Gå til innhold

Jul i Svingen, passende for små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter å ha sett tre episoder nå av julekalenderen som går på NRK, blitt skeptisk til at ungen min på tre år skal få fortsette å se dette møkkaprogrammet, der ungen må se andre barn kalle hverandre stygge ting, foreldre krangler, unger krangler, fedre som oppfører seg som idioter, og det er mye i den serien som slettes ikke er pedagogisk riktig... Denne serien er ukoselig, og jeg savner de fine julekalenderseriene. Hvorfor setter de opp et sånt møkkaprogram til ungene? Nrk skuffer igjen. Vi kjøpte kalenderen der man kan åpne en luke per dag, så det synes ungen min er stas, men selve serien er elendig. Jeg vurderer andre alternativer enn det der, vil at ungen skal se koselig juletv, enn den møkka der... Er det flere foreldre som har droppet denne serien?

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt enig med deg om det, men serien blir bedre. For en treåring kan det være feil serie. Hva med å kjøpe Amalies jul på dvd. Der driver de med aktiviteter og det er nisser på loven som gjør rampestreker, men jeg kan ikke huske at det var noen stygge episoder. Den forteller fint om jul og samhold. Og Anne Marie Otresen er så skjønn i den serien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pedagogisk riktig tilsvarer LSD-inspirerte monstre som går rundt og uttaler ord som "hopsideisi" og "hinkelpinkel" eller spanske småjenter som gnåler irriterende fraser igjen og igjen for å lære kidsa noe, lar jeg ungene se Jul i Svingen når som helst.

Tror ungene har godt av å se litt stygg humor innimellom; verden er nemlig ikke pedagogisk riktig, og de bør bare lære seg det før virkeligheten setter inn.



Anonymous poster hash: 21bd5...0c5
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig for 3-åringer å se på TV i det hele tatt? Trodde disse julekalenderne i all hovedsak var laget for større barn.



Anonymous poster hash: d97f2...6d6
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dora og Drømmehagen er iallfall koselige serier, Jul i Svingen er bisarrt.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå jul i svingen er jo favoritt julekalenderen min.. Men jeg forstår ikke het hva som er galt med den?



Anonymous poster hash: 7c789...370
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke noe galt i unger som er frekke mot hverandre, og med en oppførsel som ikke hører hjemme noensteds, fedre som er slemme, lyver og lurer ungene? Synd at det er favoritten din, jeg har litt vanskelig for å tro det, det er jo ikke noen koselig serie.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke noe galt i unger som er frekke mot hverandre, og med en oppførsel som ikke hører hjemme noensteds, fedre som er slemme, lyver og lurer ungene? Synd at det er favoritten din, jeg har litt vanskelig for å tro det, det er jo ikke noen koselig serie.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

Det er unger som spøker med hverandre, men som fortsatt holder sammen, fedre som oppfører seg som barn men som likevel er gode fedre med humor og kjærlighet.

JEG synes serien er kjempekoselig, og det synes ungene også. De synes derimot drømmehagen og dora the explorer og tilsvarende pedagogiske serier er gørrkjedelig.

Anonymous poster hash: 21bd5...0c5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmehagen er ment for småbarn i alderen null til tre år, så jeg skjønner at de ikke synes den er spennende, men som toåringer, ville det nok ha fenget de også.

Serien er iallfall feil for en treåring som er for liten til å skjønne spøk. Elendig serie er fortsatt mitt syn. Julekalendere på tv skal være koselige.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pedagogisk riktig tilsvarer LSD-inspirerte monstre som går rundt og uttaler ord som "hopsideisi" og "hinkelpinkel" eller spanske småjenter som gnåler irriterende fraser igjen og igjen for å lære kidsa noe, lar jeg ungene se Jul i Svingen når som helst.

Tror ungene har godt av å se litt stygg humor innimellom; verden er nemlig ikke pedagogisk riktig, og de bør bare lære seg det før virkeligheten setter inn.

Anonymous poster hash: 21bd5...0c5

Helt enig. Unger har ikke vondt av å se at noen krangler, og følger du (TS) med på serien - vil du jo se at det ender godt. (Pedagogisk riktig!!!). Her var Jul i Svingen en favoritt når den gikk forrige gangen, og minstejenta storkoser seg med den nå.

Jeg har mye større problemer med å orke å ha på barnetv (spesielt lørdager) hvor promp og bæsj og gris er det mest morsomte å ha med i hvert program. Prompeputer - hva har det med pedagogisk opplæring? Etter å ha sett all søpla på barnetv, skjønner jeg hvorfor enkelte unger kun prater om bæsj og promp til slutten av barneskolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skomakergata er f eks helt fritt for promp og bæsj, og er koselig... Skjønner ikke hvorfor de kan ha noe lignende.

Og det finnes forskjellig barnetv, også fritt for promp og bæsj.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor de ikke kan Hanne lignende, skulle det stå.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skomakergata er f eks helt fritt for promp og bæsj, og er koselig... Skjønner ikke hvorfor de kan ha noe lignende.

Og det finnes forskjellig barnetv, også fritt for promp og bæsj.

