Gå til innhold

Anjes lune hjørne


Anje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Høres både godt og sunt ut det der! :rodmer:

Jeg kan ikke svare deg på akkurat hvor. Synes ofte de kun selger de vanligste urtene.

Men vanlig mint er greit å få tak i - ikke sikkert det er så stor forskjell heller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med ting som spirer :nigo:

Jeg har spireabstinenser. :fnise: Vil ha vår! :hoppendeglad:

Høres både godt og sunt ut det der! :rodmer:

Jeg kan ikke svare deg på akkurat hvor. Synes ofte de kun selger de vanligste urtene.

Men vanlig mint er greit å få tak i - ikke sikkert det er så stor forskjell heller. :rolleyes:

Mint har jeg. To typer. :hoho: Den ene kaller jeg te-mint, for den er sabla god til te. Men den er ikke noe god til mojitos. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spireabstinenser. :fnise: Vil ha vår! :hoppendeglad:

Mint har jeg. To typer. :hoho: Den ene kaller jeg te-mint, for den er sabla god til te. Men den er ikke noe god til mojitos. :P

Vet du hva den heter, den du bruker til te? Jeg elsker mint-te men, den minten jeg har er veldig peppermynte-aktig - prøvde den i marengs - og det smakte veldig tannpastaaktig :ler:

God helg :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva den heter, den du bruker til te? Jeg elsker mint-te men, den minten jeg har er veldig peppermynte-aktig - prøvde den i marengs - og det smakte veldig tannpastaaktig :ler:

God helg :blomst:

Neeei. Jeg greier ikke huske hva den het. Forekommer meg det var noe sitrus-aktig. :vetikke: Mulig det er en lapp blant plantetingene - jeg kan sjekke det ut en dag det ikke regner sidelengs. :fnise:

Men den er veldig liten og kompakt. Nesten som mintversjonen av timian, om du forstår? Min andre mint har lange skudd med store blad men denne her har korte, treete grener med små blad på. Den er ikke veldig typisk skarp mint i smaken, heller. Mer aromatisk og en anelse bitter. (Sikkert derfor den ikke passer i moijto..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei. Jeg greier ikke huske hva den het. Forekommer meg det var noe sitrus-aktig. :vetikke: Mulig det er en lapp blant plantetingene - jeg kan sjekke det ut en dag det ikke regner sidelengs. :fnise:

Men den er veldig liten og kompakt. Nesten som mintversjonen av timian, om du forstår? Min andre mint har lange skudd med store blad men denne her har korte, treete grener med små blad på. Den er ikke veldig typisk skarp mint i smaken, heller. Mer aromatisk og en anelse bitter. (Sikkert derfor den ikke passer i moijto..)

Ahhh ja, tror jeg vet hva du mener :jepp: De små sitrontimianene er så søte :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er den andre mynten (sikkert grønnmynte - jeg har rotet en gren jeg fikk av noen som har fått den av noen som har fått den.. :fnise: slik planter vandrer gjennom verden)

310px-Minze.jpg

Te-minten er mer slik:

Mentha%20piperita%20Lime%20Mint.jpg

Dette er sitronmynte, og den ligner (runde knudrete blad) men jeg syns ikke den er heeelt lik min. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh ja, tror jeg vet hva du mener :jepp: De små sitrontimianene er så søte :rodmer:

Timian! :hoppendeglad: Jeg elsker smaken men har ikke en eneste plante. Lette i hele sommer, men fant ikke den jeg vil ha. En slik knudrete sak med stakkarslig utseende som har en aroma som kan smelte sten.. :rodmer: Det er bare den timianen som duger for meg etter at jeg luktet på den (de andre lukter "feil"). Mulig jeg må dra til søreuropa og dra med meg hjem en stikling. :lur::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva den heter, den du bruker til te? Jeg elsker mint-te men, den minten jeg har er veldig peppermynte-aktig - prøvde den i marengs - og det smakte veldig tannpastaaktig :ler:

God helg :blomst:

Grønnmynte står det på lappen. Men jeg syns ikke den ligner helt på bildene jeg finner på nett.. God er den uansett. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine yndlingskaker: Lemon merengue pie! :hoppendeglad::spise:

a0172c8ed94fc985a590d21123e5fff4.jpg

Det er søtt, det er syrlig, det er fluffy, det er seigt, det er crunshy og silkemykt. Nom! :nigo:

