Gå til innhold

Wolfie trener, kanskje ...


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

En ganske rolig treningsuke, men det var orienteringstrening både mandag og onsdag, så jeg tok det som løpetreningen min denne uka, også løp jeg en lenger tur i dag. Hadde tenkt å ta en 10 km, men endte visst plutselig opp på 15. Hadde jeg hatt med meg drikke, så hadde jeg nok prøvd å se om jeg hadde klart 21, men uheldigvis (eller heldigvis :laugh: ) tenkte jeg ikke så langt før jeg dro ut. 

 

Gikk veldig greit å løpe i dag. Målet var egentlig bare å holde et jevnt tempo på rundt 8 km/t, og det klarte jeg. Det fløt veldig greit etter de sedvanlige ubehagelige 2-3 første kilometrene mine. Skulle jeg klart 21, hadde det nok gått mer på det psykiske enn den faktiske distansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klappe: Her ble det den sedvanlige runden på treningsstudioet, men merker faktisk at jeg er blitt sterkere i løpet av ferien. Uventet, men gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: Her ble det den sedvanlige runden på treningsstudioet, men merker faktisk at jeg er blitt sterkere i løpet av ferien. Uventet, men gøy. 

Det er gøy med uventet fremgang, og ikke minst gir det motivasjon til å fortsette :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne skal til Beitostølen en uke i høst (fordi det var der vi fant hytte :P ). 

Skal ha med hunden til foreldrene mine, og jeg gleder meg veldig, men kjenner at jeg vel knapt har planlagt en tur på fjellet alene før. Hvor skal man gå, hva trenger man på fjelltur i oktober? Så hvis det er noen erfarne fjellgjengere som er innom her, så er det bare å rope ut :laugh: 

 

Jeg har jo aldri vært særlig glad i toppturer, men det hadde jo vært morsomt å f.eks. komme seg opp på Bitihorn, hvis været er sånn noenlunde, det blir ikke topptur i regnvær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy og gode støvler! I oktober er det så absolutt fare for snø og ikke minst sur vind, så en god buff, ullvanter og lue er også smart. Skalljakke og bukse hvis du har, og fleecegenser. Superundertøy funker dårlig for å holde varmen, så ikke sats på det framfor ullundertøyet, godt ullundertøy klør ikke. Jeg er superfornøyd med Pierre Robert sitt, og de har også hyggeligere priser enn en del av de mer annerkjente merkene samtidig som de gjerne har kommet like bra eller bedre ut i tester.

 

Husk sitteunderlag hvis du skal sitte ned på toppen, å bli kald i ræva er ikke særlig bra for helsa. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, tror jeg har det meste inne, men jeg må begynne å gå inn de nye fjellskoa mine som jeg knapt har brukt siden jeg kjøpte dem. Mener å huske at de var ganske gode da, men det er greit å sjekke før jeg står midt oppå et fjell (eller ikke kommer opp ett :laugh: )

 

Tror også jeg har noe ordentlig ullundertøy fra Janus, men må dobbeltsjekke. Betyr vel at det er på tide å grave ned i kjelleren etter høst/vinterklærne igjen :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woho! Flink du er!
 

Her har løpemotivasjonen dalt noe veldig med vel gjennomført løp og dårlig vær :laugh:

 

Så forøvrig at bestetiden på 10 km er bedre enn rekorden min på 5 km, så jeg har definitivt en del å trene på fortsatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bli syk også, etter at jeg skrev siste innlegg, så det har blitt lite trening. Nå er jeg imidlertid så smått i gang igjen. Løp litt inne på mølle i går, det er fryktelig kjedelig :P Det positive er at jeg kan ha langt høyere fart på mølla nå, enn det jeg kunne ha før sommeren! Løp helt greit på 9 km/t som omtrent var maksfarta mi før, og var helt oppe i 11 før jeg ga meg :nigo: Grei måte å teste formen på. Satser på å ta en del korte, men raskere turer på mølla fremover. Gidder ikke langkjøring på mølla, tror jeg, for det er fryktelig kjedelig!  Nevnte jeg at mølleløping er kjedelig? :klo::laugh:

 

