Gå til innhold

Vask/tørk kombimaskin - ja eller nei?


tratrins

Anbefalte innlegg

Hei alle! Jeg har kjøpt bolig og må skaffe meg x-antall hvitevarer. Må i hvert fall ha vaskemaskin, og kom over denne på komplett: http://www.komplett.no/lg-f14a8yd-vask-trk/755313

Hadde jo vært skikkelig digg med kombinert vaskemaskin og tørketrommel! Er det verdt å investere i en kombimaskin? Hvis det ikke er noe å ha så kommer jeg ikke til å kjøpe tørketrommel i tillegg til vaskemaskin akkurat nå...

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synst det er greiest med en av hver. Jeg pleier å vaske flere maskiner samme dag når jeg først vasker, da er det greit å ha mulighet til å flytte tøyet fra vaskemaskinen og over i tørketrommelen for så å sette på enda en vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange personer i husholdningen, vi er to voksne og klarer fint å bruke en kombinert vask/tørk.



Anonymous poster hash: 2770e...085
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok! :) Synes den bruker litt lenger på å tørke enn vanlig tørketrommel, men fungerer fint for mitt bruk. Bruker den heller ikke ofte :) Er to voksne i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Miele og den er utrolig bra. Vi er to voksne og det er virkelig sjelden vi tenker at det hadde vært greit å kjøre flere runder med vask etter hverandre - i så fall lufttørker vi noen av rundene. Faktisk bruker vi ikke tørketrommelen altfor ofte. Mange av klærne våre har ikke godt av det, og ofte spiller det ingen rolle. Det er kjekt å ha trommelen når vi vil ha myke, varme håndklær og trenger at ting tørker relativt fort, men stort sett ser vi på tromling som luksus.

En annen ting er at vi ikke vet hvordan den neste boligen kommer til å se ut - om vi vil få plass til to maskiner eller bare en kombi som nå.



Anonymous poster hash: cc8a9...394
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en av hver. Ble også anbefalt å styre unna fordi disse var langt mindre slitesterke enn vanlige maskiner. Det var ok viss man var et ungt par i en liten leilighet, men ikke noe å satse på om man det var en familie som vasket en del klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler det ikke hvis man har mulighet til å gå for separate maskiner.

-ryker den ene er man også uten den andre

-mindre kapasitet på tørk enn vask, vasker man full maskin må man ta ut litt av tøyet for å kunne kjøre tørk

-ingen lofilter, i hvert fall har det ikke vært det på maskinene jeg har vært borti tidligere. Resultatet er at loet fra tromlingen enten går i sluket eller blir liggende igjen i maskin = mye lo på neste klesvask. Godt mulig nyere maskiner har fått en løsning på det

-tar lang tid på full syklus med vask og tørk. Med separat vask og tørk kan man kjøre begge deler samtidig og få unngjort mer klesvask på samme tid

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går strømmen om man bruker vaskemaskin og tørketrommel samtidig så kombimaskin funker fint for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kombimaskinen vår røk og vi kjøpte nytt, kjøpte vi en av hver. Og det var en helt annen verden. Klær ble tørre uten å måtte tørkes i timevis, og det er mye mer effektivt, og jeg kan spare vasken til helgene f.eks.

Jeg hadde egentlig lyst på ny kombi kun på grunn av plassmangel, men så lenge maskinene kan plasseres oppå hverandre så bør ikke det være et argument for kombi i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig man får bra kvalitet hvis man f.eks kjøper Miele, og legger litt i det. Vi har en fra et annet merke, husker ikke hvilket. Men den tørker dårlig. Når den ryker, kjøper vi bare en vanlig vaskemakin neste gang. Har ikke særlig plass til egen tørketrommel, og hadde jeg hatt det, hadde jeg heller kjøpt en av hver.
Vi er to, så det funker jo bra ifht tidsbruk osv, men jeg synes det er unødvendig når det enten må tørke lenge, eller i flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er ikke en veldig stor fan av kombi. Synes det er greit å slenge tøyet inn i tørketrommelen, for så å sette på en ny vask. I tillegg har jeg mange klær som ikke skal "tørketromles", så da er det lettere med en av hver synes jeg. Synes heller ikke håndklærne blir helt tørre i kombi. Må ofte henge dem opp etterpå slik at de tørkes helt (men det kan jo være at vår kombimaskin ikke er av beste typen)



Anonymous poster hash: c67ae...b07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aeg kombimaskin. Jeg er vel fornøyd! Tørket kun håndklær/ undertøy/ sengeklær. Valgte kombi pga estetikk og plassmangel. Synes det er drittstygt med vasketårn.

Anonymous poster hash: 851d5...eb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er ikke en veldig stor fan av kombi. Synes det er greit å slenge tøyet inn i tørketrommelen, for så å sette på en ny vask. I tillegg har jeg mange klær som ikke skal "tørketromles", så da er det lettere med en av hver synes jeg. Synes heller ikke håndklærne blir helt tørre i kombi. Må ofte henge dem opp etterpå slik at de tørkes helt (men det kan jo være at vår kombimaskin ikke er av beste typen)

Anonymous poster hash: c67ae...b07

Å ha mange klær som ikke skal tromles er vel heller et argument mot å kjøpe separat trommel.

