Gå til innhold

Bioingeniør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for svar!

Vet du noe om lønnen også? Hvor mye øker den etterhvert som man jobber?

Ser at det på utdanning.no er oppført ca. 420 000 i gjennomsnittslønn for året 2012. Hvor lang tid tar det før man kommer hit?

Og hva med turnus? Må man jobbe tredelt?

Er spesielt natt jeg ikker så interessert i.

356 000 er grunnlønn ja. Jobber man på lab for medisinsk biokjemi så er det mange (de fleste?) som jobber i turnus. Men du kan feks jobbe på patologisk avdeling, mikrobiologien eller i blodbanken, der er det stort sett dagvakter slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss greier man fint å ta inn 100000 i tillegg inkl helger, helligdager og litt ekstravakter :) det er på medisinsk Biokjemi. Jo mindre turnus dess mindre tillegg, logisk nok.

En vanlig dag på min avdeling:

07:30-09:00/09:30 prøveraking på avdeling også kalt morgenrunde.

Når man er tilbake setter man fra seg prøvene dit de skal og ordner litt dataarbeid/registrerer prøver. Dette tar ca 10 min. Etter dette er det 5 min kaffepause hvis det er tid.

Ca kl 10:00 jobbing i den seksjonen man tilhører. Biokjemi (stormaskinen), hematologi, prøvefordeling, prøvetaking eller annen seksjon avhengig av størrelse på lab'en.

11:30-12:30 alle har 30 min lunsj som fordeles så noen er igjen i seksjonen til en hver tid. Etter lunsj fortsetter man med det man gjør.

15:00 gå hjem :)

Når man jobber i analyseseksjonen henter man prøvene, setter de på instrumentet, vurderer svarene og gir ut disse i labdatasystemet. I mer spesielle seksjoner som genetikk, farmakologi, spesiell kjemi osv er det mer manuell prøvearbeid og hver analyse tar lengre tid.

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh jo mer jeg leser denne tråden, jo mer skulle jeg ønske det var JEG som skulle bli bioingeniør :)

Jeg har ennå ikke kastet drømmen på båten, men det kan nok bli litt vanskelig å få den oppfylt mtp at jeg har barn, huslån osv.

Vet dere om det er muligheter for å ta studiet utenom normert tid, altså be om tilrettelegging på studiestedet?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skal søke bioingeniør i år da? Isåfall hvor? :) Jeg står mellom HiST og HiB. Vet ikke helt hvilken skole jeg skal velge!



Anonymous poster hash: 22090...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skal søke bioingeniør i år da? Isåfall hvor? :) Jeg står mellom HiST og HiB. Vet ikke helt hvilken skole jeg skal velge!

Anonymous poster hash: 22090...a83

Jeg har søkt bioteknologi og kjemiingeniør på Høgskolen i Oslo :) Gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt bioteknologi og kjemiingeniør på Høgskolen i Oslo :) Gleder meg!!

Vel, nå lurte jeg på hvem som skulle gå bioingeniør :P

Anonymous poster hash: 22090...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott med så mange svar!

Når man starter på 356 000 kr, hvor mye øker man i året ca. ? (utenom tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss greier man fint å ta inn 100000 i tillegg inkl helger, helligdager og litt ekstravakter :) det er på medisinsk Biokjemi. Jo mindre turnus dess mindre tillegg, logisk nok.

En vanlig dag på min avdeling:

07:30-09:00/09:30 prøveraking på avdeling også kalt morgenrunde.

Når man er tilbake setter man fra seg prøvene dit de skal og ordner litt dataarbeid/registrerer prøver. Dette tar ca 10 min. Etter dette er det 5 min kaffepause hvis det er tid.

Ca kl 10:00 jobbing i den seksjonen man tilhører. Biokjemi (stormaskinen), hematologi, prøvefordeling, prøvetaking eller annen seksjon avhengig av størrelse på lab'en.

11:30-12:30 alle har 30 min lunsj som fordeles så noen er igjen i seksjonen til en hver tid. Etter lunsj fortsetter man med det man gjør.

