Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!


Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Igår klarte ikke min mann å få henne til å sove i egen seng og ville at jeg skulle ta over. Jeg tok over. Forsøkte å synge, lese bok, gave henne pupp på senge kanten, gave henne pupp mens hun lå i senga med meg hengende over (det var ganske tungt). Prøvde faktisk og varm melk på flaske. Ikke pokker. Hun skrek. Og når hun først begynner å skrike så blir det fort hysterisk grining og det vil jeg ikke at hun skal gjøre. Så så da kapitulerte jeg og hun fikk sove med meg. Igjen. Våknet ett par ganger og fikk pupp, men da sov vi til vekkeklokka mi ringte 06:15. Ikke helt enkelt dette, forsøker nå å ha ett kosedyr med når hun puppes i søvn inntil meg, også synger jeg en sang.

Noen andre som har noen tips?

Her har hun hatt egen seng siden hun var 5 mnd (er 9 nå), og det eneste rådet jeg har er å ta tiden til hjelp. De første ukene brukte vi timesvis på å få henne til å sove. Jeg tror ikke det finnes noen magiske triks. Bare vær der sammen med babyen sånn at han/hun føler seg trygg. Bysse, synge, amme, det som trengs. Så går det seg til etter hvert. De fleste dagene nå kan jeg amme på sengekanten, legge henne nedi og gi henne kosen og gå. Så sutter hun på den i noen minutter til hun sovner. Det hender vi fortsatt har marerittkvelder, men det er heldigvis ikke så ofte lenger.

Kanskje ikke det svarer du håpet på, men det eneste jeg kan gi. Jeg er drittlei av å høre "det går seg til", men det er jo sant.

Btw: Nyt det at dere fikk sove helt til vekkerklokka ringte. Her starta dagen 04.30. Etter en time kapitulerte jeg og ammet henne i vår seng i håp om at hun skulle sovne igjen. Men neida. *går i koma nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har hun hatt egen seng siden hun var 5 mnd (er 9 nå), og det eneste rådet jeg har er å ta tiden til hjelp. De første ukene brukte vi timesvis på å få henne til å sove. Jeg tror ikke det finnes noen magiske triks. Bare vær der sammen med babyen sånn at han/hun føler seg trygg. Bysse, synge, amme, det som trengs. Så går det seg til etter hvert. De fleste dagene nå kan jeg amme på sengekanten, legge henne nedi og gi henne kosen og gå. Så sutter hun på den i noen minutter til hun sovner. Det hender vi fortsatt har marerittkvelder, men det er heldigvis ikke så ofte lenger.

Kanskje ikke det svarer du håpet på, men det eneste jeg kan gi. Jeg er drittlei av å høre "det går seg til", men det er jo sant.

Btw: Nyt det at dere fikk sove helt til vekkerklokka ringte. Her starta dagen 04.30. Etter en time kapitulerte jeg og ammet henne i vår seng i håp om at hun skulle sovne igjen. Men neida. *går i koma nå*

Jeg trenger faktisk å høre at det går seg til etterhvert;)

Igår kapitulerte jeg igjen. Vi sov ganske godt i natt når hun endelig sovnet inntil meg. Prøver å nappe ut puppen når hun nesten har sovnet slik at hun skal venne seg til å sovne uten den, men da blir hun sint og begynner etter en stund å hylgrine. Også må jeg begynne forfra... Lurer på hvordan i all verden jeg skal få avvent henne...

04:30 er tiiiidlig... De sier de går seg til med det og;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Lenge siden sist noen skrev her inne nå, men jeg prøver meg likevel:

Noen som har fått til ammeslutt? Mini vil enda ha pupp når jeg kommer fra jobb, når hun skal legge seg og ett par ganger på natta. Det skjer litt oftere enn aldri at hun klarer å sovne på kvelden og natta uten pupp i munnen, men jeg skulle ønske at hun kunne gjøre det litt oftere... Gjerne hver kveld.

Ellers hun har munnen fulle av tenner (tannmerker på puppen), kryper, går med hjelp av mamma, pappa, bord eller vogn. Prater i vei, ord som kan forstås er: Mamma, pusekatt og hei. Vi øver på Vann og Pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist noen skrev her inne nå, men jeg prøver meg likevel:

Noen som har fått til ammeslutt? Mini vil enda ha pupp når jeg kommer fra jobb, når hun skal legge seg og ett par ganger på natta. Det skjer litt oftere enn aldri at hun klarer å sovne på kvelden og natta uten pupp i munnen, men jeg skulle ønske at hun kunne gjøre det litt oftere... Gjerne hver kveld.

Ellers hun har munnen fulle av tenner (tannmerker på puppen), kryper, går med hjelp av mamma, pappa, bord eller vogn. Prater i vei, ord som kan forstås er: Mamma, pusekatt og hei. Vi øver på Vann og Pappa.

