Gå til innhold

Demens eller bare "gammel"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fantastisk svigermor som jeg er veldig glad i, men som dessverre begynner å bli "gammel", og nå begynner jeg å lure på om kan ha utviklet en mild demens.

Jeg kan ikke sette fingeren på noe spesielt, det er bare snakk om små episoder som hver for seg er bagateller, og som lett kan bortforklares med alder og normal glemsomhet, men som samlet sett utgjør et problem.

Jeg skal ikke legge ut om episoder, men vil bare fortelle om to.

Det begynte allerede for 2,5 år siden, da hun skulle bruke et gavekort.

Hun kom hjem, og var så fortørnet over å måtte betale 17 øre i tillegg til gavekortet.

Jeg stusset litt over dette, men sa at det ene kronestykket var vel ikke noen krise.

Men hun fortsatte å mase om disse 17 ørene.

Til slutt ba jeg om å få se på kvitteringen.

Hun hadde et gavekort på 250 kr, og boken hun kjøpte kostet 267 kr.

Hun måtte betale 17 kroner i tillegg til gavekortet.

Dette måtte jeg bruke lang tid på å forklare for henne, men hun skjønte det til slutt.

Etter dette har det vært mange slike episoder, og den siste kom på lille-julaften. Da fikk jeg telefon kl 23 om kvelden, hun fikk ikke stekt ribba. (hun steker den alltid på kvelden 23.desember).

Hun hadde fulgt oppskriften, satt på ovnen som hun pleide, men ribba ville ikke bli stekt.

Jeg reiste til henne, og hun var helt ute av seg.

Ovnen sto da på grill med varmluft, men hun insisterte på at det var fordi hun hadde skrudd på ovnen i etterkant. Den sto på vanlig over/undervarme da hun ringte meg.

Det endte med at jeg tok med meg ribba hjem for å steke den her.

Som jeg sier, bagateller, men når jeg legger til 100 slike episoder, små personlighetsendringer (har ved to anledninger støtt fra seg familie på grunn av uberettiget sinne og bitterhet), vi må reise til henne flere ganger i uken fordi røykvarsleren aktiveres osv, uansett så begynner jeg å bli i tvil om det bare er alder.

Jeg har sett på symptomer for demens, men jeg kjenner henne ikke igjen i dette heller.

Er det noen som har erfaring med begynnende demens som kan forklare meg hva jeg skal se etter, og som kan dele sine erfaringer med meg?



Anonymous poster hash: 10d93...3f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres deprimerende nok ut som begynnende aldersdemens. :(

Mormor begynte også sånn.

Det aller første tegnet var da hun plutselig ut av det blå, ringte pappa og krevde å få igjen en flott eikekommode som han og mamma visstnok hadde fått låne en gang på syttitallet.

Pappa stakkars, skjønte ingenting, for han kunne ikke huske noen flott eikekommode, så han ringte meg og lurte på om jeg husket noen kommode, noe jeg heller ikke gjorde.

Til slutt, etter å ha snakket med mamma, kom vi frem til at det var noe mormor hadde drømt eller funnet på inni hodet sitt. Mamma, som er sykepleier og har jobbet på sykehjem blant både friske og senile gamle, skjønte at noe var i gjære.

Det gikk noen måneder før vi forstod hvor ille det stod til, for det gikk så forsiktig for seg i starten. Men de siste fire årene har det rast ganske fort nedover.

Nå, fire-fem år senere, er hun ikke lenger mormor.

Hun har mistet begrep om tid, sted og rom, hun legger seg ikke i sengen for å sove lenger, hun sitter heller i stolen på stua og sovner der når hun blir trøtt.

Hun kler seg i de samme skitne og hullete klærne hver dag.

Hun glemmer å ta medisinene sine hvis ikke hjemmesykepleien kommer og kontrollerer henne.

Hun glemmer å spise, eller glemmer at hun har spist. En gang spiste hun ni bananer på rappen.

Hun tror at det kommer skumle utlendinger og klipper hekken hennes om natta, og hun tror at noen stjal hagemøblene hennes fordi hun hadde satt dem under altanen dagen før.

