Gå til innhold

Frustret over tispa vår


Gjest Huffetuff

Anbefalte innlegg

Gjest Huffetuff

For en uke siden fikk jeg og min samboer en tipse av svigerfar og kona hans. Det er kona hans sin hund, men den bor hos oss fordi den ikke kommer overens med hennes andre to hunder.

Når dem kom med ho fikk vi beskjed om at hun aldri gjorde fra seg inne. Ho er 1 år forresten. Dette synes vi var en bra ting så vi slipper å jobbe med det. Men nå den siste uka har hun oppført seg rart (teit som jeg sier, er så frustret). Vi går en lang tur med henne når vi vet vi skal være borte 2-3 timer. Men når vi går tur med ho nå så gjør ho ingenting annet enn å snuse før hun går hjemover igjen. Da stoler vi på at hun faktisk ikke må gjøre noe, så vi reiser for å gjøre det vi skal. Etter 2-3 timer kommer vi hjem og ser hun har bæsjet og tisset flere steder på gulvet (vi bor på 37 kvm). Dette har hendt to ganger denne uka. Ho nekter rett å slett å gjøre fra seg ute. Hva kommer dette av?

Vi er også nå førstegangs eiere av hund, vi har begge vokst opp med hund, men kun hann hund så ingen erfaring med tispe. Hun har fått løpetid (mandag) og dermed lurer vi på hvor lenge dette varer og hvor lenge hun vil blø? Hun er en lhasa apso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være stress i forhold til den nye tilværelsen som gjør at hun har gjort fra seg inne. Kjenner også til flere tisper som plutselig har tisset inne igjen ved løpetid. Gå litt tilbake til renslighetstreningen som man gjør med valper, gå ut etter hun har spist, drukket, sovet, lekt, eller det bare er en stund siden sist. Trenger ikke nødvendigvis gå så langt når det bare er snakk om at hun skal ut for å gjøre det mest nødvendige, trimturen kan dere ta når dere har bedre tid :) Er som med valper, de gjør som regel fra seg der hvor det føles trygt og de er kjente. Ros rolig når hun gjør fra seg ute. Det er neppe det at hun "nekter" å gjøre fra seg ute, vil heller tro at hun ikke føler seg helt trygg i sine nye omgivelser (selv om dere kjenner hunden fra før..). Og kanskje hun ikke er så renslig som forrige eier skal ha det til. Men uansett når man overtar en hund, så kan det ofte være nødvendig å gå litt tilbake i treningen, også på disse helt elementære tingene.

Løpetid varer ca tre uker, hvor lenge de blør varierer fra tispe til tispe. Mine tisper blør litt over en uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det har vel blitt litt mye med flytting og løpetid samtidig. Hun er nok bare stresset og usikker. Ikke bli sint på henne i hvert fall. Hun trenger ro og trygghet, samt en god dose oppmuntring og støtte.

Hvor lang er en lang tur for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bortifra at hun var renslig før, men med nye rutiner, flytting, løpetid i ett, så blir det en stor omveltning.



Anonymous poster hash: 10568...2b5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å behandle henne som en valp.Ut etter mat,leking ,soving osv

Det å flytte til nye folk,hus osv kan oppleves som stressfullt for en hund.De trenger tid på seg rett og slett.

Ikke gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffetuff

Tusen takk for all støtte. En lang tur er på ca 30 minutter. Da er hun sliten og vender som regel snuta tilbake til oss.

Nå våknet jeg opp til enda en overraskelse (for 2 gang denne uka) Ho har nå rivd ut bindet sitt og tygd det opp i biter. Vi bruker tispetruse på ho fordi vi har en litt dyr sofa og et teppe også bor vi tross alt på et rom på 30 kvm (soverom, stue og kjøkken i ett).

Begynner å bli så lei og oppgitt. Ikke minst stresset. Samboeren reiser på sykehuset på mandag pga en operasjon så føler jeg har for mye baller i lufta nå. I tillegg har jeg dyssosial personlighetsforstyrrelse og dystemi (depresjon) som jeg sliter med. Lurer rett å slett på om jeg må spørre svigerfar om ho heller kan komme til oss når alt dette med operasjon osv er ferdig. Føler at min kjære trenger all hjelp å støtte nå, samtidig som hunden gjør det også. Samtidig må jeg tenke på min egen helse (den psykiske) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 min er ikke en lang tur, ikke meningen å kritisere, men 30 min er det som anses som en kort tur.

Hvorfor tok dere til dere en hund når dere sliter så mye?



