Gå til innhold

_Mann med begynnende alzheimer - lov å være utro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kollega og venninne er 48 år. Hennes mann er 57. Han har begynt å få Alzheimer, men klarer seg fremdeles hjemme pga. min venninne. Problemet for venninnen min er sex. Hun savner det, og de hadde et godt samliv før han blir rammet.

Er det "lov" i en slik situasjon å være utro? Vil gjerne høre deres meninger. Synes det er vanskelig å gi råd til henne, for jeg er både for og i mot.



Anonymous poster hash: 14c87...4e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke enda. Vent og se om det til slutt blit sykehjem. Først da kanskje, men jeg hadde ikke klart det. Man lover jo evig troskap til døden skiller en ad. Han er nesten 10 år eldre og, enda en grunn til å finne seg yngre menn ;)



Anonymous poster hash: a1f2a...131
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Det er en liten pris å betale for at han skal ha noen som bryr seg om ham, som kjenner ham og som han er trygg på til å ta vare på seg. Hennes velvære spiller også inn på hvor mye hun yter ham.



Anonymous poster hash: ecc72...be8
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over. Kunne ikke sagt det bedre selv



Anonymous poster hash: 855cd...a2c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må nesten venninnen din kjenne på selv. Det er veldig ensom situasjon hun kommer i som pårørende til en mann med Alzheimers. Hvordan man løser denne problemstillingen kommer vel an på om hun møter noen og hvordan hennes egen moral stiller seg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er han så borte så han ikke får den opp engang?



Anonymous poster hash: a0c9b...cb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han så borte så han ikke får den opp engang?

Anonymous poster hash: a0c9b...cb6

Er nok det at det seksuelle ikke ville funket, pga. depresjon. Dette har jeg ikke spurt henne om, men jeg er veldig sikker på at om de hadde fått det til, så hadde de fremdeles hatt sex. Det har vært som dette i omtrent 3 år nå...Jeg tror ikke hun vil lete etter en ny, en erstatter. Tror hun heller vil ha en elsker/tilfeldig sex.

Anonymous poster hash: 14c87...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har din venninne spurt deg om råd, TS?

Det synes jeg er en viktig forutsetning for i det hele tatt å begynne å gi råd.

Situasjonen er vanskelig, men jeg vil tro den avhenger av hvor 'bortreist' han faktisk er.

Dersom han alt er så bortreist at jan kun glimtvis er tilstedet i nåtid så ville jeg nok ikke benytte begrepet 'utroskap' overhodet...

En fast elsker, en elsker som ikke ville føles som en invasjon av det som fremdeles eksisterer av ekteskap mellom disse to, hvor din venninne og hennes elsker møtes hos ham eller på et nøytralt sted, ville nok være en av de bedre løsninger.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en sånn sykdom, som i realiteten faktisk tar den personen du har kjent i mange år fra deg og etterlater et tom skall. I en sånn situasjon så dømmer jeg ingen som er utro eller på andre måter får støtte/trøst fra andre.

For dette er som å miste en person hver dag i mange år. En lang og vond sorgprossess.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke greit å være utro, uansett livssituasjon. Hadde dette vært skrevet av en mann med en kvinnelig partner på vei til å utvikle alzheimer så hadde pipen fått en annen låt her inne. Man bør jo klare seg en stund uten sex og prøve å få det til å fungere igjen.

Når det er sagt så kan man snakke om det og kanskje få en avtale på at man kan ha elskere, forutsatt at man da har prøvd alt som prøves kan for å få det til å fungere. Som mann kunne jeg nok ha godtatt det om jeg hadde hatt alzheimer (vel, tror jeg - uansett er det ikke så lett å ta stilling til det når hjernen svikter). Hadde ønsket at hun skulle hatt et så bra liv som mulig siden jeg likevel hadde vært ferdig snart. Hadde jeg fått alzheimer kunne jeg like godt vært død, når hjernen svikter så er det dessverre ikke mye igjen av et menneske.



Anonymous poster hash: d4ae3...f3b
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et fryktelig vanskelig tema å gi noen konkrete svar/råd rundt. Her må det nesten bli hennes egne moralske grenser som avgjør.

I utgangspunktet er det vel ikke mer "lov" å være utro i denne sammenhengen enn andre, så alt bunner som sagt i hvordan hun selv kjenner på det å skulle hente seksuell stimuli fra en annen person, mens ektemannen hennes altså er rammet av en uhelbredelig sykdom.

Utroskap blir det vel uansett hvordan man ser det, med mindre han er såpass oppegående at de kan komme frem til en form for avtale/enighet der han aksepterer det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart det så lenge han ennå bor hjemme, selv om utroskapen ikke skjer der. Hadde neppe tenkt tanken men jeg klarer meg fint med min fantasi og vibrator.

Anonymous poster hash: 21da5...1dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kinkylita

Selv om mannen hennes er på vei bort fra denne verdenen,så er ikke din kollega det, og hun må fortsatt se mannen sin i øynene hver dag med visstheten om at hun har vært utro...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mannen hennes er på vei bort fra denne verdenen,så er ikke din kollega det, og hun må fortsatt se mannen sin i øynene hver dag med visstheten om at hun har vært utro...

Det er en sannhet med modifikasjoner. En dag ser hun mannen sin i øynene og han er ikke egentlig der.

Anonymous poster hash: adfc2...d66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av svarene her høres for meg ut som unnskyldninger for utroskap.

Jeg hadde aldri kunnet gjort det om det var jeg som var i en slik situasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg aner ikke hvor syk mannen er, men kan det være en mulighet å foreslå for han å åpne forholdet? I såfall vil det jo ikke bli utroskap, skyldfølelse og den problematikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av svarene her høres for meg ut som unnskyldninger for utroskap.

Jeg hadde aldri kunnet gjort det om det var jeg som var i en slik situasjon.

Du har ikke vært i den situasjonen, så du uttaler deg om noe du ikke aner rekkevidden av.

Ingen som ikke har mistet noen til denne sykdommen aner dette.

Min bestemor har blitt borte Ove tmange år pga denne sykdommen. Bare for meg, som barnebarn, har dett vært så ubeskrivelig vondt og sårt. Og bare tanken på hva bestefar føler, som har sett sin kjære kone bli borte for han, rett foran øynene hans, uten å kunne gjøre noe med det. Han var stelt og stullet for henne, men ingen kunne la være å se hvor vondt dette var for han.

Anonymous poster hash: adfc2...d66

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vært i den situasjonen, så du uttaler deg om noe du ikke aner rekkevidden av.

Ingen som ikke har mistet noen til denne sykdommen aner dette.

Min bestemor har blitt borte Ove tmange år pga denne sykdommen. Bare for meg, som barnebarn, har dett vært så ubeskrivelig vondt og sårt. Og bare tanken på hva bestefar føler, som har sett sin kjære kone bli borte for han, rett foran øynene hans, uten å kunne gjøre noe med det. Han var stelt og stullet for henne, men ingen kunne la være å se hvor vondt dette var for han.

Anonymous poster hash: adfc2...d66

Hva søren vet du om min situasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva søren vet du om min situasjon?

Hadde du mistet din mistet din kone/mann til denne sykdommen så hadde du hatt litt mer respekt og ikke uttalt deg så bastant.

Anonymous poster hash: adfc2...d66

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...