Hun har begynt å beskylde folk for å stjele ting hun aldri har hatt og alt i alt er hun vanskelig å ha med å gjøre. I tillegg hører hun nesten ingenting, så vi har ikke fått ringt henne på telefonen i flere år, og selv om hun nylig fikk en telefon som blinker når den ringer, så hører hun ingenting når vi snakker til henne likevel.

Til jul skjønner hun ikke at det er jul, og hun vil aller helst ikke være med noe sted. Vet ikke hvordan det gikk i år, men i fjor måtte vi nesten dra henne ut av huset for å få henne med oss opp til søstera mi på julemiddagen. Hun forstod ikke at det var julaften.

Når søsteren hennes er på besøk nå om dagen (heldigvis er søsteren veeeldig oppegående til å være åtti år) sier mormor at det er dumt at det ikke er sol, for da kunne de sittet på altanen. "Men det er visst overskyet i dag" No shit, det er vinter og 5 minusgrader ute....

:sukk:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Minya føler med deg.
jeg har en bestemor på 92 nå. Hvor hørselen er veldig dårlig til og med når hun har på seg høreapparatet.
Sier du noe til henne så er det glemt 5 minutter senere..

Vi var og så til henne for ett par dager siden.
Hun hilste på alle også ser hun på meg og med engang lyser opp, hun blir kjempeglad og sier at hun har fått oppfylt ett ønske, at det er flere år siden sist hun så meg og GUD hvor stor jeg har blitt...(hun så meg sist for 2måneder siden!" Men stakkars bestemor husker ikke når hun så meg sist og hun husket ikke at hun så meg for 20minutter siden heller..Og midt i en samtale kunne hun lyse opp igjen og bli SUPER glad for å endelig ha sett meg igjen :frown:

Så vidt jeg vet så husker hun kanskje bare at sist gang hun så meg så var jeg 4-5år gammel =/

Det er trist..
men det var en grunn til at jeg flyttet fra oslo og hjem igjen og det var for å tilbringe tid med mine besteforeldre...Bestemor er gammel...og hvem vet hvor lenge hun har igjen..formen er ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres deprimerende nok ut som begynnende aldersdemens. :(

:sukk:

Takk for svar!

Jeg kjenner dessverre igjen en del av det du beskriver.

Hun har også begynt å glemme ganske mye, og blir sinna når hun ikke finner igjen ting hun har lagt unna, og alt er en krise!

Enn så lenge fleiper hun mye med at hun glemmer ting vi har sagt, hvor hun har lagt ting, og tuller med at noen bruker opp pengene hennes, men jeg er redd for at hun snart kan begynne med anklager mot oss som er der.

Anonymous poster hash: 633fd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er indelig lov å håpe at det ikke går så alvorlig raskt nedover med din svigermor som det har gjort med min mormor. :klemmer:

Aldersdemens er svært individuelt, noen blir dårlige over mange år, andre blir dårlige over natta, så alt du kan gjøre er å vente og se, og støtte svigermor om hun oppdager at det er mer enn bare litt glemskhet.

Jeg vet ikke om vi skal være glade på mormors vegne eller ikke, men hun er ikke klar over hvor dårlig hun er, så hun går uvitende demensen i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å motivere henne til et legebesøk om hun blir cerre. det verste er at de merker det er noe galt selv i begynnelsen. En demensdiagnose utløser visse rettigheter i fht helsehjelp, hjemmesykepleie osv.

Anonymous poster hash: 07fb6...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvor gammel hun er?

Men det høres ut som aldersdemens. Det er jo ikke uvanlig men det er viktig å følge godt med i tilfelle hun blir en fare for seg selv eller andre, da det finnes hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få henne til legen, selv om det er en vanskelig situasjon å ta opp. Utredning og diagnostisering tar lang tid, og en fastsatt diagnose gir rett til mange hjelpemidler som vil gjøre livet betydelig enklere og tryggere for svigermor, og hun vil kunne klare seg selv i størst mulig grad.

