Gå til innhold

Folk "dummere" på bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Nemlig. Du og han der'e Søviknes. :roll: 

Folk på bygda gjør aldri noe galt dem. :ironi: 
En del av dem er skikkelig snikete... Grådige er en del av dem også. 

Som nevnt før. Ei kjøpte seg 4 boller på bensinstasjonen og satt ved siden av meg og spiste opp alle bollene selv. Hun spurte ikke om jeg ville ha en bolle en gang. :ler:

Hvorfor drar du Søviknes inn i denne diskusjonen? Han har ingenting med bygdefolkene å gjøre.

Anonymkode: 4fa07...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer selv fra byen. Syntes det virker koselig å bo på bygda men unntak av sladder og diverse ukulturer som finnes i enkelte miljø. Mitt inntrykk er at bygdefolk kansje ikke er de med høyest utdannelse men har ofte jobber innen jordbruk. Er typisk rørlegger, håndtverkere , entreprenører altså mer praktisk rettet  arbeid.  De etablerer seg tidligere,har god økonomi, stor eiendom og sitter bedre i det enn vi som bor i trang 3 roms på Grünerløkka. Så nei jeg tror ikke folk på bygda er dummere. 

Anonymkode: 268cf...956

Det kommer helt an på - man har jo de som drar inn til Oslo for å jobbe da, så så lukrativt er det vel ikke? Man må jo ha en passions for det de driver med. Å bo der for pengenes skyld hadde jeg aldri gjort. 
Jeg mener at dem er litt dummere og litt mindre begavede. Sett dem på skolebenken i en storby - da får du ikke mange riktige svar altså. 

Det som er så guffent med det er slike som Søviknes og sånt. Diverse ting er greit for dem å si å gjøre, men ikke for andre, også kritiserer dem folk hele tiden og nekter å innse hva dem selv gjør galt. Hva skal dem med penger da når dem ikke har verdighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drar du Søviknes inn i denne diskusjonen? Han har ingenting med bygdefolkene å gjøre.

Anonymkode: 4fa07...a95

Jo, litt. Han er ikke så langt unna bygdefolk. Det er ment som et eksempel.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til en ting som er typisk bygda.
"Person Y leter etter mann/dame, men han/hun kan ikke ha barn". Selv har han 3 unger og hus da. :skratte:
Som om noen noen gang ville ha gått inn i et forhold til en fyr på bygda med 3 unger. Aldri i verden. Her er det det både IQ og EQ som skorter. Jeg visste ikke hva jeg skulle si når noen trodde at det kunne bli sånn... :riste: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med kultur å gjøre, hvilken arv man har fått med seg og hvordan man er oppvokst. Det er ikke noen objektiv logikk i at det å gå på universitetet og få en påfølgende jobb i storbyen er å "realisere sine evner", "utvikle sitt potensiale" og slikt som noen skriver her i tråden. Heller ikke at det vitner om "nysgjerrighet". 

Selv har jeg lang universitetsutdanning og bor i storby, men har røtter i et lite lokalsamfunn. Har ikke merket noen intelligensforskjell, mer interesse- og kulturforskjell. Man snakker gjerne på en annen måte i en liten bygd, men det er massevis av kunnskap å hente blant menneskene som bor der. Min bestefar er den mest intelligente personen jeg kjenner, han har vært havfisker hele livet. Spør du ham om noe historisk så er han som en oppslagsbok. Men det er havet, friheten der ute, som er livet for ham. Å leve i naturen. Det er det som er selvrealisering, nysgjerrighet og åndelighet. Han synes nok det er vanskelig å forstå at jeg ønsker å leve i en trang bygårdsleilighet hvor jeg kun ser hustak og antenneledninger gjennom vinduet.

Så det kommer an på hvilken vinkel man ser ting fra. Generelt så tror jeg man har godt av å være ydmyk i møte med andre mennesker som lever andre liv, uten at man kan dra slutninger om deres indre motivasjon eller intelligens. Man kan ikke projisere sin egen målestokk for hva som er "det gode liv" eller "selvrealisering" på andre mennesker. 

Anonymkode: 40482...dbe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Det kommer helt an på - man har jo de som drar inn til Oslo for å jobbe da, så så lukrativt er det vel ikke? Man må jo ha en passions for det de driver med. Å bo der for pengenes skyld hadde jeg aldri gjort. 
Jeg mener at dem er litt dummere og litt mindre begavede. Sett dem på skolebenken i en storby - da får du ikke mange riktige svar altså. 

