Gå til innhold

Bunaden kun forbeholdt nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser at det er mange som diskuterer bunader her på forumet. Jeg lurer på om bunader er noe alle kan ha, også innvandrere. Venninne av meg er annen generasjons innvandrer, som har bodd i Norge hele livet. Hun vurderer å skaffe seg bunad, men vet ikke helt hvordan folk kommer til å reagere. Hva synes dere, kan innvandrere gå i bunad? Hvorfor / hvorfor ikke? Er bunaden kun for etnisk norske nordmenn?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er like rart som innvandrere som bruker liederhosen.

Har ikke noe imot at innvandrere bruker bunad, men det ser litt rart ut.



Anonymous poster hash: b0787...eb0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok sett litt rart ut, men alt går jo ann :) Hadde jeg vært innvandrer hadde jeg nok heller gått for en festdrakt.



Anonymous poster hash: 97f81...e26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er fint om "innvandrere" (mange er faktisk født her i landet) bruker bunad, men jeg regner med at det vil komme noen negative reaksjoner fra forskjellige trangsynte og rasistiske "ekte nordmenn", (Ja, jeg vet jeg provoserer mange, gjør det med vilje.)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i det hvis de selv ønsker å bruke en.

Ellers burdte det være forbudt for nordmenn å bruke typiske etniske klesdrakter fra andre deler av verden, og det hadde vi vel ikke godtatt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad er forbeholdt nordmenn, med andre ord kan en innvandrer ha det. De er også nordmenn.



Anonymous poster hash: 7699d...a4e
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er stolt av hjemplassen sin for eksempel er det jo det bunaden representerer. Ikke at man er 20 generasjoner nordmann

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser at det er mange som diskuterer bunader her på forumet. Jeg lurer på om bunader er noe alle kan ha, også innvandrere. Venninne av meg er annen generasjons innvandrer, som har bodd i Norge hele livet. Hun vurderer å skaffe seg bunad, men vet ikke helt hvordan folk kommer til å reagere. Hva synes dere, kan innvandrere gå i bunad? Hvorfor / hvorfor ikke? Er bunaden kun for etnisk norske nordmenn?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Bunaden er en folkedrakt. Det innebærer at man bør ha en viss etnisk tilknytning til det norske før man tar den i bruk. Men en annengenerasjons innvandrer kan jo være så mangt. Noen folkeslag har større etnisk tilknytning til det norske enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i det hvis de selv ønsker å bruke en.

Ellers burdte det være forbudt for nordmenn å bruke typiske etniske klesdrakter fra andre deler av verden, og det hadde vi vel ikke godtatt?

Jeg synes det er respektløst av nordmenn å bruke andre folkeslags folkedrakter som om det var en slags multikulturell etnokitsch.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser at det er mange som diskuterer bunader her på forumet. Jeg lurer på om bunader er noe alle kan ha, også innvandrere. Venninne av meg er annen generasjons innvandrer, som har bodd i Norge hele livet. Hun vurderer å skaffe seg bunad, men vet ikke helt hvordan folk kommer til å reagere. Hva synes dere, kan innvandrere gå i bunad? Hvorfor / hvorfor ikke? Er bunaden kun for etnisk norske nordmenn?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Har du ikke fått med deg alle de ulike hunderasene som går i bunad?

Klart den ikke er bare for etniske nordmenn, når mexikanske hunder går med den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint når en bunad representerer røtter og tilhørighet. Om en person føler tilhørighet til stedet de har vokst opp på, eller stedet hvor de bor.. Eller stedet hvor foreldrene kommer fra.. Det er jo helt induvidielt. Så om mor og far er født i Tyrkia, eller personen selv er født i Pakistan men bor på Hedmarken nå, så må vedkommede fint få lov til å velge bunad fra der de bor i Norge.

Men en innvandrer/andregenerasjon/tredjegenerasjon etc som velger bunad ut fra utseende er like teit som en blond og blåøyd jente som velger beltestakk med lilla detaljer fordi den er finest uten å helt kunne plassere Telemark på Norgeskartet. Faktisk er sistnevnte litt teitere.

At en som er latinamerikansk, asiatisk, afrikansk eller samisk av etnisk utseende går med bunad reagerer jeg ikke på. Med mindre bunaden er veldig fin, da glor jeg litt på bunaden.



Anonymous poster hash: 69f45...92f
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er respektløst av nordmenn å bruke andre folkeslags folkedrakter som om det var en slags multikulturell etnokitsch.

Da er jeg helt uenig. De nordmenn som bor i et annet land og/eller har ektefelle der kan fint bruke etniske klesdrakter. Og det er det mange som gjør, ved f.eks. ekteskapsinngåelse. Da er det helt vanlig og kle seg tradisjonelt før sermonien som foregår der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at innvandrere bruker bunad. Det viser jo tilhørighet, ikke hvor familien din kom fra for mange generasjoner siden. Men som en annen skrev, bunaden må være fra et sted hun har tilhørighet til ellers blir det bare teit :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke-etniske nordmenn godt kan ha bunad! For meg handler det om å vise tilhørighet og stolthet over stedet bunaden er fra, og man kan jo være like stolt og føle like mye tilhørighet selv om man ikke er født her i landet - eller har forfedre fra et annet land.



Anonymous poster hash: bb14b...d42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig kan venninnen din gå i bunad. det spiller ingen rolle hva slags bakgrunn man har. bunaden er den norske nasjonaldrakten og alle som bor i Norge bør få lov å gå med den om de vil :)

må si jeg reagerer litt på kommentarer om at det vil se rart ut. jeg synes ikke det ser rart ut - snarere tvert imot. har dere aldri sett det før kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er litt delte meninger om dette her. Venninnen min hadde tenkt å skaffe seg en Oslodrakt, ettersom det er her hun er født og oppvokst, til dere som lurte på ha slags bunad hun skulle velge. Hun sier også at hun er redd for blikk og at det vil se rart ut. For et par år tilbake fikk hun låne bunaden til svigermoren hennes og da var det mange som stirret på henne og et eldre ektepar spurte henne om hun var adoptert. Jeg synes selv at det er pinlig når folk stiller sånne spørsmål, så jeg skjønner at det må virke veldig ubehagelig for henne.

TS



Anonymous poster hash: 2e360...15d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...