Gå til innhold

Hvordan leve mer miljøvennlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva jeg har gjort:

- Bor lite

- Blitt vegetarianer

- Har minimert forbruket, kjøper mindre og bruker færre produkter

- Har noen produkter jeg bruker til flere ting; Natron/bakepulver (bakst/rengjøring), eplcidereddik (tøymykner, balsam, ansiktstoner), klar eddik (rengjøring) osv..

- Reiser mer kollektivt.



Anonymous poster hash: 3c817...622
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble utrolig glad for å se at flere er opptatt av miljøfordelene ved å bo smått! Jeg og samboeren bor i en leilighet på litt under 60 kvadrat sentralt i Oslo. Vi er opptatt av å leve miljøvennlig, og nettopp derfor var det et poeng for oss å kjøpe en leilighet på denne størrelsen. Kritikken lot likevel ikke vente på seg, ettersom en del venner og bekjente mente at vi fikk alt for dårlig plass, og at vi hadde gjort et dårlig økonomisk valg, da vi kunne kjøpt en enebolig utenfor byen til den samme prisen.

Mange tror at det å ha mye plass disponibelt er synonymt med livskvalitet, men vi er veldig fornøyde med valget vi tok. Vi bruker i underkant av ti minutter til jobb, mens kollegaer som bor i drabantbyene bruker nesten 1,5 timer i bilkø hver dag på vei til og fra jobb. Dersom vi skulle gjort det samme, ville det redusere fritiden vår betraktelig.

En annen ting vi setter pris på med å bo smått, er at vi er bevisste på hva vi kjøper, og tenker grundig gjennom alle anskaffelser. Vi lar oss ikke friste til å kjøpe masse tull av dårlig kvalitet, noe som etter min erfaring bare fører til stress og rot. Dessuten sparer vi masse penger ved å droppe impulsshopping, så vi har råd til å kjøpe kvalitet når vi først kjøper noe.

En tredje fordel ved å leve på denne måten, er selvfølgelig at man sparer masse penger på vedlikehold, strøm og oppvarming. Dermed kan vi betale ned boliglånet mye fortere enn vi ellers ville ha gjort.

Til tross for at vi har plasskrevende hobbier, synes vi faktisk at 60 kvadrat er litt i overkant for to personer. Dersom vi skulle tatt valget på nytt, tror jeg faktisk vi ville ha kjøpt noe mindre.

Enig med deg at man ikke trenger så svær plass å bo på, det er synd at noen skal kjøpe seg hus på lang over 200 m/2. Men det er jo ikke akkurat sunt å bo så sentralt i forhold til utslipp av gasser osv. Du får jo flere fordeler med å bo utenfor og på landet i en enebolig med stor hage. Selve huset trenger ikke være større en 100 m/2, men med en hage har du mulighet til å dyrke dine egne grønnsaker. gulerøtter, poteter, persillerøtter, jordbær, bjørnebær, frukttrær, urter, andre busker, grønnsaker og frukt - noe som du ikke har plass og mulighet til i byen. Da får du i tillegg brukt manuell arbeidskraft, uten bruk av elektrisitet og bensindrevent utstyr. Du kan fint lage deg en liten grønnsakhage/åker med bruk av spade og rake. Alt blir økologisk. Bor du ikke mer en 2 - 3 mil unna jobb/by/bygd, har du fine muligheter for å sykle i stedet for å kjøre bil eller annet motordrevet kjøretøy. Da er det ikke noe problem å leve miljøbevisst. Har du barn, kan du sykle barna dine til barnehage og skole, og når barna blir store nok - så kan de sykle selv sammen med deg eller til de blir så store at de kan sykle til skolen alene. Selv om du bor langt unna byen, trenger du ikke å bruke bil så mye. Men selvfølgelig er det greit å ha bil i noen tilfeller.

