Gå til innhold

Hundebur er løsningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren fikk oss hund i sommer, og vi ble anbefalt å venne valpen til å ligge i bur med det samme. Han skulle være i bur om natta og mens vi er på jobb. Oppdretteren har drevet med hund i minst 20 år og må vite hva han snakker om. Så vi kjøpte inn bur, og valpen var i bur om natta. Etter noen uker prøvde han å skrape seg ut av buret, og det var tydelig at det ikke var noen "trygg hule" for ham, men metallstengsel som hindret ham i å flytte seg som han vil. Så vi åpnet burdøra. I begynnelsen lå han litt i buret og litt utenfor, men etter hvert flyttet vi buret vekk fra soverommet og inn i stua, fordi han uansett ikke var interessert i buret. Da lå han nesten aldri inni der.

Om nettene ligger han en times tid ved vinduet, en times tid ved senga, en times tid på andre siden av senga, en times tid i stua, litt i sofaen, litt på soverommet igjen... Han flytter seg MYE, noe han ikke hadde mulighet til i buret, selv om det var stort. Og han drikker alltid vann om natta, noe han heller ikke hadde mulighet til i buret. En venninne av meg kjøpte også hund i sommer, og hun hadde ikke bare blitt anbefalt at valpen ikke skulle få vann om natta, men i tillegg å ta vekk vannet til valpen et par timer før de skulle legge seg... Noen som husker hvor varmt det var i sommer...? :(

Nå er han bare i bur i bilen, der vi har et helsveiset bur for trafikksikkerhetens skyld. Buret i stua har vi fjernet, for det ville han ikke bruke. Han vil mye heller være sammen med oss. Og når vi er på jobb, ligger han i stua eller i gangen og sover (vi har filmet ham og sjekka). Selv om oppdretteren påstod det, så får han ikke lyst til å aktivisere seg selv med å ødelegge alt vi eier og har når vi ikke har ham i bur. Han sover når vi er borte.

Jeg er med i en del hundegrupper på facebook, rasegrupper og slikt, og det virker som hver gang noen har et problem, får de høre at bur er løsningen. Er valpen urolig om nettene? Putt ham i bur. Har hunden separasjonsangst? Putt den i bur. Bjeffer hunden innendørs fordi hun hører folk ute? Sett henne i bur, så føler hun ikke at hun får så mye å passe på. Men huset er da like stort, og hunden ser jo fortsatt mye av huset, hun får bare ikke flyttet på seg... Noen mener til og med at man skal ta en åtte uker gammel valp, som er veldig knyttet til flokken sin, og som nettopp har mistet alle søsknene, og stenge den i et bur i en annen etasje enn resten av flokken, hele natta. Det må da være traumatisk?

Jeg snakket med noen som anbefalte bur da hunden vår ikke ville være alene, og jeg sa at jeg var redd hunden skulle skade seg selv på buret. Hun svarte at ja, hunden deres hadde skadet tennene og måtte til dyrlegen fordi hun hadde fått panikk inne i buret. Men de anbefalte likevel bur...

Vi har vært en del på utstilling med hunden vår, og får en del rare blikk, fordi vi ikke har ham i bur. Vi fikk til og med høre at det er synd at vi sluttet å ha ham i bur om natta. Alle hunder skulle være tilvent bur. Og ja, akkurat på utstilling er det kanskje en idé å ha et sted de kan trekke seg tilbake. Men det er ikke så lett å gi andre hunder dempende signaler når man sitter fast i et bur. Det fører til mye usikker knurring og lite avslapping i burene. Og jeg har flere ganger sett barn gå bort til "forlatte" hunder i bur... Da foretrekker jeg å sitte og holde hunden vår hele tida.

