Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Enig, skummelt mye krefter i en slik orkan. 

Her blåste det faktisk mye mindre enn forventet, heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en steinhaug som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Fant dette på nett og lurer på om jeg skal prøve å få til noe lignende. Mine steiner er foreløpig ikke fullt så organisert som dette. Men det burde kunne gå. Fylle på litt jord innimellom og plante.

rock-garden-design-landscaping-ideas-10.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke alltid være så innviklet og komplisert heller. Denne skulle være grei å kopiere. :)

Hagetips.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plantet frø til Afrikalilje i dag. Fant dette bildet på nettet og det stod samtidig at "liten potte gir mer blomstring"! Skal jeg jammen huske. Ellers har jeg plantet Akeleie og de små stemorsblomstene som kalles Natt og Dag. (de siste sådde jeg ute faktisk).

agapanthus-polar-ice.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelig :rodmer: 

Vet ikke om dette er en ordentlig liljesort, men, tenkte bare at jeg ville advare generelt om at liljer er ekstremt giftige for katter, siden du har en :) Jeg elsker liljer, og hadde mange nydelige, men har fjernet nesten alle mine nå etter jeg fant ut av det selv for et par år siden :( 

Bra du minnet meg på stemorsblomster! Jeg har noen poser liggende også - må få sådd de veldig snart! :jepp: Har du sådd dine ute altså? Hmmm, det har jeg ikke tenkt på engang. Hadde vært veldig praktisk å bare gjøre det da :) Er det ikke noe med at de skal ha det helt mørkt for å spire, eller husker jeg feil nå :klo: 

Jeg kjøpte meg noen kirsebærgrener til helgen, og nå ser det ut som de åpner seg i morgen - gleeeeeder meg! :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, man lærer noe nytt hele tiden!  :) - Visste ikke det om katter og liljer, men nå tenkte jeg å ha disse oppi noen høye potter på terrassen da, så får vi se. Og hvis de seinere havner i komposten, så går ikke katten min dit. Det er en veldig rolig katt, med faste plasser som den ligger. Men jeg skal være veldig obs på det du sa. Ikke sikkert jeg får de til engang.:tongue:

Stemorsblomster tåler en trøkk for å si det sånn. Mulig de skal ha det mørkt en stund, men da skal de vel også ha det kaldt? Mange frø skal gjennom en kuldeperiode, leser jeg på nett, såkalt stratifisering. Noe jeg heller ikke var klar over før jeg begynte med hage. Tenk på alle de blomstene som frør seg selv, da ligger jo frøene i jorda hele vinteren :blomst:

Kirsebærgreiner er vanvittig flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til alle!

 

Denne amaryllisen lyser opp hele tilværelsen for tida.

bilde (45).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det faktisk litt vårlig her! Snøen er borte vekk og gradestokken viser hele 6 varmegrader. :biggrin: Så for å gjøre noe hagerelatert, så tenkte jeg å sette ut primulaene mine. Det er jo et forsøk verdt. Skal lage et såkalt "skrotebed" der jeg planter slike vekster som jeg har hatt innendørs og ikke vet hvor jeg skal gjøre av, deriblant svibler fra jul og primula. Ja, og så amaryllisløkene, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med skrotebed :) Amaryllisene vil nok ikke tåle noe særlig frost, men om du graver de opp til høsten og sitter de kaldt kaldt og tørt kan det jo hende at du får nye knopper på de :jepp: 

 

Så herlig at det er vårlig - føles ikke så vårlig her, men fuglene har sunget og holdt på i hele dag, så det hjelper nå litt da :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fuglesang er noe helt spesielt, kjenner jeg blir i godt humør av det. Har hengt opp noen sånne små meiseboller på et par steder, som jeg kan se fra sofaen. Noen ganger er det fullt av fugler der og jeg har skikkelig underholdning. Uff, nå følte jeg meg gammal og sær, haha.