Anonymous poster hash: c8b48...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være demens. Men få det underøkt. For det du forteller høres veldig ut som min tante, før det ble oppdaget at hun hadde kreft i hjernen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese om demens HER. Det kan ligge flere årsaker til problemene hennes. Jeg vil råde deg til å bestille en time hos fastlegen og bli med henne dit (fordi det høres ut som om dere allerede har et tillitsforhold). I forkant av legetimen kan det være lurt å gjøre en informasjonsinnsamling, der du skriver opp symptomer og varighet, dine observasjoner og andre familiemedlemmers observasjoner. I tillegg er det supert om hun selv kan fortelle om hvordan hun opplever situasjonen, ta i tilfelle utgangspunkt i konkrete hendelser når du snakker med henne. Denne informasjonsinnsamlingen kan du gjerne levere legen i forkant av timen slik at han kan forberede seg.

På legetimen bør det sjekkes blant annet om hun har vitaminmangler, som kan gi demensaktige symptomer. Om fastlegen ikke har oppdatert kompetanse på demens (og andre sykdommer er utelukket), er det anbefalt å søke om utredning for demens.

Du kan også ringe Demenslinjen.

Lykke til! Kjempefint at du stiller opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 77 år.

Jeg har vært hos henne nå, og grov litt dypere enn vanlig, og det virker som om hun har skjult en del ting for omverdenen den siste tiden.

Hvis det er slik at hun begynner å bli dement må dette avklares fort, for det virker som om hun har blitt verre de siste ukene, og jeg føler hun har behov for økt tilsyn framover om det fortsetter slik.

Jeg tar til meg rådene om å oppsøke lege. Jeg er hennes primære omsorgsperson, og jeg er dessverre den eneste som kan ta dette med henne.

Nå skal jeg skrive en liste over episoder jeg har lurt på, så får jeg se hva legen sier til den.

Takk for svar alle sammen.



Anonymous poster hash: 633fd...169
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 77 år. Jeg har vært hos henne nå, og grov litt dypere enn vanlig, og det virker som om hun har skjult en del ting for omverdenen den siste tiden. Hvis det er slik at hun begynner å bli dement må dette avklares fort, for det virker som om hun har blitt verre de siste ukene, og jeg føler hun har behov for økt tilsyn framover om det fortsetter slik. Jeg tar til meg rådene om å oppsøke lege. Jeg er hennes primære omsorgsperson, og jeg er dessverre den eneste som kan ta dette med henne. Nå skal jeg skrive en liste over episoder jeg har lurt på, så får jeg se hva legen sier til den. Takk for svar alle sammen. Anonymous poster hash: 633fd...169

Nå ble jeg faktisk ordentlig rørt! Du er en god person!

Anonymous poster hash: c8b48...088

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! I dag måtte jeg på nytt vise henne hvordan hun skulle ringe med mobiltelefonen, selv om hun har hatt mobiltelefon i mange år. Hun insisterte på å sette * før telefonnummeret, og skjønte ikke hvorfor hun ikke fikk svar fra noen når hun prøvde å ringe dem. :(

Heldigvis har hun fasttelefon i tillegg!

Hun ville ikke snakke om at hun hadde glemt hvordan hun brukte mobilen, men jeg spurte henne om hun selv følte hun glemte mye for tiden, noe hun innrømte at hun gjorde.

Jeg lurte på om glemsomheten var noe som bekymret henne, men da tøyset hun det bort, og svarte at hun skulle si i fra hvis hun ikke fant veien hjem.

Dette bekrefter bare det jeg sa i går, at det haster å få time til lege for å diskutere dette.



Anonymous poster hash: 633fd...169
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er klare demenstegn, de er ikke milde engang. Foreslå at hun går til lege for utredning. Jeg ville kontaktet tjenestekontoret i området og bedt om at hun fikk hjemmesykepleie/tilsyn et par ganger om dagen basert på utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klare demenstegn, de er ikke milde engang. Foreslå at hun går til lege for utredning. Jeg ville kontaktet tjenestekontoret i området og bedt om at hun fikk hjemmesykepleie/tilsyn et par ganger om dagen basert på utredningen.

Ja, kan jo prøve på det. Men det er nok vel optimistisk med besøk flere ganger om dagen.

Anonymous poster hash: c8b48...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan jo prøve på det. Men det er nok vel optimistisk med besøk flere ganger om dagen.

Anonymous poster hash: c8b48...088

Nei det er det ikke. Det blir behovsprøvd, hvis hun f.eks står i fare for å brenne ned huset kommer de ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det er klare demenstegn, de er ikke milde engang. Foreslå at hun går til lege for utredning. Jeg ville kontaktet tjenestekontoret i området og bedt om at hun fikk hjemmesykepleie/tilsyn et par ganger om dagen basert på utredningen.