Ved å bo landlig kan du anskaffe deg forskjellige dyr, for eksempel ender, høns og andre fugler, kjempekaniner, og andre dyr. Da har du mulighet for å gi disse dyrene sunn og økologisk mat som du selv produserer, eller kjøper økologisk fra en gård i nærheten. Noen av dyene kan du for eksempel slakte selv. Plutselig har du egenslaktet mat på bordet under julemiddagen når hele familien er på besøk: kanskje en belgisk kjempekanin. Smaker nydelig. Nykokte egg på morgenen tatt fra din egen hønsegård, og salat tatt fra bedet utenfor huset. Poteter og gulerøtter du selv har produsert miljøvennlig.

Jeg tror du kan leve veldig miljøvennlig ved å bo litt utafor, men det spørs bare hva du gjør det til selv. Klart hvis du gir faen, kjøper søppelmat, kjører en gammel dieselbil mil 4 mil til jobb hver dag - så klart da er du ikke veldig miljøvennlig. Det handler om hva du gjør det til og hvor opptatt du er av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men det er jo ikke akkurat sunt å bo så sentralt i forhold til utslipp av gasser osv. Du får jo flere fordeler med å bo utenfor og på landet i en enebolig med stor hage. Selve huset trenger ikke være større en 100 m/2, men med en hage har du mulighet til å dyrke dine egne grønnsaker. gulerøtter, poteter, persillerøtter, jordbær, bjørnebær, frukttrær, urter, andre busker, grønnsaker og frukt - noe som du ikke har plass og mulighet til i byen. Da får du i tillegg brukt manuell arbeidskraft, uten bruk av elektrisitet og bensindrevent utstyr. Du kan fint lage deg en liten grønnsakhage/åker med bruk av spade og rake. Alt blir økologisk.

Jeg har både bodd i en småby og ganske sentralt i Oslo. Det er absolutt mange fordeler ved begge deler.

Jeg synes imidlertid du uttaler deg litt bastant om enkelte ting, og jeg antar at det er på grunn av at du ikke er så kjent i Oslo. Påstanden om "farlige gasser" er litt uspesifikk, hva legger du i dette? Det er veldig lite industri sentralt i Oslo, og selv om det er en del eksosutslipp fra de største veiene, finnes det områder med lite biltrafikk, og relativt lite luftforurensning. Min samboer er overfølsom for blant annet eksos, men har aldri hatt problemer i det området vi bor.

Det stemmer ikke at man ikke har hager i byen, eller mulighet til å dyrke egen mat. Hvor har du dette fra? Det er mange som har hager i Oslo sentrum, men det koster selvfølgelig penger. Innenfor ring 3 finnes det mange sokkelleiligheter med egne hageflekker. I tillegg finnes det en del parsellhager og kolonihager innenfor ring 3, der det drives økologisk jordbruk, og bybeboere kan leie jord for noen hundrelapper i året. Hvis man er villig til å stå på venteliste kan man leie ganske store arealer til en billig penge. I min nærmeste kolonihage gjøres det undersøkelser av jordkvalitet og forurensning, for å være sikker på at maten som blir dyrket er trygg å spise.

Jeg bor sentralt i Oslo (utenfor ring 2, men innenfor ring 3), og det ligger sju store grønne friluftsområder mindre enn 250 meter fra inngangsdøra. Innen en radius på 3 kilometer fra leiligheten min, vil jeg anslå at over halvparten av området er grøntareal eller friluftsområder. Noen hundre meter borti gata har jeg en nabo som lenge holdt høns i hagen sin, og det største problemet var faktisk at hønene ble tatt av rev!

Det er utrolig trist at mange assosierer Oslo med trange byleiligheter i trafikkerte områder, Oslo er så mye mer en det! Man kan faktisk bo i noe som føles som et "småbymiljø", med store grønne arealer, selv om man bare er ti-tolv minutter unna Oslo S på sykkel.

Endret av Miss-Grey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ta tog, bli vegetarianer! Start med en vegetardag i uka :) funket for meg.
Eller du kan gå ut å plukke opp søppel og kaste det der det egentlig skal kastes -> i søppeldunken ->

og sist men ikke minst: RESIRKULER.