Men jeg blir alltid glad når jeg ser at naturen går sin gang og det yrer av liv. Gleder meg til humlene kommer. Har flere planter som jeg vet at de tiltrekkes av, blant annet lavendel. :)

Endret av hjertesukka
avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaa fuglesang er så hyggelig :rodmer: Jeg har fugler her som kommer året rundt og får mat, utrolig koselig er det :jepp: 

Og hvert år kommer det en enslig due, veldig tidlig på våren - da har han vært borte noen måneder, og jeg får alltid skikkelig vårfølelse når han dukker opp og sitter og kurrer/roper i tretoppene i hagen. Og gjett hva? I dag dukket han opp! :hoppe: Kan ikke huske at han har kommet så tidlig før, han må være lei av vinter han og tror jeg :ler: 

 

Jeg er også utrolig glad i humlene! :jepp: Prøver å plante masse humlevennlig så de skal trives godt :) Ellers sliter jeg litt med å få besøk av sommerfugler :sukk: til tross for at jeg virkelig prøver å finne planter de liker. Men, det er jammen ikke mange jeg ser i løpet av en sommer likevel :klo: 

 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, jeg også - har egentlig litt vondt av ham, for han finner seg jo aldri en duepartner - selv om han roper og lokker alt han kan :sukk: Trist å høre på, og han virker så ensom der han sitter. Når vi nærmer oss slutten av mai/juni har han ikke mye stemme igjen .. så da pleier han å være vel spak en stund, før han plutselig får humøret opp når blåbærene modnes :fnise: Har sett ham nærmest rulle nedover blåbærlyngen mens han spiser nærmest alt han finner :ler:  

Vet egentlig ikke hvorfor han alltid kommer tilbake hit når han aldri finner noen, men men. Er hyggelig likevel da. Lurer på hvor han er hele høsten og vinteren :) Rart å tenke på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En fantastisk historie, dakar, syns nesten litt synd i den. :)

Når det gjelder planter som tiltrekker seg sommerfugler har jeg god erfaring med slike oktoberknapp, hvis du vet hva jeg mener. Leitet etter et bilde jeg tok, men finner det ikke. Kanskje det dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oktoberknapp ja, det har jeg noen av - men, ikke så mange som jeg skulle ønsket. Får kjøpe meg noen flere av de :jepp: Takk for tipset! :blomst: 

Jeg har en del sommerfuglbusker, som jo er kjent for å tiltrekke seg disse vidunderlige skapningene. Men, må ærlig talt si at jeg vet ikke hvor mye det har hjulpet. For to-tre år siden kom det dog en 4-5 nydelige monarksommerfugler. De kom hver eneste ettermiddag over en periode på noen dager. Først satt de på husveggen og varmet seg i solen og så var det rett på sommerfuglbuskene hvor de fløy rundt i et par timer. Du kan tro jeg var i ekstase! :strix: Har dessverre ikke sett de siden :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går litt i bølgedaler? Tror det er litt væravhengig også. I fjor var jo sommeren veldig kald, spør du meg. Men jeg vet for lite om sommerfugler til å være skråsikker. Nydelige er de i alle fall. Jeg hadde mange slike som kalles Admiral på besøk.

Du kan jo bare dele opp de oktoberknappene som du har, sette nye spirer og gjødsle litt, så får du flere. :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett, det går nok i bølgedaler :Nikke: Vi får krysse fingrene for at denne sommeren blir en skikkelig sommerfuglsommer, med supert vær :) 

Ja, jeg burde dele de - og jeg burde dele veeeeeldig mange andre også. Men, det er sånt som jeg er litt vel for flink til å utsette, og plutselig er det vinter :ler: Har en del stauder som nok vil ha veldig godt av litt fornyelse, og det er jo alltid kjekt med flere planter :jepp:

 

Hvordan går det med frøene du sådde? :) Jeg lurer på om jeg skal så litt i morgen :hoppe: Klarer ikke vente så mye lenger! :ler: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...