Gå til innhold

Ta ut penger av fond?


Gjest Byliv

Anbefalte innlegg

Jeg har penger i et fond i Bank X, jeg vil ''slette'' fondet, og sette pengene inn i sparekontoen min i Bank Y.

Hvordan går jeg fram?

Bank X og Y er jo konkurrenter, så å ''ditche'' den andre... Det er bare det FØRSTE problemet, av helt sikkert mange i en slik situasjon. Hvordan unngå å bli lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli lurt - hvordan skulle det skje? Du kontakter bank X og forteller hva du vil, og fyller ut eventuelle nødvendige skjemaer de beskriver. Vips, så er det gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet? Kan du ikke bare selge fondsandelene, vente til du får pengene på konto og så overføre disse til sparekontoen? Har gjort dette selv flere ganger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt at du gir bank X beskjed om at du ønsker å løse ut andelene dine, og vil ha summen overført til bankkontoen din i bank Y.

Da jeg solgte ut et fond jeg hadde for noen måneder siden fikk jeg forresten "min" bank til å ta kontakt med den andre banken, og de ordnet alt etter at jeg skrev en fullmakt til dem. Det er jo enda enklere igjen.



Anonymous poster hash: 624dd...12d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal vente med dette til du kan litt mer om økonomi.



Anonymous poster hash: c8b46...480
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss si jeg har 10 kroner i et fond, det har voks fra å være 5 kroner for lenge siden, da trekkes vel skatten automatisk, så jeg bare får en ''dårligere'' sum tilbake?

Hva er vitsen med å ha penger låst i et fond, hvis du aldri skal ta de ut og bruke dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du skattes ikke automatisk, altså de trekkes ikke der og da. Gevinsten kommer på selvangivelsen din og skatten (evt fradrag ved tap) beregnes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min nettbank kan jeg gjøre dette selv i alle fall (DnB). Etter at det er solgt overfører jeg dem bare dit jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal bruke pengene hvis det er det du vil, poenget var bare at du bør sette til sides nok til å dekke skatten på eventuelt overskudd. Sånn at det ikke kommer som en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når må denne skatten betales?

Om jeg har evig med penger der, men må betale evig med penger i skatt, så er jo det mye bedre, uansett, enn å bare ha penger der du ikke bruker? Og du betaler aldri like mye som du får, så jeg vil jo minst tjene kr. 50 øre ,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ingenting av det du forsøker å formidle her.

Enten så står pengene i fond og fortsetter å øke eller minke i takt med hvordan fondet utvikler seg eller så tar du ut deler/rubbel og bit, og må skatte for overskuddet (hvis det er overskudd). Det er ikke snakk om å betale skatt før du realiserer gevinsten (les: tar ut alle pengene). Hvis du tar ut alt i år, så vil skattekravet komme på neste års skatteoppgjør.

(Jeg skyter antageligvis meg selv i foten nå, men hvis det er underskudd, altså tap, så får du skattefradrag for det. Det kommer også med på skatteoppgjøret året etter at du tar ut pengene...)

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...