Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg personlig synes at når man har passert 40 år så er man for gammel til å få barn, for da begynner man å nærme seg alderen for å bli besteforeldre. Jeg var 29 år da jeg fikk minstemann, nå har jeg passert 40 og kunne ikke tenke meg å sette i gang med småbarn igjen.

Faren min ble far igjen som 40åring, han ble faktisk bestefar til to før han ble far for siste gang. Jeg kan ikke se at det er noen som helst fordel at han var såpass gammel da han fikk den yngste.

Fordel? tenker du da også på at man bør ha fordeler som at man er frisk og ved god helse, at man ikke har noe fysisk handikap, at man har et stabilt forhold og tjener bra? Jeg skjønner ikke helt resonnementet...

Det å være 40 når man får barn kan jo absolutt også ha sine fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til alle tider i mange kulturer har det vært/er tradidjon at når unge foreldre får barn, stepper mormoren inn og tar stort ansvar for omsorgen av barnet, mens foreldrene jobber. Det blir sett utelukkende som noe positivt, har jeg skjønt. For mormor er klok, snill, tålmodig, har livserfaring og kjærlighet og tid, og en masse å tilby barnet. Til alle tider i disse kulturene er det ikke 85 år gamle bestemødre på sykehjem det er snakk om, men damer i 40-årene. Jeg ser ingen grunn til at en MOR som får et etterlengtet barn i samme alder ikke skulle ha tilegnet seg NOEN av disse egenskapene (sammenlignet med da hun var 20). Jeg tror det er positive og negative ting både med å få barn tidlig og sent. I min omgangskrets er de eldste mødrene de tryggeste, roligste og de som setter livet sitt litt på vent i småbarnsperioden mens de prioriterer barna. De yngste har det mer travelt, de skal utdanne seg, starte karriære, etablere seg økonomisk, i parforhold og vennegjenger, redde for å gå glipp av noe, og samtidig være superforeldre. De blir kanskje mer slitne enn de eldste, som har økonomien og annet på stell. Så har man mellomtingen, som sikkert er det greieste for de fleste. Men det finns ingen universalalder det BØR være stopp.

Anonymous poster hash: 4b83d...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er en dame for gammel til å få barn synes dere?

Håper på seriøse svar :)

Anonymous poster hash: 445a6...33c

Når du har fylt 35 og er en sur, bitter kjerring som rakker ned på alle under 30 år og kaller de unge mødre.......

Anonymous poster hash: 3b7af...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for gammel når du rett og slett ikke kan få barn lengre, når du ikke er fruktbar lengre og ikke har eggløsning. DA er du for gammel! Syntes folk skal få barn når det passer dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager hjalp besteforeldrene til med barna. Si meg hvordan besteforeldre skal gjøre det i dag i 40 årene, det er ikke normalt. De har jo fremdeles 30 år igjen i arbeidslivet. Det normale i dag er 60 år gamle besteforeldre, mine har fremdeles 5-10 år igjen å jobbe, før de har mulighet til å hjelpe til noe mer enn litt henting i barnehage så ser absolutt ikke problemet med å få barn sent.

Anonymous poster hash: d1801...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

I gamle dager hjalp besteforeldrene til med barna. Si meg hvordan besteforeldre skal gjøre det i dag i 40 årene, det er ikke normalt. De har jo fremdeles 30 år igjen i arbeidslivet. Det normale i dag er 60 år gamle besteforeldre, mine har fremdeles 5-10 år igjen å jobbe, før de har mulighet til å hjelpe til noe mer enn litt henting i barnehage så ser absolutt ikke problemet med å få barn sent.

Anonymous poster hash: d1801...04c

For et utrolig dårlig argument. Vente med å få barn til besteforeldre er blitt pensjonister, sånn at man får mer hjelp. Er det mulig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gamle dager hjalp besteforeldrene til med barna. Si meg hvordan besteforeldre skal gjøre det i dag i 40 årene, det er ikke normalt. De har jo fremdeles 30 år igjen i arbeidslivet. Det normale i dag er 60 år gamle besteforeldre, mine har fremdeles 5-10 år igjen å jobbe, før de har mulighet til å hjelpe til noe mer enn litt henting i barnehage så ser absolutt ikke problemet med å få barn sent.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Hvorfor få barn hvis man har tenkt å overlate jobben til foreldre og svigerforeldre?

Det normale er å være moden nok til å ta seg av barna sine selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel? tenker du da også på at man bør ha fordeler som at man er frisk og ved god helse, at man ikke har noe fysisk handikap, at man har et stabilt forhold og tjener bra? Jeg skjønner ikke helt resonnementet...

Det å være 40 når man får barn kan jo absolutt også ha sine fordeler.

Man trenger ikke å ha mer stabilitet og bedre økonomi selv om man har passert 40 år. Kjenner mange som sliter både med økonomien og parforholdet etter at de har passert 40.

Jeg personlig mener det er mange flere fordeler å ha unge foreldre enn foreldre som er 60+- når ungene når konfirmasjonsalder. Det er ikke lett å vokse opp med foreldre som er slitne og må ha middagshvilen før de kan aktivisere ungene og som føler seg for gamle til å ligge på gulvet og leke med avkommet.

