Gå til innhold

Verste kommentar fra eller opplevelse med helsepersonell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Chroma
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var innlagt på lukket avd etter et selvmordsforsøk pga spiseforstyrrelsen jeg hadde slitt med i mange, mange år. 
Etter 4 dager ble jeg "evaluert" og utskrevet av en psykolog som sa jeg bare kunne dra hjem, det var ingenting noen kunne gjøre for meg. Så sendte de meg hjem ALENE!

Anonymkode: ed2f0...b61

Det er det dessverre mange som opplever, det er altfor lett å lure seg unna en tvangsinnleggelse etter et selvmordsforsøk. Ofte er det nok å love å ikke gjøre et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble avsporing, og som jeg skrev i første innlegget mitt kunne sykepleieren hjulpet henne med å ringe politiet så de kunne tatt over. Så skjønner ikke hvorfor du reagerer siden vi tydeligvis er enige. 

 

Anonymkode: 1e13e...67e

Du skrev du var enig med sykepleieren, men da var du jo ikke det

Anonymkode: 1cc90...90e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos en gynekolog på sykehuset for undersøkelse. Etter endt undersøkelse spurte hun meg hva grunnen var til at jeg hadde tatt keisersnitt. Jeg ble litt paff, for det var ikke relevant. Men svarte "grunnet eget ønske". Da så hun på meg himlet med øynene og ristet på hodet.

Angrer på at jeg ikke sa "forresten, det var du som innvilget ks-datoen". Det husket hun tydeligvis ikke. 

Anonymkode: 391a2...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fødsel mistet jeg mye blod. Ikke nok blod til å få blodoverføring i følge standardmålene deres.

Jeg hadde lav blodprosent og hadde fra før av lavt blodtrykk og var veldig svimmel. Så etter fødselen ble jeg enda mer svimmel og det gikk helt rundt for meg når jeg reiste meg opp. Måtte støtte meg etter veggen for å klare å komme meg inn på toalettet.

Lå derfor en del i sengen og dagen etter fødsel kom jordmor inn til meg og sa, du er ikke syk, du kan ikke bare ligge i sengen vet du!! før hun gikk ut og smelte igjen døra.

Var svimmel og uvel i en måned etter fødsel og fikk vite av fastlegen min på 6ukers kontroll at dette skulle sykehuset fulgt opp, fordi mengden blod jeg mistet var mye for min kropp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I psykiatrien har jeg møtt på mye, men det mest tragikomiske må være etterselvskading "...men gjorde ikke det vondt da?" Og når jeg skulle bli utskrevet etter et opphold på døgnenheten sier psykologen "God bedring!". Som om jeg skulle hatt influensa, liksom:tongue:

 

På barsel om hvorfor jeg ikke gikk å hentet mat (revnet masse og sleit med å gå) "Du trenger ikke være flau for størrelsen din, altså - det er andre som en nesten på størrelse med deg" Ikke veldig kult

Anonymkode: 768c3...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruke ressurser, altså 10 min på å gi henne en telefon så hun kunne ringe til noen som kunne hente henne, eller bruke 10min på å ringe politi som kunne kjøre henne hjem? Tenker jeg klarer å akseptere at skattepengene blir brukt på den minimum andelen medmenneskeligheten som det er.

"Voksen kvinne" eller ikke er ikke så relevant når det er snakk om personer i en sårbar situasjon. Det virker ikke som om du har så mye innsikt i hva som kan skje på innsiden av et menneske, hvor fortvilet og kaotisk man kan føle seg selv om man er "voksen".

Anonymkode: 1cc90...90e

Disse 10 minuttene går da på bekostning av noen andre som trenger nødhjelp. Det er vel det som er poenget. Klart, hun kunne ha blitt møtt på en annerledes måte, men legevakten er ikke for slike situasjoner som dette. Det er for mennesker som trenger akutt legehjelp. 

Jeg tror ikke du egentlig har innsikt i hvor travelt og hvor lange køene er på legevakten. 

Anonymkode: b5d2f...160

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev du var enig med sykepleieren, men da var du jo ikke det

Anonymkode: 1cc90...90e

Kjære vene, har du store problemer med å lese??? 

Den 23.5.2016 at 9.34, AnonymBruker skrev:

Her er jeg faktisk ganske enig med sykepleieren. Du hadde ingenting på sykehus å gjøre etter du var roet ned. Men de kunne hjulpet deg og ringt politiet så de kunne overtatt deg. Men fyll og uansvarlighet er ikke ansvaret til legevakten, da er det politiet som er rette instans. 

Anonymkode: 1e13e...67e

 

Anonymkode: 1e13e...67e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.5.2016 at 0.29, carmabell skrev:



Var da på grensa til undervekt og gikk ned ytterlige 15 kg til fordi alt jeg klarte å frese frem var "watch me, skal vise deg tynn jeg". Trenger kanskje ikke nevne en gang at jeg byttet fastlege? Men skal sies at han egentlig er en veldig god lege, men da på fysiske sykdommer.
 

