Gå til innhold

Folk "dummere" på bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest tsejG

Om man skal avstå for å diskutere alt som ikke har dokumenterte kilder, så er det første vi må kutte ut å diskutere religion. Forøvrig stemmer dine spekulasjoner dårlig med hvem TS er :) .

Anonymous poster hash: cbb7a...9de

Mye mulig det, jeg er dessverre ikke så husvant her inne at jeg vet hvem som befinner seg bak alle AB`erne på KG serru :) Og jau, reilgion holder jeg meg klokelig unna å mene noe som helst om, noe flere også kanskje burde gjort. Men det er nå engang noe helt annet enn temaet her i tråden, så det tror jeg vi lar ligge.

Å diskutere hvem som er dumme/kloke er sikkert grei tidtrøyte for noen, men uten dokumenterte kilder ender det bare i tomme påstander okke som, som igjen resulterer i at vi får større avstand mellom by og land. Kan ikke helt se noe positivt med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i de som mener at det ikke nødvendigvis er intelligens (IQ-messig) det står på, men interesse og prioriteringer. De som ønsker å oppleve og lære mer av verden vil forståelig nok til byene, det er jo helt naturlig.

Med hensyn til innvandrere tror jeg faktisk det kan være enklere å bli integrert på små steder, mens i Oslo blir det lett til at det blir mye sosial kontroll og å holde seg til tradisjonelle og negative holdninger og praksis fra hjemlandet (refererer her spesielt til Amel Aden som jo har snakket om dette).

Forøvrig er hele Norge ei bygd på en internasjonal skala.

Endret av Sheherasade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt syn. Mange flytter fra bygdene i studietidene, noe de selvsagt må for å få utdanning. Høgskoler finnes det mange av på småsteder, men ganske få bygdene. Universiteter finnes det ingen av i bygdene. Så ungdommene må ut av bygdene for å få seg en utdanning. Men det er mange som vender snuten hjem etter utdannelsen. Og det finnes selvsagt jobber i bygdene også. Det finnes sykehus, det finnes skoler, det finnes indiustri, det finnes vel i bunn og grunn stort sett det meste som finnes i byene.



Anonymous poster hash: 16b16...f8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke mye lettere å integrere innvandrere på bygda. Det blir ofte altfor store grupper og de plasseres på enda mindre steder samlet. Det er nesten klin umulig å få jobb i bygdene om man ikke kjenner noen som kjenner noen. I tillegg kan jo ikke innvandrerene norsk til å begynne med og trekker derfor mot byene så fort de kan. Der er det større muligheter for dem mht det sosiale (dessverre) og jobb/skole, samt å passe inn.

Det burde absolutt blitt gjort mer for å integrere innvandrere på mindre steder. Det hadde vært en fordel for alle, men i praksis er det heller omvendt. Sånn i utgangspunktet er lokalbefolkningen litt redde for både jobber, barna sine, det ukjente osv og innvandrere føler seg ikke velkommen, samt ønsker å være steder der de finner andre med samme bakgrunn. Skikkelig langtidsprosjekt.

Endret av Lea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ok, jeg vet at denne tråden er gammel,men iom at jeg har bodd både i by og bygd, så tenker jeg at folk stort sett er folk overalt. Inntrykket jeg får av folk som er vokst opp på landet er at det er veldig forskjellig fra hvilken bygd man kommer fra. Det er kanskje ikke like mye rasisme som dominerer i de større byene, som Oslo, men da er det kanskje andre dårlige holdninger som styrer, som hvilken del av Oslo du kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2014 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra byen, men har flyttet ut på bygda for å drive aktivt med hest og ha mulighet til å ha flere hester uten å bli ruinert på stalleie. Jeg ser ikke på meg selv som dum, faktisk er jeg mensa-medlem. Så er ikke bare lavpanna idioter som bor på landet.

 

Anonymous poster hash: 7e9ac...3bc

Nei, men de som er innfødte bygdefolk og som har bodd på bygden hele sitt liv, er litt senere i tankegangen enn andre. Fra bygden jeg kommer fra, kan en ikke si at det går fort rundt i topplokket på den.