Det som er så guffent med det er slike som Søviknes og sånt. Diverse ting er greit for dem å si å gjøre, men ikke for andre, også kritiserer dem folk hele tiden og nekter å innse hva dem selv gjør galt. Hva skal dem med penger da når dem ikke har verdighet? 

Jeg mener man ikke kan dra alle fra bygda under en kam.er vel ganske mange mennesker som ikke bor i byer. Jeg har selv bodd på bygda en periode da jeg var ung. Var rene molbo land. Bodde i en annen bygd for 1 år og den var kjent for massiv mobbing. Så har jeg mange venner fra en nabobygd og det er helt annerledes. Men de er kansje "eliten" der. Altså det finnes ingen fasit, alle har vi våre egne erfaringer som preger hva vi mener.   Søviksnes er en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 268cf...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.3.2014 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Jeg er åpen for at jeg tar helt feil her! Men jeg synes tanken er interessant: Altså, sett i betraktning at veldig mange flytter fra småsteder til større byer for å utdanne seg og fordi de (selvfølgelig) har bedre og større jobbtilbud. De som da blir igjen i småbygdene (tettsteder og bygder) har ofte jobber som ikke kreves spesielt mye utdannelse eller tankevirksomhet som sådan.

Jeg vil tro mange elsker å bo i på landet, og ingenting i veien med det. Men de som er mest karrierebevisste og kanskje mer målrettet (og intellektuelle?) vil vel som oftest flykte fra bygda så snart de har mulighet.

Vil det da si at jevnt over så er folk som bor på småsteder ikke fullt så smarte som i byene?

Jeg forstår jo at det finnes mange flere mennesker i større byer, og også mange som ikke er så smarte der, men allikevel må det jo være et større utvalg av smartere folk i en større by enn et mindre sted?

Kjør debatt!

 


Anonymous poster hash: dc619...7ad

 

Og så har du ganske mange sånne som meg da - som kunne blitt egentlig hva som helst ut i fra VGS-karakterene og IQ men som velger sykepleie/lærer/byggmester etc og ikke noe fancy stort noe, utelukkende fordi vi skal tilbake på bygda og få jobb der. Det er mange av oss i min hjembygd allefall :) 

jeg lengter sånn hjem til bygda, og mistrives så stort i by at jeg velger en karriere "under mitt intelligensnivå" utelukkende for å være sikret å kunne flytte hjem :P jeg er sykepleier - og i en by kunne jeg tatt master og doktorgrad, forsket og jobbet på store, innovative avdelinger. Men jeg har valgt en vanlig stilling på et vanlig sykehjem - fordi jeg hater absolutt alt ved å bo i by (har prøvd). 

jeg skjønner hva du mener, men tror ikke det stemmer helt.

Anonymkode: 8f270...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man ikke kan dra alle fra bygda under en kam.er vel ganske mange mennesker som ikke bor i byer. Jeg har selv bodd på bygda en periode da jeg var ung. Var rene molbo land. Bodde i en annen bygd for 1 år og den var kjent for massiv mobbing. Så har jeg mange venner fra en nabobygd og det er helt annerledes. Men de er kansje "eliten" der. Altså det finnes ingen fasit, alle har vi våre egne erfaringer som preger hva vi mener.   Søviksnes er en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 268cf...956

Det vet jeg, og jeg gjør ikke det, men bemerker meg at slike snikete ting ofte skjer der. 
Jeg har også bodd i to bygder. Den ene var kjempe koselig, men at de var så veldig høyt utdannet stemmer ikke men det spiller ingen rolle for de var veldig allrighte. Så bodde jeg en periode i en annen bygd og det var et høl for å si det rett ut. De hadde så vidt et legekontor og hvis noen tjente bra så gikk det rett ut på bensinstasjonen, til smågodt, mye alkohol, som de gikk rundt og spiste hele tiden og de veier faktisk 15 kilo mer enn hva resten av folka i landet gjør. Og som jeg har skrevet før: de overvektige er de som er verst til å mobbe overvekt. Det sier litt at de føler at de er overvektige selv men hever seg selv ved å forsøke å rakke ned på andre. Nei, stikk finger'n i jorda.
De pengene de tjente gikk selvsagt til avdrag på hus, men 30 000 (altså det dem dreit det ut rett og slett) kr gikk til snop og mat. Der ga dem ikke til veldedighet for å si det sånn... 

