Gå til innhold

•Ara's skriblerier om alt og ingenting•


ara

Anbefalte innlegg

Uff, sånne tanker er ikke noe gode. Blir litt sånn her også av og til. Krisemaksimering av små filleting og tanker om "hvorfor ditt og hvorfor datt". Men heldigvis går det over med litt søvn og hvile, og en smule realitetorientering før jeg sovner.

Så deilig å komme seg litt bort, og ikke minst få anledning til å være noe annet enn "bare" mamma noen timer! Det er gull verdt, og en fornøyd mamma betyr som oftest fornøyde barn :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arghhhrgg!! Nå hadde jeg akkurat skrevet det lange innlegget også ble alt borteeeee :kjefte:

Da blir det kort og godt isteden.

Hele gårsdagen var skikkelig slitsom. Begge barna hjemme og 2 års kontroll med L. Svigermor får helst ikke passe A enda, så jeg tok henne med. Lettvint :rolleyes:

L hang i rævva mi hele dagen. Vi har lest eventyret om Gullhår og det var jo ikke særlig smart, for nå har han fått for seg at bjørnene er ute etter å ta han :ler: Herlighet. Så da går han like bak meg hele tiden slik at han er trygg :fnise: Så jeg holdt jo på å klikke i vinkel, for uansett hvor jeg gikk eller snudde meg så tråkka jeg jo på ungen!! Heldigvis glemte han seg litt nå og da og lekte fint selv, før han plutselig innså at han var alene og kom løpennde til meg igjen.

Ellers sølte han ut drikke sitt 2 ganger under middagen og smoothien jeg lagde til dessert smurte han utover hele saccosekken og badet i det, slik at jeg måtte dusje hele ungen. Da han var pen og ren igjen løp han like så godt ut fra badet og hoppet oppi (den uvaskede) saccosekken èn gang til slik at jeg måtte dusje han igjen!!! Ææææhhh!!

Skal si jeg var fornøyd når begge unga var i seng klokka 19.00 i går og jeg kunne kose meg ute på verandaen med ei god venninne, kaffe, is og skravling :) Det var terapi for sjela.

L er nå ca 90 cm lang (muligens litt lengre ettersom han var litt kranglete da de skulle måle lengden hans, også veier han nøyaktig 12 kg. Så han er lang og slank som han alltid har vært(unntatt da han ble født ;) )

Ellers var legen imponert over språket hans. Det var gøy å høre :) Men han er flink til å snakke altså. Han sier lange setninger og gjør seg godt forstått!

På kontrollen skulle han også legge pusslespill og legen spurte om han kunne kaste ballen til henne, men da tok han ballen på hodet og sa "hatt", så han var ikke interessert i å kaste ball nei :fnise: Også lyttet hun på han, sjekket hørselen og så nedi halsen hans. Han er frisk og fin. Navlebrokken er fortsatt der, men vi får håpe den forsvinner innen han er 3 år slik at han slipper oprasjon :)

Nå er vi hos mine foreldre. Digg å slappe av her nå, med mamma`n min. Begge barna er i seng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nok en helg over.

Kjære og jeg koste oss masse på Middelalderfestivalen på lørdag. A mor tok tidlig kvelden. Tålte nok ikke all voksenbrusen da hodet mitt kjentes ut som det skulle eksplodere. Jeg lå og vrei meg i smerte. Ville heller ha født! :ler: Men det var gøy så lenge det varte. L og A hadde kost seg masse.. Pappa sov sammen med A mens mamma sov sammen med L. Hadde gått så fint. Begge var storfornøyde hele tiden :hjerte:

L er helt hysterisk om kveldene når han skal sove. Fader, jeg mister helt motet altså :sukk: Jeg gruer meg til det blir kveld og det er leggetid. I går måtte jeg bare sitte hos han til han sovnet. Men leste en del om det på nett i går mens jeg satt hos han og det står at det er veldig normalt i den alderen han er i at de bli redde og sånn. Og at det viktigste foreldrene kan gjøre er å få de til å føle seg trygge i tilegg til å snakke med dem om det de synes er farlig/skummelt. Så vi må jo bare holde ut. Det er bare så kjedelig når noe som egentlig kan være veldig hyggelig bare er preget av skrik og redsel.