Anonymous poster hash: 10568...2b5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som i utganspunktet er regnslig kan begynne å gjøre fra seg inne i startfasen når de flytter til et nytt hjem. Når det samtidig er løpetid blir jo alt også litt værre. Det burde gå over i løpet av et par uker når tispa får roet seg og blitt vant til de nye rutinene. Om du sender henne tilbake nå må du jo begynne fra starten igjen, men om det er et mindre problem en å ha henne der rundt operasjonen og slikt så er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffetuff

Det er nok lang nok tur hittel, med tanke på at ho blir sliten og vil hjem igjen. Ho har også blitt mishandlet i 8 mnd, hvor hun kun har stått i bur og måtte gjøre fra seg i buret, ergo hun har måtte blitt lært opp til å gå tur.

Vi tok ho imot fordi dem sa at ho oppførte seg pent og var en veldig rolig og snill hund som ikke gjorde noe galt. Vi snakket grundig om det før vi bestemte oss, men nå som vi har hatt ho her og har ho her fremdeles så blir det bare verre.

Endret av Huffetuff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffetuff

En hund som i utganspunktet er regnslig kan begynne å gjøre fra seg inne i startfasen når de flytter til et nytt hjem. Når det samtidig er løpetid blir jo alt også litt værre. Det burde gå over i løpet av et par uker når tispa får roet seg og blitt vant til de nye rutinene. Om du sender henne tilbake nå må du jo begynne fra starten igjen, men om det er et mindre problem en å ha henne der rundt operasjonen og slikt så er det jo greit.

Ja, altså, jeg vil veldig gjerne være på sykehuset den dagen og samboeren min har også sagt at han ønsker at jeg skal være der med han når han våkner igjen. Moren hans skal kjøre oss til, men så reiser ho igjen og han liker ikke tanken på å være alene der. Jeg vil være der for og med han, men er veldig redd for hva Emma vil finne på mens jeg er borte :/ Ikke vet jeg hvor mange timer jeg blir borte heller og vi har ingen som kan sjekke om alt er bra med ho :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Det er nok lang nok tur hittel, med tanke på at ho blir sliten og vil hjem igjen. Ho har også blitt mishandlet i 8 mnd, hvor hun kun har stått i bur og måtte gjøre fra seg i buret, ergo hun har måtte blitt lært opp til å gå tur.

Vi tok ho imot fordi dem sa at ho oppførte seg pent og var en veldig rolig og snill hund som ikke gjorde noe galt. Vi snakket grundig om det før vi bestemte oss, men nå som vi har hatt ho her og har ho her fremdeles så blir det bare verre.

Mest sannsynleg så har dei ikkje vert heilt ærlig med deko.

Eg rekner med at det visste at det var ein mishandla hund de tok til deko? Ein mishandla hund krever møkje meir enn ein "normal" hund, det seier seg litt sjøl. Ho har ikkje hatt det bra, og det er derfor ho oppfører seg på denne måten no. Ho har blitt satt i et nytt miljø, med nye mennesker (som ho mest sannsynleg ikkje stoler på) og ho er ekstremt usikker. Det må rett og slett begynne heilt på begynnelsen igjen. Behandle ho som ein kvalp, som fleire over meg seier.

Har ho ein plass i leiligheten som er sin? Kva med å lage ei slags hule til ho, der ho får vere heilt i fred?

Men eg lurer litt på kvifor de tok til deko ein mishandla hund når de tydlegvis ikkje har kunnskapen til å hjelpe ho? Dette er ikkje meint som noko kritikk, meir eit spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffetuff

Mest sannsynleg så har dei ikkje vert heilt ærlig med deko.

Eg rekner med at det visste at det var ein mishandla hund de tok til deko? Ein mishandla hund krever møkje meir enn ein "normal" hund, det seier seg litt sjøl. Ho har ikkje hatt det bra, og det er derfor ho oppfører seg på denne måten no. Ho har blitt satt i et nytt miljø, med nye mennesker (som ho mest sannsynleg ikkje stoler på) og ho er ekstremt usikker. Det må rett og slett begynne heilt på begynnelsen igjen. Behandle ho som ein kvalp, som fleire over meg seier.

Har ho ein plass i leiligheten som er sin? Kva med å lage ei slags hule til ho, der ho får vere heilt i fred?

Men eg lurer litt på kvifor de tok til deko ein mishandla hund når de tydlegvis ikkje har kunnskapen til å hjelpe ho? Dette er ikkje meint som noko kritikk, meir eit spørsmål.

Vi visste om dette med mishandlingen. Selv har jeg litt erfaring med hund som har blitt mishandlet. Min mor og jeg reddet en hund for 7 år siden fra det og det gikk helt fint. Vi har laget en plass til ho her, men ho er en sofa gris og liker å ligge der. Ho er ikke redd oss. Ho koser og leker med oss, så da tenker jeg at ho stoler på oss. Ho slikker oss også held tiden så jeg regner med at vi er godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn skjer det ofte at tisper begynner å spesielt tisse inne igjen ved første løpetid.