Ja, Søviknes er en annen diskusjon.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/8/2014 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Jeg er åpen for at jeg tar helt feil her! Men jeg synes tanken er interessant: Altså, sett i betraktning at veldig mange flytter fra småsteder til større byer for å utdanne seg og fordi de (selvfølgelig) har bedre og større jobbtilbud. De som da blir igjen i småbygdene (tettsteder og bygder) har ofte jobber som ikke kreves spesielt mye utdannelse eller tankevirksomhet som sådan.

Jeg vil tro mange elsker å bo i på landet, og ingenting i veien med det. Men de som er mest karrierebevisste og kanskje mer målrettet (og intellektuelle?) vil vel som oftest flykte fra bygda så snart de har mulighet.

Vil det da si at jevnt over så er folk som bor på småsteder ikke fullt så smarte som i byene?

Jeg forstår jo at det finnes mange flere mennesker i større byer, og også mange som ikke er så smarte der, men allikevel må det jo være et større utvalg av smartere folk i en større by enn et mindre sted?

Kjør debatt!

 


Anonymous poster hash: dc619...7ad

 

Mange folk er da generelt ganske dumme her i Norge uavhengig av om de er på bygda eller ikke. Off-topic. Du har jo flere mennesker som tar opp forbrukslån for å kjøpe julegaver/reise på ferie. Det siste er å ta opp forbrukslån for å dekke egenkapitalkravet til å kjøpe bolig. Folk i offshorebransjen var heller villige til å beholde lønnen sin og å risikere å miste jobben enn at hele arbeidsplassen gikk ned i lønn og for å bevare jobbene. Mange ga råd om det kunne vært lurt å faktisk forsøke å beholde jobbene sine, men veldig få gjorde nettop det. Flere personer klager på at de får for lite penger av å gå på Nav, samt at det er for høye skatter og avgifter i Norge. De samme personene blir helt sjokkert da de finner ut  at det er skattebetalerne som finansierer oppholdet deres på Nav. Det samme gjelder de personene som egnerelt syter og klager på skatter og avgifter. Mange av disse menneskene forstår eller vet ikke at det er slike avgifter må til for å finansierer helsevesenet her i Norge. 

Anonymkode: 0f69b...0a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har mye med kultur å gjøre, hvilken arv man har fått med seg og hvordan man er oppvokst. Det er ikke noen objektiv logikk i at det å gå på universitetet og få en påfølgende jobb i storbyen er å "realisere sine evner", "utvikle sitt potensiale" og slikt som noen skriver her i tråden. Heller ikke at det vitner om "nysgjerrighet". 

Selv har jeg lang universitetsutdanning og bor i storby, men har røtter i et lite lokalsamfunn. Har ikke merket noen intelligensforskjell, mer interesse- og kulturforskjell. Man snakker gjerne på en annen måte i en liten bygd, men det er massevis av kunnskap å hente blant menneskene som bor der. Min bestefar er den mest intelligente personen jeg kjenner, han har vært havfisker hele livet. Spør du ham om noe historisk så er han som en oppslagsbok. Men det er havet, friheten der ute, som er livet for ham. Å leve i naturen. Det er det som er selvrealisering, nysgjerrighet og åndelighet. Han synes nok det er vanskelig å forstå at jeg ønsker å leve i en trang bygårdsleilighet hvor jeg kun ser hustak og antenneledninger gjennom vinduet.

Så det kommer an på hvilken vinkel man ser ting fra. Generelt så tror jeg man har godt av å være ydmyk i møte med andre mennesker som lever andre liv, uten at man kan dra slutninger om deres indre motivasjon eller intelligens. Man kan ikke projisere sin egen målestokk for hva som er "det gode liv" eller "selvrealisering" på andre mennesker. 

Anonymkode: 40482...dbe

Det meste av intellegensen er medfødt. Familie, miljø og skoler kan finspisse denne og øke denne noe. Men ikke i så stort omfang at man kan settes i kategori dum eller ikke dum. Har man normal skolegang så vil intellegensen spenne innenfor et vist spekter. Er man født med høy vil den fortsatt være høy uten skolegang, men noe lavere enn i et optimalt miljø.

En rakettforsker bør ikke være intellegent/mer intellegent. Sånn generelt så har han gjennom flere år finspisset sine ressurser mot dette. Han har gått skoler for å få erfaring innen realfag. Han har bygd på erfaring etter erfaring og kan utifra den medfødte intelligensen bruke den på dette snevre området. På andre områder kan og sier kan han være stokk dum. Akkurat som en som har levd på gata i mange år er streetsmart bruker hans intelligens på dette. 

