Gå til innhold

Engels treningsdagbok


Engel

Anbefalte innlegg

Pyntestøv: det er veldig opp og ned med trening da. Har enkelte uker hvor det er umulig å få presset inn treninger, spesielt når mannen reiser i jobben og jeg er alene med gutta. Eller når det hagler med juleavslutninger i desember... Men jeg merker hvor mye jeg har igjen for å trene regelmessig i form av mer overskudd, bedre humør osv, og det gjør det enklere å overvinne dørstokkmila. Det hjelper også at 4-åringen eeeelsker å være med meg på treningssenteret. De har bare et lite lekerom der, men han stortrives der med å sjarmere tenåringsjentene som passer på dem. :fnise:

Cardiocircle i går. Funket bra. Kjente kneet litt på mølla da, så jeg kjørte den opp på 15% og gikk siste økta da det var bedre enn å løpe. Er ikke vondt egentlig, bare ubehagelig. Ble sinnsykt sliten i går, så var skikkelig bra økt. Roterer mellom mølle, spinningsykkel, ellipsemaskin og boksing på sekk , 1,5 min på hver stasjon, totalt 4 runder. Og i tillegg har vi en langøkt på romaskin, 7 min med ganske lavt temop (tung roing). Den roinga er mye hardere enn man skulle tro... Føles fantastisk når man er ferdig da. Og jeg blir småstøl i ryggen i dag kjenner jeg, det er nok roinga. Boksing er gøy forresten, får ut litt aggresjon der! :Knegg:

Så bærer det opp på fjellet til skiføre i helga! Har planer om å gå langrenn både lørdag og søndag. Blir nok med ungen i alle fall på lørdag, men skal prøve å snike meg til en liten runde på egenhånd også om kneet oppfører seg pent. I uke 7 skal jeg faktisk på skikurs gjennom jobben, lære litt bedre teknikk. Det blir skikkelig gøy, gleder meg! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deilig helg på fjellet med hele 2 skiturer. 1 tur med mannen, 9 km i godt tempo (ble god og sliten ja), og 1 familietur på ca totalt 7 km i barnetempo, inkludert "bolle og kakao"-stopp. Men minstemann imponerte stort med god fart og godt humør hele veien, så det ser ut til at vi kan få oss noen fine turer i vinterferien! Gleder meg! :danse: Og ski er topp for knærne, merker ingen vondter!

Egentrening i kveld, har ikke helt lagt opp planen for den. Men det blir minimum 30 min på ellipsemaskin eller sykkel tenker jeg, og styrketrening. Har såååå lyst til å løpe siden det er passe kaldt og fint vær, men tør ikke ennå. Prøver å minne meg selv på at det er bedre å være tålmodig nå enn å risikere å ha vondt og ikke få løpt hele våren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 min på ellipsemaskin i går, 5 min oppvarming og 10 x2 min intervaller med 1 min rolig i mellom, 5 min nedtrapping. Litt rask styrketrening for kjernemusklatur etterpå. Ble litt dårlig tid da jeg hadde med meg minstemann og vi var litt sent på treningssenteret.

Cardiocircle igjen på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cardiocircle gjennomført i går.

I dag går turen til Farris Bad, og en etterlengtet alene kveld/natt for meg og mannen. Blir nok mest bading/svømming, men tar med treningstøy også. Gleder meg til laaang, deilig middag bare oss to, uten unger som kan forstyrre. Og ungene skal kose seg med farmoren. Bare 1 natt da.

Ellers håper jeg å få lagt inn en forsiktig løpetur, teste kneet, på søndag før eller etter at mellomstemann har spilt fotballcup. Blir noen timer i idrettshallen, så får se hva jeg rekker og orker. Begynner å bli desperat etter å få løpt skikkelig igjen, UTE! :hoppe: Kneet er bedre, men ikke heeeelt bra. Så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris bad er f-a-n-t-a-s-t-i-s-k!! kos deg masse!! Treningsrommet er helt ok, men litt lite. Jeg valgte å ta med meg litt vekter og stepkasse og kjøre sirkeltrening i salen som ligger ved siden av treningsrommet. Det fungerte bra :)

Jeg gleder meg til det blir litt mildere ute her i Oslo, syns ikke jeg blir ordentlig varm i beina når det er så kaldt. Løper derfor mest på mølla inne på treningsrommet, mens jeg drømmer om plussgrader og bare bakker :rodmer:

God helg til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris bad var ok, men ikke mer enn det. Har vært på andre spa-hoteller som jeg likte bedre. Og rommet var småskittent. Æsj! Rakk ikke trene da, sov lenge istedet... Deilig det og.

Løp heller en veldig rolig 5 km på søndag i sola. Men kneet er ikke bra altså. :( Må få snakket med en fysioterapaut nå. Det er jo ikke sånn at det er veldig vondt, men jeg kjenner det hele tiden nesten når jeg løper.

