Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

En muskel ER bindevev og blodårer.. maaaasssseee blodårer tett i tett, skal man fjerne dem så har man bare bindevev og sener igjen.. For noen tullinger dere er.

Og ja, man blør ut dyr før man slakter dem. Hvis kjøttet er fullt av blod så blir det vassent og temmelig uspiselig. Man stikker dem i halsen i hovedpulsåren. På slakteri kan man henge dem opp ned, og etterhvert kappe hue av dem, da får tyngdekraften dratt ut blodet veldig bra. Slakter man på jakt, så stikker man dyret rett etter det har dødd, så ferskt varmt blod pumper ut. Det er ikke noe problem å blø ut såfremt det skjer mens blodet er varmt. Det er mange ganger derfor mennesker også dør, de får en skade som i utgangspunktet ikke er livstruende men de blør ut. Jeg tror det som kommer ut av kjøttet fra butikken er mest lymfe farget av litt røde blodceller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Groteskt

Altså, dette er på grensen til groteskt! Hva KG-kvinnene vet om jakt og blod..

En her påsto at også fisk er muskler. Men si meg, hvis muskler er blodårer og sener og slikt, hva da med hvit torskefilet? Der er det ingen blodårer å spore, men likevel er altså torsk en muskel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En torsk ER ikke en muskel, men den består stort sett av muskler ja. Forøvrig er ikke hvit fisk helt hvit før den er stekt :) Kan nesten se blodet tydeligere på hvit fisk.

Og grotesk å vite om jakt og slakting..? :klø:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torsk er en fisk, det du spiser er torskekjøtt eller som de sier penere, torskefilet. Hva tror du fiskekjøttet egentlig er da? Fyllmasse i tilfelle noen har lyst til å spise fisken? Alt i en fisk eller et dyr har en funksjon, hvis ikke hadde det ikke vært der (ja bortsett fra blindtarmen da). Hvorfor fiskekjøttet er hvitt og ikke rødt overlater jeg til noen andre å gi det biologiske svaret på. Kanskje det har noe med sammensetningen av hvite vs røde blodlegemer i blodet eller noe.

Interessant nok heter skjell på engelsk mussels, kanskje det kommer fra muscles etymologisk?

Det er nesten mer grotesk at folk ikke vet hva de spiser, mange later til å tro at kjøtt og fisk er noe som på mirakuløst vis dukker opp i disken på butikken. Det sier en del om samfunnsutviklingen.. Hvor mange her kan ta et storfeslakt og lage mat av det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegetarianer

Jeg er veggis men spiser fisk (veggis-light).

Jeg blir rystet når jeg leser her at torskefilet har blodårer og blod i seg! Jeg kjøper filetene ferdig i frossen pakke og jeg har aldri sett noe blod renne ut av de. Hvordan dere si at fisken er en muskel?

Jeg er glad for at vi lever i et moderne samfunn hvor andre folk skreller bort blod, blodårer, sener, brusk og hjerner og slikt. Man kan da ikke stå selv og gjøre slikt møkkaarbeid? Da skulle en hvertfall ha brukt hansker, ja..!

Nei, fri meg for muskler og slikt! Jeg holder meg til bønner, grønnskaer, poteter og alt annet som ikke har muskler og går på anabole steroider i kamp foran muskel-VM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sa tidligere at kjøtt man kjøper idag ikke har sener og store blodårer i seg. Bindevev er f.eks hinner. Hvis dere kjøper et ferskt kyllingbryst i butikken, er ikke hele brystet helt rent kjøtt selv om det aller meste av det er det. Det er en flapp på brystet, mellom flappen og den store biten finner man en relativt stor sene, den er hvit og tjukk og sterk. For dem som vil vite hvordan en kyllingsene ser ut..

