Gå til innhold

Frøken Smillas fornemmelser


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Skjønner at dere vil vite kjønn, det er jo faktisk veldig koselig å kunne bgynne å planlegge litt mer seriøst ift navn og alt sånt også :jepp: Jenter kan absolutt gå med guttefarger, ja! (Men om det blir til at mammaen faktisk putter på henne de klærne, er en annen sak :sjenert:  Men til mitt forsvar har vi fått enorme mengder med jenteklær til lillemor av besteforeldrene på begge sider, så da ble det liksom ikke så nødvendig å ta på henne blå bodyer og grønne bukser. Men nå som det er ulltøytid, derimot, nå får hun pent finne seg i å gå i blått i barnehagen. Gidder ikke kjøpe haugevis av nytt, dyrt rosa ulltøy når vi allerede har masse i blått, som jo holder like godt på varmen :ler: ) Blir spennende å se om de ser kjønn på OUL, da, det hender jo at de ikke greier å se det også. Jeg tipper på jente hos dere, siden du er så mye mer kvalm nå (selv om det vel ikke er noen bevist sammenheng her). Jeg var i hvert fall absolutt ikke kvalm med Plutt, men veldig kvalm (frem til uke 12) med Tulla.

Og heldige mannen din som er på jobbreise og får sove på hotell, ja! Jeg har også en mann som reiser litt med jobben innimellom- og fy søren som jeg har misunnet ham de hotellovernattingene noen ganger :ler: Før jeg fikk barn hadde jeg ikke innsett hvor desperat man kan bli dersom søvnmangelen blir prekær nok, altså... Men veldig godt å høre at Lille endelig har sluttet å tulle så mye med søvnen da! Sov han greit i natt og til morgenen i dag? Plutt har, til min store overraskelse, begynt å bli tildels vanskelig å få opp om morgnene nå, faktisk :overrasket: Føles nesten uvirkelig å stå og riste ham våken i 7.30-tiden om morgenen, med tanke på at jeg for bare et drøyt år siden omtrent priste hvert minutt han sov!! Hvis jeg ikke husker helt feil, så er vel Lille sånn ca akkurat et år yngre enn Plutt? (Lille er litt over 2?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at dere vil vite kjønn, det er jo faktisk veldig koselig å kunne bgynne å planlegge litt mer seriøst ift navn og alt sånt også :jepp: Jenter kan absolutt gå med guttefarger, ja! (Men om det blir til at mammaen faktisk putter på henne de klærne, er en annen sak :sjenert:  Men til mitt forsvar har vi fått enorme mengder med jenteklær til lillemor av besteforeldrene på begge sider, så da ble det liksom ikke så nødvendig å ta på henne blå bodyer og grønne bukser. Men nå som det er ulltøytid, derimot, nå får hun pent finne seg i å gå i blått i barnehagen. Gidder ikke kjøpe haugevis av nytt, dyrt rosa ulltøy når vi allerede har masse i blått, som jo holder like godt på varmen :ler: ) Blir spennende å se om de ser kjønn på OUL, da, det hender jo at de ikke greier å se det også. Jeg tipper på jente hos dere, siden du er så mye mer kvalm nå (selv om det vel ikke er noen bevist sammenheng her). Jeg var i hvert fall absolutt ikke kvalm med Plutt, men veldig kvalm (frem til uke 12) med Tulla.

Og heldige mannen din som er på jobbreise og får sove på hotell, ja! Jeg har også en mann som reiser litt med jobben innimellom- og fy søren som jeg har misunnet ham de hotellovernattingene noen ganger :ler: Før jeg fikk barn hadde jeg ikke innsett hvor desperat man kan bli dersom søvnmangelen blir prekær nok, altså... Men veldig godt å høre at Lille endelig har sluttet å tulle så mye med søvnen da! Sov han greit i natt og til morgenen i dag? Plutt har, til min store overraskelse, begynt å bli tildels vanskelig å få opp om morgnene nå, faktisk :overrasket: Føles nesten uvirkelig å stå og riste ham våken i 7.30-tiden om morgenen, med tanke på at jeg for bare et drøyt år siden omtrent priste hvert minutt han sov!! Hvis jeg ikke husker helt feil, så er vel Lille sånn ca akkurat et år yngre enn Plutt? (Lille er litt over 2?)