Jaja, denne uka blir det ski for meg, det går heldigvis greit. Teknikk-kurs både tirsdag og torsdag. Og om jeg ikke blir sliten nok av selve kurset får jeg legge inn en liten treningsrunde når vi er ferdig. Og så legge inn en økt med noe annet på fredag eller lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi. Jeg har vært på Farris og storkosa meg jeg. Eneste spahotellet med ordentlig spafasiliteter. Vært på mange spahoteller i Norge og utlandet og syns fasilitetene er lite og begrenset (f.eks The Thief på Tjuvholmen, som er skikkelig luksus ellers). Skitten rom hadde ikke vi overhode, så det hadde jeg klaget på. Her er det en stuepike som ikke har gjort jobben sin ordentlig og det er jo fyfy for den prisen man betaler! Så utrolig kjedelig at du fikk en såpass kjedelig opphold. Jeg virkelig elsker Farris og gleder meg sånn til neste gang jeg skal dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kanskje bra spafasiliteter, men savnet et basseng man faktisk kunne svømme mer enn et par armtak i, og det var litt for mye folk der. Og feil type folk etter min smak.... (mye skeive mannfolk der, på en ubehagelig måte) Har likt meg bedre i Kragerø feks.

Nok om det.

Veldig bra skikurs i går! Begynner å få håp om at gamle hunder faktisk kan lære nye kunster.... :fnise: Har jo gått på ski i 35 år... Heldigvis var ikke utgangspunktet helt håpløst, men merker at jeg har litt å hente på teknikken ja. Blir enda morsommer å gå på ski når man faktisk får skikkelig fremdrift. Håper jeg får vært med på torsdag også. Litt bekymret for at jeg kanskje må jobbe istedet, men får prøve å ta en økt med jobb i kveld istedet. Ble plutselig veldig mye som skal være ferdig før vinterferien.

Har også fått avtale med fysio på torsdag, vi skal møtes på treningssenteret så hun kan se på dette kneet mitt og hva vi må gjøre. Håper det kan bli positivt!

Ser dog at sånn rent treningsmessig blir uka heller dårlig... Skikurset kan ikke akkurat defineres som trening. Får virkelig satse på en økt på fredag, om jeg ikke er helt utslitt etter denne hektiske uka....

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom og sier hei! :nigo:

Ser vi er litt i samme båt mtp. unger og mann som reiser. Det er jammen ikke lett å få presset inn vettug trening når man er alene med ungene altså! Men jeg har det som deg, og får veldig mye mer overskudd av å trene. :hjerte:

Hva har du gjort med kneet ditt forresten? Har kneskade jeg også, som hemmer meg en del dessverre. :(

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Belle!

Jeg lider av slarkete ledd etter å ha spilt håndball i barne og ungdomsårene. Noe som gjør at jeg lett får småskader dessverre.

Men i går var jeg til samtale med fysioterapeut/treningsveileder. Hun kunne konstatere at smertene kom stort sett fra en overspent muskel på innsiden av kneet mitt, den jobber hardt med å holde kneetmitt stabilt. Jeg hadde også en liten betennelse i kneet, men ikke alvorlig. Fikk treningsøvelser og ikke minst veiledning til hva jeg må passe på når jeg gjør øvelsene. Oppdaget feks at høyrekneet mitt gjerne vil "falle innover" når jeg gjør knebøy o.l. så jeg får ikke styrket kneet på riktig måte. Så nå blir det mye jobbing med å ha kneet i riktig stilling mens jeg styrker det. Var en aha-opplevelse den gjennomgangen i går, så nå har jeg tro på snarlig bedring. Fikk også veiledning på hvilke vondter som er ufarlig, og når jeg bør la være å trene. Og konklusjonen er at jeg stort sett kan trene på selv med litt småvondter uten fare for å gjøre det verre. Det er bra. Men har fått anbefalt å heller sykle enn å løpe formye den første tida da.

Dog var både jeg og kneet såpass gåent etter gjennomgangen i går at jeg lot skikurs være skikurs og kræsjet i sofaen med mannen istedet på kvelden. Sliiiiten i dag også etter en hektisk uke, men nå er det bare 1 hektisk arbeidsdag før det er helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, slarkete ledd er noe herk! Men så fint at du fikk så god hjelp! Her er det dessverre ingen som finner ut av hva som er galt (inkludert ørten MR og en kikkhullsoperasjon), så jeg har vært litt på egenhånd når det gjelder å finne ut av hva som er greit og ikke. Og jeg har landet på det samme, nemlig sykling. Jeg kjenner det litt npr jeg tar skikkelig godt i, men stort sett går det bra. Endelig noe som ikke gjør vondt. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgens aktiviteter:

Lørdag: 4x4 intervaller på ellipsemaskin + styrketrening, da de anbefalte øvelsene for knærne + rygg og kjernemusklatur.