 


 

Da er han ikke en god lege, enkelt og greit. En god lege må kunne alt. Han må ikke være ekspert på alle områder, men han må i alle fall ha bedre kompetanse enn i ditt tilfelle. 

Det blir litt som å si "han er en god værmelder fordi han bare melder godt vær og han treffer jo de gangene sola skinner?".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos en gynekolog på sykehuset for undersøkelse. Etter endt undersøkelse spurte hun meg hva grunnen var til at jeg hadde tatt keisersnitt. Jeg ble litt paff, for det var ikke relevant. Men svarte "grunnet eget ønske". Da så hun på meg himlet med øynene og ristet på hodet.

Angrer på at jeg ikke sa "forresten, det var du som innvilget ks-datoen". Det husket hun tydeligvis ikke. 

Anonymkode: 391a2...f23

Bra hun himlet med øynene, for det er jo helt hårreisende å ta keisersnitt bare for å gjøre det (les: med mindre det er fare for store skader eller livet til mor eller barns liv).

Anonymkode: 72511...c2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til et legesenter med mange leger. Skulle få ny resept på SSRI, opprinnelig skrevet ut av psykiater for lenge siden som jeg pleide å få fornyet av fastlegen min. Men fordi det var et sånt senter og fastlegen min ofte ikke var der fikk jeg ofte en annen tilfeldig lege. Husker da jeg fikk en som sa hun "ikke trodde på sånt" når jeg ba om ny resept.. Altså.. En ting er å være skeptisk til å medisinere mot psykiske lidelser og kanskje anbefale egne pasienter andre ting, men nå var ikke hun min fastlege, og jeg gikk jo allerede på medisinene og man kan ikke bare slutte på SSRI uten å trappe ned, selv om jeg skulle blitt omvendt av hennes kommentarer eller motvilje mot "sånt". Jeg fikk resepten til slutt da, men måtte liksom argumentere for det...veldig spesielt. Var ikke en type som er vanlig å misbruke heller, eller stor dose.

Dette var ikke så grusomt altså, bare sært og irriterende.

 

Anonymkode: f2160...135

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 15 år og hadde blitt ferska i et nesten vellykket selvmordsforsøk og ble hastet regionalt sykehus med sykebil og hele pakka. Sykehuset var rett og slett proppfullt, så etter undersøkelser og lignende ble jeg liggende helt fortumlet i korridoren på geriatrisk avdeling (avd. for syke eldre). Det var ikke så godt og på ingen måte avslappende å ligge i korridoren å høre på alt som foregikk rundt meg.

Men legene og sykepleierne var upåklagelig, virkelig gode mennesker som ga omsorg. Husker legen satte seg ned med meg (i korridoren for øvrig, men men) og pratet lenge og godt og forklarte hvorfor jeg nå ble sendt videre på ungdomspsykiatrisk og hva jeg kunne vente meg der.

Passer nok ikke inn her siden dette ikke er kritikk til helsepersonell, men heller et lite eksempel på dårlige ressurser i helsesektoren. 

Anonymkode: f10cc...a0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse 10 minuttene går da på bekostning av noen andre som trenger nødhjelp. Det er vel det som er poenget. Klart, hun kunne ha blitt møtt på en annerledes måte, men legevakten er ikke for slike situasjoner som dette. Det er for mennesker som trenger akutt legehjelp. 

Jeg tror ikke du egentlig har innsikt i hvor travelt og hvor lange køene er på legevakten. 

Anonymkode: b5d2f...160

De sender ut en person med panikkangst og depresjon på kvelden/ natten uten telefon eller måte å komme seg hjem på. Dette kan raskt føre til at personen blir plukket opp av noen som overfaller eller voldtar vedkommende, eller i verste fall kunne psyken være så ille at vedkommende prøvde ta livet av seg. Noe som ville føre personen rett inn igjen på akutten og lage mer kø. Man bruker da 10min på å forebygge flere ulykker som lager mer kø på akutten. Jeg tviler på at å gi TS en telefon der hun kunne ringe, eller ringe noen som kunne kjøre henne hjem er det som lager problemer på akutten.

Anonymkode: 1cc90...90e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, har du store problemer med å lese??? 

 

Anonymkode: 1e13e...67e

Sitat

Her er jeg faktisk ganske enig med sykepleieren. Du hadde ingenting på sykehus å gjøre etter du var roet ned. Men de kunne hjulpet deg og ringt politiet så de kunne overtatt deg. Men fyll og uansvarlighet er ikke ansvaret til legevakten, da er det politiet som er rette instans. 

 

Anonymkode: 1cc90...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 1cc90...90e

Ja? 

Ganske enig, men. Er det noe du sliter med å forstå? 