15:00 gå hjem :)

Når man jobber i analyseseksjonen henter man prøvene, setter de på instrumentet, vurderer svarene og gir ut disse i labdatasystemet. I mer spesielle seksjoner som genetikk, farmakologi, spesiell kjemi osv er det mer manuell prøvearbeid og hver analyse tar lengre tid.

Anonymous poster hash: 2774f...fd4 [/

Høres ut som en super dag på jobben, for min del i hvertfall :-)

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha realfagskompetanse for å komme inn alle steder? :(



Anonymous poster hash: e29c0...de4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha realfagskompetanse for å komme inn alle steder? :(

Anonymous poster hash: e29c0...de4

Ja, studiet består jo av en del realfag. Mye kjemi f.eks.

Anonymous poster hash: 22090...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en jente på 25 år som har et årsstudium i økonomi, en bachelorgrad i ernæringsfysiologi og nå tar jeg et årsstudium i biokjemi. Planen i det siste har vært å ta en mastergrad i bioteknologi, men jobbmarkedet er utrolig dårlig der og har hørt at bioingeniørene tar de få jobbene som er.

Dette har ført til at jeg i de siste ukene har lest meg skikkelig opp om bioingeniør, og funnet ut at dette er noe jeg kanskje kunne tenke meg å bli (kan starte rett på 2. året siden jeg har relevante fag fra ernæring/biokjemi-studiet)

Jeg er en person som ikke er så veldig utadvendt, og som liker aller best å jobbe for meg selv. Klarer absolutt å samarbeide med andre også, men helst alene.

Føler heller ikke at jeg er så veldig kreativ av meg, og at jeg jobber best når jeg får konkrete oppgaver av andre (tror ikke jeg egner meg som leder).

Alt dette henger vel sammen med at jeg kanskje har litt dårlig selvtillit.

Tror dere at bioingeniør-yrket er noe for meg? Det virker som det er mye rutine? (noe som for min del kan være positivt).

Er det noen bioingeniører her som har lyst til å beskrive en typisk arbeidshverdag fra f.eks 08-16 ? Prøvde å google dette, men fant ikke noe.

Så det var noen her som skrev at startlønnen var på 356 000? Dette er da uten tillegg?

Hvor mye øker man ca. i året?

Er det slik at man må jobbe tredelt turnus?

Setter pris på alle svar!

Hilsen fortvilet student.

Kan jeg spørre deg hvor du har tatt årsstudiet i biokjemi?:)

Anonymous poster hash: 2a53d...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at om du er teorisvak vil du få et sjokk når du merker nivået på ingeniørhøgskolene. Selv med tredje års matematikk og fysikk eksempelvis vil overgangen opp til undervisningen som student være høyere enn da man gikk fra ungdomsskolen til videregående. Jeg sier ikke dette for å skremme men for å være realistisk. Strykprosenten hos ingeniørstudenter er såpass høy som den er nettopp pga dette. For ikke å glemme generell elendig undervisning innen realfag i grunnskolen.



Anonymous poster hash: df7b6...9d4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha realfagskompetanse for å komme inn alle steder? :(

Anonymous poster hash: e29c0...de4

Ingeniørstudiene er jo basert på realfag, så det er vel en naturlig følge. Har man ikke interesse og evner innen fysikk/matematikk/kjemi/biologi vil det slik jeg ser det være bortkastet tid å hive seg inn på et studium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær obs på at om du er teorisvak vil du få et sjokk når du merker nivået på ingeniørhøgskolene. Selv med tredje års matematikk og fysikk eksempelvis vil overgangen opp til undervisningen som student være høyere enn da man gikk fra ungdomsskolen til videregående. Jeg sier ikke dette for å skremme men for å være realistisk. Strykprosenten hos ingeniørstudenter er såpass høy som den er nettopp pga dette. For ikke å glemme generell elendig undervisning innen realfag i grunnskolen.

Anonymous poster hash: df7b6...9d4

Jeg sier ikke at bioingeniørutdanningen ikke er vanskelig, men jeg tror nivået er høyere på realfag som f.eks. fysikk og matematikk ved andre ingeniørretninger.