Vi kutta ut i januar, da hun var ca 9 mnd. Måtte gjøre det, fordi tennene hennes oppe gnagde så sinnsykt nedi puppen når hun sugde. Avvenningen gikk egentlig ganske greit. Jeg jobbet igjen, så hun var vant til å få flaske på dagen uansett. Så vi bare bytta gradvis ut resten av ammingene med flaske også over en 14dagers-periode. Husker ikke helt hvordan vi fikk henne til å sove natta igjennom, bortsett fra at det var et mareritt og at hun sto opp i 4-5-tiden i månedsvis. Men nå sover hun fra ca 21-07+/-1t. Jippi ♡

Hun begynte å gå på egenhånd rett før 11mnd-dagen. Nå, en mnd senere, er hun høyt og lavt og bruker bare krabbing til å komme seg over dørstokker og sånn. Men det er fortsatt vanskelig å holde balansen ute på gress og grus osv.

Forståelige ord er mamma (brukes også om pappa), botte og titt (hun elsker borte/tittei). Hun forstår nei og nikker og rister på hodet.

Generelt en herlig tid, jeg elsker alt det søte ettåringer gjør. Men fortsatt til tider ganske slitsomt, spesielt når hun ikke har sovet nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke kommet så langt som til ammeslutt. Har slutta på natta da, bestemte meg for å slutte rett etter at han begynte å sove på eget rom (slitsomt å løpe inn til et annet rom for å amme tre-fire ganger om natta). Her fungerte det at mannen tok over nettene sånn at lillemann ikke lukta melk. Etter det har han stort sett sovet godt på nettene, har vært perioder med dårlige netter der har han har våknet tre-fire ganger bare. Stort sett sover han fra 19 til et eller annet sted mellom 06 og 07. Jeg ammer for øvrig morgen, ettermiddag og kveld.

Ellers tok lillemann sine første skritt da han var 11 måneder og 2 dager gammel, og nå går og går og går han. Har akkurat lært seg å gå over dørstokker nå, fram til i går måtte han krabbe over de. Han kan også si mamma, baba (pappa), hei (påstår mannen hvertfall), da (tror det betyr der, for å vise oss noe).

Og så har jeg begynt å jobbe, så nå har mannen pappaperm. Han koser seg veldig, og jeg koser meg med å være tilbake på jobb. Litt rart å bare se lillemann et par-tre timer om dagen, men koser meg heller ekstra de timene jeg ser han. Og så går jo uka så fort at plutselig er det helg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kutta ut i januar, da hun var ca 9 mnd. Måtte gjøre det, fordi tennene hennes oppe gnagde så sinnsykt nedi puppen når hun sugde. Avvenningen gikk egentlig ganske greit. Jeg jobbet igjen, så hun var vant til å få flaske på dagen uansett. Så vi bare bytta gradvis ut resten av ammingene med flaske også over en 14dagers-periode. Husker ikke helt hvordan vi fikk henne til å sove natta igjennom, bortsett fra at det var et mareritt og at hun sto opp i 4-5-tiden i månedsvis. Men nå sover hun fra ca 21-07+/-1t. Jippi ♡

Her har vi ikke kommet så langt som til ammeslutt. Har slutta på natta da, bestemte meg for å slutte rett etter at han begynte å sove på eget rom (slitsomt å løpe inn til et annet rom for å amme tre-fire ganger om natta). Her fungerte det at mannen tok over nettene sånn at lillemann ikke lukta melk. Etter det har han stort sett sovet godt på nettene, har vært perioder med dårlige netter der har han har våknet tre-fire ganger bare. Stort sett sover han fra 19 til et eller annet sted mellom 06 og 07. Jeg ammer for øvrig morgen, ettermiddag og kveld.

Eiril var hos overnatting hos mormor fra Fredag til Lørdag og hun hadde blitt ganske sur når hun måtte legge seg uten pupp, men hun sovne til slutt av seg selv, våkna to ganger på natta, ble fornærmet over mangel på pupp og sovnet igjen. Mamma syntes det hadde gått greit og sa hun kunne ha henne igjen om to uker. Det var deilig med en natt med mannen i senga, og det har gitt meg håp om at det skal være mulig å få henne av puppen på natta. Jeg har ikke noe imot at hun får litt på kvelden og morgningen, men det hadde vært deilig å slippe å måtte våkne 2-3 ganger hver natt og dette med at jeg er redd for å vekke henne når vi sover i samme seng.

Ellers kjekt å høre at det går greit med dere og ungene^_^

Min mann hadde pappa-perm fra November til April, og koste seg meg det. Vi har fått barnehageplass, men ikke før i August, så hun er hos barnepasser 3 dager i uken også har min mann og jeg tatt oss en dag fri hver for å passe henne i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hvordan går det med dere andre?

