Gå til innhold

Min verden:)


Skogstjernen

Anbefalte innlegg

Tenkte egentlig bare ha treningsdagbok, men så ser jeg at jeg har så mange tanker rundt det som jeg trenger å sortere. Dermed starter jeg en vanlig dagbok også, så kan treningsdagboka heller inneholde konklusjonene!

Det føles litt rart å skulle skrive ned tanker igjen, men det tror jeg egentlig er litt sunt. Litt rart at andre kan lese det, men det kan jo være inspirerende også. Kanskje det er flere der ute som er i samme eller liknende situasjon, så kan vi oppmuntre og inspirere hverandre? Uansett, skal bli fint å sortere litt tanker.

:)

Endret av Jacint
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg trenger å skrive litt opp, er altså livsstilsendring. I første omgang kosthold og trening. Jeg har gått på en smell, så jeg har vært veeeldig sliten veldig lenge, og trening har jeg ikke gjort på .. et år? Halvannet? Jeg er ekstremt stillesittende for tida, og det er ikke bra. Vekta er blitt for høy, og formen er blitt dårlig. Hvor dårlig den faktisk var, kjente jeg her om dagen da jeg plantet litt blomster i potter ute, og kjente hvor tungt det var blitt å slepe sekker med jord, løfte krukker og bøye seg opp og ned. Jeg visste det var dårlig, men det ble en vekker. Nok til at jeg kjente at motivasjonen til å gjøre noe med det våknet. DET var faktisk deilig, å kjenne at jeg fikk LYST til å gjøre noe med det, i stedet for å bli nedtrykt. Så utgangspunktet er bra, jeg er motivert og klar for å gjøre noe.

Utfordringen er energi. Energi avler energi, og aktivitet gir mer energi, men jeg er fortsatt så sliten (utmattet) at hvis jeg gjør for mye, så blir jeg helt tom i alt fra en dag til en uke etterpå. Så nøkkelen er å gjøre nok til at energien øker, men ikke for mye så jeg blir helt utmattet etterpå. Små steg.

En annen utfordring er at evnen til å "ta seg sammen" har vært i koma en stund, som følge av "smellen". Jeg har "tatt meg sammen" så mye at jeg til slutt ikke klarte det mer, så jeg kan ikke bare "ta meg sammen". Jeg må være smart, bruke lysten til min fordel, og være bevisst på tankene mine. Jeg kan ikke bare "ta meg sammen". Men det har jeg lært meg litt om, så det skal jeg også klare å omgå.

I forbindelse med kostholdet, har det lenge vært en utfordring at jeg har ikke hatt overskudd til å gjøre mer enn det helt enkle i matveien. Et sunt kosthold krever for min del en del planlegging, som jeg ikke har hatt overskudd til. Nå har jeg begynt å få litt overskudd igjen, så jeg velger å prioritere dette. Jeg tror jeg har fått nok overskudd til at jeg orker å planlegge igjen. Jeg har begynt allerede, og det kjennes bra ut. Jeg orker å lage mer mat fra bunnen av, jeg orker å sette meg ned og skrive ukesplan for middager, og jeg orker å ukeshandle.

Jeg har også en sterk indre "vil ikke" som jeg må bli venner med. Løsningen er ikke å tvinge meg til noe, men å bruke lysten og tankene (motivere meg selv) så jeg kommer meg ut. For eksempel si til meg selv at nå vil jeg ut å se om jeg finner hvitveis, i stedet for å tenke at jeg skal "gå tur". Jeg trenger å finne noen litt andre måter å tenke om aktiviteter, så det blir lettere å komme seg ut.

