Gå til innhold

samboer er en kontrollfrik (jeg er gravid)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

fant ut at jeg er gravid i uke6 nå. vil jo at barnet skal ha det bra, så har kuttet på veldig mye. for eksempel pleide jeg å drikke 2-3kopper med kaffe hverdag og 2-3kopper te. dette har jeg kuttet ut. drikker kanskje et par slurker i uka!! har begynt å trene en del også. drikke mye "varmt" vann fra vannkoker istedenfor iskaldt vann rett fra kjøleskapet ,,,osv...

men samboer er så besatt. han vil ikke la meg spise vannmelon, for han har hørt fra en i familien sin at det må man ikke gjøre. han sier han har lest det et sted,men jeg tror ikke på han. han sier at jeg må vaske alle grønnsakene med eddik før det skal varmebehandles. dette har han også "lest" et sted. når jeg sier meg uenig og driter i dette, blir det krangel. jeg er så lei av alle reglene hans. er bare 6uker på vei, kan ikke tenke meg hvilke andre regler han kommer med etter hvert som magen vokser.

vi krangler veldig mye om hva som er "best" for meg. det ender med at jeg hyler "det er min kropp, dra til helv****"... og han roper tilbake at jeg er egoistisk og bare tenker på meg selv og ikke barnet i magen og drittkjerring osv... er såå slitsomt.. hva gjorde dere gravide damer da mannen deres er så kontrollfrik?



Anonymous poster hash: c2591...3e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jørild

Da synes jeg du skal printe ut helsedirektoratet sine råd for gravide og si at du forholder deg til disse. Fjas fra slekt og venner må han gjerne høre på, men siden du er et oppegående menneske velger du å høre på fagfolk.

Godtar han ikke dette får han bo på campingplass til ungen er ute. Det der hadde jeg ikke gidda.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din er helt på jordet.

Ta han med til jordmor eller lege så han får høre fra noen med peiling at det ikke er noen grunn til å bli totalt hysterisk under graviditet.



Anonymous poster hash: ea8d9...90b
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der hadde jeg rømt langt langt vekk fra..

Men er jo et "mirakel" at menneskeheten eksisterer med tanke på alt det forfedrene vår spiste, drakk og røykte! (Ironi)

Anonymous poster hash: 85675...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

åhhh. så fint, har du link til denne? har vært innom mange forum for eksempel babyverden og printet ut mye derfra , men finner ikke så mye om hva som er "fy" mat eller bra mat for gravide..

vil jo bare at han skal stole på meg at jeg skal ta vare på barnet i magen. familien hans er sånne "sunne" folk som koker alt de spiser og er veeldig forsiktige osv..... vil jo leve som dem... det har seg slik at de i familien hans som er så sunne ender opp med å dø tidlig og andre har fått kreft. ville aaaldri brukt dette mot ham,for det er sårt punkt. kjenner også en del personer som er så sunne og går hver dag istedenfor å bruke bil og spiser bare sunt, og dør veldig plutselig. poenget mitt er at jeg kan være så sunn jeg vil, men likevel ende opp som dem. derfor vil jeg leve et bra liv md god mat + sunn mat. men ikke på den måten han vil. så klart jeg skal gå langt for å endre på noen matvaner for babyen, men det finnes grenser... jeg drikekr ikke og røyker heller ikke. hva vil du fra meg???



Anonymous poster hash: c2591...3e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der hadde jeg rømt langt langt vekk fra..

Men er jo et "mirakel" at menneskeheten eksisterer med tanke på alt det forfedrene vår spiste, drakk og røykte! (Ironi)

Anonymous poster hash: 85675...04f

TS

ikke sant!! det var det jeg sa til han. mine foreldre spiste IKKE sunt,men lever. hans familie spiser veldig sunt, men den ene er død og den andre kreftsyk..... vil ikke bruke dette mot ham,så kommer ikke opp i kranglene...

Anonymous poster hash: c2591...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

På matportalen står det veldig greit hva man kan spise og hva man bør unngå. Ellers så kan du ta han med til jordmor/lege når den tid kommer.

Er jo dumt å krangle om noe som det finnes en ganske grei fasit på.

Ellers er det din kropp og du bestemmer hva du skal spise og ikke. Hvis han kommer med slike "råd" så krev at han finner frem seriøse kilder og ikke bare "jeg har hørt at..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/gravide/Sider/default.aspx

Nederst i den linken ligger flere linker til sider du kan lese på og printe ut. Dette er de offentlige rådene man skal følge. Å høre på "hvem som helst" er ikke anbefalt da du ikke vet hvilken kompetanse som ligger bak.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Dette heftet får du sannsynligvis utdelt av jordmor når du skal til henne, men det er jo en stund til så print ut å vis gubben.

