Gå til innhold

Hvis du skulle bygget hus, hvilken luksus ville du valgt? - Og hva er must have´s?


goldenchanel

Anbefalte innlegg

Vaskerom er absolutt noe jeg ville prioritert. Og nok bodplass (!!). Selv er jeg litt matnerd og tilbringer mer tid på kjøkkenet enn noe annet rom, så om jeg skulle bygge hus hadde jeg valgt STORT kjøkken (med denne peisen jeg kan lage potetkake og flatbrød over)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle jeg bygge selv ville jeg hatt:

- sentralstøvsuger

- vaskerom med utslagsvask, med hyller til oppbevaring av div som hører til renhold.

Splitter ny kombinert vaske- og tørketrommel.

- Bad med separat dusj og hjørnebadekar.

- stort flott akvarium som kan sees fra både stue og kjøkken

- Middels stor stue med vedfyringsovn (for koselige høstkvelder)

- Spisekrok med benk langs veggen og ett solid tykt bord

- Kjøleskap/kjølerom og fryseskap på ett bakrom/spiskammers, så kjøkkenet ikke føles så lite.

- Badestamp på verandaen :danse:

- Loftstue der tvn skulle stå, så fikk ungene utfolde seg der, så mor fikk fred i sofan foran ovnen :)

- Bad oppe med forbindelse til vaskerommet nede, sånn skittentøysluke i veggen som går til vaskerommet. (klønete forklart)

- Akvarierom nede vegg i vegg med vaskerommet, for enkelhets skyld :rodmer:

- Sikkert mye mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.. Ah, drømmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er vel ikke slik at vi trenger stort bad og walk inn men det er det vi ønsker å prioritere, da det er dette vi ønsker oss :) Jeg elsker å tilbringe lang tid på badet, og vi har begge mye klær vi gjerne vil ha god oversikt over.

Kjøkkenet vårt blir på rundt 15 kvadrat, med 2 eller 3 flater og øy med sitteplasser. Vi skulle gjerne hatt noe terasse men slik tomten og terrenget er så er det ikke plass til det, er ikke så lett når man skal bygge i Oslo.

Vi kommer ikke til å ha vasking av tøy på hoved badet vårt, da dette skal være ett "velvære" bad og da ønsker jeg ikke å ha masse skittentøy der. Så for meg er det mer praktisk å luksus å ha eget rom til dette =)

Vi har ikke tenkt til å lage noe overdådig luksus hjem, men vi har mye kontakter og bekjente i bransjen slik at det økonomiske blir litt lettere. Vi har heller ikke planer om å bruke mer enn det vi greit kan betjene, men de fleste av oss bygger hus bare en gang i livet, og når vi i ung alder har fått denne muligheteten vil vi jo gjerne go big! :)

Det har kommet kjempe mye fine tips jeg skal sette meg ned å se på de nærmeste dagene! Tusen takk for det

Jeg mener absolutt ikke å være frekk nå, men om jeg var deg så ville jeg hørt med en del "voksne" jeg kjente om hva de skulle ønske de gjorde annerledes med sitt hus og hva de er fornøyde med. Det er viktig at du tenker litt frem i tid, det blir vel barn og sånt på dere? Kanskje du kommer til å angre på at du valgte et så stort bad istedet for litt større kjøkken med plass til skikkelig spisebord? Når du får barn så blir det ikke så mye kosetid på badet likevel. Behov forandrer seg, så prøv å tenke hva som vil være viktig om 10 - 20 - 40 år også, ikke bare nå.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn smulestøvsuger er jeg veldig usikker på, men må vel ha en kost og koste ting bort til smulestøvsugeren og da kan man like gjerne ta frem støvsugeren? eller er den så kraftig at den tar alle smuler i nærområdet?

Vi har tenkt på klessjakt men planløsningen vår passer ikke dette, og vaskerommet er i 1.etasje så det er greit nok.

Vi har planer om å ha integrerte høytalere i taket, samboer er eletriker så det blir varme i de fleste gulv ( eller alle!) og noen tekniske finesser kanskje?

Vi får en walk inn på 10 kvadrat, noe jeg håper er stort nok? Soverommet blir på rundt 15 kvadrat og det store badet på ca 20 kvadrat :)

Planlegger å ha en stor skyvedørsgarderobe på vaskerommet hvor vi skal ha ekstra sengetøy, et lager av håndkler og treningstøy.

Skal dere ha elektrisk gulvvarme?

Anonymous poster hash: c7120...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskerom i hovedetasje -helst tilknyttet bad og stort nok til klesskap.

Stikkontakter oppå veggen. Gjerne gjemt innunder vinduskarm.

Kjøkkenveranda.

Nok rom så vi får hvert vårt rote/hobbyrom som også er gjesterom

Nok bodplass.

Anonymous poster hash: 92c98...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange tekniske duppeditter jeg kunne få inn, med opplegg skjult i vegger og sånn. Tv skal kunne pauses i ett rom og settes i gang igjen i neste om jeg ønsker.