Hva er fascinasjonen med bur? Hvorfor anbefaler folk bur, selv de gangene de har opplevd at det ikke fungerer? Hvorfor skal familiehunden ligge innestengt i bur i 8 timer om natta og 9 timer om dagen - forutsatt 8 timers arbeidsdag og 30 min reisevei? Det er over to tredjedeler av livet i bur. Hva har hunden gjort for å fortjene det? Hvorfor tror alle at hunder trenger en trygg hule? Hvor mange voksne villhunder og ulver bruker trygge, låste huler? Hvorfor anbefaler alle oppdrettere bur?

Hvorfor er alle opptatt av hva hunden kan gjøre for dem, og ikke hva de kan tilby hunden? Hunden har ikke bedt om å få livet den har fått. De bruker mye av livet på å vente på at menneskene skal finne på noe gøy. Vi skylder dem såpass som å sette oss inn i hvordan de har det.

Bruker du bur? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hvis ikke, hvorfor tror du alle råd om stort sett alt ender med at man skal putte hunden i bur?



Anonymous poster hash: a4cf9...1db
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New_Girl

Vi ble som dere, anbefalt bruk av bur av de vi fikk hund av. Vi var ganske uerfarne og trodde vi fikk gode råd, men vi hadde samme opplevelse som dere. Hunden trivdes overhodet ikke i bur og det tok ikke lang tid før vi kasta hele skiten.

Skjønner ikke hvor folk har det fra at hunder er burdyr. Syns så synd på de hundene som tllbringer over halve dagen i bur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Hunden vår liker buret sitt, og sover masse der, både om natten og om dagen, med åpen dør. Så bur er ikke "tortur" for alle hunder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår sover i bur på natten, på datteren vår sitt rom. Hun ligger i buret med åpen dør, og går litt inn og ut i løpet av natten. Veksler mellom buret sengen til datteren vår eller en sofa hun har på rommet. Når datteren vår er borte om natten sover hun somregel i senga med oss...jada hun er bortskjemt..Hunden altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur med åpen dør blir jo noe annet :) Det er ikke bur med åpen dør oppdretter, alle på hunde-facebook-grupper og alle i utstillingsmiljøet mener ;)



Anonymous poster hash: a4cf9...1db
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er en løsning på noen problemer, i perioder og for noen hunder. Det er veldig greit at hunden er vant med bur (bla. i bil eller når man reiser med hun generelt). Noen hunder takler ikke bur, andre hunder trives ikke i bur og noen føler seg tryggere i bur enn utenfor.

Jeg har brukt bur med stort hell i en periode. Hunden trivdes godt i buret, selv når døren var åpen og det var hennes "hule" hele livet. Jeg var motstander før jeg følte meg nødt til å prøve. Men det var den hunden. Den jeg har nå får panikk og vil ikke engang inn i buret når vi kjører bil eller med åpen dør. Det har rett og slett vært umulig å vende ham til det (dessverre, for mht reise hadde det vært greit). Men denne hunden fungerer derimot veldig bra når den er løs og alene hjemme.

Det finnes ikke noen fasit på om hunder aldri skal være i bur eller være i bur hver dag. Selvsagt skal ikke hunden være innelåst i mange timer hver dag og hele livet. Selvsagt skal ikke en livredd hund være i et bur under tvang.

Hunder er forskjellige og det en uting å dømme andres hundehold utfra dette alene. Selv om bur ikke fungerer (eller fungerer veldig bra) for deg, så er det ikke sikkert at det er på samme måte med nabohunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, så enig jeg er med deg ts. Ser hele tiden folk som anbefaler bruk av bur, i alle slags situasjoner og problemstillinger!

Jeg bruker ikke bur til min. Fordi det har aldri vært nødvendig. Kan fint sove i bur, men hvorfor i alle dager skal jeg ta fra hunden bevegelsesfriheten den får ved å kunne ligge der hun måtte ønske? Skifter sovestilling, snur seg, blir den varm så går hun en annen plass ol.

Bruker kun bur i bil, og det av sikkerhetsmessige årsaker.