Selv i kombimaskiner kan man kjøre en ekstra runde bare med tromling om man ikke synes tøyer er tørt nok.

Anonymous poster hash: cc8a9...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var veldig fornøyde med vår kombi fra AEG. Vi bodde på 45kvm og hadde ikke plass til en av hver, og heller ikke plass til tørkestativ på vinteren. Da vi flyttet til hus og fikk barn kjøpte vi en av hver og hadde aldri klart oss med en kombimaskin uten å la den gå hele tiden. Har du plass kjøper du en av hver, har du ikke er kombi et godt alternativ. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp kombi! Ræva produkt sammenliknet med separate maskiner som faktisk fungerer slik de skal. På kombi kan du feks. Ikke kjøre tørkeprogram etter hver vask i følge Elkjøp, for da blir klærne fulle av lo og dritt. Har nettop bytta en sånn, aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte kombi i 2005, da vi flyttet til en liten leilighet. Har den fremdeles, nå med barn i huset, og maskinen går bortimot hver dag. Av merke Ariston, rimelig billig den gangen, men funker som fjell. Tromler nesten bare sengetøy og håndklær, så for oss fungerer det godt å sette på f.eks en eller to vasker med klær først, så kan maskinen holde på i noen timer med håndklær etc. etterpå.

Hvis du har for vane å tromle det meste er det sikkert lurere med separat, for å parallellisere oppgavene. :)

Nå har vi bedre plass, så godt mulig det blir separat neste gang, men vi beholder den så lenge den fungerer i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke kjøp kombi! Ræva produkt sammenliknet med separate maskiner som faktisk fungerer slik de skal. På kombi kan du feks. Ikke kjøre tørkeprogram etter hver vask i følge Elkjøp, for da blir klærne fulle av lo og dritt. Har nettop bytta en sånn, aldri igjen.

Hæ? Jeg tromlet nesten alt vi vasket, tok bare ut de plaggene som ikke tålte det.

De plaggene som ikke ble tromlet hadde riktignok en del lo på seg, men ikke det som ble tørket. Men jeg ser jo at det er mye støv på klær vi vasker nå også som ikke tromles etterpå selv om vi har to separate maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med vår kombimaskin!
Har den dyreste til Ariston, kostet vel 8-9000 for noen år siden. Leste en del på nett før vi kjøpte og ble overbevist om at det var greit å legge litt penger i det fordi mange sa at de billigere maskinene tørket dårlig.

Nå tørker vi bare sengetøy og håndklær da, alt annet henges opp uansett fordi jeg synes klærne holder seg bedre av det. Det som tromles blir helt tørt hos oss, og jeg pleier å kjøre fulle maskiner.

Noen få ganger har jeg opplevd litt lo i maskinen. Da har jeg tatt og kjørt en tom 90-grader, og det har løst problemet.

Vi har en liten leilighet og jeg er veldig glad for at vi slipper å bruke plass på å henge håndklær og sengetøy opp her og der. I tillegg er det veldig greit å kunne sette på full vask og tørk-program med en gang, så slipper jeg å huske på å sette på tørk etter vasken.



Anonymous poster hash: 5b22e...b8d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en veldig liten husholdning.. kanskje. Jeg har hatt en slik maskin, foreldrene mine har hatt to. Den jeg hadde var den ene av mine foreldres som ble enten reparert eller erstattet da den gikk i stykker etter noen få måneder (en en stund siden, så jeg husker ikke). Men alle disse 3 hadde veldig begrenset levetid. Alle var av kvalitetsmerker (to Miele og en et eller annet).

Nå er det riktignok flere år siden, så kvaliteten på maskinene kan selvsagt ha blitt bedre. Men til mer enn to personer ville jeg gått for separate maskiner. Så vidt jeg vet er det ikke så mye å spare på kjøp heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg tromlet nesten alt vi vasket, tok bare ut de plaggene som ikke tålte det.

De plaggene som ikke ble tromlet hadde riktignok en del lo på seg, men ikke det som ble tørket. Men jeg ser jo at det er mye støv på klær vi vasker nå også som ikke tromles etterpå selv om vi har to separate maskiner.

Jepp, det var infoen vi fikk da vi klaget på maskinen.Var en sånn Ariston til 9000 som ab over her snakker om. Vi fikk beskjed om at vi hadde problemer med lo og nupper på klærne fordi vi ikke kjørte mellomvask hver gang. Grøss, snakk om elendig produkt da! I tillegg var programmene så utrolig lange, og selv om klærne ble tørre så de helt utslitt ut etter vask i den maskinen.

Svigerfaren min har jobbet med produktutvikling i Siemens og mener at de rett og slett ikke har kommet langt nok med kombimaskiner til at de bør være på markedet. Første gang de ble lansert, i 60-åra, ble de trukket tilbake fra markedet. Tror ikke de er helt i mål nå heller gitt. Jeg mener, det må være noe galt et sted når Elkjøp anbefaler at man ikke bruker maskinen slik den er tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...