Søndag: familietur, ca 5 km. Tar det med som trening da jeg i perioder småløp og dyttet minstemann i ryggen mens han sto på sparkesykkelen opp noen bakker... ;) Litt vel friskt vær, men deilig likevel. Var vel ute et par timer totalt. Ble selvfølgelig et par kremboller på ettermiddagen da, var jo tross alt fastelaven. Jeg slanker meg ikke, men irriterer meg over 2-3 kg som snek seg på ved juletider, så vurderer å være litt flinkere til å holde meg unna snop og snacks en periode. Mellom vinterferien og påsken feks. Vet jo at de forsvinner raskt bare jeg skjerper meg en liten periode kombinert med trening.

Nå er det bare 3 dager på jobb, så er det langhelg på fjellet! :hoppendeglad: Vinterferie.

Treningsplanen for uka er gå/løpetur 5 km + styrketrening i dag, og 1 time spinning i morgen. Så blir det ski resten av uka. Langrenn + muligens 1 dag i slalombakken. Lurer på om kneet mitt tåler det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gå/løpetur i går, litt over 5 km bare, men tungt nok. Merkes at det har blit lite løping ute. Gikk den første km etter instruksjon fra fysio. Kneet merkes, men nå vet jeg at det ikke er "farlige" smerter, så da klarer jeg å overse det litt. Merker også at om jeg konsentrer meg litt om løpetknikken så gjør det mindre vondt, så kanskje det faktisk kommer noe positivt ut av dette.... ;) Og så var jeg flink å gjøre styrkeøvelser etterpå.

Litt usikker ang spinning i kveld... Skal trene da, men mulig jeg trener noe annet til et annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:duskedame: Spinning! :duskedame:

:fnise: Hilsen gale spinningdamen.

Ellers fint å høre at kneet hadde det godt under løping. Det er absolutt greit å vite hvilke smerter man kan se bort fra, for det er alltid lett å tenke ''au, vondt, nå må jeg stoppe!'' fordi man er redd for at det skal bli skikkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekjenner mine synder. Ble ikke trening i går gitt. Det druknet i pakking og handling til hyttetur, og at svigers kom innom og ble sittende 1 1/2 time... Blir nok heller ikke noe i dag, da vi kommer litt sent opp på fjellet, men i morgen er det minimum 9 km på ski i godt tempo, utenom familieaktiviteter! :trene: (9 km fordi det er en runde som går i nærheten av hytta.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaja, vinterferien kom selvfølgelig med en skikkelig forkjølelse... Gikk treningsrunde på ski på 9 km på torsdagen, og familietur på 7-8 km på fredag, på lørdag var jeg sylta, og har vært det siden. :forkjola: I tilegg har mannen vært på reise denne uka, kommer hjem i dag. Så har blitt null trening på meg på en uke, har hatt nok med jobb og unger oppi hosting og harking,men håper på en økt i kveld da forkjølelsen heldigvis har sluppet litt nå. Men er sliiiiten kjenner jeg, så blir en rolig økt. Har selvfølgelig både vært foreldremøte og vår tur til å kjøre på aktiviteter, samt litt overtidsjobbing, så det har virkelig gått i ett.

Det positive med en hektisk uke er at jeg har ikke sittet rolig i sofaen omtrent i det hele tatt, og dermed har jeg heller ikke hatt tid til å plyndret godteskapet slik som jeg har en tendens til. Har faktisk vært riktig så sunn. Så kanskje jeg endelig kan klare å bli kvitt julekiloene nå om jeg bare fortsetter å holde meg unna det skapet når jeg får begynt å trene litt igjen. :Knegg: Snakker bare om et par kg altså.

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rolig løpetur på 5,5 km i går + litt styrketrening. Deilig! Må komme meg ut en tur eller to i helgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble treningsfri i helgen da kroppen ikke var god på lørdag. Forkjølelsen henger i fortsatt. Tok en rolig løpetur på 5,5 km i går, litt usikker på om jeg skal følge planen og trene intervaller og styrketrening i kveld. Må kjenne hvordan kroppen er i kveld først tror jeg. Går greit med kneet da, det er i det minste positivt. Begynner å bli desperat etter å få økt løpetreninga nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble dårlig med trening i forrige uke, forkjølelse og jobbing slo meg helt ut... Men håper på bedring nå. Trente styrke sammen med mannen i går, det er nesten første gang noen sinne tror jeg at vi trener styrke sammen. Var litt mye folk så det ble ikke så effektivt som jeg skulle ønsket, men ok.

Skal prøve meg på en rolig løpetur igjen i ettermiddag. Håper dette forbaska viruset kan slippe taket nå. Lei! :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en rolig runde på 5 km igjen i går. Og er forferdelig støl i dag etter styrketreninga på mandag. Har da virkelig fått trent hele kroppen kjennes det ut for... Hviledag i dag, og så cardiocircle i morgen. Og ski i helga. Så er mannen på reise nesten hele neste uke igjen, så da får jeg prøve å legge inn noen korte løpeturer og litt hjemmetrening bare. Tror han er hjemme tidlig nok på torsdagen til at jeg kan få med meg Cardiocircle da også. Det går greit med kneet i alle fall, så nå skal jeg gradvis kjøre på litt mer her. Tror forkjølelsa omsider slipper også. Pokker til virus det der var altså, har snart vært småsyk i 3 uker. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...