Selv om det er noen ekstra utfordringer i forhold til tidligere, er det mye som er bra også! Jeg har motivasjon og lyst, det er kraftfullt. Jeg har lært mye om hva som funker og ikke funker for meg. Jeg har tid nok, så det er ikke noe styr å få "klemt inn" tid. Jeg har også et realistisk mål; å komme i bedre form, føle meg litt bedre, og få litt skikk på kroppen - nok til at jeg føler meg vel. Fortsatt litt usikker på om jeg vil fokusere så mye på vekt, og tallfeste det. Litt lyst til å fokusere mest på sunnhet, matglede, frisk luft, velvære osv - og går jeg ned i vekt er det bare en bonus. Samtidig vet jeg at jeg blir motivert av å se kg og cm gå nedover. Ulempen er at det fokuset fort kan ta bort litt av gleden, jeg blir for ivrig og så blir det for mye fokus og presser meg selv litt for mye, så blir jeg lei og mister fokus og kommer ut av det. Så det må jeg tygge litt på.

Men altså, hva vil jeg fokusere på? Jeg ser for meg å begynne litt, og så øke på etter hvert. Jeg har tenkt mye på hva slags kosthold jeg har lyst å ha. Jeg har prøvd så mange ting, at jeg er litt forvirret, rett og slett. Lavkarbo, Grethe Roede, ikke blande karber og fett i samme måltid, osv. Jeg er litt "diett-lei", rett og slett. Så etter å ha tenkt litt frem og tilbake, og sett på hva som faktisk har fungert best for meg over tid, så har jeg landet på at jeg vil legge meg litt på lavkarbo, men nokså liberalt. Dvs unngå poteter, hvit ris, hvit pasta, sukker og hvetemel. Jeg vil tillate meg fullkornsris og fullkornspasta innimellom. Samme ift knekkebrød, havregryn etc. Jeg vil ha lavkarbovarianter som hovedplan, men variere med feks havregryn, havreknekkebrød etc innimellom. Jeg vil også unngå fet mat når jeg spiser karbohydratholdig mat. Og når jeg spiser lavkarbo - holde litt igjen på fettet. En moderat linje, er planen. Det har jeg tro på vil fungere for meg - også over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at et moderat kosthold skal være tilstrekkelig til å gå ned i vekt, så må jeg bevege meg mer. Det er nok om jeg feks trener zumba + litt styrke en gang i uka, og går to gode turer i uka. Det er et realistisk minimum. Alt over blir bonus. (Jeg har innsett at jeg blir ingen ny fitness dronning, så en nøkkel for å holde aktiviteten i gang over tid, er å ikke ha for høye mål. Tror kanskje jeg har verdensrekord i "crash and burn" på treningsfronten.... Å komme over dørstokkmila er faktisk ikke det vanskeligste, selv om det kan være hardt nok, men det er å klare å holde på lenger enn tre måneder (eller i blant tre uker..) Jeg er bedagelig anlagt, rett og slett. Jeg har ikke ei eneste loppe i blodet, hehe :) Men - ved å få dette hjulet i gang, så vil så klart overskudd og energi øke for meg også. Det gleder jeg meg til!! Jeg er litt sånn som våren ute nå, det brister i knopper og sevja stiger, men det er lenge til full blomst og for ikke å snakke om fullmoden frukt! :) Men på samme måte som jeg gleder meg over å se det grønne sprette ute, så gleder jeg meg over at jeg kjenner at "sevja stiger" litt inni meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, litt om gangen og små skritt. Hva skal jeg fokusere på i neste uke? Skal vi se..

  • Drikke vann. 2 liter om dagen. (Jeg elsker vann så dette er fint. Utfordringen er å huske det, men det hjelper denne dagboka med, forhåpentlig.)
  • Kutte ut sukker (cold turkey! Det funker best for meg å kutte helt etter en periode med sukker-spising, som feks jul og påske)
  • Kutte ut hvit ris, hvit pasta, og hvetemel.
  • Middagsplan - det skal jeg lage i kveld, så kan jeg handle i morgen.
  • Ut i frisk luft og bevege meg på en eller annen måte tre ganger. Plukke hvitveis. Finne nytt favorittsted ved sjøen. Skravletur med venninne. Ugrass-økt i hagen. Eller liknende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til til meg! :) Det føles som et bra utgangspunkt.