I dag var det så fint vær, og jeg hadde lyst til å løpe, så da ble det 7 km runde. Kjenner at kroppen bærer preg av treningspause og sykdom, så farten ble ikke høy (i motsetning til pulsen), men det gikk helt greit. Godt å komme igang igjen, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg kommet hjem etter en uke på fjellet. Var veldig deilig det, selv om været ikke var det beste. Deilig å ha med seg hunden, og koselig å være med en venninne, men med den siste kjente jeg litt på at en uke ble litt i meste laget. Og det er helt sikkert fordi jeg er sær, og det var jo hyggelig, men for meg har irritasjonsmomentene en tendens til å vokse over tid. Så en uke kan nesten bli litt i lengste laget med hvem som helst :P 

 

Det positive er jo at jeg har hatt eneansvaret for en hund i en uke for første gang i mitt liv, og det var i det store og det hele bare positivt. Det gjør meg enda litt mer sikker på at jeg må få meg valp en eller annen gang i fremtiden, helst ikke alt for langt inn i fremtiden :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg kommet hjem etter en uke på fjellet. Var veldig deilig det, selv om været ikke var det beste. Deilig å ha med seg hunden, og koselig å være med en venninne, men med den siste kjente jeg litt på at en uke ble litt i meste laget. Og det er helt sikkert fordi jeg er sær, og det var jo hyggelig, men for meg har irritasjonsmomentene en tendens til å vokse over tid. Så en uke kan nesten bli litt i lengste laget med hvem som helst :P

 

Det positive er jo at jeg har hatt eneansvaret for en hund i en uke for første gang i mitt liv, og det var i det store og det hele bare positivt. Det gjør meg enda litt mer sikker på at jeg må få meg valp en eller annen gang i fremtiden, helst ikke alt for langt inn i fremtiden :laugh:

 

Godt mulig du er sær, men da er du ikke aleine. En hel uke er for lenge for meg også hvis man skal gå oppå hverandre 24/7. Jeg snakket litt med moren min om dette i helga, og hun har samme opplevelse, irritasjonsmomentene vokser når man er tett innpå et menneske over såpass lang tid. Jeg har alltid følt på at det er jeg som er sær som ikke orker å reise på ferie med venninner, men heller reiser aleine. Når jeg da snakker med folk som ikke kan fatte at jeg reiser aleine, så får jeg jo til svar at nei, det er ikke problemfritt å reise med venner, det blir litt gnisninger og man ER lei av hverandre når ferien er over. Så jeg vet ikke jeg ...

 

Det så ut som dere hadde mange fine turer, også så jeg nå en liten kommentar om at du var litt lei en viss hund også et øyeblikk på turen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at man ikke er alene :laugh:

 

Båndet til en viss hund røk på fjellet, hunden stakk og så seg ikke tilbake før han stod ytterst på en fjellhylle og ikke helt skjønte hvordan han skulle komme seg ned igjen. Ikke akkurat en spesiell hyggelig opplevelse, heldigvis løp jeg etter da han stakk, så jeg fikk loset ham til et noenlunde trygt sted. Falt bare 1-2 meter ned i en busk :rister:  Heldigvis gikk det bra da, men adrenalinet var høyt i kroppen der en stund, noe jeg kjenner i beina fortsatt, for jeg er ikke trent til å løpe opp bratte fjellsider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere sære, i så fall. Jeg reiser innimellom på ferie med en god venninne av meg. Hun er en av få jeg orker campere sammen med over noe tid, dvs. vi kan dele rom uten store problemer. Likevel er en uke i lengste laget så en eller annen gang i løpet av uka eller langhelga for den del, så braser vi gjerne sammen i en "catfight" når motsetningene blir litt vel store og ingen vil gi seg. (Stabeiser begge to.)  Vi har etterhvert lært oss at det er lurt å ta noen timer hver for oss i løpet av ferien, så vi ikke tråkker oppå hverandre hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Da er det altså nesten to år siden jeg startet denne dagboka, man kan vel si at treningen har hatt sine opp- og nedturer på disse to årene :laugh:  Jeg har ikke fått skikkelig dreis på styrketreningen, slik jeg egentlig hadde tenkt, men i løpet av det siste året har jeg blitt desto mer glad i løping. Jeg som tidligere alltid har hatet det, fikk i sommer nesten fnatt av hviledager :P

For to år siden var målet ridetur på Island, i 2016 blir det en repetisjon av det målet. Sommerferien blir igjen rideferie på Island, noe mindre krevende denne gangen, skal ha med en venninne som har trent litt mindre, men like viktig å være i god form. Så jeg må nok fortsette med en eller annen form for ridetrening denne våren. Bare litt usikker på hvor.