Anyways, nå er L i barnehagen og A sover i vogna. Jeg har fått støvsugd og rydda litt og nå er det første kaffekoppen som gjelder. Og KG-tid :fnise: Skal straks avslutte og rydde i klesskapene. Dæven for en rotekopp jeg er med klær!!

Også må jeg planlegge litt navnefest!! Det går jo superfort til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le litt av den smoothieepisoden, så det for meg :fnise:

Så fint at han snakker bra, flink gutt ;)

Hva går Middelalderfestivalen ut på?

Når skal dere ha navnefesten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er gøy i ettertid med den smoothie-episoden, men der og da var jeg skikkelig oppgitt!! 😉

Middelalderfestivalen er rett og slett ting fra Middelalderen. Aktiviteter de drev med på den tiden som f.eks ridderkamper og flammeshow, teater, visesanger, jøglere, osv. I tillegg går alle rundt i klær typisk for den tiden og det var satt opp sånne store hvite telt. Folk solgte mat, smykker, øl-horn, instrumenter, pil og bue, masker, skinn osv :) Folk gikk rundt og sang og dansa og drakk ;)

Navnefesten er om 2 uker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj jeg er treg på å svare deg :( men nå har jeg tid. Sitter i bilen og venter på mannen med Mini, så skal vi på svømming når de kommer :)

Gud.. Griseri hos de små altså. Hehe.. Huska du å ta bilde og sende på snap til ALLE du kjenner før du vaska etter han?? :ler:

Så bra at dere koste dere på festival :) og voksenbrus er fali når man bare drikker det 1-2 ganger i året :fnise:

Utrolig kjipt med sovinga til L. Sover han hele natta når han endelig har sovna?

Hvis vi må regne med søvnproblemer om 6 mnd vet jeg nå ikke helt om jeg har lyst til å bli gravid altså :ler:

Gøy med fest for A. Skal dere ha det hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt Snapet jeg!! Hva tror du om meg egentlig!?! :hoho:

Jaa....var visst ikke like god på drikkinga som før :fnise: Huff og huff.....

L sover ikke hele natta, nei :( Sitter i skrivende stund oppi senga hans. Han at endelig sovna, 47 minutter etter han la seg. Han klikka og løp etter meg når jeg måtte på do i stad. Huff....

Nå sover han som sagt godt, så det er bra! Men innen 3-4 timer våkner han nok igjen og lager furore om han ikke får sove inne hos oss.

Mannen skal ha ferie 7-20 juli, da skal vi bruke de første dagene (forhåpentligvis ikke mange) til å få orden på sovingen! Håper det funker fort. Uansett bedre at vi er 2 om det :)

Gleder meg til navnefesten. Hadde en kjempekoselig fest for L. Hadde det hjemme da og skal det nå også. Det blir bare mest folk fra min familie ettersom slekta til gubben er Jehovas.. De feirer jo ingenting.... Men foreldrene hans kommer faktisk da! Så vi blir ca 20 stk med store og små :) 5 småtroll og 15 voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. så slitsomt med soveproblemer. Har L alltid hatt det, eller når begynte det?

Det er så slit å sitte med de til de sovner. For de våkner jo bare man beveger foten :ler:

Har dere lagt en plan på hvordan dere skal få orden på sovingen?

Det høres ut som det blir en koselig dag. Uff.. Jehovas er litt slitsomme. Har de på døra her titt og ofte. De gir seg ikke selv om jeg er så avvisende som jeg klarer på en høflig måte. Kan jo ikke be et eldre ektepar om å ha seg til helvette bort for jeg gir nå faen i jesuspraten deres.. Gud praten?? :klo:

Snapper du sånn på ordentlig også eller?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig dere er som har plass til 20 gjester, vi har plass til maks 4 :fnise: Hadde hatt dåpsfesten hjemme om vi hadde plass. Hva slags mat skal dere ha?