Hvem enn som fant på dette bakverket: :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnmynte står det på lappen. Men jeg syns ikke den ligner helt på bildene jeg finner på nett.. God er den uansett. :laugh:

Takk for at du sjekket :blomst:

En av mine yndlingskaker: Lemon merengue pie! :hoppendeglad::spise:

a0172c8ed94fc985a590d21123e5fff4.jpg

Det er søtt, det er syrlig, det er fluffy, det er seigt, det er crunshy og silkemykt. Nom! :nigo:

Hvem enn som fant på dette bakverket: :tommelsmil:

Den ser bare helt vidunderlig god ut! Må visst lage meg en slik til jul :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket :blomst:

Den ser bare helt vidunderlig god ut! Må visst lage meg en slik til jul :jepp:

Bare hyggelig Rumle. :)

Det vil jeg anbeflale at du gjør! Eller til advent? :jepp::fnise:

Men det er viktig med besøk som hjelper til å spise opp så en ikke risikerer forspise seg! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:blomst: Den kaka over der så aldeles nydelig ut Anje! Den fikk jeg lyst til å prøve å lage.

Håper du får en fin tirsdag i vest! :) Kaffe?

fMvRDaV.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fin uke, Anje :blomst:

Takk det samme. :biggrin:

:blomst: Den kaka over der så aldeles nydelig ut Anje! Den fikk jeg lyst til å prøve å lage.

Håper du får en fin tirsdag i vest! :) Kaffe?

fMvRDaV.jpg

Jatakk! :kaffekopp: Jeg anbefaler å lage! Særlig om du liker sitron. For det smaker suuuuurt. Og søtt. Nom! :ler:

:kalle: Her er det snø! :kalle:

Like uforberedt som hvert år på at regnet plutselig blir hvitt og frossent. :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jupp. :kalle: Jeg våknet til julekortstemning! :rodmer: Men stakkars Kalle snømann der kommer nok til å smelte før kvelden.

Du kan til og med få "min" oppskrift (ser de er litt ulike her og der).

Ingredienser:
1 Paibunn

Lemon curd:
3.5 dl vann
2 dl sukker
0.6 dl maizena
¼ ts salt
Skallet av to sitroner
Juice fra to sitroner
2 ss smør
4 eggeguler, vispet

Marengs:
4 eggehviter
6 ss melis
¼ ts Cream of Tatar

Forstek paibunnen og alt det der (jeg erstatter den med en havregrynsbunn).

Lemon curd:

Ha alt bortsett fra smør og egg i en panne. Kok opp under omrøring. Ha så i smør. Temperer eggegulene med litt av sitronblandingen før det helles i pannen og kokes ca et min. Sett tilside.

Visp eggehviter til det danner myke topper. Ha i melis og cream of tartar (om du har) og pisk til stive topper.

Legg lemon curden på bunnen og topp med marengs. Stek ca 15 min ved 160-170 grader.

Vent 3 timer mens du sikler over marengsen.. :ninja:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Takk for oppskrift! :hoppe:

Jeg prøver egentlig å gjøre julen så sukkerfri som mulig .. men det slår meg at denne oppskriften sikkert har for mye sukker i seg til å bli ok med sukkererstatning hmmmm. Men, den hadde jo passet veldig bra på Nyttårsaften da :lur:

Vinterstemning?! Snø? Ikke si det - jeg er ikke ferdig i hagen!!!! :bond:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. :goodbye:

Jeg kjøpte min på iherb.com. Mulig de har den på godt utstyrte dagligvarer nå da, ser utvalget har tatt seg opp i det siste. Eller helsekost/apotek? :vetikke:

Det går ann å bare utelate den, altså, men cream of tartar er et vidundermiddel som sikrer vellykket marengs hver eneste gang. :nigo: Gotta love it!

Tror nok denne uten sukker vil bli noe inmari, inmari surt Rumle! Men selve sukker-smaken er for det meste skjult bak sitronsmaken, så sukkererstatning kan kanskje fungere bra? :klo:

Her lager de sukkerfri lemoncurd, så det burde vel gå?

http://www.sallywise.com.au/recipes/lemon-curd/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...