I en populasjon av en viss størrelse vil det fødes folk med høy, lav og median iq. Bygd, by, småsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2014 den 13.04, AnonymBruker skrev:

 

Mens vi som kom fra min hjemplass (på bygda) var blant de med høyest snitt på vgs. :)

 

Det er stor forskjell fra bygd til bygd, selv innad i små kommuner. Selv flyttet jeg rett til Oslo etter videregående, og har bodd og studert her i mange år. De siste årene har mange relativt unge (under 40) flyttet tilbake til hjemplassen min. De har bodd borte i flere år, gjerne stiftet familie, og tatt utdanning. Noen har "bare" fagbrev, mens andre har tatt mastergrad. Utfordringen er selvfølgelig at det er relativt få jobber i nærområdet. Jeg kjenner mange som ville flyttet tilbake på dagen om de var garantert jobb. Selv lengter jeg ofte hjem, både til familie og natur, og dersom jeg og min mann hadde hatt muligheten, ville vi også flyttet på oss.

 

Jeg kan være så ærlig å si at jeg kjenner et par bygdemennesker som er "dumme". Den ene har en hjerneskade, og den andre har hatt en oppvekst som muligens har påvirket vedkommende. Ellers er folk godt oppegående. Den dummeste personen som har bodd på hjemplassen min er faktisk han fra "beste vest" som kom flyttende og skulle vise folk hvor mye smartere han var enn alle andre. Han var rett og slett dum fordi han manglet sosial intelligens, og ikke klarte å forstå at folk hadde andre verdier enn han. Smart fyr, men fullstendig ute av stand til å tolke sosiale normer.

 

At folk sladrer er forresten ikke særlig unikt for små plasser. Har aldri vært omgitt av så mange "gossip girls" som jeg var på festene arrangert av de som studerte (et realfagsstudie) sammen med min mann på UiO. Jeg vil påstå at det er uunngåelig i små samfunn generelt, og ganske så normalt. Etter min mening er det faktisk rarere at folk aldri snakker om hverandre, men det er mulig jeg er miljøskadet. Jeg bodde tross alt på bygda til jeg var 16. :P

 

En liten digresjon, men da jeg var student og hadde sommerjobb på den lokale matbutikken, merket jeg at en del feriefolk var litt nedlatende mot meg. Helt til jeg fortalte hvor jeg bodde og hvor jeg studerte. Da var jeg plutselig bra nok. Merkelig fenomen..

 

Anonymous poster hash: b0e70...bb3

Veldig bra !   Et oppegående og reflektert innlegg i en ellers "hjernedød" debatt, preget av de ytterst på hver sin fløy.              Synest du speiler virkeligheten sånn som det er.    Interessant å lese.

                        TAKK   skal du ha.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sto i aftenposten.
"Vi flyttet tilbake til storbyen da vi fikk beskjed om å beise verandaen enda en gang."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fuglekvitter__ skrev:

Ja, også har man en del som velger å forbli i storbyene.

Litt ot, men er det bare jeg som reagerer på at dem nesten aldri kjøper klær på bygdene?
Ikke at det er noe galt med det, men der er det Cubus for alle pengene, det, Lidl, felleskjøpet og Rustad.
Trenger dem ikke klær? :P 

Til og med på bygdene har man fått med seg at Lidl er borte forlengst. Ser ikke ut til at byfolk har oppfattet noe så elementært:hoho:

Anonymkode: 89e15...5f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Onar skrev:

Det meste av intellegensen er medfødt. Familie, miljø og skoler kan finspisse denne og øke denne noe. Men ikke i så stort omfang at man kan settes i kategori dum eller ikke dum. Har man normal skolegang så vil intellegensen spenne innenfor et vist spekter. Er man født med høy vil den fortsatt være høy uten skolegang, men noe lavere enn i et optimalt miljø.

En rakettforsker bør ikke være intellegent/mer intellegent. Sånn generelt så har han gjennom flere år finspisset sine ressurser mot dette. Han har gått skoler for å få erfaring innen realfag. Han har bygd på erfaring etter erfaring og kan utifra den medfødte intelligensen bruke den på dette snevre området. På andre områder kan og sier kan han være stokk dum. Akkurat som en som har levd på gata i mange år er streetsmart bruker hans intelligens på dette. 

I en populasjon av en viss størrelse vil det fødes folk med høy, lav og median iq. Bygd, by, småsted.

Rakettforskeren kan sikkert også stave ordet "intelligens" riktig. Noe forøvrig alle burde kunne.

