Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Rumle skrev:

Rødhette og ulven i ett :ler: Takk :blomst: 

Tungt arbeid ja, men herlig med resultat etterpå :jepp: Haar du fint vær hos deg? Her er det vått igjen, og jeg orker ikke å traske rundt i hagen med alle sneglene i sånt vær :sukk: Men,skal straks luske ut på terrassen for å sjekke forholdene der :) Tomatene trenger egentlig vann der hver dag på denne tiden (tak over dem).

Avlingen går det greit med, ikke så mye spennende som skjer her akkurat nå. Plommene er ferdige og ellers går jeg mest og knasker på urter (elsker persille så den blir alltid spist om mens jeg jobber i hagen :ler: ). Synes oreganoen så så pjusk ut, men har funnet ut at den har veltet ut over gjerdet på baksiden og er i full blomst der :laugh: (har så mange krukker og styr foran den krukken at det var helt umulig å se). Det som blomstrer er veldig fint, men jeg regner med at det ikke kan spises? Eller? :vetikke: Har du noe peiling på dette?

Vet bare at man kan spise blomkarseblomsten! :) Holder meg til de kjente og kjære; timian, oregano, gressløk etc. Men det er mulig jeg burde utvide repertoaret litt. Ja,og så tomatene da, som nå endelig begynner å rødme litt. Skulle ønske jeg hadde satt flere poteter. Så det får bli neste år. Heldig du som har plommer!

Nei, her er ikke det jeg kaller fint vær, men god temperatur og det regner ikke hele tiden. Kan vel ikke forlange stort mer? :fnise:

Nå har jeg avsluttet arbeidet for dagen og tar en liten økt i morgen også. I mens tenker jeg på hva jeg skal plante der. Drømme, drømme......:kaffekopp::ler2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du nevner poteter, så kommer jeg på at jeg satt en sekk (ja,en sekk :ler: ) med poteter ute på trappen .. men med tanke på hvor liten størrelse det var på e forrige, tror jeg at jeg skal la de stå et par måneder til :ler: Jeg har også noen bøtter med sukkererter oppunder taket .. men siden toppene smaker så godt, og siden jeg elsker å mumse i meg alt mulig godt, så er det mulig det ikke blir mye erter å hente der! :laugh: Men, enn så lenge er de fine og frodige i alle fall :Nikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvemunn black prince har endelig blomstret! Og den var akkurat så vakker i bukett som jeg hadde håpet! Nå må bare georgine forte seg, for de vil bli perfekt med den :rodmer: 

s%C3%A5esimars.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så flotte farger! Så mye fint det var her.:hjerte:

Løvemunn har jeg ikke, men det skal jeg prøve. Blomstrer de seint? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hjertesukka skrev:

Oj, så flotte farger! Så mye fint det var her.:hjerte:

Løvemunn har jeg ikke, men det skal jeg prøve. Blomstrer de seint? 

Er nok heller jeg som sådde de sent :ler: Men ja, anbefaler de altså! Det var faktisk løvemunn som vekket min hageinteresse! Fikk en pose med bøllefrø (ja det sto det på pakken! :ler: ) i reklame for en god del år siden. De var en pose med forskjellige frø som skulle sås direkte ut Der kom den opp. Og jeg var helt forelsket! :rodmer: Etter det har det ballet på seg .. for å si det mildt! :ler: 

Det som undrer meg i dag er hvordan jeg kunne så de den gangen slik, rett ut i slutten av mai, og det ble flotte blomster? For nå må jeg forså og styre og holde på! Og enda er det ikke sikkert at de blomstrer! :vetikke: 

 

Uansett .. hvite løvemunn er min absolutte favoritt da - de er bare helt nydelige :rodmer: Men, de kommer i alle slags farger og høyder :Nikke: Og er det en mild vinter, kan du være så heldig at det overlever :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm....rart det der. Enkelte planter står jeg og holder rundt omtrent, men blir likevel ikke noe særlig. Mens andre sår seg selv og er villige som bare det.

Høres ut som løvemunn sår seg selv, kan det stemme? Omtrent slik som akeleier kanskje?