Må si jeg har bodd i hus med sentralstøvsuger og felles for dem alle, er at de har gått i stykker nesten før huset var ferdig bygget, så pass på at det er et godt anlegg.

Med barn i huset, hadde et såkalt mudroom vært uunngåelig, flere har nevnt noe lignende, altså et vaskerom, ikke bare med dør for å henge ut vask, men også for at barn/dyr kan gå inn der når de er kjempeskitne. Med en håndholdt dusj som kan brukes på dyr, støvler og andre ting som må vaskes fort, er det perfekt. Har også sett bilder (på Pinterest) med "båser" til hvert barn, der deres klær henger og tørker til neste gang. Søk på mudroom, mye mye kommer opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bygger for fremtiden og har både planlagt tv stue og barnerom :) kjøkkenet vil få 3 flater på ca 3 meter pluss en kjøkken øy så føler ikke at dette er et rom som krever mer plass, vi vil få spisestue rett på utsiden av kjøkkenet. Vi ønsker jobikke å lage ett hus for når vi er 60 år, men et hus som vi kan leve med gjennom årene. Vi kommer til å legge varmefolie under parketten og varmekableer der det er fliser og eventuelt i oppkjørselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Jeg vil ha et skikkelig avslappningsrom (ja, i tillegg til stue og soverom, haha.)
Der skal jeg ha en svær benk under vinduet. sånn at jeg på en måte sitter inni vinduskarmen :fnise:
Med MASSE puter og deilige tepper. Skal fylle rommet med drømmefangere, bøker, store planter og blomster. :laugh: Skal ha en masse duftlys, og skal ha spotter i taket for å senke belysningen for å få det skikkelig koselig :danse: Det skal også være et hobby rom, der jeg kan male og tegne!

* Walk in closet/kombinert roterom. Jeg elsker å organisere :nigo: (bare synd at det ikke er orden i sakene så lenge).

* Stort vaskerom

* En innvendig stor bod, der jeg har plass til sykkel, snowboard,ski og andre ting.

Endret av Leonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Dersom vaskerommet er i kjelleren så ville jeg hatt badet rett over og så et hull i gulvet slik en kan kaste skitne klær rett ned på vaskerommet.

Ville også hatt garasje som har godt med lagringsplass.

Anonymous poster hash: e8967...05b

Dette er på min toppliste. En slags luke i vegg hvor man kan slenge alt skittentøy rett ned på vaskerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg savner i leiligheten,er eget vaskerom der skitne støvler etter turer i stallen kunne vært,og skyvedørsgarderobe i gangen.

Vaskerommet skulle hatt egen inngang og stort nok til å tørke tøy der.

Drømmehuset mitt er på en etage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygger for fremtiden og har både planlagt tv stue og barnerom :) kjøkkenet vil få 3 flater på ca 3 meter pluss en kjøkken øy så føler ikke at dette er et rom som krever mer plass, vi vil få spisestue rett på utsiden av kjøkkenet. Vi ønsker jobikke å lage ett hus for når vi er 60 år, men et hus som vi kan leve med gjennom årene. Vi kommer til å legge varmefolie under parketten og varmekableer der det er fliser og eventuelt i oppkjørselen :)

Mulig dere bør ta en tur og se fysisk størrelse på rommene dere har valgt, for 20 kvm bad (og det er ikke engang familiebad med vaskemaskin??) er STORT, er det der du skal ha salongen eller bassenget? Hvor i alle dager er logikken i et bad størren enn soverommet?

15 kvm kjøkken er relativt lite. skal flatene være 3 meter hver eller 3 meter tilsammen? Er det med regnet det som går bort til platetopp og vask? Og kjøkkenøy i et så lite kjøkken er ikke så lurt annet enn i teorien...

Dere vil angre på å ikke øke størrelsen på oppholdsrom/soverom ganske kjapt. Spesielt siden dere tydeligvi skal bygge en familiebolig og har planer om å faktisk bo der.

Anonymous poster hash: 0f3cf...351

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BREDE profilerte lister både langs gulv, tak, rundt vinduet og dører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tårn med takterrasse.

Ja, det hadde vært kult.

Drømmehuset har takterrasse og lyssjakt (for å få dagslys ovenfra midt inne i huset også), gjerne med liten grønn oase under lyssjakten med planter og fontene. Krever derimot en rimelig stor grunnflate for å fungere, så får se hva det blir til om jeg får det slik en gang.

Hadde aldri bygget et hus der et on-suit bad var større enn hovedsoverommet og utgjorde over 10% av boligarealet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampovn på kjøkkenet og badstue i tilknytning til badet og med kort vei ut så man kan rulle i snøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere bør ta en tur og se fysisk størrelse på rommene dere har valgt, for 20 kvm bad (og det er ikke engang familiebad med vaskemaskin??) er STORT, er det der du skal ha salongen eller bassenget? Hvor i alle dager er logikken i et bad størren enn soverommet?