Anonymkode: 4fa07...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Jeg er åpen for at jeg tar helt feil her! Men jeg synes tanken er interessant: Altså, sett i betraktning at veldig mange flytter fra småsteder til større byer for å utdanne seg og fordi de (selvfølgelig) har bedre og større jobbtilbud. De som da blir igjen i småbygdene (tettsteder og bygder) har ofte jobber som ikke kreves spesielt mye utdannelse eller tankevirksomhet som sådan.

Jeg vil tro mange elsker å bo i på landet, og ingenting i veien med det. Men de som er mest karrierebevisste og kanskje mer målrettet (og intellektuelle?) vil vel som oftest flykte fra bygda så snart de har mulighet.

Vil det da si at jevnt over så er folk som bor på småsteder ikke fullt så smarte som i byene?

Jeg forstår jo at det finnes mange flere mennesker i større byer, og også mange som ikke er så smarte der, men allikevel må det jo være et større utvalg av smartere folk i en større by enn et mindre sted?

Kjør debatt!

Det går rimelig treigt oppi hodene deres. Det må være en grunn til at såpass mange mistrives på bygdene.

De har sine egne lover og regler på ting, de hater storbyer, å ha en diskusjon med de går ikke an for de vil ikke ha input eller "motgang", og de er kanskje ikke de smarteste for ting er innsnevret og temaene er gjentakende. Det er lite impulser der annet enn dyreliv og korn og sånne ting.
Jobbene de ofte har er ofte jobber som trailer-sjåfører, snekre, frisører, snømåking og sånne bly-tunge ting, og hvis det er jobb der så får man ikke det hvis ikke folk er født i bygda, for der går det i mellom bekjente, bekjente og bekjentes bekjente. :forvirret: 

En klaget på at dette nesten var mobbing av bygda, men det er ikke å mobbe noen ved å fortelle sannheten. Da er man rimelig hårsår.

Selvsagt flytter en del i fra bygdene - det går ikke an å utvikle seg der, de har ingenting. Ingen mulighet til å utdanne seg annet enn frisørlinja (ikke noe stygt om det altså), og ting begrenser seg veldig der. Det er ikke noe universitet der, og man må til byen for å få en utdannelse og da liker man jo byen fordi man får et nettverk og en bra jobb. De på bygdene er ikke interessert i det. De vil ha en enebolig, en mann/kone og et par unger også besøker de hverandre. Det er sånn jeg opplever det.

Endret av fuglekvitter__
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ser du for deg som bygd? Jeg vil si jeg bor på bygda, men vi har fortsatt et legesenter og noen andre bedrifter som krever høyere utdanning. Godt mulig det er flere stillinger for utdannede i byene, men det er ikke som om alle jobber som bussjåfør på landet (vi har for så vidt mindre bussjåfører på landet enn i byene...)

Sånn sett er det jo flere av jobbene som ikke krever utdanning i byene, så om man skal bruke det som standard så vil ikke nødvendigvis byene ligge så langt foran. Man må jo se det an i forhold til %, ikke antall stillinger. De har jo flere hundre eller tusen butikkarbeidere i byen for eks. På bygda har de kanskje 10-70 alt etter størrelsen og antall butikker

Man må heller ikke blande vaner folk har med intelligens. Det er mulig for intelligente å sladre, og mer gjennomsnittlig intelligente å ikke gjøre det. Tror det handler en del om hvilke miljø du vokste opp i. Mobbing av kollegaer skjer også i yrker der folk har høyere utdanning

Anonymkode: 45040...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser du for deg som bygd? Jeg vil si jeg bor på bygda, men vi har fortsatt et legesenter an skal bruke det som standard så vil ikke nødvendigvis byene ligge så langt foran. Man må jo se det an i forhold til %, ikke antall stillinger. De har jo flere hundre eller tusen butikkarbeidere i byen for eks. På bygda har de kanskje 10-70 alt etter størrelsen og antall butikker

Man må heller ikke blande vaner folk har med intelligens. Det er mulig for intelligente å sladre, og mer gjennomsnittlig intelligente å ikke gjøre det. Tror det handler en del om hvilke miljø du vokste opp i. Mobbing av kollegaer skjer også i yrker der folk har høyere utdanning

Anonymkode: 45040...8a4

Det kan selvsagt skje overalt, og det er ikke det at dem sladrer mer enn byfolk. Tvert i mot tror jeg, men de lever på sin egen lille måte og er jo fornøyd med det. Jeg syntes til tider at folk virker mer ærlige der faktisk. Hvis folk er uenige der så sier dem det til folk, de setter seg ikke til 3-4 stk for å sladre/mobbe og sladre/mobbe uten å ta tak i problemet på en rettferdig måte. Der tar dem ofte tak i det det sladres om hvis dem ser behovet. Jeg påstår ikke at dem er dumme slik ts påstår, annet enn at for byfolk så blir ting tregt der, og kanskje litt vel fysisk tungt.