Jeg har sjokoladekakerester igjen etter helga, som jeg skal putte i fryseren (langt nede innerst i kjelleren) og så skal de tas med og gis bort ved første anledning. Jeg skriver det her, så må jeg være ærlig nok med meg selv og skrive det her om jeg ikke klarer å holde meg borte fra fryseren. Men det skal gå bra altså. Jeg satser på jeg får gitt det bort i løpet av uka. Kanskje mannen kan få det med seg på jobb i morgen, hvis han vil det? Vi får se.

Men nå får det være nok tanker og nok pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg ikke kan alfabetet!! :fnise: Har visst lagt dagboka på L-N, så jeg må flytte tråden.. Skal vi se om jeg får til det..

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Middagsplan for neste uke i boks, og sjokoladekake i fryseren i kjelleren.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig del av livsstilsendringen er på grunn av at jeg er H S P (høy-sensitiv). Det kan du lese om her.

Jeg har mest opplevd ulempene ved å være sensitiv, fordi jeg har levd som om jeg ikke er det - og har gjort mitt ytterste for å prøve og ikke være det, for å si det sånn. Det er nok en stor grunn til smellen jeg har vært på. Nå omorganiserer jeg livet for å passe til den jeg er, og sånn jeg trenger å være. Har brukt tid på å akseptere at sånn er jeg, sånn er det, finne ut hva jeg tåler og ikke tåler, hvor grensene går, hva slags og hvor mye "pauser" jeg trenger osv, så jeg gleder meg stort til å finne ut mer av fordelene mine ved å være H S P. Har lyst å skrive litt mer om det i dagboka også, for å sortere litt tanker om hva som fungerer og ikke. Men det får bli en annen dag.

Si gjerne hei om du er H S P, du også! Jeg kjenner veldig få andre, så det hadde vært fint å utveksle erfaringer med andre som er det.

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke. Var en aktiv helg, så jeg er litt tom i dag. Planen var ut tidlig i dag for å skifte dekk på bilen, men her sitter jeg med en :kaffekopp: og surfer på KG... :plystre: Ser for meg at hele verden skal skifte dekk idag siden fristen går ut, og det frister ikke å stå så lenge i kø i dag. Så jeg tror jeg får la bilen stå til litt senere i uka - og heller bestille time et sted så jeg har en fast tid å komme. Problem solved. :biggrin:

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var det bestilt. Deilig :sol:

Da blir det dekkskifte i morgen, så kan jeg heller få gjort litt rent i dag. Og handle mat. Gid jeg var student i eksamensperioden, så hadde husarbeidet gått som en lek!! :lol:

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jacint! Så stas at du også har dagbok. Og, gratulerer til deg som er i gang med en livsstilsendring! Jeg er veldig fan av både tankene dine rundt kosthold og trening, og hva du i praksis skal gjøre for å oppnå målene dine. Jeg har vært gjennom en livsstilsendring selv for et par år tilbake, og jeg skal aldri, aldri tilbake dit igjen. Og det er helt mulig! Når det går litt tid blir trening og sunne vaner en så integrert del av hverdagen din at det føles unaturlig å droppe det. Jeg spiser altfor mye godis selv (har en totalt godtefri periode en tre-fire ganger i året for å håndtere sukkeravhengigheten), og kjemper en evig kamp mot sukkeret.

Forøvrig har min venninne studert ernæring på universitetet, og da jeg spurte hva hun satt igjen med ("hva er superløsningen da??") så svarte hun: Mer grønt, mer vann, magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter. Altså helt i tråd med dine tanker. Det som er så fint med et sånt kosthold er jo at det ikke er vanskelig å gjøre det livsvarig!

Såå - hurra for deg, dette blir så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Krysanti!! ♥ Takk for oppmuntrende ord!! Akkurat hva jeg trengte å høre akkurat nå, gitt. Jeg har klart det før, ser du, og så sklidd tilbake, så det ligger litt sånn i bakhodet mitt at hvorfor skal jeg klare det varig denne gangen, liksom. Du sablet bare den tanken rett ned, så takk!! :5:

Hurra for meg!! :fnise:

I dag har jeg skifta dekk på bilen! Det var veeldig slitsomt... Sol, varmt og en fin benk under blomstrende kirsebærtrær ropte på meg, så det ble en softis (årets første!) med beina på bordet mens humla suste og fuglene kvitret. Så hadde plutselig bilen fått nye dekk. Så får det heller bare være med den softisen. Det var verdt det i dag! (Takk til bensinstasjon-mannen for jobben!!)