Anonymkode: 1e13e...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De sender ut en person med panikkangst og depresjon på kvelden/ natten uten telefon eller måte å komme seg hjem på. Dette kan raskt føre til at personen blir plukket opp av noen som overfaller eller voldtar vedkommende, eller i verste fall kunne psyken være så ille at vedkommende prøvde ta livet av seg. Noe som ville føre personen rett inn igjen på akutten og lage mer kø. Man bruker da 10min på å forebygge flere ulykker som lager mer kø på akutten. Jeg tviler på at å gi TS en telefon der hun kunne ringe, eller ringe noen som kunne kjøre henne hjem er det som lager problemer på akutten.

Anonymkode: 1cc90...90e

Personen hadde ikke panikkangst da hun ble sendt ut. Hun hadde roet seg, men var full. Tviler også på at legevakten var klar over depresjon. Å ringe politiet kunne de gjort ja, som jeg har skrevet flere steder. Uten at du klarer å lese det... Men det tar ikke ti minutter, det tar ti sekunder å si at de har en full og krakilsk person på legevakten som trenger politiassistanse. 

Jeg tror ingen her er uenige i at de burde ringt politiet. Det er bare du som fabler om dette, men ingen her har sagt at man ikke skulle gitt henne en telefon. 

Anonymkode: 1e13e...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personen hadde ikke panikkangst da hun ble sendt ut. Hun hadde roet seg, men var full. Tviler også på at legevakten var klar over depresjon. Å ringe politiet kunne de gjort ja, som jeg har skrevet flere steder. Uten at du klarer å lese det... Men det tar ikke ti minutter, det tar ti sekunder å si at de har en full og krakilsk person på legevakten som trenger politiassistanse. 

Jeg tror ingen her er uenige i at de burde ringt politiet. Det er bare du som fabler om dette, men ingen her har sagt at man ikke skulle gitt henne en telefon. 

Anonymkode: 1e13e...67e

Hehe, så sinna

Anonymkode: 1cc90...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg hadde fått psykiatrisk sykepleier, siden det var for stor pågang på DPS, så fikk jeg da en sykepleier for en overgangsperiode. Det var ganske greit opplegg tenkte jeg, siden hun kom hjem til meg, jeg slet også med fysisk sykdom som gjorde det vanskelig å gå. Så her sitter da denne personen, som altså er utdannet psykiatrisk sykepleier, i min stue, i min sofa, og sier at hun "har ingen tro på antidepressiva" og at "du må jo ikke være suicidal, du har jo så mye å leve for og ikke noe å klage over" og anbefaler meg å slutte på p-piller og "det meste av medisiner egentlig, det tuller så mye med kroppen" (jeg MÅ gå på p-piller pga pcos og insulin pga diabetes! Men det mente hun bare var unødvendig). Klaget til hjemmesykepleien og ba om å få tildelt en annen sykepleier, men det var ikke mulig, det var henne eller ingen. Og dermed ble det ingen, og dermed fikk jeg heller ikke noe hjelp fra DPS siden jeg frivillig hadde sagt fra meg det hjelpetilbudet de ga... 

 

Anonymkode: 094d9...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 05/22/2016 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har diagnosen paranoid schizofreni. Da jeg sa jeg ville studere ble jeg møtt med:

"En person som deg burde ikke ta høyere utdannelse"

"Er det ikke bedre om du uføretrygder deg?"

"Tror du at du klarer å gjennomføre dette?"

Kunne fortsatt, men dere skjønner sikkert hva jeg prøver å få frem. Dette var kommentarer av behandlere og andre personer i helsevesenet. 

Det morsomme? Jeg har idag en mastergrad i teknologi og har en fultids jobb hvor jeg tjener fett. Gikk ut med litt over B i snitt. Livet kunne ikke vært bedre. Fastegen min spurte meg en dag da hun ikke kunne skjønne hvordan "en som deg" klarte å få slike resultater.

Fuck helsevesenet og fuck haterne.

Anonymkode: cf1a5...db4

Jeg vet sitatet er gammelt, men likevel

En venninne av meg har et medfødt fysisk handikap. Hun ble anbefalt av legen sin å søke ung ufør den dagen hun ble 18, for hun "ville aldri klare seg i arbeidslivet". Hun hadde gode nok karakterer til å komme inn på drømmestudiet psykologi, men ble frarådet å søke av veilederen på VGS hun gikk på for "en slik som henne ville aldri klare å bo alene i en fremmed by og studere et så krevende studie". (Jeg har sett rapportene fra møtene med lege/helse og skole, det jeg skeiver her er så godt som direkte sitater).

Hun søkte aldri på uføretrygd eller psykologi. Hun studerte noe annet, og er i dag en av norges indirekte mektigste mennesker. Jobber 24/7 i en svært krevende jobb og tjener mildt sagt godt.

Tenk for en tragedie om hun hadde hørt på skolen og helsevesenet, og bare blitt ufør.

Anonymkode: b3ede...a6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...