andre folkeslags folkedrakter som en multikulturell etnokitsch, er totalt respektløse overfor både sin egen og andre folkeslags historiske, kulturelle og etniske egenart.

Skjønner ikke hva du snakker om. Hummer og kanari ja... akkurat.

Rotløs? Og der var jeg ferdig med saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hva du snakker om. Hummer og kanari ja... akkurat.

Rotløs? Og der var jeg ferdig med saken!

Dette synes jeg er et ytterst svakt forsvar for dit syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er et ytterst svakt forsvar for dit syn.

vel, jeg ble litt motvillig til å debattere dette mer. Men jeg syns ikke det er så mye som kan sammenlignes med bunader og det eneste jeg kan komme på i farten er kilter. Og hadde ikke syns det var galt om en nordmann med tilknyttning i Skottland hadde brukt en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde ikke syns det var galt om en nordmann med tilknyttning i Skottland hadde brukt en slik.

Det er nettopp det som er poenget mitt, man må ha tilknytning til skotsk etnokulturell historie for å ikle seg en kilt uten å være respektløs overfor både sin egen og den skotske etnokulturelle historien. En kilt er ikke en multikulturell etnokitsch man kan bruke bare fordi man synes det rotløse er spennende og stilig.

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nettopp det som er poenget mitt, man må ha tilknytning til skotsk etnokulturell historie for å ikle se kilt uten å være respektløs overfor både sin egen og den skotske etnokulturelle historien. En kilt er ikke en multikulturell etnokitsch man kan bruke bare fordi man synes det er rotløst spennende.

Min venninne har tilknytning, hun er født og oppvokst her.

Anonymous poster hash: 2e360...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstrene mine er begge adopterte, og har vært det siden de bare var et par måneder gamle. De er ikke innvandrere, men mørke i huden. Ingen forbipasserende vet jo dette? Så det må jo se like "rart" ut på de? :fnise: De er jo norske selv om de har en annen hudfarge.

Synes godt hun kan få seg bunad :)



Anonymous poster hash: 84cc9...9b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er poenget mitt, man må ha tilknytning til skotsk etnokulturell historie for å ikle seg en kilt uten å være respektløs overfor både sin egen og den skotske etnokulturelle historien. En kilt er ikke en multikulturell etnokitsch man kan bruke bare fordi man synes det rotløse er spennende og stilig.

Jeg mener ikke at slike drakter skal brukes som "kostymer" av hvermansen, men av de som føler de har tilknytning til et sted/land. Er en født og vokst opp i Norge, er det legitimt å bruke bunad etter mitt syn.

Viste du forresten at en fikk kjøpt kilt her i Oslo? Det skulle vel bety at noen her vil ha det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne har tilknytning, hun er født og oppvokst her.

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Geografisk tilknytning er ikke det samme som folketilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...