Den festivalen høres gøy ut, er ikke noe sånt her. Er Parkenfestivalen som er det store her, har vært en gang. Ganske oppskrytt syns jeg. Uansett om det er Halvdan Sivertsen eller 50 cent som synger. Foretrekker Halvdan da, han er kos og artig! :)

Kakaoen du må blotte puppa til Jehovasfolka som jeg gjorde, de kom aldri tilbake :nigo: Ei jeg kjenner pleier å si at de kan få komme inn om hun får lov til å fortelle de om hennes religion, satanismen :fnise: Hun er ikke det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig dere er som har plass til 20 gjester, vi har plass til maks 4 :fnise: Hadde hatt dåpsfesten hjemme om vi hadde plass. Hva slags mat skal dere ha?

Den festivalen høres gøy ut, er ikke noe sånt her. Er Parkenfestivalen som er det store her, har vært en gang. Ganske oppskrytt syns jeg. Uansett om det er Halvdan Sivertsen eller 50 cent som synger. Foretrekker Halvdan da, han er kos og artig! :)

Kakaoen du må blotte puppa til Jehovasfolka som jeg gjorde, de kom aldri tilbake :nigo: Ei jeg kjenner pleier å si at de kan få komme inn om hun får lov til å fortelle de om hennes religion, satanismen :fnise: Hun er ikke det da.

Hahaha.. puppeblotting skal jeg huske neste gang. Hadde kanskje gitt han gamlisen som var her hjerteinfarkt da :fnise:

Mannen har faktisk den sataniske bibelen i hylla her (dont ask me why…) kanskje jeg bør legge den ved utgangsdøra og ha den i hånda om jeg ser de kommer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. puppeblotting skal jeg huske neste gang. Hadde kanskje gitt han gamlisen som var her hjerteinfarkt da :fnise:

Mannen har faktisk den sataniske bibelen i hylla her (dont ask me why…) kanskje jeg bør legge den ved utgangsdøra og ha den i hånda om jeg ser de kommer :fnise:

Jeg gjorde det ikke med vilje så skjønte ikke først hvorfor de to mennene gapa sånn. De kom tidlig (!) en lørdags morgen og jeg hadde nettopp stått opp. Hadde på meg en hvit tskjorte som jeg ikke hadde lagt merke til at var litt gjennomsiktig. Før det kom de ukentlig til meg, mistenker at hun som bodde der før pleide å slippe de inn. Ja legg klar bibelen ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. så slitsomt med soveproblemer. Har L alltid hatt det, eller når begynte det?

Det er så slit å sitte med de til de sovner. For de våkner jo bare man beveger foten :ler:

Har dere lagt en plan på hvordan dere skal få orden på sovingen?

Det høres ut som det blir en koselig dag. Uff.. Jehovas er litt slitsomme. Har de på døra her titt og ofte. De gir seg ikke selv om jeg er så avvisende som jeg klarer på en høflig måte. Kan jo ikke be et eldre ektepar om å ha seg til helvette bort for jeg gir nå faen i jesuspraten deres.. Gud praten?? :klo:

Snapper du sånn på ordentlig også eller?? :sjenert:

Sovingen til L har vært SUPER fra dag 1! Vi har alltid kunnet ha lagt han, gitt smokk og gått ut av rommet så har han sovet. Han bare plutselig fucka opp alt.. 2 mnd før A kom til verden. Vi har jo sjekka han ifra topp til tå hos legen på grunn av den plutselige greia med at han ikke skal sove. Vi var jo redd for at han hadde vondt et sted. Men de fant ingenting på blodprøver eller "kroppsvisitten".

Vi har tenkt å teste belønningssystem for å få orden. Helsesøster mente at han kan være klar for det fordi han forstår så mye. Men vi får se.... Kan hende vi tester andre metoder først. Jeg er så usikker. Det viktigste er i alle fall at han ALDRI skal føle seg utrygg! Heldigvis kjenner vi han såpass god at vi vet når skrikingen er ekte eller bare krokodilletårer.