Et annet eksempel er malt kjøtt, som kjøttdeig karbonadedeig pølser osv. Jeg synes det er merkelig at folk ikke hæler spise biff men spiser gjerne pølser. For å si det pent, pølser inneholder det som skjæres bort fra biffen. Der er det sener og hinner og store blodårer og brusk og kjøtt fra de merkeligste steder så som ansikt og ører og neser. Fettet som tilsettes er ister, det som ligger i magen mellom tarmene. God grillsesong :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir rystet når jeg leser her at torskefilet har blodårer og blod i seg! Jeg kjøper filetene ferdig i frossen pakke og jeg har aldri sett noe blod renne ut av de. Hvordan dere si at fisken er en muskel?  

Jeg er glad for at vi lever i et moderne samfunn hvor andre folk skreller bort blod, blodårer, sener, brusk og hjerner og slikt. Man kan da ikke stå selv og gjøre slikt møkkaarbeid? Da skulle en hvertfall ha brukt hansker, ja..!  

Norsk kjøtt har ikke anabole steroider i seg. Hvis vi derimot blir med i EU og ikke kan tvangsmerke kjøtt som kommer inn på vårt da frie marked...

Hva tror du egentlig at en fiskefilet er?? Kanskje best om du holder deg til tofu.

Hvis andre skreller bort møkka fra kjøttet ditt, vet du ikke hvor godt arbeid de har gjort.. Sjansen er nok overhengende for å få i seg mer møkk da. Og er det potetskreller du ser for deg at de bruker for å fjerne hjerner og slikt? :ler: En annen ting, du synes det er heslig å jobbe med slakting. Hva med kirurger som kanskje skal skjære i din kropp? Det er et visdomsord som går "skal man være kirurg, må man tåle litt blod". Det kan kanskje du ta til deg, skal man spise må man tåle litt. Skal man leve, må man tåle litt. Du høres ut som en pyse av verdensklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ører i pølser?

Består virkelig kalkun-og kylling pølser av ører, hjerner, slagg, brusk og rester fra kalkunen og kyllingen etter slakt?

Herregud....vi trenger mer folkeopplysning fra Gilde og andre instanser!

NÅ!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Består virkelig kalkun-og kylling pølser av ører, hjerner, slagg, brusk og rester fra kalkunen og kyllingen etter slakt?  

Herregud....vi trenger mer folkeopplysning fra Gilde og andre instanser!  

NÅ!!! :evil:

Gilde har da ingen interesse av å få folk til å slutte å spise produktene deres? Forøvrig: kalkun og kylling har ikke ører.. Det er intet kroppsorgan som heter slagg. Nei, de bruker ikke hjerner i pølser. Men kjøtt og kjøttaktige saker fra hele kroppen brukes, alt kjøtt som ikke selges helt. Du vet sikkert hvilke deler som selges hele. Pølser og kjøttdeig er et resteprodukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hjerne er faktisk definert som kjøtt - ergo kan det puttes i pølsa uten at noen kan ta Gilde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veggis men spiser fisk (veggis-light).  

Jeg blir rystet når jeg leser her at torskefilet har blodårer og blod i seg! Jeg kjøper filetene ferdig i frossen pakke og jeg har aldri sett noe blod renne ut av de. Hvordan dere si at fisken er en muskel?  

Kroppen til en fisk er en eneste stor muskel, minus fordøyelsessystement og hodet og forplantninsorganene. En fisk svømmer ved å bukte på kroppen (før den havner i frysedisken) og det trenger den masse muskelkraft for å gjøre. Fisk = muskler! En vegetarianer er en som ikke spiser kjøtt, vet at mange sier at de er vegetarianere men spiser fisk. Hvorfor kalle seg vegetarianer da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegetarianer

Har du hørt om:

1) Vegetarianer?

2) Vegetarianer-light?

3) Veganer?

Det finnes flere inndelinger også...men jeg er det fordi jeg likke liker å spise folks muskler, fiskers muskler eller dyrs muskler!

Eneste gang jeg har noe med muskler å gjøre er på helestudioet og når jeg ser triatleton!

Lykke til alle slagg-spisere :) (Håper blodårene smakte fortreffelig i kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har du hørt om:  

1) Vegetarianer?  

2) Vegetarianer-light?  

3) Veganer?  

Det finnes flere inndelinger også...men jeg er det fordi jeg likke liker å spise folks muskler, fiskers muskler eller dyrs muskler!  