Anonymous poster hash: 22090...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i medisin, biologi og kjemi, og har en bachelorgrad i ernæringsfysiologi hvor blant annet et helt semester bestod av 100% biokjemi. Men jeg er latterlig talentløs i matematikk. Så talentløs at folk tror jeg bare tuller når jeg sier det - men fordi jeg er veldig disiplinert når jeg vil noe, har jeg likevel aldri strøket i noe matterelatert. Er dette et studie og yrke man kan komme seg gjennom likevel, selv om matematikkdelen så klart blir langt, langt over middels tøff?

Ser også at jeg mangler noen realfag fra VGS, er det for sent å få et innfall nå og søke til høsten og ta opp disse til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i medisin, biologi og kjemi, og har en bachelorgrad i ernæringsfysiologi hvor blant annet et helt semester bestod av 100% biokjemi. Men jeg er latterlig talentløs i matematikk. Så talentløs at folk tror jeg bare tuller når jeg sier det - men fordi jeg er veldig disiplinert når jeg vil noe, har jeg likevel aldri strøket i noe matterelatert. Er dette et studie og yrke man kan komme seg gjennom likevel, selv om matematikkdelen så klart blir langt, langt over middels tøff?

Ser også at jeg mangler noen realfag fra VGS, er det for sent å få et innfall nå og søke til høsten og ta opp disse til sommeren?

For sent å ta som privatist nå i vår ihvertfall. Da må du gjøre det til høsten.

Anonymous poster hash: 22090...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jeg spørre deg hvor du har tatt årsstudiet i biokjemi? :)

Anonymous poster hash: 2a53d...72f

http://www.ntnu.no/studier/aabikj Her har jeg tatt det.

http://www.hials.no/nor/content/view/full/64390 Dette studiet er så godt som likt.

Eller så vet jeg at du kan ta årsstudium på NMBU og UIB med valgfrie fag..da er det jo bare å sette sammen 30sp med biologi og 30sp med kjemifag = biokjemi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i medisin, biologi og kjemi, og har en bachelorgrad i ernæringsfysiologi hvor blant annet et helt semester bestod av 100% biokjemi. Men jeg er latterlig talentløs i matematikk. Så talentløs at folk tror jeg bare tuller når jeg sier det - men fordi jeg er veldig disiplinert når jeg vil noe, har jeg likevel aldri strøket i noe matterelatert. Er dette et studie og yrke man kan komme seg gjennom likevel, selv om matematikkdelen så klart blir langt, langt over middels tøff?

Ser også at jeg mangler noen realfag fra VGS, er det for sent å få et innfall nå og søke til høsten og ta opp disse til sommeren?

Jeg synes det kommer litt an på hvilken del av matematikken du ikke greier. Alle har noen områder de er mindre god på, og noen emner man er flink i. Jeg vil si at geometri, trigonometri er lite viktig for bioingeniører. Statistikk er veldig viktig. Har du tredjeårs matte fra vgs greier du deg helt fint. Mye er repetisjon siden inntakskravet bare er andreårs matte :) og bioingeniør er mye enklere enn andre ingeniørstudier mtp matte.

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole er den beste for bioingeniør? Jeg vurderer både HiB, HiST, HiÅ og UiA. UiA har et utvekslingstilbud jeg er svært interessert i, som ingen av de andre skolene har. Ser HiÅ er åpne for at man finner utveksling selv, men ja. Jeg er litt nysgjerrig på kvaliteten på studiet også fra skole til skole. Håper noen kan svare!!



Anonymous poster hash: 22090...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole er den beste for bioingeniør? Jeg vurderer både HiB, HiST, HiÅ og UiA. UiA har et utvekslingstilbud jeg er svært interessert i, som ingen av de andre skolene har. Ser HiÅ er åpne for at man finner utveksling selv, men ja. Jeg er litt nysgjerrig på kvaliteten på studiet også fra skole til skole. Håper noen kan svare!!

Anonymous poster hash: 22090...a83

Som jeg har svart tidligere i tråden så er det ulik oppbygging av studiet i de ulike byene. Selv har jeg gått på HiST og ville valgt det samme igjen :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...