Min kjære skal jobbe overtid i dag, så jeg har huset for meg selv, og en hel bunke ferske bøker fra biblioteket! Planen er å flytte ut på verandaen og bli der! De hadde en ny type iskaffe fra Tine som jeg skal prøve ut, Barista - Espresso con Latte, som er uten sukker og uten tilsetningsstoffer. Spent på å prøve den - håper den er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Krysanti!! ♥ Takk for oppmuntrende ord!! Akkurat hva jeg trengte å høre akkurat nå, gitt. Jeg har klart det før, ser du, og så sklidd tilbake, så det ligger litt sånn i bakhodet mitt at hvorfor skal jeg klare det varig denne gangen, liksom. Du sablet bare den tanken rett ned, så takk!! :5:

Hurra for meg!! :fnise:

I dag har jeg skifta dekk på bilen! Det var veeldig slitsomt... Sol, varmt og en fin benk under blomstrende kirsebærtrær ropte på meg, så det ble en softis (årets første!) med beina på bordet mens humla suste og fuglene kvitret. Så hadde plutselig bilen fått nye dekk. Så får det heller bare være med den softisen. Det var verdt det i dag! (Takk til bensinstasjon-mannen for jobben!!)

Min kjære skal jobbe overtid i dag, så jeg har huset for meg selv, og en hel bunke ferske bøker fra biblioteket! Planen er å flytte ut på verandaen og bli der! De hadde en ny type iskaffe fra Tine som jeg skal prøve ut, Barista - Espresso con Latte, som er uten sukker og uten tilsetningsstoffer. Spent på å prøve den - håper den er god!

Jeg tenker at det at det har "gått galt" en gang før bare betyr at du vet hva du må være ekstra obs på nå! Dette klarer du!

Jeg blir forresten veldig glad av å lese innleggene dine, du virker som en livsnyter etter min smak. Er det noe jeg elsker så er det å krølle seg opp i en stol ute i solen, med en god bok, noe godt å knaske på - og bare kooose seg! Det må vi gjøre mer av! (Etter trening såklart :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant!! Takk!! :blomst:

Ja jeg trenger også å gjøre myyye mer av sånne ting!! Så der har vi en deal!! :5: Jeg tenker for mye, og så skal jeg alltid bare gjøre det og det og det og det før jeg får satt meg ned, og når jeg først får satt meg ned kommer jeg fort på noe nytt som jeg skulle gjort!! Så jeg øver meg på å finne roen. Det er utrolig deilig når jeg først får satt meg ned! :)

(Trening? Hva var det igjen.. Jo! Kremt. Det var sånn som starter til mandag...? :fnise: )

Nei, jeg har ikke gitt opp målet for denne uka enda, altså, selv om jeg bare har klart 1/3 foreløpig. Mer uke igjen enda!!! :Nikke:

Jeg gjorde litt for mye i går, så i dag har jeg vært helt tom for krefter. Deilig med sol og fint vær, samler litt krefter ute på verandaen i blant!! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt ei økt ute i hagen. Deilig å være ute litt, bevegelse og frisk luft gjør godt for både kropp og sjel! Jeg kan ikke så mye om hage. Men jeg har tenkt litt på at jeg har lyst å lære! Kanskje det blir gøyere hvis jeg lærer litt mer om det? Det skal jeg jammen ha som prosjekt fremover.

En annen ting jeg vil gjøre mer av, er mindfullness. Oppmerksomhetstrening. Jeg vet jo det gjør meg veldig godt, og jeg har gjort det sånn innimellom. Men jeg vil lære mer om det også, og gjøre det daglig.