 

Jeg jinxa tydeligvis det med søvn :sukk: Fra jeg skrev forrige innlegg og til nå, har han (med ett unntak) hatt et sted mellom 3 og 7(!) oppvåkninger i løpet av natten. De aller fleste er fra 03.30-tiden, men når det er fire stykker mellom 03.30 og 05.30, blir man tullete! Det er jo hver halvtime, det!? Mannen er en racer på å få ungen til å sovne igjen, og ungen sover til nesten 7 stort sett hver gang mannen går inn og roer ham om natten ... men mannen er ikke like god på å høre levenet fra barnerommet (enda han påstår han sover lett ;) ), så det er stort sett jeg som går inn. Kommer i grunn lite godt ut av det, så jeg tror jeg bare må begynne å vekke mannen, jeg. Liten er nå drøyt to år, ja (2 år og 2 måneder-ish), så jeg satser hardt på at dette er siste krampetrekninger på sovefronten, altså. Ironisk at vi da får ny runde, men vi kan jo risikere å få "sovebaby" denne gangen? Haha, da vet jeg ikke hva jeg gjør -jeg er ganske god på prematur magetrøbbel- og antisovebaby, synes jeg. Hvordan normalbaby funker, aaaaner jeg jo ikke :vetikke:

Hva gjelder klær, har Liten arvet enormt mye av det tøyet vi har brukt, bortsett fra ulltøy. De vi har arvet av, har enten hatt barn som er født på feil tid av året, eller hatt barn som ikke har tålt ull. Så ulltøyet har vi kjøpt selv, og jeg har da stort sett holdt meg til nøytrale farger som hvitt, grønt og grått. Liten har hatt en ullbody i rødt også, kjøpt spesielt med tanke på nissefesten i barnehagen i fjor. Han kler godt rødt, så det er egentlig noe som frister til gjentakelse. Nestemann får pent bare gå i det vi har som funker, uavhengig av kjønn;) Det er klart, blir det jente, kommer det nok rennende inn en og annen kjole her på sikt, men forhåpentlig blir det mye (mest) gjenbruk. Sånne "vår lille prins"-klær har vi heldigvis styrt unna. Er ikke så begeistret for sånt i utgangspunktet.

---------------------------------------------

Syt og klag! Ikke bare er jeg jevnt bilsyk, men nå har jeg altså blitt forkjøla. Skikkelig. Jeg har hostet og snørret i over en uke, med til og fra vondt i halsen. Ulempen er jo at det knapt er noe man kan ta av hostesaft/nesespray som gravid, så mens mannen og Liten har blitt bedre, har ikke jeg det. Snarere tvert i mot, egentlig. I dag ble jeg beordret til å være hjemme av mannen, da jeg hostet til jeg brakk meg før frokost, og sannsynligvis hadde feber. Sov i halvannen time midt på dagen, så det var vel fornuftig. Samtidig får jeg så dårlig samvittighet, jeg er jo allerede så lite på jobb. Føler at jeg er den klampen om foten for kollegene mine. Æsj! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååneeeeiii til søvnjinxing :sukk: Får håpe det har gått seg til igjen litt nå, da!! Plutt er forøvrig 3 år og 2 mnd, så da var det som jeg husket ja, Plutt og Liten har bursdag ganske likt :)  Kan absolutt hende TV dere får en sovebaby neste gang ja- det er faktisk overraskende mange jeg kjenner som har hatt en av hver. Tulla har jo vært betraktelig enklere når det kommer til søvn enn hva Plutt noensinne var på samme alder. Hun har ikke vært typen som sov natten gjennom fra type to ukers alder (hører jo faktisk om de som opplever det også), men hun sovnet bestandig umiddelbart igjen etter nattamming. Hun har dessuten absolutt alltid sovet intervaller på minimum 2-3 timer om natten, og ofte lenger. Om dagen har hun også hele tiden sovet dupper på 1-3 timer. I forhold til hva vi var vant med fra Plutt var hun virkelig en drømmebaby!!  (Og ikke minst er hun en drøm å legge i forhold til hva Plutt var. Tulla kunne legges ned i senga og sovne av seg selv fra hun var bare et par uker gammel. Plutt lagde et leven uten like, og holdt gjerne på i et par timer, ved hver eneste legging til han var over to år...) 