15 kvm kjøkken er relativt lite. skal flatene være 3 meter hver eller 3 meter tilsammen? Er det med regnet det som går bort til platetopp og vask? Og kjøkkenøy i et så lite kjøkken er ikke så lurt annet enn i teorien...

Dere vil angre på å ikke øke størrelsen på oppholdsrom/soverom ganske kjapt. Spesielt siden dere tydeligvi skal bygge en familiebolig og har planer om å faktisk bo der.

Anonymous poster hash: 0f3cf...351

Mine foreldre har bad på 15 kvadrat og vi syns begge dette er veldig deilig! Her sal vi ha boblebad som vi begge kan sitte i ( IKKE hjørneboblebad ) Dobbel dusj, toalett og dobbel servant. Itilegg syns jeg det er greit å ha så god plass at jeg kan sitte på gulvet å breie meg når jeg skal vokse legger f.eks.

På soverommet sover vi da bare? så lenge vi har plass til 180 seng og nattbord ser jeg ikke helt hva mer man skal ha plass til der? Klærene våre skal vi jo ha i walk in.

På kjøkkenet står jeg nesten alltid alene, så jeg ser ikke hva jeg skal med store flater på kjøkkenet. Så lenge jeg har en god flate jeg kan bake på, som i teorien ikke trenger å være bredere enn 1 meter så skjønner jeg ikke hva man skal med all denne benkeplassen? Hva mener dere at man skal bruke så mye benkeplass til?

Hvorfor vil vi angre på å ikke øke soverommet? Er fint plass til vår seng og til en barneseng i perioden før barnet flytter på eget rom, vi skal bare ha 1 barn så kan ikke se at det vil gjøre at vi trenger mer plass i stuen heller =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange gode ideer her! Tusen takk :)

Når det kommer til gulv, så ser vi på parkett til 2100kr kvadratmeteren... i en mørk rødtone, så om noen ved om noe rimeligere parkett med mørk rødtone så legg gjerne ved link!

Er dette et hus dere planlegger å bo i for livet, eller å selge om noen år? Rødtonet golv er typ hat/elsk, siden det er vanskeligere å matche med møbler en tradisjonelle parkettfarger, som evt. kjøper av deres hus jeg ville ha tenkt meg redd mht. kjøp dersom jeg ikke hadde hatt råd til å bytte det ut. Så om det er for deres egen del, kjør på - hvis dere skal bytte ut huset om få år, hadde jeg nok ikke spandert så flott gulv i en så spesiell farge.

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hus vi har tenkt å bo i de neste 20-40 årene :) Derfor er vi nok villig til å spandere på oss mer enn om vi skulle solgt det igjen. Vi har falt veldig for rødtonene, men har også fått høre at det er disse som endrer seg mest i farge pga sollys så vi er usikker. Men vi har god tid, og syns dette er en spennende prosess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har bad på 15 kvadrat og vi syns begge dette er veldig deilig! Her sal vi ha boblebad som vi begge kan sitte i ( IKKE hjørneboblebad ) Dobbel dusj, toalett og dobbel servant. Itilegg syns jeg det er greit å ha så god plass at jeg kan sitte på gulvet å breie meg når jeg skal vokse legger f.eks.

På soverommet sover vi da bare? så lenge vi har plass til 180 seng og nattbord ser jeg ikke helt hva mer man skal ha plass til der? Klærene våre skal vi jo ha i walk in.

På kjøkkenet står jeg nesten alltid alene, så jeg ser ikke hva jeg skal med store flater på kjøkkenet. Så lenge jeg har en god flate jeg kan bake på, som i teorien ikke trenger å være bredere enn 1 meter så skjønner jeg ikke hva man skal med all denne benkeplassen? Hva mener dere at man skal bruke så mye benkeplass til?

Hvorfor vil vi angre på å ikke øke soverommet? Er fint plass til vår seng og til en barneseng i perioden før barnet flytter på eget rom, vi skal bare ha 1 barn så kan ikke se at det vil gjøre at vi trenger mer plass i stuen heller =)

Eh? Hva man skal med benkeplass?? Altså, jeg elsker å lage mat og bake, ergo ser jeg faktisk verdien i å ha godt med arbeidsplass på kjøkkenet. Spesielt når man driver med flere ting på en gang, lager flere retter i forbindelse med selskap etc.

Samme med soveromsplassen. Det er kjekt å ha plass til å bevege seg rundt i rommet, gjerne ha plass nok til en god stol og et lite rundbord. Eller babysenga....

Det nytter forresten lite med overdådig luksus hvis det man sitter igjen med er et lite funksjonelt hus.

Anonymous poster hash: 0f3cf...351

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok veldig uenig om hva som er overdådig luksus og hva som er funksjonelt :) har alltid klart meg fint på mindre kjøkken, selvom jeg har bakt og hatt middags besøk. Og stol og bord på soverommet syns jeg er noe ordentlig tull, hva skal jeg sitte der etter?:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...