Gå til innhold

Dine beste tips for å bestå teoriprøven!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har lest til teoriprøven de siste dagene og tenker å ta prøven nå i løpet av uka. Jeg har lest hele teoriboka og gjort en god del oppgaver i tilhørende arbeidsbok. Nå gjør jeg tester på zensor.no og gjort noen prøver på teoritester.no også.

Det går stort sett bra på de fleste prøvene og jeg får få feil. Det jeg gjør feil på er ofte tekniske spørsmål om bilen og litt sånn miljøspørsmål. Er det vanlig at man får mye spørsmål om bilen og miljø?? Har også en tendens til å klikke meg fort gjennom prøvene, slik at jeg gjør noen slurvefeil da.

- Hvordan har dere andre lest til prøven og hva anbefaler dere?

- Hvilke tester på nettet er bra og ligner på spørsmålene man får på teoriprøven? Synes spørsmålene på zensor.no (på if sine sider) er ganske bra. De på teoritester var helt ok og synes de egentlig var ganske lette, den ekte prøven er vel litt vanskeligere? Er det noen andre tester dere anbefaler? :)

- Hvilke temaer er veldig viktig til prøven? Er det noen temaer som alltid går igjen?

- Er det viktig å kunne tall og sånn? Sånn i.f.t hvor man som dør/skades i trafikken hvert år, prosenter o.l?

-Får man/kan man bruke kalkulator på regneoppagver på prøven (bremselengde osv). Er ikke så god i hoderegning. :P

Jeg hare kjørt en god del privat så føler jeg har lært en god del pga. det også. :)

Takker for alle tips og anbefalinger! Jeg føler meg ganske klar til å ta prøven egentlig, men vil ikke stryke for å ha glemt noe eller lest for lite. :P



Anonymous poster hash: 39c92...f8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skumleste gjennom teoriboka, og når jeg sier skumleste, så overdriver jeg en del. For det meste satt jeg egentlig en stund(1 uke i forveien?) og tok de testene på nettet veldig mye.

Tok testene på teoriproven.no tror jeg det var ... husker ikke helt. Og ganske mange av dem var veldig like de som jeg fikk på teorien, bare kanskje omformulert litt.

Husker hvertfall at det kom spørsmål om skilt, vikeplikt og forskjellige situasjoner(type hva gjør du da??).

Jeg var heldig og fikk INGEN oppgaver der jeg måtte regne om f. eks bremselengden på vått underlag ... men har hørt at ei venninne av meg fikk slike mattespørsmål, så alle testene er ikke like. Vet ikke om du får ha med deg kalkulator da, jeg tok ikke med meg noe hvertfall.

Og ja, VIKTIG å kjøre så mye som mulig med familien, det er både billig og effektivt.

Lykke til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes teoriprøven var lettere enn teoriprøvene som lå ute på nettet. Tror jeg brukte teoritentamen.no eller noe i den duren.

Synes det var lett å skille ut det riktige svaret på teoriprøven.

Eksempel (haha, kanskje et dårlighet...):

Er det påbudt med sikkerhetsbelte?

a)Nei, det er faktisk mindre risiko for å bli skadet om man kommer ut for en ulykke uten sikkerhetsbelte.

b)Ja

c)Det er bare påbudt over visse fartsgrenser

Jeg begynte å lese teoriboken (du trenger ikke lese alt, hopp over det som du kan fra før). Jeg leste kun en gang, og tok mange teoritester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv ta teorien på onsdag (hjelp!) Jeg har lest boken en gang, tatt notater og gått igjennom oppgaveheftet. Nå bruker jeg teoritentamen.no, har hørt veldig mye bra om den, så satser på at den funker i mitt tilfelle også!

Sliter mest med å huske hvordan man regner ut bremselenger og lignende, og tekniske spørsmål om bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SweetSunshine

Beste tipset mitt: slapp av. Det er ikke så ille som man tenker.

Jeg leste litt i en dag eller to og så prøvde jeg meg. Ikke noe problem;) Det høres ut som om du har forberedt deg bra, så da går det nok deretter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste tipset er vel å lese godt...

Spørsmålene skal være jevnt fordelt på de ulike temaene. Og siden det er en-valgsprøve kan man ofte dedusere seg frem til svaret, selv når man er usikker. Man har gjerne 3-5 alternativer, hvorav et er direkte idiotisk, så står det mellom de andre.



Anonymous poster hash: 25ee1...2b9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.prove.no/ invester i en 10dagers her og ta tester til du blir sprø :-)
Det skader ikke å vite MYE om trafikk!

Syns forøvrig at dette med teoriprøver burde vært noe man skulle tatt regelmessig, også div kjøreundervisning. Ser en del som ikke kan blinke i rundkjøringer etc. De er ofte født før 1960, da det var mest hest å kjerre. Kødda.. litt... Syklister i veibanen burde også ta teoriprøven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke teoriboka engang, men jeg tok tester på teoritentamen.no og en ukes tid på prove.no.

I tillegg hadde jeg en del kjøretimer på forhånd, sånn at jeg hadde lært en del i praksis allerede.

Jeg tok teoriprøven på 16minutter og hadde kun 2feil..



Anonymous poster hash: 894ab...ce7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom teoriboka (og koste meg med å kjenne igjen veldig mange steder i Trondheim, bare på åttinittitallet), og kjøpte en ukes tilgang på teoriprove.no eller hva det nå het. Og så gjorde jeg mange tester, helt til jeg klarte meg. Mulig jeg skumleste teoriboka en gang til også, pluss litt skiltpugging.