Men også bæsje.

Antar at dette er hennes første pga alderen.

Det har i alle tilfellene jeg vet om gått over igjen etter løpetiden. Så ville ikke tenkt særlig på det.

Problemet med at hun drar av bindet kan løses med en body for babyer. Kjenner flere som bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt omplasseringshund før, han var veldig nervøs og "skvettet" på alt av møbler når han var hjemme alene. For oss ble faktisk løsningen bur , han trengte rett og slett et fristed som var hans. Etter noen uker var det helt slutt på tissing inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi visste om dette med mishandlingen. Selv har jeg litt erfaring med hund som har blitt mishandlet. Min mor og jeg reddet en hund for 7 år siden fra det og det gikk helt fint. Vi har laget en plass til ho her, men ho er en sofa gris og liker å ligge der. Ho er ikke redd oss. Ho koser og leker med oss, så da tenker jeg at ho stoler på oss. Ho slikker oss også held tiden så jeg regner med at vi er godtatt.

Nei, du kan ikke så mye om hund, nei..

Anonymous poster hash: 72915...bb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffetuff

Nei, du kan ikke så mye om hund, nei..

Anonymous poster hash: 72915...bb1

Nei, jeg gjør vel ikke det. Har bare vokst opp med 7 hunder siden jeg var liten :) Men du kjenner meg jo, så du vet vel best ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg gjør vel ikke det. Har bare vokst opp med 7 hunder siden jeg var liten :) Men du kjenner meg jo, så du vet vel best ;)

Når du ikke vet hva slik oppførsel betyr, så kan du ikke mye om hund, nei. Og jeg trenger ikke å kjenne deg for å konstratere det.

Når det er sagt så får du bare gjøre det beste for hunden i denne situasjonen. Samboeren din er voksen og klarer seg selv på sykehuset. Så får du bruke helgen på å sette deg inn i hvordan du skal gjøre det best mulig for hunden. Dette vil bare være bra for deg i lengden, du vil få økt menstringsfølelse og hunden vil være kjempebra for psyken din.

Anonymous poster hash: 72915...bb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffetuff

Når du ikke vet hva slik oppførsel betyr, så kan du ikke mye om hund, nei. Og jeg trenger ikke å kjenne deg for å konstratere det.

Når det er sagt så får du bare gjøre det beste for hunden i denne situasjonen. Samboeren din er voksen og klarer seg selv på sykehuset. Så får du bruke helgen på å sette deg inn i hvordan du skal gjøre det best mulig for hunden. Dette vil bare være bra for deg i lengden, du vil få økt menstringsfølelse og hunden vil være kjempebra for psyken din.

Anonymous poster hash: 72915...bb1

Det er sånn oppførsel de jeg har vokst opp med har hatt. De var glad i meg og jeg i dem.

Sånn forresten så er jeg og samboeren min bare 21 år og han har asberger, noe som gjør at han ikke takler å være alene. Han trenger noen der som kan hjelpe han med å snakke med lege osv. Kan ikke du heller plage noen andre og slutte å skjule deg bak en anonym bruker. Du vet ikke noe om oss i det hele tatt, så dermed tenk over ting før du uttaler deg om noe. Hva om samboeren min hadde downs for eks? Skulle jeg fortsatt sendt han til sykehus for operasjon alene? Dust altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå et rolig sted, ros og lag god ogmrolig stemning. Hun tør ikke bæsje ute fordi hun er usikker.

Nå er ikke det normal adferd for en hund som har flyttet, så kan hende dere finner flere problemer etterhvert mtp usikkerhet,

Anonymous poster hash: fc7b8...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn oppførsel de jeg har vokst opp med har hatt. De var glad i meg og jeg i dem.

Sånn forresten så er jeg og samboeren min bare 21 år og han har asberger, noe som gjør at han ikke takler å være alene. Han trenger noen der som kan hjelpe han med å snakke med lege osv. Kan ikke du heller plage noen andre og slutte å skjule deg bak en anonym bruker. Du vet ikke noe om oss i det hele tatt, så dermed tenk over ting før du uttaler deg om noe. Hva om samboeren min hadde downs for eks? Skulle jeg fortsatt sendt han til sykehus for operasjon alene? Dust altså.

Det betyr ikke det, skjønner du. Det betyr at hunden er veldig usikker og underdaning og søker kontakt.

Jeg er ikke synsk og kan ikke tolke slik informasjon ut fra HI. Du burde imidlertid holde deg til reglene på forumet i stedet for å slenge dritt når man prøver å hjelpe den stakkars uskyldige lille hunden. AB-hets er ikke lov. Noen andre må da kunne være med han på sykehuset.

Anonymous poster hash: 72915...bb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...