Mål nr. 2 er faktisk deltakelse i en orienteringskonkurranse. En sånn derre ordentlig en :P Løpingen burde jo ikke være noe problem, spørsmålet er om jeg både klarer å løpe og finne riktig vei samtidig. Mest sannsynlig går turen til Danmark for denne konkurransen, så det kan vel kanskje kalles en aktiv ferie :laugh:

Mål nr. 3 for 2016 er det samme som for 2014, jeg skal for 3. år på rad delta på KK-mila. Løpemålet mitt for 2016 er imidlertid utvidet noe, jeg har nemlig meldt meg på halvmaraton under Oslo maraton 2 uker etter KK-mila. På halvmaraton er målet rett og slett å fullføre, verken mer eller mindre, mens på 10 km bør målet være å komme meg under 1 time. Har holdt på altfor lenge på rundt 1 t 10 min, nå er det på tide å få det ned.  Er stygt redd for at det innebærer intervalltrening, som jeg så inderlig hater, men det får bare være. Forhåpentligvis kan kombinasjonen med orienteringstrening gjøre det litt lettere, det er jo nesten intervalltrening i seg selv.

Mål nr. 4 bør være å få inn litt enkel styrketrening, både for løpingen sin del, men ikke minst for å forebygge nakke- og skulderplager.

 

Så det var målene for 2016, ikke så ulike de fra 2014, men det er jo tross alt godt å se at jeg har kommet litt videre siden da.

Godt nyttår til de som fortsatt måtte lese i dagboka mi, det har ikke akkurat vært mye aktivitet her i det siste :P

 

Den 7.1.2014 at 14.54, Wolfmoon skrev:

Da er det nytt år på gang, med nye nyttårsforsett. Forskjellen fra tidligere år er at jeg for det første har mål å jobbe mot, og at jeg har kjøpt meg viljestyrke ved å investere i PT :laugh:

 

Mål nr. 1 for året er ridetur på Island. Det blir 5 dager på hesteryggen, med 4-7 timer i salen per dag. Det sier seg selv at man bør være i god fysisk form for å ha noe utbytte av det, og den formen finnes ikke hos meg akkurat nå.

 

Mål nr. 2 er KK mila i september, der jeg faktisk meldte meg på 10 km i stedet for å feige ut med 5 km. Så litt på Sentrumsløpet, men konkluderte med at det blir for kort tid til at jeg kommer til å klare 10 km der. Meldt meg på med en venninne, så satser på at hun skal hjelpe meg med motivasjonen sammen med PT-en.

 

Mål nr 3 er å fortsette vektnedgangen fra i høst. Har fortsatt en 6-7 kg å gå ned, så da er det bare å fortsette etter en altfor lang eksamensperiode og juleferie rett etter det.

 

Mål nr. 4 er også videreføring av i høst. Jeg skal ha fokus på mer hverdagsaktivitet, spesielt de dagene jeg ikke trener. Det blir ofte altfor mange timer foran pc, og det er ikke bra for verken kropp eller sjel. Spesielt sliter jeg med nakke og skuldre, så da må bevegelse i hverdagen inn i større grad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...vi er visst flere som er begynt å lukte på halvmaraton. Jeg klarer det ikke i år, men til neste år.... Kanskje vi ses svettende langs landeveien.

Godt nytt (trenings)år

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene om å være gal :laugh:

Reaksjonen til de jeg har fortalt det til, tyder på at de mistenker meg for å ha mistet all rest av sunn fornuft jeg måtte ha hatt. Det verste er at jeg i grunn kan være enig med dem :P Men nå er jeg påmeldt, har sagt det til folk, og har dermed ikke noe annet valg enn å gjennomføre :fnise:

Ellers tror jeg ikke treningsåret mitt starter før neste helg, sånn på ordentlig iallfall, da har jeg faktisk meldt meg på et nybegynnerkurs i yoga. Trenger å få litt mer fleksibilitet inn i denne stakkars kroppen, så da er det bare å teste ut om yoga kan funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...