Gå til innhold

Når topplånet er borte, hva betaler vi da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi Kjøpte en leilighet ti 3350000 med ca 500000 i egenkapital, og 500000 i topplån som skal betales ned over 5 år. da er bunnlånet på 2350000 (som går over 25 år.)

Når vi blir ferdig med topplånet er det da meningen at vi kan betale ned bare den summen som bunnlånet er på, altså ca 12000 i mnd, i steden for 21000 som vi betaler nå? eller må vi betale samme sum i mnd. som vi alltid har gjort?

Sikkert litt dumt spørsmål, men jeg har liksom aldri tenkt på det før nå...



Anonymous poster hash: c6b5c...1ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler bare renter, ikke avdrag, på grunnlånet mens jeg har topplån. Så med mindre dere allerede nå betaler avdrag på grunnlånet også, så vil jeg tro det kommer avdrag på toppen av det dere betaler på grunnlånet nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vi betaler både renter og avdrag på begge lånene, har i hvert fall ikke avtalt noen avdragsfrihet...Summen jeg kom med er medregnet renter og avdrag på begge lån. skjer det automatisk at man ikke betaler avdrag på bunnlån når man har topplån?



Anonymous poster hash: c6b5c...1ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et grunnlån med 25 års nedbetalingstid uten annen klausul om betalingsfrihet, betaler du nok renter og avdrag på det allerede nå. Om du betaler 12 000 i måneden og har normal rente rundt 3-4% utgjør ca 4 000 i måneden avdrag på det lånet.

Når topplånet så er nedbetalt, bør dere ta en prat med banken rundt å justere innbetalingene på grunnlånet også, men dere kan fint velge å la det løpe som i dag med 25 års horisont og betale 12 000 i måneden (justert for evt. renteendringer) videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vi betaler både renter og avdrag på begge lånene, har i hvert fall ikke avtalt noen avdragsfrihet...Summen jeg kom med er medregnet renter og avdrag på begge lån. skjer det automatisk at man ikke betaler avdrag på bunnlån når man har topplån?

Anonymous poster hash: c6b5c...1ac

Dette skal du kunne sjekke i nettbanken din :)

Jeg ble fortalt at man gjorde det slik, for å betale ned topplånet raskest mulig, men om det gjøres automatisk vet jeg ikke. Det ble gjort automatisk hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss betalte vi i alle fall kun renter på hovedlånet mens vi betalte avdragene på topplånet, og når topplånet var borte begynte avdragene på hovedlånet å trekkes. Ganske sikker på at dette er standard når man har topplån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topplån?

Vi har akkurat kjøpt bolig, men jeg har aldri hørt om dette?

Anonymous poster hash: 16d16...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Topplån?

Vi har akkurat kjøpt bolig, men jeg har aldri hørt om dette?

Anonymous poster hash: 16d16...381

Topplån er et lån som er ofte tatt for å dekke den delen av et boliglån (ca. 10-15%) ved kjøp av eiendom som ikke omfattes av et boliglån. Dette lånet har en høyere risiko enn det første boliglånet fordi det ofte mangler sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...