Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på barna syntes jeg det er egoistisk å få barn sent. Alle fordelene med å få barn etter fylte 35 i forhold til før, er for mødrene og ikke barna.

Kan du peke konkret på forskjellene mellom en gjengs 35-åring og en 40-åring?!

For barnet mener du 5 år betyr noe helt konkret?!

I all verden da...hehe...! :-D

Anonymous poster hash: e8081...974

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på barna syntes jeg det er egoistisk å få barn sent. Alle fordelene med å få barn etter fylte 35 i forhold til før, er for mødrene og ikke barna.

Men kjære deg, man får da barn fordi man har et sterkt ønske om å få barn.... Alle må vurdere sin egen livsituasjon i forhold til stabilt parforhold, fysiske forutsetninger og økonomi, men den aller viktigste grunnen må da være at barnet er ønsket og at man er klar for å bli foreldre.

Mener du oppriktig at de som er unge ikke bør få barn fordi de ikke har den nødvendige erfaringen, modenheten, stabile parforhold og god økonomi som kreves? Mener du at alle med en sykdom eller et handikap, bør la være med å få barn, fordi det å vokse opp med at en av foreldrene har MS, en revmatisk sykdom eller er født med ett bein kan være en ulempe for barnet?

Mener du også at alle som tjener litt dårlig og ikke eier eget hus bør la være å få barn fordi dette ikke er en fordel for barnet?

Og hva med de som har mulige arvelige sykdommer i familien som f eks diabetes eller opphopning av kreft? Man bør kanskje unngå å få barn hvis man er dyslektiker, fordi det ikke vil være en fordel for barnet om det arver dette?

Her er noen fordeler for barn som blir født av foreldre som er 35+

De fleste av disse foreldrene lever i stabile parforhold, sjansene for samlivsbrudd er mindre enn om foreldrene er yngre. Unge foreldre har gjennomsnittelig en mer usunn livsstil enn eldre foreldre. De yngste foreldrene røyker mer, gir barna mer godteri og har mindre restriksjoner på TV og data. De er generelt mindre aktive.

Alle undersøkelser viser at økonomien har betydning for hvor godt barna i en familie har det. God økonomi gir også mulighet til valgfrihet og fleksible løsninger i småbarnsperioden.

Her er noen ulemper med å bli foreldre 35+

Man kan være i en livsfase der jobben krever mye og hvor egne foreldre trenger hjelp.

En yngre kropp kan være i bedre stand til å takle svangerskap og man kan tåle mindre søvn bedre. Man har også litt større risiko for å ikke få oppleve egne barnabarn og gleden dette innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Hvor gammel er du? 17? Anonymous poster hash: e112c...4d6

Det var iallefall useriøst....

Anonymous poster hash: 681bc...38c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelærer regner ikke jeg som høyere utdannelse.Anonymous poster hash: d1801...04c

Haha! "Høyere utdannelse" betyr utdanning v. Høgskole eller universitet, altså ut over videregåendestadiet.. Det er ikke et subjektivt begrep for "fancy" yrker skjønner du... Eller, du må kanskje ha høyere utdannelse for å skjønne det ;)

Anonymous poster hash: 681bc...38c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du peke konkret på forskjellene mellom en gjengs 35-åring og en 40-åring?!

For barnet mener du 5 år betyr noe helt konkret?!

I all verden da...hehe...! :-D

Anonymous poster hash: e8081...974

Det kan bety noe for en 10-åring om mamma er 45 eller 50, eller for en 20-åring om mamma er 55 eller 60. Det har betydning for energi og helse. Det kan ha betydning for generasjonskløften mellom barn og foreldre.

Anonymous poster hash: 606f3...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man bør være mye eldre enn 40. Selv ønsker jeg å få barn når jeg er ca. 30, synes det er en fin alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! "Høyere utdannelse" betyr utdanning v. Høgskole eller universitet, altså ut over videregåendestadiet.. Det er ikke et subjektivt begrep for "fancy" yrker skjønner du... Eller, du må kanskje ha høyere utdannelse for å skjønne det ;)

Anonymous poster hash: 681bc...38c

Hehe! neida, en treårig bachelorgradsutdanning er jo ikke "høyere utdanning" men derimot et par studiepoeng på BI er høyere utdanning... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+.

Det var jo en rimelig nedlatende måte å skrive det på: "mer opplyst".....

