Gå til innhold

hvorfor blir jeg så irritert over munnlyder og neselyder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn blir jeg utrolig irritert når jeg hører lyder fra munnen eller nesen på andre folk. for eksempel når jeg spiser med familien, og hører spiselydene fra munnen dems, blir jeg så sint og irritert inni meg, trenger ikke å være smatting en gang, bare vanlige spiselyder. må nesten gå til et annet rom å spise for meg selv. dette gjelder også når folk tygger tyggis, knaser på potegull osv..

broren min har også en vane om å snyte nesa si innover (hvis du skjønner) og gjør det HELE tiden! som er utrolig irriterende! jeg blir faktisk helt sint inni meg. har bedt han om slutte med det, men han gidder ikke.

jeg klarer virkelig ikke å kontrollere irritasjonen min, får bare lyst til å hogge av hodene dems når jeg hører hører de lydene.

hva er galt med meg?

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: b0f7b...358


Anonymous poster hash: b0f7b...358



Anonymous poster hash: b0f7b...358
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn har alltid jeg også vært, irritert over det. Spesielt smatting, jeg ble faktisk bedre etter å komme meg vekk fra de som gjorde sånn. Nå irriterer jeg meg ikke så veldig over det, men hvorfor man gjør det. aner jeg ikke..



Anonymous poster hash: 39352...e87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle skrevet dette innlegget selv. Jeg har bare godtatt at jeg har en slags form for misophonia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, jeg også irriterer meg over det! Særlig pipelyder fra nesa, gjerne imens de smatter samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det at folk "snyter innover" gjør at jeg nesten klikker. Det er så ubehagelig å høre på. Nei, åh... Jeg blir helt dårlig...



Anonymous poster hash: 19afe...5b9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn. Har en vennine som både smatter, snøfter, stønner, puster og peser kombinert med at hun drar gaffelen langs tenna når hun spiser. Alt på en gang. Det kribler etter å ta fra henne maten. Jeg har veldig vanskelig for å ikke kommentere det. (men jeg biter det i meg altså).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er jeg også.



Anonymous poster hash: 832f1...9e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misofoni tenker jeg. En slags overfølsomhet for lyd. Det finnes behandling for det, be legen om henvisning:-)

Anonymous poster hash: f3bb5...d1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik, egentlig misliker jeg sterkt alle kroppslige lyder. Noe av det verste jeg vet er å høre på min søte, snille mor som spiser knekkebrød. Rytmiske tyggelyder, jeg ser for meg kjeven som beveger seg og tygger "chom, chom, chom...." Da kjenner jeg at det knyter seg inni meg, og jeg må reise meg og gå på kjøkkenet og late som jeg må hente noe. Het utrolig tåpelig, men sånn er det. haha, ble småsvett bare av å skrive dette, faktisk... :-P



Anonymous poster hash: 9ebe8...191
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Sånn har jeg vært også, hele livet. Klarer ikke pustelyder, snorking, smatting, og alle andre monotone, gjentagende kroppslyder. Blir også gal av moren min som alltid sitter og gnir føttene mot hverandre (nylonstrømper som gnisser...). Bruker ørepropper om natta for å kunne sove ved siden av mannen min, selv om han ikke snorker. Skulle ønske jeg ikke brydde meg men jeg klarer ikke stenge det ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maman

Det samme med bevegelser, når folk gjør de samme bevegelsene om og om igjen.

Kan man behandles for det altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 6. mai 2014 at 20.28, Llise skrev:

Som om jeg skulle skrevet dette innlegget selv. Jeg har bare godtatt at jeg har en slags form for misophonia.

Det er gått noen år siden du skrev, og jeg svarer allikevel fordi jeg har opplevd akkurat det samme. Det er en lettelse å få en navn på disse reaksjonene som i alle år er blitt regnet som urimelige og ukontrollerte: "Det der må du tåle!", "Folk må jo få spise!" Kan jo være enig i det, det er ikke noe jeg heller vil enn å tåle det, men: jeg tåler det ikke!! Det har ikke noe med personen å gjøre. Det er meg, jeg klarer det ikke. Det hjelper å drikke mindre kaffe, sove mer og unngå stress, hvis man nå klarer det. Og så tenke: det går over!
Etter at den støydempende høretelefonenen ble oppfunnet klarer jeg å sitte på fly ved siden av folk som driver og rensker nese-halsregionen ved å lage en innmari ekkel "drøbbeldur". De som har dette for vane gjør det jo ikke bare en gang!!

 Hvis noen tramper avgårde på høye heler, er det som om de tråkket på mine egne nerver. Synes det er irriterende i jobbsammenheng med folk som klakker rundt, men dette er det svært lite gehør for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. mai 2014 at 13.14, Gjest Maman skrev:

Sånn har jeg vært også, hele livet. Klarer ikke pustelyder, snorking, smatting, og alle andre monotone, gjentagende kroppslyder. Blir også gal av moren min som alltid sitter og gnir føttene mot hverandre (nylonstrømper som gnisser...). Bruker ørepropper om natta for å kunne sove ved siden av mannen min, selv om han ikke snorker. Skulle ønske jeg ikke brydde meg men jeg klarer ikke stenge det ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...