Huff ja, Jehovas.... Foreldrene til gubben prøver aldri å forkynne noe til oss i alle fall. Egentlig merker jeg ikke at de er JV, unntatt at de ikke kommer i bursdager eller feirer jul og sånn da...

Jeg fatter ikke at folk kan tro på noe sånn som dem. (Beklager om jeg tramper noen på tærne, men det er min mening). De tror jo at verden skal gå under men at de skal overleve og leve evig. Døden er bare en liten hvile for dem, før de skal gjenoppstå..........................

Jeg er vel ingen ihuga snapper egentlig. Sender mest til gubben for han er jo nesten aldri hjemme. Kjekt å kunne sende noen bilder og filmsnutter av barna Ila dagen. Han synes det er hyggelig :) Hva med deg?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig dere er som har plass til 20 gjester, vi har plass til maks 4 :fnise: Hadde hatt dåpsfesten hjemme om vi hadde plass. Hva slags mat skal dere ha?

Den festivalen høres gøy ut, er ikke noe sånt her. Er Parkenfestivalen som er det store her, har vært en gang. Ganske oppskrytt syns jeg. Uansett om det er Halvdan Sivertsen eller 50 cent som synger. Foretrekker Halvdan da, han er kos og artig! :)

Kakaoen du må blotte puppa til Jehovasfolka som jeg gjorde, de kom aldri tilbake :nigo: Ei jeg kjenner pleier å si at de kan få komme inn om hun får lov til å fortelle de om hennes religion, satanismen :fnise: Hun er ikke det da.

Ja, vi har egentlig ikke kjempestort hus, men nok plass til et langbord i stua :) Så det er kjekt. Så slipper vi å leie lokale, selv om de sikkert også er veldig lettvint da :) Men jeg synes det er mer personlig og hyggelig å ha det hjemme når det lar seg gjøre.

Vi skal ha koldtbord. Lager alt selv :) Tenkte bare spekeskinke + et par andre spekepølser, potetsalat, salat, eggerøre, flatbrød og loff og evt litt varme karbonader med løk :)

Hahaha, skal huske på gjennomsiktig t-skjorte neste gang JV er på døra :ler: De var her for bare noen uker siden. Eller jeg kan jo bare la puppen henge og slenge når jeg er ferdig med å amme. "Glemme" å putte den tilbake i bh'n :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koltbord er digg, angrer litt på at vi ikke hadde det, men var så sliten at jeg knapt spiste noe :P

Å la puppene tørke høres lurt ut :jepp:

Du må endre på signaturen din, den har link til den forrige dagboka di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i koldtbord. Da kan folk mikse og plukke det de selv vil ha 😊 Pluss at det er ekstra godt med sånn type mat på sommer'n 😊

Skal huske å endre signaturen, men må gjøre det fra pc'n. Enklest det synes jeg.

Haff, jeg skulle liksom legge meg tidlig, men så blir jeg liggende å taste på mobilen. Tror jeg må lage en regel om å legge den igjen på kjøkkenet eller noe sånn! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant er ekstra godt om sommeren, men godt uansett, man kan spise seg mett uten så sprekke syns jeg :) Å nå fikk jeg lyst på eggerøre!!

Heheh mobilen ja. Jeg sitter med pcen nå fordi mobilen og tabben lader :P Samboer kjøpte en klokke med lys (som man kan slå av og på) fordi han tenkte at da trengte jeg ikke mobilen i senga. Vel han om det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, sånn er det 😉

***********

Nå sitter A og jeg å leker. L sover enda men tipper han våkner snart.