Mener du virkelig det?

Jeg ser at hun har blitt verre de siste ukene, eller egentlig har det vel gått så gradvis at jeg ikke har merket det før de siste ukene, men jeg trodde fremdeles at hun hadde milde symptomer.

Hun glemmer og roter jo en del, men hun virker relativt oppegående når vi snakker med henne.

Anonymous poster hash: 633fd...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg har en fantastisk svigermor som jeg er veldig glad i, men som dessverre begynner å bli "gammel", og nå begynner jeg å lure på om kan ha utviklet en mild demens.

Jeg kan ikke sette fingeren på noe spesielt, det er bare snakk om små episoder som hver for seg er bagateller, og som lett kan bortforklares med alder og normal glemsomhet, men som samlet sett utgjør et problem.

Jeg skal ikke legge ut om episoder, men vil bare fortelle om to.

Det begynte allerede for 2,5 år siden, da hun skulle bruke et gavekort.

Hun kom hjem, og var så fortørnet over å måtte betale 17 øre i tillegg til gavekortet.

Jeg stusset litt over dette, men sa at det ene kronestykket var vel ikke noen krise.

Men hun fortsatte å mase om disse 17 ørene.

Til slutt ba jeg om å få se på kvitteringen.

Hun hadde et gavekort på 250 kr, og boken hun kjøpte kostet 267 kr.

Hun måtte betale 17 kroner i tillegg til gavekortet.

Dette måtte jeg bruke lang tid på å forklare for henne, men hun skjønte det til slutt.

Etter dette har det vært mange slike episoder, og den siste kom på lille-julaften. Da fikk jeg telefon kl 23 om kvelden, hun fikk ikke stekt ribba. (hun steker den alltid på kvelden 23.desember).

Hun hadde fulgt oppskriften, satt på ovnen som hun pleide, men ribba ville ikke bli stekt.

Jeg reiste til henne, og hun var helt ute av seg.

Ovnen sto da på grill med varmluft, men hun insisterte på at det var fordi hun hadde skrudd på ovnen i etterkant. Den sto på vanlig over/undervarme da hun ringte meg.

Det endte med at jeg tok med meg ribba hjem for å steke den her.

Som jeg sier, bagateller, men når jeg legger til 100 slike episoder, små personlighetsendringer (har ved to anledninger støtt fra seg familie på grunn av uberettiget sinne og bitterhet), vi må reise til henne flere ganger i uken fordi røykvarsleren aktiveres osv, uansett så begynner jeg å bli i tvil om det bare er alder.

Jeg har sett på symptomer for demens, men jeg kjenner henne ikke igjen i dette heller.

Er det noen som har erfaring med begynnende demens som kan forklare meg hva jeg skal se etter, og som kan dele sine erfaringer med meg?

Anonymous poster hash: 10d93...3f0

sånt er ikke bare alder. Demens er ikke en naturlig del av alderdommen. Det er en sykdom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke. Det blir behovsprøvd, hvis hun f.eks står i fare for å brenne ned huset kommer de ofte.

Da vil hun nok heller få hjelpemidler for å hindre at ovnen blir stående ol.

Anonymous poster hash: c8b48...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg kjenner meg veldig igjen i det du forteller her. Akkurat de samme tegnene så jeg hos mine svigerforeldre for noen år siden. Etter å ha involvert fastlegen og dokumentert en del "hendelser" fikk de full pakke av hjemmetjenester. Hjemmesykepleier 2 ganger daglig for medisinering og hjemmehjelp som hjalp til med enkelt husarbeid og personlig hygiene. Fikk også trygghetsalarm. Det gikk et halvt år eller så, så fikk de plass på sykehjem - som var til det beste både for de og meg. Nå, 2 år etter, er svigerfar falt fra og svigermor er veldig svekket. Hun virker klar, men har veldig mange "historier". Det som er aller mest trist er at hun er blitt veldig mistenksom og tror alle er ute etter henne. Men jeg vet hun er trygg, og for det aller meste glad og fornøyd. Men det er virkelig ikke bare bare å bli gammel...

Anonymous poster hash: 660fe...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...