Mange som får unger sent er også veldig overbeskyttende, det er hvertfall ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager hjalp besteforeldrene til med barna. Si meg hvordan besteforeldre skal gjøre det i dag i 40 årene, det er ikke normalt. De har jo fremdeles 30 år igjen i arbeidslivet. Det normale i dag er 60 år gamle besteforeldre, mine har fremdeles 5-10 år igjen å jobbe, før de har mulighet til å hjelpe til noe mer enn litt henting i barnehage så ser absolutt ikke problemet med å få barn sent.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Hvis bestefreldrene er i 40 årene, så kan vel oldeforeldrene hjelpe til ;)

Jeg mener det eneste virkelig riktige argumentet for når man skal få barn er når man er klar for dette selv! Punktum! Man kan være tykk eller tynn, være 20 eller 40, være alene eller i et forhold, det finnes ingen fasit på den "perfekte" alder eller den "perfekte" livssituasjon.

Vi har bare ett liv, og ikke alle vil ha eller kan få barn, men ønsker man dette og føler seg klar, er det bare å sette i gang ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25-30 er en fin alder å få barn. Da er man voksen når barnet blir født, og man er fortsatt ikke gammel når barnet flytter ut.

Hvis man får barn når man er rundt 40 er det mer sannsynlig at man får ansvar for både barn og gamle/syke foreldre samtidig. I tillegg opplever mange at de får mindre energi når de blir eldre. Man er også mer utsatt for sykdom.



Anonymous poster hash: 606f3...7de
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er uansett at barnet får et trygt og stabilt hjem og vokse opp i og den kjærligheten det trenger og må ha ;)



Anonymous poster hash: 6ee47...69a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke lenger kan bli gravid.



Anonymous poster hash: 89c1a...642
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er yngre mødre som føder flest barn med f.eks Downs Syndrom. Årsaken er at eldre kvinner oftere er mer opplyst og benytter seg av tidlig UL, enten privat eller i Danmark. Dessuten har man rett til fostervannsprøve og tidlig UL på offentlig sykehus etter fylte 38 år.

Anonymous poster hash: faf61...356

Nei årsaken er at yngre kvinner får FLEST barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo folk bestemme selv, men jeg tenker at når du nærmer deg midten av 40-årene, da er det kanskje ikke så naturlig lenger? Husker enda godt da jeg tok tog med min tante og hennes yngste (hun var 55 og han var 9) og noen damer på toget spurte om han syns det var gøy å ta tog med bestemor.. Det så jo sikkert sånn ut! Min tante vil jo være over 60 år når han konfirmeres... Til sammenligning er min mor 55 nå og har 3 barnebarn.



Anonymous poster hash: 221e9...2c7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ikke opp i alderen til folk når de får barn, det viktigste er at de kan ta vare på den/dem og ikke for eksempel utsette den/dem for slike ting man leser om her: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2545294/Mother-jailed-life-battering-baby-boy-death-posing-selfie-him.html

Det som er interessant er at det er svært få eldre mødre man leser om som utfører slike handlinger mot barna sine. Just saying. :P

Anonymous poster hash: 327bd...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje en absolutt grense ved 40, men etter 35 begynner det å haste litt. Det ideelle er muligens 25-35, men folk er jo veldig forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre i 50-årene ikke skulle klare å følge opp tenåringer, er noe ordentlig tøys! Jeg vet ikke miljøer dere ferdes i men i mm verden er ikke 50-åringer gamle og slitne og satte. Jeg er omgitt av både 50- og 60- og 70-åringer som er aktive og friske og "på". At kvinner skulle være kravstore fordi de ønsker seg både utdanning og jobb før de får barn er en forslitt og provoserende påstand. Vi lever stadig lengre og holder oss friske lengre og det er mange nok år å være voksen på til å slippe å skynde seg å få barn når man har rundet 20 ( med mindre det er nettopp det man ønsker seg). For meg personlig har det vært helt essensielt at 20-årene fikk være tiåret for studier, reising, og utvikling av meg selv og forholdet til mannen min (vi var sammen i ti år før barna kom). Nå har jeg studert og reist masse etter at barna kom, det meste kan gjøres med barn også - men mye av det jeg brukte tid på i 20-årene hadde ikke vært forenelig med babyer og for meg har de erfaringene definert meg som person og gitt meg en ro til å være mamma og være mye sammen med familien uten å i det hele tatt lengte etter noe annett. Men det er MEG og MITT liv. For andre så er det andre valg som gir mest mening og glede. Å ha bestemte oppfatninger om hva som passer seg for den og den alderen er litt utdatert og trist. Det finnes mange, mange ulike veier til et godt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ikke opp i alderen til folk når de får barn, det viktigste er at de kan ta vare på den/dem og ikke for eksempel utsette den/dem for slike ting man leser om her: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2545294/Mother-jailed-life-battering-baby-boy-death-posing-selfie-him.html

Det som er interessant er at det er svært få eldre mødre man leser om som utfører slike handlinger mot barna sine. Just saying. :P

Anonymous poster hash: 327bd...e5e

Det er generelt svært få mødre som utfører slike handlinger mot barna sine. Just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det for sent å starte å få barn 35,men det er ok å få barn som 38 hvis det ikke er det første?

Flere som er så opptatt av "startalderen"..

Syns forøvrig at alle må få kjøre sitt eget løp, og det er ikke opp til andre når man får barn.

Anonymous poster hash: 955e4...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...