Gå til innhold

.


DelvisPresley

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10-20% av befolkningen har gener (om man skal kalle det en genfeil blir et definisjonsspørsmål) som gjør at de ikke kan forbedre O2-opptaket, uansett hvor mye de trener. Det er med andre ord ikke helt usannsynlig at du er blant dem. Hvordan du skal kunne avgjøre dette, vet jeg ikke, jeg er ikke lege.

50 minutter på ei mil er jo en høyst akseptabel tid for en mosjonist. Hvis du sliter med å få opp tempoet og intensiteten bør du prøve å finne en som er i bedre form enn deg, og så prøve å henge på ham på en løpetur. Da burde pulsen og pusten gå raskere.

Om du skulle tilhøre de som ikke kan forbedre O2-opptaket, så kan du alltids forbedre din ytelse på langdistanse noe ved å trene styrke på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, 50 min på en mil er vel gjerne ikke det man tenker på som dårlig, men det kan jo være at du er født med kombinasjonen i utgangspunktet godt O2-opptak og ikke mulighet for forbedring av O2-opptak?

Selv har jeg vel egentlig forsonet meg med at jeg er en av dem som ikke kan forbedre O2-opptaket mitt. Men jeg er supersliten om jeg klarer 3 km på 25 min, på tross av at jeg er ung, slank og relativt sterk. Selv da jeg var yngre og trente 4 timer hver dag (!!) klarte jeg aldri å jogge 5 km i strekk. Nå skal det sies at jeg er født med astma og antageligvis har mye arrvev på lungene etter uttallige lungebetennelser, men jeg tenker nå likevel at man må mer ned på mitt nivå før man kan snakke om kondis som ikke kan trenes opp til å bli bedre!

Endret av Honeydew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 min på mila er langt ifra dårlig! Og du er jo mye i aktivitet og i langt bedre form enn de fleste:) Tiden du har nå, har du hatt den lenge, og hva var tiden du begynte med?