Anonymkode: 89e15...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med på bygdene har man fått med seg at Lidl er borte forlengst. Ser ikke ut til at byfolk har oppfattet noe så elementært:hoho:

Anonymkode: 89e15...5f1

Sorry - Europris e.l, da. Det går vel nesten for det samme. Det er litt mindre utvalg med kake og sånt på Europris eller hva det heter bare. Men de har noen av de samme kaketype der som på Lidl (90% sikker). ;) 

Nå var det dere på bygdene som ikke var så intelligente. Husk nå at verken Lidl eller europris krever universitetsutdannelse.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor på bygda er mye mer praktisk anlagt enn de som bor i byen. 

De som velger å flytte til byen er nok de som ønsker seg karriere og ønsker å utvikle evnene. 

De som velger å flytte til bygda er ofte kunstnere og de som ikke passer inn i den store mengden. Eller de som ikke får til karrieren i byen og får lett jobb som lege der ingen andre vil være. 

Så ja mye dummere folk på bygda. når folk på bygda skal ha tak i spesialister ringer de til noen i byene. 

Ikke minst er de på bygda mindre sosiale og keitete i store lag eller i kommunikasjon med andre 

Anonymkode: b2078...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Sorry - Europris e.l, da. Det går vel nesten for det samme. Det er litt mindre utvalg med kake og sånt på Europris eller hva det heter bare. Men de har noen av de samme kaketype der som på Lidl (90% sikker). ;) 

Nå var det dere på bygdene som ikke var så intelligente. Husk nå at verken Lidl eller europris krever universitetsutdannelse.

Ikke sorry - at Lidl er borte og du ikke har fått det med deg, hever ikke akkurat synet mitt på intelligens blant byfolka.

Så i dette tilfellet slår bygdefolket byfanten:-)

Anonymkode: 89e15...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har mye med kultur å gjøre, hvilken arv man har fått med seg og hvordan man er oppvokst. Det er ikke noen objektiv logikk i at det å gå på universitetet og få en påfølgende jobb i storbyen er å "realisere sine evner", "utvikle sitt potensiale" og slikt som noen skriver her i tråden. Heller ikke at det vitner om "nysgjerrighet". 

Selv har jeg lang universitetsutdanning og bor i storby, men har røtter i et lite lokalsamfunn. Har ikke merket noen intelligensforskjell, mer interesse- og kulturforskjell. Man snakker gjerne på en annen måte i en liten bygd, men det er massevis av kunnskap å hente blant menneskene som bor der. Min bestefar er den mest intelligente personen jeg kjenner, han har vært havfisker hele livet. Spør du ham om noe historisk så er han som en oppslagsbok. Men det er havet, friheten der ute, som er livet for ham. Å leve i naturen. Det er det som er selvrealisering, nysgjerrighet og åndelighet. Han synes nok det er vanskelig å forstå at jeg ønsker å leve i en trang bygårdsleilighet hvor jeg kun ser hustak og antenneledninger gjennom vinduet.

Så det kommer an på hvilken vinkel man ser ting fra. Generelt så tror jeg man har godt av å være ydmyk i møte med andre mennesker som lever andre liv, uten at man kan dra slutninger om deres indre motivasjon eller intelligens. Man kan ikke projisere sin egen målestokk for hva som er "det gode liv" eller "selvrealisering" på andre mennesker. 

Anonymkode: 40482...dbe

Det er det som er synd, at noen av dem bruker besteforeldrene deres som pensum. Det han har opplevd på 50-tallet er nok ikke noe denne generasjonen får brukt altså, men at han kan mye om det emnet er jo bra. ;) 

I hovedsak så går det mye i ja, nej, ja, nej, det har aldri je sagt, nå har'n lagt seg ut, osv... 
Temaene er ganske ensformige hvis ikke man gjør som noen besteforeldre. Drar ut på sjøen, fjellet og opplever MEGET spesielle ting. :P 

Enig i det, men de på bygdene og små-stedene kan lett gjøre det. Det skal ikke så mye til før de setter seg ned med pekefinger'n sies det. Som om dem vet det.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2014 den 14.00, Sol79 skrev:

Jeg er fra bygda og har bodd i Oslo i over 10 år. Jeg tenker ofte det motsatte, herregud så mange dumme folk som er fra byen!

Se på forskjellen når det gjelder musikksmak:
Bygd:

By:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Se på forskjellen når det gjelder musikksmak:
Bygd:

By:

 

Like mye skit begge  deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...