*****

Idet jeg hadde skrevet at jeg trodde L våknet snart så gjorde han det :fnise: Vi koste oss med speilegg til frokost også trilla vi til barnehagen. Deilig med frisk luft og trim på morgenkvisten ;) Er bare 1,5km å gå men kun motbakke. Lett hjem igjen da :)

Også ringte samboer da jeg var ute og gikk. Klaget på at han forsov seg og var så trøtt osv. L lagde litt oppstyr i går kveld men ikke lenger enn 15.min. Samboer hadde akkurat lagt seg og han sovner ikke på et kvarter uansett(han ligger og spiller på telefon) så de var ikke L som ødela søvnen hans. Han sover på gjesterommet for tiden for ikke å bli vekket om nettene. Han har et sjåføryrke og jobber 10-13 timer hver dag. Han vurderer å flytte senga ned i kjelleren sier han for han må få sove nok. Men da protesterte jeg litt for jeg skal faktisk ut i jobb igjen snart jeg også! Og hva skjer da? Skal jeg i tilegg til jobb måtte ha barna alene hver eneste natt?! Tenk hvis begge barna blir syke og kaster opp og styrer....skal jeg ordne alt alene da, imens han skal sove stille og godt i kjelleren? Jo, han har en jobb han må være opplagt i men hvor skal grensa gå liksom? Er jeg streng eller? Huff, kjenner jeg blir litt frustrert :kjefte::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolk :( Tenker ikke alltid lenger enn sin egen nesetipp! :bond: Syns ikke at du er streng, han burde ikke få barnefrie netter når du også jobber. Når begge jobber så burde dere enten dele på å sove alene eller sove sammen hver eneste natt om det ikke skjer noe spesielt neste dag. Men med to barn så er det sikkert mer styr og da best at man sover sammen!

Når er permisjonen din over? Skal han ha permisjon da? Isåfall må du få sove alene hele tiden om han skal få det nå :nigo:

Når jeg hadde permisjon så sov jeg alene med mini hver natt i ukedagene, men vi har ikke flere barn og mini sov da stort sett hele natta uten noe styr. Ble det ille så vekket jeg samboer når det uansett nærmet seg at han skulle stå opp, så jeg fikk sove litt på gjesterommet, og han snek inn babycallen til meg før han dro om mini sov. Men var egentlig jeg som jaget ut samboer fordi han snorket :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke du er streng! Man er to om jobben med barna, og også den som går hjemme trenger litt avlastning. Når dere begge er ute i jobb igjen samtidig, så må det være likedan. Og innen den tid kan jo mye ha skjedd med søvnrytmen til barna, for den er stadig i forandring (har vi erfaring med, på godt og vondt). En og annen natt med litt nattevåk må man tåle selv om man er yrkessjåfør :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten dere! Godt å høre at jeg ikke er den teite her.

Jeg har permisjon til slutten av august, da skal mannen ha gradert perm, 2 dager hjemme i uka helt til mai.

Han sa at han ikke mente at jeg skulle ha alt ansvaret og at han skjønte jeg var sliten. Så han tok nok alvoret når jeg sa ifra..han måtte bare tenke seg om.

********

Nå sitter jeg her på en stol i døråpningen inn til L sitt rom og venter på at han skal sovne. Han er virkelig livredd for å legge seg på romme sitt. "Sove mamma sin seng" gråter han hver kveld :( Men han må jo lære seg at det ikke er noe farlig på rommet hans. Så da får vi sitte og "passe på" til han føler seg trygg igjen..

Man blir bare så i tvil noen ganger! Gjør vi det rette liksom? Det er jo så mye tips og råd der ute fra de som kaller seg eksperter, men jeg synes det er mye rare metoder også. Som jeg har skrevet før så er det aller viktigst at han ikke er redd! Så får det bare ta den tiden det tar å bli trygg igjen.

I tilegg så har jeg lest en del om langvarig hoste(og særlig natt-hoste)hos barn, noe L har drevet med i lang tid! Og det + mange andre symptomer kan tyde på astma. Håper ikke L har det, men jo mer jeg leser jo mer stemmer det med L :( Har tenkt å lage en liten "loggbok" og skrive ned ting i løpet av 2-3 uker og hvis han ikke er bedre innen da så kontakter jeg legen.

*******************

På lørdag er det navnefest for A! Gleder meg til det. Det meste begynner å bli klart nå. Mangler bare å dekke bord og i morgen kveld skal jeg og mannen lage siste rest, eggerøre, potetsalat, dressing og salat. Også drikke litt vin 🍷🍷😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...