Så kjedelig at du er blitt skikkelig forkjøla- det er vel dessverre sånt som hører med til denne sesongen når man har barn i barnehagen :rolleyes: Skjønner at det føles kjipt overfor kollegene- men du må jo bare prøve å ikke tenke sånn. Er man syk så er man syk, det er jo ikke så mye man får gjort med det. Ønsker deg god bedring i hvert fall, håper du føler deg bedre snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, ukene flyr avgårde, og plutselig var det onsdag igjen. Heldigvis, for det er en av dagene jeg ikke jobber for tiden, og etter to maratondager på rappen var det sårt tiltrengt med en fridag. Jeg stod opp sammen med mann og barn, men la meg igjen da de dro rundt åtte. Våknet kvart over ti og skjønte ingenting :ohmy: Jeg sover jo aldri så lenge på dagtid, men allikevel har jeg tilbragt resten av dagen med å kjempe mot trangen til å legge meg og sove mer. 

Forrige uke var vi på OUL. Jeg mislikte jordmoren sterkt, hun var ikke noe trivelig, og sa/gjorde en del ting som gjorde meg usikker på hvor kompetent hun faktisk var, så selve opplevelsen var ikke bare topp. Men vi så en frisk og fin liten sprellebaby, som kan se ut til å være enda en gutt :babygutt: 

På søndag er jeg halvveis. Hvor ble tiden av?! 

Og når man snakker om tid: hjelp, så fort tiden går frem mot jul! Julekortene er i boks, og den første julegaven er kjøpt, men that's it! Barnehagen til Liten har nissefest snart, så i dag var jeg en tur ute og kjøpte noen røde klær til den lille nissen min. Da kom jeg på at han må ha nye penklær til jul (spørs om dressen i størrelse 74 passer en gutt på over 2 år ;) ).

Og a propos klær: har noen en god vinterdress å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt med jordmor som ikke var noe ålreit. Veldig kjipt med helsepersonell som ikke fungerer i jobben sin- det ender så ofte med at pasientene blir usikre, og ofte også helt uten grunn. Men godt med frisk og fin baby i magen da- og gratulerer med en lillebror :babygutt: 

Husker at jeg var veldig trøtt under svangerskapet jeg også- og kanskje enda mer med nummer to en med nummer én. I andre trimester fungerte jeg imidlertid forholdsvis greit, mens i tredje trimester, da jeg uansett var innlagt på sykehuset i flere uker, mer eller mindre sov jeg meg gjennom hver dag. Tenker at du skal sove med god samvittighet jeg, da. Det er jo kroppens måte å si at den trenger mer hvile- og det trenger du jo også for å være klar for alt som kommer med ny baby i hus!

Og vinterdress ja, vi har "alltid" (i den grad man kan si alltid når den eldste bare er tre :ler: ) hatt Reima-dresser, og har vært fornøyd med det. De har holdt seg tørre selv etter et par timer ute i fuktig vær, og de er lette og myke, noe som gjør dem greie å bevege seg i for de små barna. (Men nå har vi jo som sagt ikke prøvd noe annet da, kan godt hende det finnes mange andre typer med de samme kvalitetene). Ser at en del av barna i barnehagen har den Didrikson-dressen som ble best i test i fjor (eller var det i forfjor? :klo: ). Den virker også bra, i hvert fall :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...