Dette var en god idê med tanke på fjellhagen min....jeg har ikke orket å gjøre noe der i dag siden det regner "cats and goats", men skal bli bedre utover dagen. Og så er det heller ikke det kjekkeste arbeidet, men det må til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de sår seg selv her på disse kanter i alle fall, for jeg har prøvd mange ganger å så dem rett ut, men nada løvemunn: Kanskje de jeg fikk i den posen for mange år siden var en veldig enkel og villig sort? jeg aner ikke, men skulle gjerne visst. De frøene jeg pleier å så er anbefalt å sås inne ca. mars. 

Regner noe vanvittig her også i dag. Er helt mørkt ute. Håper det letter utover helgen. Ha en fin helg :blomst: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer: 

Nå leste jeg faktisk nettopp at det var større sjanse for at den overvintret hvis man klippet av frøstanden før vinteren. Det pleier jeg alltid å gjøre (i håp om at den skal sette flere blomster), men det var jo kjekt å vite likevel :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rumle skrev:

:rodmer: 

Nå leste jeg faktisk nettopp at det var større sjanse for at den overvintret hvis man klippet av frøstanden før vinteren. Det pleier jeg alltid å gjøre (i håp om at den skal sette flere blomster), men det var jo kjekt å vite likevel :jepp: 

Aha!! Godt med sånne tips. Var såvidt ute i dag og klippet av de visne blomstene på stokkrosene. :icon_lol:

Nå er det soffan her, altså. :veslejenta:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Pause fra veiarbeid. :ler2: Tar det veldig rolig da, men det er tungt. Nå har jeg spadd en liten renne eller grøft for å lede vannet bort fra veien min. Det er jo når det kommer slike monsterbyger at det skjærer seg. Og hvor ofte er det? Kan virke som om de kommer oftere og oftere nå. At det har noe med klimaet å gjøre.

Dagens filosofi. :kaffekopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håhå- se hva jeg har i hagen da! Det er en liten stålormfamilie som bor her og det er nok fru Stålesen vi ser på bildet. Ungene er så søte og jeg har ikke tenkt å kvitte meg med dem, for de hører til her. Det er jeg som er inntrengeren.;)

stålorm i hagen.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, hjertesukka skrev:

Og regnbøyene er mye kraftigere enn før. :opplyser:

For .. alt var mye bedre før, det vet da alle :Nikke:

 

:ler: 

7 minutter siden, hjertesukka skrev:

Håhå- se hva jeg har i hagen da! Det er en liten stålormfamilie som bor her og det er nok fru Stålesen vi ser på bildet. Ungene er så søte og jeg har ikke tenkt å kvitte meg med dem, for de hører til her. Det er jeg som er inntrengeren.;)

stålorm i hagen.JPG

Åh herreguuuud! :grine: Jeg hadde dødd! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, jeg er redd for både frosk og meitemark altså :ler: For ikke å snakke om edderkopper! :haar: Hva jeg gjør i hagen dagen lang er egentlig et mysterium :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg må nesten le av deg, altså, men skjønner din frykt. (Jeg har frykt for helt andre ting, som jeg ikke skal gå inn på her)

Jeg trøster meg med at de elsker snegler! Og så er det jo stålorm, ikke giftige. Men en vakker dag så støter jeg vel på en hoggorm kanskje, og da blir jeg ikke så høy i hatten! Men de er jo reddere enn oss, stakkars. Syns litt synd i dem, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hjertesukka skrev:

Haha, jeg må nesten le av deg, altså, men skjønner din frykt. (Jeg har frykt for helt andre ting, som jeg ikke skal gå inn på her)

Jeg trøster meg med at de elsker snegler! Og så er det jo stålorm, ikke giftige. Men en vakker dag så støter jeg vel på en hoggorm kanskje, og da blir jeg ikke så høy i hatten! Men de er jo reddere enn oss, stakkars. Syns litt synd i dem, jeg.

Ja, må le selv også av og til. Listen over ting jeg er redd for er dessverre mye lengre enn det jeg nevnte der, men men - en får gjøre det beste ut av det :ler: 

De er jo egentlig flotte ormene .. bare de holder seg borte fra meg! Det var forøvrig et stort pluss til de at de liker snegler da! Det skal de ha! :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I to år har jeg hatt besøk av en bitteliten frosk i en del av hagen. Og jeg vet jo at den er søt, men jeg holder på å dø av tanken på at den plutselig kan hoppe ut av ingenting! Det er noe med måten den hopper på, blir livredd av det, sånn helt instinktivt! Så hver eneste gang jeg går i den delen av hagen går jeg med hjertet i halsen klar til "angrep" :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...