Årsaken til at det fødes flest barn med Downs blandt yngre mødre er fordi de ikke tilbys gratis tidlig ultralyd, og fordi det er ulovlig å se etter dette på tidlige ultralyder. Jeg vet at noen klinikker likevel gjør det og har selv benyttet meg av tilbudet, men det finnes mange som nekter å sjekke pga lovverket. Sannsynligheten for at fosteret har kromosonfeil er likevel størst blant kvinner over 38.

Det er bare å dra til Danmark. Der kan de se etter sykdomstegn. Det er ikke på andre siden av kloden. Der kan man få både duotest og tidlig UL. Mange som benytter seg av det.

Anonymous poster hash: faf61...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei årsaken er at yngre kvinner får FLEST barn.

Det er feil.

http://www.ssb.no/fodte/

"Kvinner i aldersgruppen 30-34 år var mest fruktbare i 2012, det er tredje året på rad at kvinner i denne aldersgruppen føder flest barn."

Anonymous poster hash: faf61...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir 30 i år, og har enda ikke fått noen barn og er heller ikke i et forhold.

Jeg tenker på å videreutdanne meg, og det vil nok da ta rundt 5 år til jeg er ferdig med studiene.

Er ganske sikker på at hvis jeg skal ha barn, så må det bli etter at jeg er ferdig med studiene, og da vil jeg jo være rundt 35 år hvis alt går etter planen.

Jeg tror nok at det holder med ett barn for min del, så jeg har satt en "frist" på 40 år. Hvis jeg ikke har funnet den rette å få barn med innen den tid, så tror jeg at jeg skal forsone meg med tanken på at det ikke blir noen barn.

Vil ikke bli for gammel mor heller, og jeg personlig føler at 40 år er i grenseland...



Anonymous poster hash: 445a6...33c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel individuelt. Som hovedregel vil jeg si at man kan få barn så lenge naturen tillater det. Deretter bør man se på hva man har kapasitet og overskudd til.

Mange bruker som argument at man som 35+ ikke har samme overskudd som en i tyve-årene. Vel, selv kjenner jeg til tilfeller med unge mødre i tidlig tyveårene som sitter på ræv foran tv og mangler overskudd og en såkalt "gammel" mor som er supersprek, god økonomi, nedbetalt gjeld som gjør at hun kan trappe ned på arbeidet. Hun tar med seg barna i skog og mark, stiller opp på ulike ting og bidrar masse på skolen. Er hun dårligere skikket mor enn en sliten 20-åring uten nåla i veggen fordi hun er 43? Neppe.

Om det er mangel på overskudd og risiko for at foreldre faller fra som er argumentet, bør man da si at alle med dårlig helse, som er overvektige og som generelt sett ikke tilbringer tiden med barna som samfunnet forventer er uskikket som foreldre?

Dårlig skikkede foreldre finnes i alle aldersgrupper. Jeg vil ikke være den som sier at en person er for gammel eller for ung grunnet en forestilling om hvordan en persons livsforløp skal fortone seg. Jeg vil ikke ha barn etter fylte 40, men det er min personlige følelse rundt det, synes ikke det er galt om andre velger annerledes. Selv var ikke jeg klar før jeg var 25-30 år, men har ikke problemer med at andre har valgt å få barn lenge før den tid. Generelt synes jeg også at 17 er for ungt, men har en venninne som fikk barn da, og hun viste seg å være veldig moden og ansvarsbevisst, fikk seg utdannelse og har god økonomi og flinke og greie barn i dag. Dette må folk få vurdere selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er en dame for gammel til å få barn synes dere?

Håper på seriøse svar :)

Anonymous poster hash: 445a6...33c

Så lenge hun fysisk kan få barn uten hjelp er hun vel ikke for gammel?

Ellers bekymrer det meg lite om hva andre velger.

Endret av Odelsguten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen til oss kvinner gir oss jo begrensning for når det er for sent for oss å få barn. Vi kan ikke få barn lenger når vi kommer i overgangsalderen, og biologisk er det visst greit fram til da. Så hvem er vi til å dømme hvem som er for gammel?

Min svigermor fikk barn tidlig, tror hun var 17-18 da hun fikk første. Hun fikk 6 barn ganske tett, deretter gikk det 13 år før hun plutselig ble gravid igjen 40 år gammel. Det var mannen min som kom da. Nå er hun 85, fortsatt frisk og sprek. Mannen min er 45. Han har ikke lidd noen nød av at han hadde en "gammel" mor. Det eneste er at han ikke fikk så nært forhold til sine søsken, som var så mye eldre enn han. Men de har et nært forhold nå.