Jeg vil tro at alle steder er pålagt å ha legesenter, en slags politistasjon eller tar jeg feil?
Der jeg har vært så er det noen bygder som har dette, i mens andre må til andre steder utenfor bygdene for å få tak i lege, brannvesen og sånt. Det ene stedet jeg var på sist, der hadde dem ikke ambulanse i nærområdet. Allikevel er det synd hvis det er 1 times kjøring for ambulansen der, for det var det som sagt der jeg var sist.
Jeg ble helt satt ut altså. Tenk hvis noe alvorlig skjer. De bruker vel ofte luftambulansen og sånt i stedet for, men da sliter luftambulansen med å få plass til å lande så tja... :forvirret: 

Men ja, mobbing kan forekomme overalt, og ikke bare på bygdene så de er ikke så ille på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo, på bygda og en mellomstor by. Alle stedene over mange år. Og jeg flyttet fra Oslo til bygda, for kjærligheten. Og får da si at den mannen jeg flyttet for, er veldig smart. Så det er ikke sånn at alle på bygda er mindre smarte. Men jeg trivdes aldri, og følte de fleste andre var mindre smarte. Jeg kom fra en venne gjeng i Oslo, hvor vi brydde oss mye om politikk, samfunn, de fleste var veganere, jeg og. Og jeg møtte ingen i bygda, som var veganere, eller brydde seg om miljøvern. Der var det festing, og sladder om alle andre. Nå bor jeg i en middels stor by, og trives godt, for her finnes det en god variasjon av mennesker. Så her er det lettere å finne de som har mine interesser.

Anonymkode: 48238...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 9.3.2014 den 19.09, Sheherasade skrev:

Jeg er enig i de som mener at det ikke nødvendigvis er intelligens (IQ-messig) det står på, men interesse og prioriteringer. De som ønsker å oppleve og lære mer av verden vil forståelig nok til byene, det er jo helt naturlig.

 

Med hensyn til innvandrere tror jeg faktisk det kan være enklere å bli integrert på små steder, mens i Oslo blir det lett til at det blir mye sosial kontroll og å holde seg til tradisjonelle og negative holdninger og praksis fra hjemlandet (refererer her spesielt til Amel Aden som jo har snakket om dette).

 

Forøvrig er hele Norge ei bygd på en internasjonal skala.

Ja, det de higer etter er gårdbruk, hus og barn. Det er jo derfor dem bor der.

Her er skrekkeksempelet. Jeg skrev om hva som skjules på bygdene. Det kan være ganske mye og det er en ulempe med bygdene. Man vet liksom ikke helt hvem som befinner seg i det merkelige huset. Det er åpenbart at flere bor der for å være skjult, for å kunne gjemme seg på låvene, og skogene, osv... 

Der jeg var så er det et hus som ingen går i, der sitter det en mann alene og titter forbi bak gardinene. Ingen kjenner han, han presenterer seg aldri og sier ikke hei en gang. 
*grøss* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2014 den 19.30, Gjest Hyssingen skrev:

Kommer jo an på hva man vil bruke hjernen sin til. En rakettforsker kan jo helt fint se på meg som dum fordi jeg ikke kan å bygge en rakett. But then again, jeg kan helt fint se på ham som stokk dum fordi han ikke kan å lage hvitost for hånd. Til og med en mentalt handicappet person uten hender kan lage hvitost liksom.

Hvor lang tid tror du en rakettforsker trenger på å lære seg å lage hvitost for hånd? Og hvor lang tid tror du det tar deg å lære å bygge raketter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er mye dumme folk på KG.

Anonymkode: b9d94...a33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.3.2014 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Mange fra bygda reiser ut for å ta utdanning for så å flytte hjem til igjen i voksen alder også.