Anonymous poster hash: 43b9e...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens inntaket ditt av kjøtt og andre animalske produkter. Produksjon av husdyr står for 18% av verdens co2 utslipp årlig(transport av matvarer kommer utenom).

Kortreist mat er også flott :danse:



Anonymous poster hash: 20634...205
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bil minst mulig. Du sparer nesten en halv kilo karbondioksid for hver halvannen kilometer som du ikke bruker bilen din. Men riktig luft-nivå i dekkene på bilen, så er det mulig å senke drivstoff-forbruket per halvannen kilometer med over tre prosent. Sparer man fire liter med bensin, så holder man litt over ni kilo med karbondioksid unna atmosfæren. Senker du temperaturen med bare ett par grader, så er det mulig å reduserer utslippet av karbondioksid med opp mot ett tonn hvert eneste år. Plante trær. Ett eneste tre kommer til å absorbere opp ett tonn karbondioksid i løpet av treets levetid.

Reduser utslippene av karbondioksid med å slå av alle elektroniske apparater hver gang du ikke bruker dem. Hvis du bare napper ut ledningen som står i f.eks. den bærbare datamaskinen eller nettbrettet - samtidig som du lar den andre enden av ledningen bli stående i stikk-kontaktet - så krever denne fremdeles elektrisitet. Dette slår jo selvfølgelig negativt ut - både for strøm-regningene dine og for miljøet som helhet. En enkelt husstand består kanskje av ett par mobiltelefoner, fleire nettbrett og noen bærbare datamaskiner. I tillegg kommer alt mulig annet elektroniske utstyr, som også krever masse strøm heile tiden. Dette trekker fort en del strøm, i det lengre løp Bare ved å nappe ut ledninger til forskjellige ting og tang som man ikke bruker, så sparer man litt her og der. Men det er sikkert veldig mange som bare tenker at "huff, nei dette gidder jeg ikke. Dette er alt for slitsomt."



Anonymous poster hash: 45c7e...b66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Mulig dette er et veldig dumt spørsmål (det må det jo nesten være), men dere som ikke tar plastposer fra butikken.. Hvilke poser bruker dere (som er bedre?) til restavfallet hjemme? :klo:



Anonymous poster hash: 80368...f5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et veldig dumt spørsmål (det må det jo nesten være), men dere som ikke tar plastposer fra butikken.. Hvilke poser bruker dere (som er bedre?) til restavfallet hjemme? :klo:Anonymous poster hash: 80368...f5d

Til restavfall bruker jeg tynne søppelposer som ser ut som de handleposene man får i syden. En rull koster 5 kr tror jeg. Anonymous poster hash: 2cccf...f82

Anonymous poster hash: 2cccf...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever jo i Norge, så helt miljøvennlig er det ikke mulig å leve. Men hva er det som er ansett som de aller største belastningene på kloden? Finnes det en oversikt ober hva som er verst? Og hva kan man gjøre som enkeltperson for å leve mer miljøvennlig?

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Sykle, bli veganer, kutte ned på forbruket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk matproduksjon legger mer press på jordsmonn og krever større areal og mer vann. Dersom økologisk matproduksjon skulle vært hensiktsmessig måtte vi ned på rwandesisk nivå i antall kalorier per dag.

Kildesortering bør også tilnærmes mye mer kritisk. Kildesortering har nemlig liten effekt på mijøet.

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Jeg sorterer hjemme jeg, men er likevel skeptisk til at det monner. Vi kan ikke bare produsere en masse emballasje og handle inn en masse nytt hele tiden med god samvittighet fordi vi resirkulerer. Forbruket må ned.

Jeg synes det er ganske utrolig er at renovasjonsetaten i Oslo får folk til å drive med masse arbeid for å vaske og sortere avfall, når det finnes maskiner som gjør slikt. Ja det er kanskje dyrt med slik maskin, men selv om søppel er null verdt for folk flest er det jo faktisk en omsettelig råvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å reparere ting. Når du først har begynt med det, lærer du deg også hvilke produkter som er egnet for å reparere, og hvilke som er laget kun for bruk og kast. Neste gang vil du gjerne kjøpe noe du vet holder, og som kan fikses.