Jeg har sett folk som sier de ikke trenger å bruke bur, men bruker det når de er på jobb, på natten og når de spiser i tilfelle brann ol. I TILFELLE brann altså! Det er det samme som å sitte inne i senga hele livet for å unngå å bli påkjørt! Jeg kunne aldri stengt min inne i bur på disse grunnlagene. Aldri.

Og dette med at buret er en "trygg hule".... Ja, for noen er det det. Men kun pga det er innlært. Lærer du hunden at hundesenga skal man ligge i når man vil ha fred, så funker den vel så bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min (omplasseringshund) døde litt på seg hver gang hun så et hundebur inne i et hjem. Da gikk hun stor runde rundt med halen mellom bena. Men buret i bilen likte hun. Der følte hun seg trygg. Så det kommer litt an på hvor og hva også. Jeg lot henne gå fritt i hele huset alltid. Rørte aldri en eneste ting.



Anonymous poster hash: 67437...ab9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det pga sikkerhet mens hunden var relativt ung. Dermed ble det noen få timer i bur mens vi begge var på jobb. Hunden skiftet personlighet fra superstressa til rolig (og fortsatt glad) nesten over natta. Det var helt tydelig at hun ikke følte seg trygg løs i huset. Problemene ble løst i løpet av noen måneder, så da var det ikke noe poeng i å ha buret lukket. Hun gikk likevel inn og la seg der når vi gikk på jobb og kom ut derfra når vi kom hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et flott innlegg!

Jeg er sterkt imot bruk av bur slik oppdretter rådet dere til. At hunder skal være låst inne i bur både dag og natt er rett og slett dyreplageri. Om man lever slik at det er eneste løsning skal man ikke ha hund. Dere har vært kjempeflinke synes jeg som har stolt på dere selv på tross av oppdretters formaninger!

Vi bruker bur kun i bilen på langtur. På småturer i nærområdet sitter hunden i baksetet, som regel med sikkerhetssele (selv om det altfor ofte blir avglemt ...)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så glad når jeg hører litt gjennomtenkte ting som TS sier. Jeg har selv sett hvordan burbruken i Norge ble innført og formelig eksploderte i løpet av kun et par år. Man glemmer at hunder for kun få år siden aldri pleide å være i bur inne. Dette er en relativt ny (10 - 15 år) og forhåpentligvis blir den ikke gammel. For mange unge i dag, så er man faktisk oppvokst med at burbruk er normalt, og oppdrettere sier dette er et must på lik linje som mat og kobbel.

Likevel gir den oss som jobber med atferdskonsultasjoner mye å gjøre...Burbruk er alltid med å bidrar til problemene, og første bud er å be kunden slutte med buret. Og du verden så mange problemer som blir løst bare av det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er en løsning på noen problemer, i perioder og for noen hunder. Det er veldig greit at hunden er vant med bur (bla. i bil eller når man reiser med hun generelt). Noen hunder takler ikke bur, andre hunder trives ikke i bur og noen føler seg tryggere i bur enn utenfor.

Hunder er forskjellige og det en uting å dømme andres hundehold utfra dette alene. Selv om bur ikke fungerer (eller fungerer veldig bra) for deg, så er det ikke sikkert at det er på samme måte med nabohunden.

Ett av poengene mine var nettopp det at folk dømmer andre - "har dere ikke hunden i bur? *snøft* Det var synd dere sluttet med det..." fra folk på utstilling, folk som mener man diller med hunden om man ikke bruker bur, en oppdretter som hele tiden maser på alle valpekjøpere om å ha hunden i bur og folk som har "bruk bur!!" som svar uansett hva problemet er. At hunden er vant til å være i bur i bilen er jeg enig med deg i at er lurt, for det er lite trafikksikkert å ha en løs hund i bil :)

Dette var et flott innlegg!

Jeg er sterkt imot bruk av bur slik oppdretter rådet dere til. At hunder skal være låst inne i bur både dag og natt er rett og slett dyreplageri. Om man lever slik at det er eneste løsning skal man ikke ha hund. Dere har vært kjempeflinke synes jeg som har stolt på dere selv på tross av oppdretters formaninger!