 


Anonymous poster hash: cadad...eb3

 

Ja, også har man en del som velger å forbli i storbyene.

Litt ot, men er det bare jeg som reagerer på at dem nesten aldri kjøper klær på bygdene?
Ikke at det er noe galt med det, men der er det Cubus for alle pengene, det, Lidl, felleskjøpet og Rustad.
Trenger dem ikke klær? :P 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2014 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Andre kjennetegn: joggebukse og gummistøvler, røyk, hjemmebleket hår, tre unger med forskjellige fedre og liten omgang med andre enn de likesinnede.

 

Anonymous poster hash: 2a148...53e

:skratte:
Ja, spesielt det med hjemmebleket hår. Jeg fikk nesten kjeft etter å ha stripet håret hos frisøren. :skratte: "å skal du med detta a?" - som om at det eneste byfolk gjør er å stripe håret hos frisøren.
Og det er veldig treffende det med 3 unger med 3 forskjellige fedre. Og ikke glem rulle/skråtobakk. Eventuelt pipe. 

Noen på bygdene går ikke på skolen. De har hjemmeundervisning. De kan ikke gå på offentlige skoler. :P 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv innflytter fra byen til bygda, og kan ikke annet enn å si meg enig i påstanden om at folk er "dummere" på bygda. Nesten hele livet mitt har jeg bodd i Oslo, og det var alltid et slit for å henge med og være god nok. Etter hvert måtte jeg bare bite i det sure eplet, og innse at jeg rett og slett ikke var like smart og ressurssterk som de fleste menneskene rundt meg, enten det var på skolen eller på jobben. Det smarteste jeg noen gang har gjort var å flytte ut på bygda, for her er jeg konge på haugen, vara-ordfører og greier.

Anonymkode: c433d...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er selv innflytter fra byen til bygda, og kan ikke annet enn å si meg enig i påstanden om at folk er "dummere" på bygda. Nesten hele livet mitt har jeg bodd i Oslo, og det var alltid et slit for å henge med og være god nok. Etter hvert måtte jeg bare bite i det sure eplet, og innse at jeg rett og slett ikke var like smart og ressurssterk som de fleste menneskene rundt meg, enten det var på skolen eller på jobben. Det smarteste jeg noen gang har gjort var å flytte ut på bygda, for her er jeg konge på haugen, vara-ordfører og greier.

Anonymkode: c433d...90b

Nemlig. Du og han der'e Søviknes. :roll: 

Folk på bygda gjør aldri noe galt dem. :ironi: 
En del av dem er skikkelig snikete... Grådige er en del av dem også. 

Som nevnt før. Ei kjøpte seg 4 boller på bensinstasjonen og satt ved siden av meg og spiste opp alle bollene selv. Hun spurte ikke om jeg ville ha en bolle en gang. :ler:

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selv fra byen. Syntes det virker koselig å bo på bygda men unntak av sladder og diverse ukulturer som finnes i enkelte miljø. Mitt inntrykk er at bygdefolk kansje ikke er de med høyest utdannelse men har ofte jobber innen jordbruk. Er typisk rørlegger, håndtverkere , entreprenører altså mer praktisk rettet  arbeid.  De etablerer seg tidligere,har god økonomi, stor eiendom og sitter bedre i det enn vi som bor i trang 3 roms på Grünerløkka. Så nei jeg tror ikke folk på bygda er dummere. 

Anonymkode: 268cf...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er selv innflytter fra byen til bygda, og kan ikke annet enn å si meg enig i påstanden om at folk er "dummere" på bygda. Nesten hele livet mitt har jeg bodd i Oslo, og det var alltid et slit for å henge med og være god nok. Etter hvert måtte jeg bare bite i det sure eplet, og innse at jeg rett og slett ikke var like smart og ressurssterk som de fleste menneskene rundt meg, enten det var på skolen eller på jobben. Det smarteste jeg noen gang har gjort var å flytte ut på bygda, for her er jeg konge på haugen, vara-ordfører og greier.

Anonymkode: c433d...90b

😂😂ja blant de dumme blir selv dåren profet 😁

Anonymkode: 268cf...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er mye dumme folk på KG.

Anonymkode: b9d94...a33

Ja og de er fra bygdene

Anonymkode: 4fa07...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...