Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2014


LempikasPromise

Anbefalte innlegg

Lillejenta vår har rukket å bli 4 måneder og er en baby "etter boka." Hun spiser godt (fullammer), sover godt og er blid som ei sol. Litt deilig etter at vi sleit så mye med kolikk og ettervirkninger på storesøsteren.

Forrige uke var hun litt ute av lage noen dager. Spiste lite, klarte ikke å sovne på egenhånd, ville helst ligge tett inntil meg og pappa'n når hun var våken, og sutret en del. Det var ingen feber eller sykdomstegn, men hun har stadig fingrene i munnen, og jeg lurer på om jeg kjenner en liten kul i gommen nede, så kanskje kommer det en tann etterhvert. Hun er ihvertfall seg selv igjen nå, og i dag skal vi på 4 mnd kontroll.

Siden hun var litt ute av lage i forrige uke når hun ble 4 mnd har vi ikke startet med smaksprøver ennå, men vi starter sikkert en av dagene nå med litt forskjellig frukt og grønt. Ønsker å amme lengre enn jeg fikk med storesøster (som mistet interessen totalt ved 10 mnd), og her er det mer enn nok melk, så det skal nok gå bra.

Hun er veldig opptatt av alt som skjer rundt henne, så nå må vi nesten amme på soverommet vårt så hun ikke blir forstyrret. Veldig kjekt når hun slipper taket og melkespruten står utover oss begge tongue:

Hun ruller fra mage til rygg, men foreløpig ikke motsatt. Hun er veldig opptatt av babygymmen og drar i og sutter på alle lekene. Hun vil helst ikke ligge når hun er i fanget vårt. Da vil hun nemlig sitte og se på alt som skjer.

Praten går og det er voldsomt som hun tester stemmen sin. Kan jo ikke annet enn å flire av henne, og da flirer hun tilbake.

Biltur var den største skrekken hennes fra hun var ca. 1 mnd, og det var hyling fra vi rygget ut av carporten til bilen stoppet. Enten vi skulle 15 min avgårde for å hente storesøster i barnehagen, eller om det var 1 time. Veldig slitsomt å høre på, men vi forsikret oss om at alt var i orden, Hun var mett, tørr og satt komfortabelt i stolen sin. Dette har heldigvis avtatt de siste 2-3 ukene og nå er hun stille eller hun skravler og slår borti leka vi har festet på håndtaket til bilstolen.

Storesøster og lillesøster går godt overens, men lilleøsster er nok hakket mer interessert i storesøster enn storesøster er i lillesøster ;) Storesøster vil gjerne holde, klemme og nusse, og i barnehagen er sier hun stadig vekk "*lillesøsters navn* min" :hjerte: Med storesøster var det utrolig koselig å se Mannen sammen med den lille bylten, men denne gangen er det søskenkjærligheten som får meg varm om hjertet :rodmer:

Fuerza (og alle andre): Jeg kan anbefale appen Wonder weeks som omtaler de ulike utviklingstrinnene babyene går gjennom (de kan være ganske sutrete og klengete i slike perioder) og hva man kan gjøre for å lette situasjonen for babyen. Veldig interessant og det har stemt veldig godt på både storesøster og lillesøster her. Appen er en kortversjon av e-boka ved samme navn (eller "Se jeg vokser" på norsk) :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkna her runder 5 mnd nå i helga, og jeg blir helt skremt av hvor fort tiden flyr! 5 mnd sa du?, ja da er det jo bare 1 mnd igjen til hun er et halvt år! :bond: ikke veit jeg hvor tida har blitt av.

Men det betyr jo bare at vi koser oss, og det gjør vi virkelig. Etter en litt treg start de 2 første mnd hvor alt stod på hue og jeg ikke hadde peiling (siden det var førstemann), har vi blitt bestiser, frøkna og jeg. :) Heldigvis. Var nesten litt bekymret i starten for hvordan dette skulle gå.

Etter 4 mnd kontroll var det litt liten vektoppgang, så helsesøster anbefalte å starte straks med smaksprøver og grøt for å se hvordan det ble mottatt, (følte jeg også hadde begynt å få litt mindre melk..) Så det gjorde vi, og makan for en apetitt på ei lita tulle! Blir helt paff. Sluker alt med et smil om munnen. Med unntak av kaldt vann, det er py :P Og spiser av skje som om hu ikke skulle gjort annet. Det var tydelig at snuppa trengte mer mat ja. Kjenner på henne at hun har gått opp. Så vekta på 5mnd kontroll blir spennende. Eneste er nå at jeg merker ganske kraftig nedgang i melka. Er ikke like pop lenger når man får mat vettu :opplyser:

Og etter vi startet med litt mat, har mannen kommet skikkelig på banen også. Det er så morro så se dem sammen med kveldsgrøten og stuller sammen. :rodmer:

Ellers er det ei blid og fornøyd snuppe vi har fått, kan virkelig ikke klage. Utviklingen er så spennende å følge. Hun ruller snart fra rygg til mage, og kravler ivrig etter å få komme seg frem. Det må skje noe hele tiden. Og skal være med på alt som skjer! Nå gleder jeg meg til de store sprangene som kommer, med krabbing, sitte og til slutt gå! ... Eller kanskje jeg vil at hun skal forbli liten og uskyldig når den tid kommer :fnise: antageligvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror er snart 4 mnd gammel, og skal begynne å smake på grøt og grønnsaksmos. Tida går jammen fort, altså! Han er en godgutt, såååå blid og skravlete og elsker at jeg synger for ham. I helga hadde vi dåp, og det gikk som en drøm. Han er en rolig og harmonisk gutt, sier bare fra hvis han er sulten, har vondt i magen, full bleie eller overtrøtt. Jeg delammer (begynte med litt MME pga dårlig vektoppgang) og i perioder har han nekta pupp. Det har vært litt slitsomt, men så har det gått over igjen og nå tar han puppen som bare det. Han er ca 6,5 kg nå og må snart over på str. 68 i klær og str. 4 i bleier!

Vi går på babysvømming (som han elsker!) og har barseltreff hver uke. Dagene flyr med 3 barn, det er noe hver dag, og ofte flere ting på samme dag også. Vi var på ferie alle 5 for noen uker siden, og det var veldig deilig! Stress å reise med baby, men godt med et avbrekk fra hverdagen og varmere klima! Lillebror koste seg også med mindre klær på kroppen og mye kos og familietid. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fuerza (og alle andre): Jeg kan anbefale appen Wonder weeks som omtaler de ulike utviklingstrinnene babyene går gjennom (de kan være ganske sutrete og klengete i slike perioder) og hva man kan gjøre for å lette situasjonen for babyen. Veldig interessant og det har stemt veldig godt på både storesøster og lillesøster her. Appen er en kortversjon av e-boka ved samme navn (eller "Se jeg vokser" på norsk) :tommel:

Takk for tipset :) Jeg har lastet ned Wonderweeksappen, og syntes den stemte i starten, men føler ikke den stemmer helt nå lenger. Jeg tror rett og slett jenta mi er frustrert over å ikke klare å komme seg fremover for egen maskin. Blir spennende å se om det blir mindre sutring når hun knekker koden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...