Anonymous poster hash: 3a2eb...8f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever jo i Norge, så helt miljøvennlig er det ikke mulig å leve. Men hva er det som er ansett som de aller største belastningene på kloden? Finnes det en oversikt ober hva som er verst? Og hva kan man gjøre som enkeltperson for å leve mer miljøvennlig?

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Kvitt deg med bikkja di. En hund har samme karbonavtrykk som en Toyota Landcruiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli vegetarianer.

Det koster 10 kg vegetarfor for å lage 1 kg kjøtt. Dette krever mer dyrket jord, noe som fører til mindre skog og mer utryddelse av dyrelivet.

Eller du kan ete sau (uttales sævv) fra New Zealand. Den er økologisk, siden sauene går ute hele året under ganske ideelle forhold for sau, og derfor er den faktisk mer ressursvennlig enn norske sauer, som må holdes under tak store deler av året og fores med lagret høy eller kjøpt for.

Anyway, kortreist er ikke det samme som miljøvennlig. F.eks er det langt mer miljøvennlig å kjøpe tomater fra Spania enn fra Norge, siden tomater dyrkes på friland der, og i drivhus her. Jeg antar at det finnes en indeks ett eller annet sted for slikt.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sunhands

Kvitt deg med bikkja di. En hund har samme karbonavtrykk som en Toyota Landcruiser.

 

Haha.. Som i å avlive? Jeg har sett at det har blitt påstått, men det er vel ikke akkurat konsensus om dette. Det gjaldt vel også en relativt stor hund, og på vanlig hundefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig  dette er et veldig dumt spørsmål (det må det jo nesten være), men dere som ikke tar plastposer fra butikken.. Hvilke poser bruker dere (som er bedre?) til restavfallet hjemme?  :klo:

Anonymous poster hash: 80368...f5d

 

 

Personlig har jeg egentlig ikke noe særlig behov for så mange slike tynne hvite plastposer som skal brukes til mat-avfall. Jeg går ut i ett skogsområde, graver meg ett lite hull og tømmer ut alt mat-avfallet ned i dette hullet. Matavfallet vil jo – med tid og stunder – forsvinne og bli til jord. Men posene kan jeg selvfølgelig bruke om igjen opptil fleire ganger...

 

Anonymous poster hash: dd69b...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste er vel å ikke leve...



Anonymous poster hash: 05e4c...eba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Coop prix selger økologiske Max Havelaar-bananer.

Anonymous poster hash: b42ce...52c

 

 

Men har de riktig bøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

Personlig har jeg egentlig ikke noe særlig behov for så mange slike tynne hvite plastposer som skal brukes til mat-avfall. Jeg går ut i ett skogsområde, graver meg ett lite hull og tømmer ut alt mat-avfallet ned i dette hullet. Matavfallet vil jo – med tid og stunder – forsvinne og bli til jord. Men posene kan jeg selvfølgelig bruke om igjen opptil fleire ganger...

 

Anonymous poster hash: dd69b...cf5

 

 

Matavfall blir jo noe annet, det kan man enkelt kompostere (eller gjøre som du gjør ;) ) Fint å kompostere selv siden den jorden man kjøper på hagesentrene er dyr, og i tillegg lite miljøvennlig fordi den som oftest består av torv. Torv tas ut av myrer som samler CO2. Så ved uttak av denne torven, frigjøres det enorme mengder som ligger lagret. 

 

Er man flink til å kildesortere blir det også utrolig lite restavfall. Kanskje noen gamle sokker i ny og ne, og posesnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Som i å avlive? Jeg har sett at det har blitt påstått, men det er vel ikke akkurat konsensus om dette. Det gjaldt vel også en relativt stor hund, og på vanlig hundefor.

Som de fleste hunder. Så vidt jeg husker så var det snakk om en Labrador Retriever, eller lignende. På normalt hundefor. Og det er ikke akkurat renskåret Kobe-biff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...