Vi bruker bur kun i bilen på langtur. På småturer i nærområdet sitter hunden i baksetet, som regel med sikkerhetssele (selv om det altfor ofte blir avglemt ...)

Tusen takk :) Vi har fortsatt dårlig samvittighet for at han sov i bur i begynnelsen... Neste valp skal være løs på soveromsgulvet om natta!

Vi hadde ham også i baksetet i en periode vi skulle få nytt bilbur, og han er litt for stor til å sitte komfortabelt der. Og etter å ha lest tester fant vi ut at det er tryggere å ha ham i et bur enn i sele :)

Jeg blir så glad når jeg hører litt gjennomtenkte ting som TS sier. Jeg har selv sett hvordan burbruken i Norge ble innført og formelig eksploderte i løpet av kun et par år. Man glemmer at hunder for kun få år siden aldri pleide å være i bur inne. Dette er en relativt ny (10 - 15 år) og forhåpentligvis blir den ikke gammel. For mange unge i dag, så er man faktisk oppvokst med at burbruk er normalt, og oppdrettere sier dette er et must på lik linje som mat og kobbel.

Likevel gir den oss som jobber med atferdskonsultasjoner mye å gjøre...Burbruk er alltid med å bidrar til problemene, og første bud er å be kunden slutte med buret. Og du verden så mange problemer som blir løst bare av det...

Ja, jeg syns det er skummelt at det blir brukt så ukritisk, og som første løsning hele tiden, på alt. Det spiller ingen rolle hva problemet er; redsel, aggresjon, nervøsitet, kjedsomhet, for lite stimuli, for mye stimuli, uansett kan det løses med bur. Og hvis det ikke går, fordi hunden ikke takler bur og skader seg med å prøve å komme seg ut eller står og bjeffer like ille inni buret eller hva problemet nå er, så er løsningen fortsatt bur, mer bur! Da har de ikke har hatt hunden i bur lenge nok, ikke lite nok bur, ikke teppe over buret osv osv. Og de som prøver å si i mot bur-tilhengerne får høre seg...

Anonymous poster hash: a4cf9...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hunder og de er kun i bur i bilen.

Inne er de aldri i bur, en hund er ikke et burdyr. Og de som fortsatt tror på dette med "hundens hule", hvorfor kan ikke døra da stå oppe? en hule pleier å ha en utgang?

Jeg synes hunder som ligger i bur hele natta og hele dager er ren skjær dyreplageri!

Her er også en av grunnene til at hunden ikke bør ligge i bur

http://adferdstrening.wordpress.com/2012/02/12/hundenes-sovn-og-sovnbehov/

For meg virker det som hundebur brukes av late hundeeiere som ikke gidder å trene bikkja, det er mye enklere å bare stue den sammen i et bur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri opplevd å bli presset til å bruke bur til hundene mine heller. Kun oppfordret til å ha bur i bil. Den ene gangen var det utvilsomt en god løsning. Vi ble oppfordret til å prøve, for å se om det hjalp (og om det ikke fungerte, så skulle buret likevel brukes i bilen).

Å dømme noen for å bruke eller ikke bruke bur er en uting. Det skulle bare mangle at vi tenker selv, uansett hva andre sier. Om hunden blir redd og stressa, men takler fint å være løs, så er det da ikke noe poeng i å prøve med bur. Det går begge veier. Ingenting er rett og galt, så lenge det ikke blir misbrukt (som hele dager og hele netter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening når det gjelder hvorvidt man skal ha hund i bur eller ikke, er at du må først lære å kjenne hunden. Alle er forskjellige. Noen hunder mistrives i bur, mens andre ikke har noe problem med det. Hvis hunden ikke gjør noe "galt" om natten skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å ha dem i bur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Da jeg fikk min dobermann var han så vant med bur at han hadde prestasjonsangst om han måtte ligge uten buret når vi var borte. Men tenk, nå har jeg trent han til å være uten buret :fnise:

I begynnelsen ulte han etter oss ei stund uten buret, men med trening har han vent seg til å være i huset uten buret. Det var så galt at han måtte ha burdøren igjen. Enda er han veldig glad i buret men nå kan han velge selv og ofte finner jeg han i stua når jeg kommer hjem. Jeg vet han er trygg nå også uten bur for har filmet han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat som deg fikk vi også anbefalt bruk av bur til vår Golden-valp som vi fikk for fire år siden. De første 2-3 månedene sov den i bur, men etterhvert som at hunden min vokste (hun er nå en diger goldentispe på over 60 cm i mankhøyde) begynte den å like og breie seg ut når den sov og følte seg nok ganske innestengt i bur. Hunden min har ikke vært i bur på mange år nå og stortrives med å få tusle litt rundt i huset, og sove hvor den vil både på natten og dagen.

Bur funker sikkert for noen hundeeiere, men jeg selv foretrekker at hunden min kan få røre litt på seg, drikke litt vann og få sove hvor den vil mens den er alene.



Anonymous poster hash: a1416...a84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bur er litt falsk trygghet, bur med åpen dør er greit da. Fikk en omplasseringshund med bur til bilen. Hunden var veldig nervøs uten buret i bilen, men nå kjører vi bil omtrent hver dag og hunden bruker det ikke lenger. Hunden har blitt mye tøffere uten bur, før skalv hun hele kjøreturen i buret, men nå som hun sitter i baksetet med sele koser hun seg og ingen skjelving mere.

Anonymous poster hash: 83fae...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder bruker bur om natten nå, begge to.

Dette er fordi de er hunder som må tilvennes å ikke ha bur pga de begge er meget destruktive.

Målet er jo selvfølgelig en burløs hverdag, da jeg ikke er noe fan av at de skal sove i bur.

Jeg er hjemmeværende nå, og det er da kun natten de er i bur, noen ganger ikke da en gang, pga valpen på 4 mnd må ut veldig ofte..

Men er med deg i at man får råd over alt til å bruke bur til alle slags problemer, både med å få valpen husren, noe jeg synes er helt på bærtur, da man tvinger hunden til å holde seg, eller stå i sin egen urin..

Dette er meget latskap fra eiere, som bruker bur til å gjøre hunden husren.

Alle som skaffer valp bør være viten om hvor ofte den må ut i løpet av et døgn i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt innlegg, TS! Jeg er helt enig med deg i det du skriver! Veldig mange som skaffer seg hudn skaffer den fordi de selv ønsker selskap, ønsker noen å gå tur med osv, men de er svært lite opptatte av hva hunden ønsker og trenger. Hunder blir av mange sett på som noe som ikke skal ses eller høres, men bare være der når den "trengs". At hunder skal være i små (ja, de er små ofte i forhold til hundens størrelse. De er ofte så små at hunden ikke kan stå ordentlig oppreist i dem..) bur i opptil 15-16 timer i et døgn er rett og slett forkastelig. Det er jo ikke bedre enn å være i fengsel, og der er nok cellene større! Hva man skaffer seg hund for da, kan man jo lure på. Mange oppdrettere kan ikke sies å vite hva de snakker om, for mange av dem er bare valpefabrikker som ikke har hundene som en del av familien, men bare for økonomisk vinning (dette gjelder på ingen måte alle!!). At de er for bur, er derfor ikke så rart.. Vi bruker bur i bil, for sikkerhetens skyld, ellers har vi ikke bur i hjemmet i det hele tatt. Enkelte hunde kan selvfølgelig ha nytte av å få begrenset plass for trygghet når de er alene, men det er de aller færreste, og da han de nok andre utfordringer som man bør jobbe med uansett. Om man bruker bur der døren alltid er åpen er jo som en kurv, og ikke noe jeg syns er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...