Så - da er det bestemt, to nye prosjekter: hage og mindfullness. Det er så lett å begynne med noe, og så sklir det bare ut i sanden, men nå skriver jeg det her så kanskje det er med på å bevisstgjøre meg litt mer på å holde på. Begge deler er jo viktige skritt ifm livsstilsendringen min. Det er viktig å gjøre ting som er BRA for en.

Så må jeg huske på dette med ett skritt om gangen! Jeg kan fort bli litt overveldet og miste litt motet når jeg ser på alt som skal læres og gjøres, men det handler jo om å ta ett skritt av gangen, og se på den neste ene oppgaven foran meg. Mindfullness øvelser i seg selv vil jo være med på å hjelpe meg å fokusere på her og nå og ikke alt som venter lenger frem.

Vel - det var dagens filosoferinger fra min side! Fornøyd med å ha klart 2/3 aktiviter så langt denne uka. Jeg har store planer om å få en god gåtur i løpet av helga - jeg er nemlig på jakt etter ett favorittsted! Da jeg var liten hadde jeg flere favorittsteder, som jeg gikk til og kunne sitte å lese eller fundere eller skravle med venner. Det har jeg ikke her jeg bor nå, så nå skal jeg finne minst ett - gjerne flere! For da trenger jeg ikke gå tur, nemlig. Da kan jeg heller gå til favorittstedet mitt! Og om det er litt langt borte, så jeg må gå et stykke eller sykle, så er jo ikke det noen ulempe.. ;)

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flinka! Synes du har så gode mål for deg selv for tiden - ikke bare fysisk, med kosthold og aktivitet, men også aktiviteter som gjør deg glad og er bra for den mentale biten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warning - filosoferende innlegg :)

Ble sittende å se siste programmet av Prosjekt perfekt, og det fikk meg til å tenke litt. Hun oppsummerte vel med at det som alle tipsene sier skal gjøre deg lykkelig, det funker ikke. Nei, det er jeg vel enig i, det som "alle andre"/media/reklame osv peker på lykken, det tror ikke jeg heller er svaret. Jeg har ikke sett hele serien, bare en av episodene tidligere, men jeg tror poenget er at hun prøvde ut alle mulige råd i ukeblader og sånn som skal gjøre livet bedre.

Så jeg tenkte litt på dette da. Og tenkte at å se utover for å finne det svaret, det går ikke. Hva er viktig for meg. Lykkelig er heller ikke et mål for meg. Jeg tror lykke er noe man opplever innimellom, men at det glipper når man gjør lykken til et mål i seg selv. Lykken kan man ikke fange mellom hendene, man må heller glede seg når den er der. Så den parkerer jeg der.

Jeg er i en fase der jeg har tømt livet for mye som jeg har tenkt har vært viktig for meg, men som ikke har fungert. Så nå gjelder det da å finne ut, hva vil jeg fylle livet med i stedet? Hva er viktig for meg? Har ikke så mange svar enda, men prosessen er jo i gang. Jeg har noen ting jeg har funnet ut at jeg vil prioritere, mens det er andre ting jeg vet jeg vil ha i livet men ikke vet hvor mye. Ting kan være bra i små doser, men slett ikke bra i for store doser. BALANSE er vel det store stikkordet, har jeg erfart. Hva er livgivende for meg, og i hvilke "doser". Særlig ift HSP, så gjelder det å finne balansen i når skal jeg pushe meg selv og når skal jeg beskytte meg selv.

Og - jeg må tenke mindre! :laugh: Jeg kan gruble meg tullerusk i blant, og det hjelper ikke. Så nå stopper jeg! Så får jeg heller skrive liste som hos Krysanti en annen gang, for nå må jeg bort fra pcen. Tror jeg går ut en tur!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt puslespill!! 1000 brikker. Har hatt lyst til det lenge, og i dag fikk jeg altså kjøpt meg det. Fikk litt fnatt da jeg helte ut alle brikkene på bordet og så hvor mange brikker 1000 faktisk er!! :laugh: Men jeg har jo ikke noe hastverk med å bli ferdig (vi kan ikke ha middagsgjester før jeg er ferdig, for å si det sånn!! :fnise: )

Endret av Jacint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...