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

Jeg syntes også Skomakergata var koselig når den gikk, men den har blitt testet på nåtidens barn - og konklusjonen er at den ikke fenger i det hele tatt. Den er for gammeldags og "treg". De vet ikke hva en skomaker er, og Jon Blund blir bare kjedelig.

I tillegg så kom det mange klager på at det var galt av en gammel mann å lokke barn inn i huset sitt med gotteri. (Husker også at det var flere slike ting - noen hengte seg opp i)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pedagogisk riktig tilsvarer LSD-inspirerte monstre som går rundt og uttaler ord som "hopsideisi" og "hinkelpinkel" eller spanske småjenter som gnåler irriterende fraser igjen og igjen for å lære kidsa noe, lar jeg ungene se Jul i Svingen når som helst.

Tror ungene har godt av å se litt stygg humor innimellom; verden er nemlig ikke pedagogisk riktig, og de bør bare lære seg det før virkeligheten setter inn.

Anonymous poster hash: 21bd5...0c5

Amen to that! Godt å høre flere er enige med meg.

Her i huset er "drømmehagen" og andre slike superteite programmer bannlyst. Barna mine skal vokse opp med Sabeltann, Emil, Pippi osv. Ikke slikt "pedagogisk riktig" tull. Ja til god "gammeldags" barne-tv!

Anonymous poster hash: f050e...237

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6 åring som synes Jul i Svingen er kjedelig, og jeg er helt enig. Mulig den blir bedre, men det skjer ihvertfall lite, det er veldig mye prat.

Julekongen som gikk i fjor fenget veldig her i huset.



Anonymous poster hash: 595b4...caa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har, etter å ha sett tre episoder nå av julekalenderen som går på NRK, blitt skeptisk til at ungen min på tre år skal få fortsette å se dette møkkaprogrammet, der ungen må se andre barn kalle hverandre stygge ting, foreldre krangler, unger krangler, fedre som oppfører seg som idioter, og det er mye i den serien som slettes ikke er pedagogisk riktig... Denne serien er ukoselig, og jeg savner de fine julekalenderseriene. Hvorfor setter de opp et sånt møkkaprogram til ungene? Nrk skuffer igjen. Vi kjøpte kalenderen der man kan åpne en luke per dag, så det synes ungen min er stas, men selve serien er elendig. Jeg vurderer andre alternativer enn det der, vil at ungen skal se koselig juletv, enn den møkka der... Er det flere foreldre som har droppet denne serien?

Anonymous poster hash: 55bcd...1a9

Gled deg til episoden der den ene gutten sterkt ønsker seg en slik julekalender som de andre ungene har, men der moren og faren hans er strenge og insisterer på å lære han at det ikke feires jul i hans familie.

Til slutt får han en kalender av moren sin og blir så glad og takknemlig. Men når han åpner luken er innholdet lapper med forskjellig husarbeid for hver dag i desember som foreldrene har bestemt at han må gjøre. Så hånler moren hans av han.

DET var en fin episode. Not.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pedagogisk riktig tilsvarer LSD-inspirerte monstre som går rundt og uttaler ord som "hopsideisi" og "hinkelpinkel" eller spanske småjenter som gnåler irriterende fraser igjen og igjen for å lære kidsa noe, lar jeg ungene se Jul i Svingen når som helst.

Tror ungene har godt av å se litt stygg humor innimellom; verden er nemlig ikke pedagogisk riktig, og de bør bare lære seg det før virkeligheten setter inn.

Anonymous poster hash: 21bd5...0c5

Reagerer mest på at ungene går og roper "Makkapakka", om du gjør det samme på Oslo S kan du banne på at fire narkomane står rundt deg og tilbyr deg "makka/amfetamin"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes serien er litt koselig, jeg. Alt skal være så "pedagogisk riktig" for tiden. Jeg skjønner det forsåvidt, siden jeg har gått barn og ungdom og lært om pedagogikk, men likevel likte både jeg og mine små brødre denne serien da den kom ut (jeg var 10-11 år da serien kom ut). Den inneholder både humor og kos. Men selvfølgelig er det ingenting i forhold til jul i blåfjell eller rådnissene, synes jeg. DA var det ordentlig jul. når jul i blåfjell, eller skomakergata gikk på TV. :)

Det vil ikke akkurat ta skade på barna, at en barnetv ikke er pedagogisk riktig; det kan bli litt annerledes, kanskje litt spennende også. Jeg likte alle disse gamle barnetvene som gikk før (pippi og sånt), og de var ikke akkurat lagt opp slik dagens samfunn vil at de skal legges opp, men det funket strålende, og barn elsket det jo! JEG likte jul i svingen, og det gjorde mine brødre også.

Men serien passer kanskje best for litt eldre barn (6+ kanskje). Hva med å kjøpe en juleserie på DVD (eller evt. laste ned på PC) du ønsker barna dine skal se, som passer til deres alder?

Endret av s@nd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Jul i Svingen, og det gjør treåringen min også. En av dagene var det en av ungene der som sa at noen var stygge (jeg er ikke heeelt inne i hvem som er hvem ennå), og da sa treåringen min: "Det æ'kke loooov!" og rynket på nesen. Så jeg benytter rett og slett anledningen til å snakke litt om hva som er greit og hva som ikke er greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...