Endret av Jørild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/gravide/Sider/default.aspx

Nederst i den linken ligger flere linker til sider du kan lese på og printe ut. Dette er de offentlige rådene man skal følge. Å høre på "hvem som helst" er ikke anbefalt da du ikke vet hvilken kompetanse som ligger bak.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Dette heftet får du sannsynligvis utdelt av jordmor når du skal til henne, men det er jo en stund til.

tusen takk!!

hva skal jeg si når han sier dette er råd fra hans familie?? -.-

Anonymous poster hash: c2591...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk!!

hva skal jeg si når han sier dette er råd fra hans familie?? -.-

Anonymous poster hash: c2591...3e2

At du velger å følge de offentlige rådene, som de aller fleste gravide i Norge følger.....?

Anonymous poster hash: ea8d9...90b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: jaja, kan ikke klage på at han ikke er involvert og opptatt av baret i det minste:P Du kan jo si du setter pris på at han er så opptatt av at barnet skal ha det bra, men at det går over stokk og stein og om ikke dere sammen kan snakke med jordmor og følge helsedirektoratet sine anbefalinger?



Anonymous poster hash: a2c1b...df0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

tusen takk!!

hva skal jeg si når han sier dette er råd fra hans familie?? -.-

Anonymous poster hash: c2591...3e2

At du velger å være på den sikre siden og følge de offentlige rådene alle gravide følger, fordi du da er sikker på kompetansen som ligger bak. Disse rådene er kvailitetssikret av fagfolk. Det er neppe rådene fra svigerfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Du kan jo snu på det? Vil du at jeg skal ofre livet til barnet for å glede din mor og hennes hekseråd?? Hæ?? Er du gærn? Vil du virkerlig barnet så vondt? Hyl og skrik!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke litt bekymret over at dere krangler allerede nå? Min første tanke da jeg leste tråden.

Følg rådene på matportalen som andre her sier, så klarer du deg helt fint :)



Anonymous poster hash: aa46c...62b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk!!

hva skal jeg si når han sier dette er råd fra hans familie?? -.-

Anonymous poster hash: c2591...3e2

At du forholder deg til forskning og fagpersonell?

Anonymous poster hash: 34a9c...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si at hvis han ikke blir med til jordmor og hører på fornuft så tar du abort. Det burde stoppe kjeften hans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke ut som en bra situasjon. Jeg har ikke barn og har aldri vært gravid, men jeg ville ikke syntes det var noe greit om samboeren min oppførte seg slik under eventuell graviditet. Som du sier er det jo din kropp og det er klart du vil gjøre alt du kan for å gjøre det som er riktig for barnet som vokser i magen din. Han virker rett og slett hysterisk, og det er ikke greit at han skal etablere masse regler for deg. Jeg tenker også at det emosjonelle stresset ved alle disse kranglene dere har er verre for barnet i magen enn det å spise et par skiver vannmelon vil være.

Jeg sier som flere andre her, ta ham med til samtaler hos fagfolk som kan roe ham ned. Jeg ville også satt meg ned og tatt en alvorsprat med ham om kontrollbehovet hans, fordi dette er ikke ok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også meldt dere på et samlivskurs mens du er gravid slik at dere kan løre dere å kommunisere. Barnet vil desidert ta skade av foreldre som skriker "dra til hanlvete" til hverandre. Jeg har vært mye sint på mannen min i løpet av de 12 årene vi har vært sammen men jeg har aldri bedt ham dra til helvete. Dette er jo småtteri dere krangler om, så jeg har ikke lys å tenke på hvordan dere krangler om større og viktigere ting.

Jeg kan heller ikke tro at noen er så dumme at de mener noe skal vaskes i eddik?

Anonymous poster hash: 72da6...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som han nesten er panikkaktig i måten han behandler deg på.

Det får da være grenser.

Gå til Jordmor og be om å få den listen som de

anbefaler gravide å følge, si til han at du kommer til å følge den i stedet for råd

fra alle som har meninger om hva gravide bør og ikke bør, da de som jobber

innenfor profesjonen mest sannsynlig har de mest korrekte vurderinger av

hva du bør og ikke bør unngå. Si at de som er fagutdannet mest sannsynlig

vet bedre hva DU bør gjøre enn familien hans, da det er de fagutdannete som

faktisk undersøker deg. Og ikke minst, si til han at du har hørt at det aller beste

du som mor kan gjøre mot ditt barn er å være fornøyd og glad. For det stemmer

virkelig. Ingen er tjent med en kvinne som allerede i uke 6 blir stresset av

samboer under graviditeten. Du kan også nevne litt det at å stresse en

gravid kvinne er det absolutt værste noen kan gjøre mot barnet. For det

merker stress. Alt dette er fakta som leger/jordmødre også bekrefter.

Og det som stemmer for en under en graviditet behøver ikke alltid å stemme

for andre, så om familien hans har velmenende råd er det bare å svare at

din lege har bestemt at du skal gjøre "det og det" i stedet for det som de

anbefaler. De skal være rimelig bastante hvis de forsøker å overstyre det.



Anonymous poster hash: 325f6...354
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...