Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal endelig gifte oss men har ikke verdens største budsjett.

Vi får nå flere gjester enn vi først hadde tenkt og vurdere derfor å kutte ut alkoholen til middagen.

Vinpakken der vi skal være koster nesten like mye som middagen (altså ca 500,-pr.gjest) Er det veldig frekt av oss å ikke spandre vin? De får tre-retters middag.

De som ønsker kan få bestille vin til maten, men skal vi ha så mange gjester har vi ikke råd til alkohol, så de må nok desverre betale selv...

Hvordan hadde du reagert som gjest her?

Resten av bryllupet er også budsjett. Billig kjole, enkle, hjemmelagde blomsteroppsatser/bukett, og ingen dokurver i sikte! ;)



Anonymous poster hash: 7a2df...be1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer, men har dere mulighet til å ta med egen alkohol til selskapet? I sverige får man billig vin til 130,- kartongen... :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Har dere ikke mulighet til å ha festen i et lokale der dere selv kan stå for alkoholen? Jeg må innrømme at jeg syns det er litt rart å bli servert en finere middag og måtte kjøpe drikken.

Skjønner at det er dyrt, men sånn er det for alle. Vi hadde aldri hatt råd til den vinpakka, og derfor har vi festen/middagen i et lokale hvor vi selv står for drikken. Maten er den samme som om vi holdt festen på hotellet vi vurderte (samme kokk).

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg hadde syntes at det var helt ok, men jeg foretrekker alltid alkoholfrie arrangementer. :) (Jeg skjønner at deres ikke vil bli alkoholfritt uansett, men jeg tror de fleste kanskje kommer til å drikke mindre da de må betale selv. Jeg ser også for meg at mange som er glad i alkohol sannsynligvis kommer til å føle seg litt snurt for det.)

Det eneste jeg synes er litt rart er at dere velger å ha maten på et så fasjonabelt sted. Jeg forstår at dere ikke ønsker å lage maten selv i deres eget bryllup, men finnes det ingen rimeligere alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Nei. NEI. En ting er betalbar etter middagen - det er en diskusjon i seg selv. Men å få gjestene til å kjøpe egen drikke til middagen er bare uhørt og dritfrekt (med mindre det er et spleiselag).

Dere inviterer til fest, da er dere også vertskap. En god vert skal sørge for at gjestene har det bra, og at de trakteres på best mulig måte. Folk skal føle seg velkommen, sett og satt pris på. Og de skal IKKE måtte punge ut av egen lomme for at dere har tatt noen dårlige valg. For det har dere. Dere har selv valgt at dere skal ha en bryllupsfest, hva slags fest det skal være, hvor mange gjester dere skal ha og når denne festen skal være. Har dere ikke råd til et minimum på dette, så må dere enten endre type fest (gjør om til spleiselag hvor folk tar med seg en rett til felles koldbord og egen drikke i stedet for gave - eller flytt det til et billigere sted), dere må kutte i antallet gjester, flytte datoen slik at dere kan spare opp mer penger eller finne en helt annen løsning.



Anonymous poster hash: cb36b...ae2
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså... deres fest, deres penger, deres valg. Syntes det er frekkt å bli sur for det... Men jeg ville nok blitt litt overrasket ja...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?



Anonymous poster hash: 7a2df...be1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke til mat synes jeg er en selvfølge, selv om jeg ikke drikker selv. Og når det ikke ligger andre årsaker bak enn økonomi, så synes jeg det faktisk er litt frekt.



Anonymous poster hash: 84525...4d6
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Du må selvsagt ta det opp med vedkommende som har invitert folk som egentlig ikke var invitert, og få vedkommende til å trekke tilbake invitasjonene rett og slett. Eller så får vekommende som har invitert folk uten deres tillatelse betale barregningen.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Herregud, NEI! Nå må det bli slutt på slike frekkheter. Har dere ikke råd til å spandere drikken under middagen engang, så har dere fanden ikke råd til en bryllupsfest. Enten så får dere gifte dere bare dere to og forlovere eller velge et rimeligere alternativ med grendahus der dere tar ansvar for mat og drikke, eller så venter dere til dere har råd til å betale for vinen til middagen.

Folk altså.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

...ellers så har de bare et alkoholfritt bryllup. Man blir gift av det også - det kan til og med vøre riktig morsomt å være gjest der!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ellers så har de bare et alkoholfritt bryllup. Man blir gift av det også - det kan til og med vøre riktig morsomt å være gjest der!

Det går helt klart inn under "en helt annen løsning" ja :)

Anonymous poster hash: cb36b...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Ikke blitt invitert. Evt. fått beskjed om at bryllupet er utsatt et år eller at dere flytter lokale og bevertning.

Det er ikke det at jeg MÅ drikke i bryllup, men som sagt, dere har ikke råd til en bryllupsfest når dere ikke har råd til å betale for vin til maten, og da kan dere heller ikke ha bryllupsfesten med så mange/i de lokalene/på det tidspunktet som dere hadde tenkt.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke ut som et smart valg ts.



Anonymous poster hash: 9a7af...1ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ellers så har de bare et alkoholfritt bryllup. Man blir gift av det også - det kan til og med vøre riktig morsomt å være gjest der!

Det er selvsagt en mulighet, men den muligheten skisserer ikke ts i hovedinnlegget sitt. Der er det snakk om at det skal være mulig å kjøpe alkohol selv. Og da er det ikke et alkoholfritt bryllup.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Ingen av delene. Det er fortsatt dere som har akseptert utvidelsen av gjestelista, da får dere ta konsekvensene. Har dere ikke mulighet til å bruke et annet lokale da? Grendehus med spleise-koldtbord eller grillfest i en hage kan være vannvittig koselig det og, og det koster fort en brøkdel. :)

Anonymous poster hash: cb36b...ae2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er litt frekt å ikke spandere drikke til maten. Da ville jeg enten leid et billigere lokale med mulighet for å ta med alkohol selv (dere kan kjøpe i sverige, billige men gode vin fra polet, få familie/venner til å kjøpe på taxi free)...evt om dere fortsatt ikke har råd, så kan gjestene selv kjøpe med egen alkohol (og det blir da billigere for gjestene).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Det går helt klart inn under "en helt annen løsning" ja :)

Anonymous poster hash: cb36b...ae2

Man må ikke nødvendigvis "velge et billigere alternativ med grendehus", som var ditt forslag - man kan gifte seg i dyre lokaler, men ikke servere alkoholholdig drikke i det hele tatt. Jeg har ikke noe til overs for betalingsløsninger i bryllup, men om lokalet er viktigere enn alkoholen, så kan man prioritere som man selv vil :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Ikke invitert. Vi er tydeligvis ikke nære nok til at jeg sto på den opprinnelige gjestelista, så da er det greit å ikke bli invitert. Hadde tenkt at brudeparet burde få lov å arrangere skikkelig fest for litt færre i stedet.

Hvis noen har invitert folk uten deres tillatelse får dere be dem betale. På forskudd. Ikke søren om jeg hadde latt de opprinnelige gjestene bli straffet.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke nødvendigvis "velge et billigere alternativ med grendehus", som var ditt forslag - man kan gifte seg i dyre lokaler, men ikke servere alkoholholdig drikke i det hele tatt. Jeg har ikke noe til overs for betalingsløsninger i bryllup, men om lokalet er viktigere enn alkoholen, så kan man prioritere som man selv vil :)

Men da får du foreslå det til ts da.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...