Eneste gang jeg har noe med muskler å gjøre er på helestudioet og når jeg ser triatleton!  

Lykke til alle slagg-spisere :) (Håper blodårene smakte fortreffelig i kveld)

Vegetarianer light er en oppfunnet inndeling. Du mener å si at du ikke spiser annet kjøtt enn fisk. En vegetarianer spiser ikke kjøtt. Det gjør du.

Og om du ikke liker å spise fiskers muskler, men vil fortsette å spise fisk så har du et lite problem.... Lykke til!

(Og ja, slagget og blodårene smakte HIMMELSK!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

H*n kan jo spise fiskeøyne, fiskelever, fiskerogn...muligheten er mange, men de virker jo ikke mer delikate enn muskler :ler:

Morsom tråd dette, selv om man blir litt oppgitt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerne er faktisk definert som kjøtt - ergo kan det puttes i pølsa uten at noen kan ta Gilde for det.

Hjerne ivertfall, og heller ikke ryggmarg er lov å bruke i kjøttprodukter, trodde ivertfall jeg. Det er en innskrenking som kom etter jacob creutzfeldts syndrom, kugalskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om:

1) Vegetarianer?

2) Vegetarianer-light?

3) Veganer?

Det finnes flere inndelinger også...men jeg er det fordi jeg likke liker å spise folks muskler, fiskers muskler eller dyrs muskler!

Eneste gang jeg har noe med muskler å gjøre er på helestudioet og når jeg ser triatleton!

Lykke til alle slagg-spisere :) (Håper blodårene smakte fortreffelig i kveld)

Er vegetarianer light en som ikke spiser en spesiell type kjøtt? Er muslimer og hinduer vegetarianer light? En vegetarianer er en som ikke spiser noe som har vært levende så vidt jeg vet, så hvordan kan noen da kalle seg vegetarianer light :o ? Eneten spiser men muskler eller så spiser man ikke muskler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer veldig på hva folk, eller spesielt hovedinnlegger, egentlig trodde kjøtt består av? Hvorfor er det ille å spise kjøtt når man vet at det er deler dyret hadde nytte av? Jeg forstår ikke assosiasjonen med at kjøtt er godt mens muskler er heslig. Muskler er jo muskelfibre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vegetarianeren" her kan da vel ikke noe for at det hun gjør kalles vegetarianer light...

Det finnes flere inndelinger, enten vi vil det eller ei :wink:

Vegetarianer spiser alt unntatt kjøtt, såvidt jeg husker.

Veganer spiser plantekost (spiser ingenting som kommer fra dyr, f eks egg og meieriprodukter).

Og Vegetarianer light er tydeligvis begrepet som brukes på de som også spiser fisk.

Men "Vegetarianeren" her må nok bare innse at fiskekjøtt er muskler.

Håper musklene smakte fortreffelig ikveld :ler:

Et annet eksempel er malt kjøtt, som kjøttdeig karbonadedeig pølser osv. Jeg synes det er merkelig at folk ikke hæler spise biff men spiser gjerne pølser. For å si det pent, pølser inneholder det som skjæres bort fra biffen. Der er det sener og hinner og store blodårer og brusk og kjøtt fra de merkeligste steder så som ansikt og ører og neser. Fettet som tilsettes er ister, det som ligger i magen mellom tarmene. God grillsesong  :ler:

For ikke å snakke om "skinnet" på noen pølser, som er rensede tarmer. Og noen bruker en slags plastikk!? Eller har de sluttet med det :sjenert:

Men jeg synes pølser er godt! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pesco vegeterianer (eller noe sånt, er ikke helt god på stavemåten) er vel rettere å kalle seg hvis du spiser fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

For en morsom tråd! Tenk at folk vet så lite om anatomi og hva de faktisk spiser. Og hvorfor er kjøtt eklere fordi det er muskler og ikke bare fyllmasse på kua?

Ett lite tillegg bare: det er fordi kjøtt er muskler at noe kjøtt er seigere enn annet kjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...