Får man barn som godt voksen, er det gjerne gjennomtenkt, og både livssituasjon, økonomi og parforhold er bra og stabilt. Ser ikke noe grunn til å la være å få barn om man er 40+.

Jeg fikk selv barn tidlig, og det er mange fordeler med det også. Tok også 6 års høyere utdanning etter at jeg fikk barn, så en er liksom ikke "stuck" uten utdanning selv om en får barn først. Fordelene med å få barn tidlig, er vel at en får flere år med barna sine, også etter at de er blitt voksne. En er yngre når en får barnebarn, og får flere år med dem også enn om en får barn når en er eldre.

Mine foreldre fikk barn da de var 25-30 år. De har fulgt barnebarna gjennom oppveksten, og bruker nå mye tid på oldebarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er store kulturforskjeller i Norge når det gjelder dette med hva som anses som for gammelt til å få barn.

Nei, det tror jeg ikke på. Der finnes mødre både tidlig i 20 årene og over 40 alle steder.

Jeg bor "på landet" og gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende er noe lavere enn i Oslo, men det er da fremdeles langt fra uvanlig å få barn når man er i slutten av 30 åren eller først i 40 årene. Veldig mange som bor på bygda har bodd i byen i fler år,og mange som bor i byene kommer fra bygda.

Anonymous poster hash: 353f4...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke på. Der finnes mødre både tidlig i 20 årene og over 40 alle steder.

Jeg bor "på landet" og gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende er noe lavere enn i Oslo, men det er da fremdeles langt fra uvanlig å få barn når man er i slutten av 30 åren eller først i 40 årene. Veldig mange som bor på bygda har bodd i byen i fler år,og mange som bor i byene kommer fra bygda.

Anonymous poster hash: 353f4...658

Jeg har da ikke sagt at det ikke finnes unntak. Klart det er store kulturforskjeller i Norge. Det er blant annet langt vanligere å få barn tildig i Nord-Norge enn på Østlandet. Det er ikke så mye å synse om eller å "ikke tro på" - det er statistikk.

Endret av Miss Undercover
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg ikke ha etter fylte 35, men på andre har jeg ingen sånne tanker. Kanskje 45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En kan ikke alltid velge når man skal ha barn..... Jeg fikk to barn veldig tidlig.. som tenåring... men siden så fikk jeg ikke flere.... meg og eksen forsøkte uten å lykkes.... Vet ikke grunnen til det.... Men så ble barna nesten voksne , da forlot han meg og lykkes med en annen dame....

Så mitt råd: få barn når dere vil og har annledning. Men hvis dere ikke har situasjon til det, så er det ting dere ikke kan styre.... jeg ser ikke ned på en 45 år gammel dame med sitt første barn.. for mest sannsynligvis har hun bare ikke fått det som hun vil.



Anonymous poster hash: 72945...060
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke ned på en 45 år gammel dame med sitt første barn.. for mest sannsynligvis har hun bare ikke fått det som hun vil.

Anonymous poster hash: 72945...060

Hva om hun bevisst ventet pga festing, reising og karriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jo ingen fasit på, og folk har forskjellige liv. Men i utgangspunktet tror i allefall jeg at barn har godt av å ha unge foreldre. Personlig er meg veldig fornøyd med å ha veldig unge foreldre. Litt kjedelig å være 15 år og mor og far ikke kan være med på fjellet, havet eller andre aktiviteter fordi de rett og slett er for gamle og skrøpelige. Kjenner ei jente som hadde ei mor som var 45 år da hun ble født. Dvs. at hun var over 60 når hun ble konfirmert. Det var pinlig.



Anonymous poster hash: a0fb5...bde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jo ingen fasit på, og folk har forskjellige liv. Men i utgangspunktet tror i allefall jeg at barn har godt av å ha unge foreldre. Personlig er meg veldig fornøyd med å ha veldig unge foreldre. Litt kjedelig å være 15 år og mor og far ikke kan være med på fjellet, havet eller andre aktiviteter fordi de rett og slett er for gamle og skrøpelige. Kjenner ei jente som hadde ei mor som var 45 år da hun ble født. Dvs. at hun var over 60 når hun ble konfirmert. Det var pinlig.

Anonymous poster hash: a0fb5...bde

Ehhh? Du kjenner ikke særlig mange 60-åringer skjønner jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...