Jeg tok teoriprøven i juleferien, husker jeg. Jeg hadde nettopp hatt fire realfagseksamener på universitetet, så jeg husker at jeg syntes det ville vøre pinlig om jeg stod på fire eksamener, men strøk på teoriprøven. Så jeg leste mye! Men stod på første forsøk, kun en feil! Hadde sikkert kunnet øvd mindre, for det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til...

Dette klarer du, null stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok teoritentamen.no, god investering! Ellers er det bare å bruke sunn fornuft på prøvedagen. Jeg fikk spørsmål om hvor mange ulykker aldersgruppen 18-25 år var i eller noe i den duren husker jeg, og bomma på den. Leste vel bare boka en gang og slo opp når jeg tok tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spørsmålene på teoriprøven er ganske enkle, så lenge du tenker litt fornuftig. Jeg kjøpte ukespass på teoritentamen, og tok det etter ukespassen hadde gått ut. Du trenger ikke å kunne få alt riktig, men så lenge du består på de prøvene tenker jeg det går greit.

Teoriprøven jeg hadde var mye enklere enn de på teoritentamen.

Ikke stress - bruk god tid, så går det sikkert kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte av 3 dager til lesing av boken og ta tester på internett! Brukte teoritentamen.no det er verdt pengene! Jeg satte av en dag Og kl.slett til å ta prøven, Å leste inntenst og konsentrert! Vips 2 feil på prøven! Vil du nok klarer du det med glans! Lykke til!

Anonymous poster hash: 01ad7...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg tok teoriprøven i dag og bestod! Godt å være ferdig med den. :biggrin:

Takk for alle tips her. Jeg kjøpte 24-timers pass på teoritentamen.no dagen før og synes også at teoriprøven var lettere enn den, så har jeg jo brukt tid på å lese også da. Lykke til til alle andre som skal ta den!

TS:)



Anonymous poster hash: 39c92...f8d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg mener at teori-prøvene som man kan finne på internett, ikke var så veldig relevante. I tillegg er koster det alt for mye, så det vil overhodet ikke være verdt den ublu prisen.

Under selve teori-prøven, så lønner det seg å lese spørsmålet og samtlige svar veldig grundig før man velger ett alternativ. Ikke skum veldig raskt gjennom spørsmålet, og velg det aller første svar-alternativet bare fordi det låter sånn omtrent korrekt.

Anonymkode: cec2a...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Under selve teori-prøven, så lønner det seg å lese spørsmålet og samtlige svar veldig grundig før man velger ett alternativ. Ikke skum veldig raskt gjennom spørsmålet, og velg det aller første svar-alternativet bare fordi det låter sånn omtrent korrekt.

Anonymkode: cec2a...290

Skriver meg under på den. Husker spesielt ett spørsmål hvor det sto (noe lignende): "Hva betyr det når trafikklyset blinker gult?"

Da var to av svaralternativene: "Man kan gjøre seg klar til å kjøre" og "Trafikklyset er ute av drift" eller noe i den duren.

Første svarte jeg: "Man kan gjøre seg klar til å kjøre", men da jeg leste opp alle spørsmålene på nytt, så at jeg det sto: "Hva betyr det når trafikklyset BLINKER gult". Og da endret jeg til "Trafikklyset er ute av drift". Fikk 5 feil, så hadde jeg latt svaret stå hadde jeg fortsatt bestått. Men det er veldig viktig å lese i gjennom spørsmålene og svaralternativene NØYE. :) Helst gå i gjennom alle spørsmålene en gang til når man er ferdig, før man sender inn svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Klarte både teorien til moped og til bil på første forsøk. Mitt råd til deg er å drite i hele boka, brenn den i ovnen og kjøp deg en uke på teoritentamen.no og PUGG. Ta testen helt til du består 20 ganger etter hverandre og gå å ta prøven dagen etter. Det gjorde jeg i høstferien da jeg gikk 2vgs for to år siden og det funker fjell. Det nytter ikke å lese teoriboka, mye mer lærerikt og effektivt å faktisk ta testen mange mange mange ganger. Ta den så mange ganger at du har lyst til å kaste hele pcen. Du kan også laste ned appen på telefonen og sitte å øve hvis du ikke er hjemme i tillegg. Topp tidsfordriv hvis du sitter på bussen eller noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler det ikke om å lære seg teorien sånn at mam står på prøven og så kan man krysse av det på lista og så ta neste skritt på veien mot lappen.Den terorien skal du kunne for å være en sikker og frorsvarlig sjåfør i trafikken.Synes det er alt for mange som er helt besatt på å bestå prøven,men glemmer det faktum at dette er kunnskap som faktisk skal sitte og ikke bare noe du tillærer deg for å bestå en prøve

Anonymkode: a9e26...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Før prøven: 

  • Les boka/skummles 
  • Se videoer og les på diverse kurs som teoritentamen, og ta notater
  • tester på teoritentamen osv.. 
  • Les litt i boka igjen 
  • Kjør i trafikken og tenk over alle skilt, vikeplikt og situasjoner. 

 

Rett før prøven: 

  • Ta en teoritest 30 min før. Kjøp deg noe godt og ro deg ned og kos deg før prøven. 

Under prøven: 

  • LES spørsmålene ordentelig 
  • Om du ikke vet hva som er riktig så prøv å tenk hva som vertfall er feil 
  • Bruk tiden 
  • Er du usikker på om du har svart riktig og ikke klarer å bestemme deg mellom to alternativ, ta det første du tenkte 

Etter prøven: 

  • Kos deg om du sto 
  • om du strøyk kan du roe deg litt ned, og så se på hvilke kategorier du må øve mer på (lag en plan) 

Du får kalkulator til regneoppgaver. Husk å lær deg å lese vognkort og regler for lastning. Tall på hvor mange som dør osv.. er ikke viktig. 

 

Endret av johanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...