Her er det full aktivitet hele dagen. Jenta vår begynte å gå rett før 1 års-dagen og nå sitter hun sjeldent i ro, med unntak av når hun vil bli lest for. Hun har så vidt begynt å si noen veldig få ord: "der", "oj", "pus", "bil" og "mamma og pappa". Hun forsøker også å si navnet til broren sin.

Vi har fått barnehageplass fra høsten av og er veldig spent på hvordan det blir.

Jeg lurer litt på hvordan det er med søvnen hos dere andre?

For noen mnd siden gjennomførte vi litt "søvntrening", dvs at vi la henne i sengen når hun skulle sove og satt ved siden av sengen til hun sovnet. Vi trøstet når hun gråt, strøk henne, holdt henne i hånden osv. Det ble litt protester og gråt i starten, men ikke så mye som fryktet, og bare etter noen få dager la hun seg godt til rette i sengen og sovnet raskt etter at vi l henne ned i den. Våknet hun om natten gjorde vi det samme, trøstet og ga smokk, satt satt der med henne til hun sovnet. Etter 5-6 dager sov hun plutselig hele natten. Det var utrolig deilig! Men etter kun få netter var det igang med flere oppvåkninger og igjen protester ved legging. Etterhvert ble det slitsomt å stå opp flere ganger om natten, for å sitte ved senga i opptil 20 min av gangen så det endte med at hun i løpet av natten kom opp i senga vår.

Situasjonen i dag er at hun sover hele natten hvis hun ligger i senga sammen med oss. At hun sover i vår seng er i utgangspunktet uproblematisk da vi alle 3 foreløpig sover godt når det er sånn. Men vi forsøker å holde fast ved at hun skal sovne i sin egen seng (tar henne heller over i senga vår når hun våkner i løpet av natten). Og det er dette som fortsatt er ganske slitsomt. Det kan ta opptil 1 time før hun sovner. Hun reiser seg opp i senga og kaster ut ting (smokk, kosedyr). Hun sutrer, griner og leker om hverandre. Har forsøkt å fjerne oss fra situsjonen også, men da blir det mye grining, og vi har ikke lyst til at hun skal være i senga og gråte alene over tid.

Leggerutinen er ganske fast og har vært det siden hun var ca 6 mnd. Hun får grøt eller annen kvelds ca kl 18. Så er det kveldsstell på badet. Litt før kl 19 går vi på rommet og leser og synger nattasanger. Så er det klem og suss før hun legges i senga. Kan forøvrig nevne at hun fortsatt sover på samme rom som oss. For tiden har vi ikke noen mulighet for eget rom til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det blir sovet om nettene. Bare ikke sammenhengende... Hun har perioder der hun sover ganske godt og bare trenger å bli tatt 2 ganger. Når hun sover hos sin mormor, er det gjerne bare en gang hun våkner, til og med at hun sover fast gjennom hele natten. Men så har hun perioder der hun sover ganske lett og da er det mer knot. Som i natt. Hun sovner greit igjen med litt pupp (jada, ammer litt enda), men om jeg beveger på meg, så våkner hun gjerne igjen. Sliiiiiitsomt. Jaja, det er ikke noe skriking og vi slipper byssing. Og det blir som regel nok som søvn slik at vi fungere i hverdagen alle tre. Det er litt to skritt frem, ett og ett halvt skritt tilbake. Jaja, det går seg til. Håper vi... Hun er ellers ei blid og koselig jente, så vi har ikke så mye å klage over.

 

Legging går bedre og bedre. Hun sovner skjeldnere og skjeldnere med puppen i munnen og godtar å bli lagt av både pappaen sin og mormor. Det er selvfølgelig enda kvelder der legging kan ta både en og to timer, men heller ikke da er det mye skriking.

 

Hun klarer nå å si mamma, pappa, pusekatt og datt. Hun mister eller slenger noe på gulvet og sier "datt". Ja den datt på gulvet. Hun kryper med lynets hastighet, og om mamma leier så går hun bra og. Men å slippe seg er enda litt skummelt. Hun står fint alene, men enda ingen skritt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille R er nå 14,5 måned. Hun begynte i barnehagen 1.mai,og trives supergodt. Veldig stas både for henne og storesøster! Ellers sover hun omsider bedre, som regel fra mellom 18.30 og 19 til mellom 5 og 6. Hun har gått siden rett rundt ettårsdagen, så nå er det full fart. Hun er helt ram på å klatre, og følger vi ikke med er hun langt oppi trappa eller oppå spisebordet.... Hun sier mamma, pappa, se og der, men forstår veldig mye og kan bli fryktelig fornærmet hvis hun får et nei. 10 tenner har hun også fått. Mange har spurt hun alltid er blid. Det er hun ikke, men stort sett er hun fornøyd og glad. Særlig ute blant folk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å svare her jeg! Jenta her er 13.5mnd nå. Har gått siden hun var 11 mnd, så nå løper hun rundt og er høyt og lavt. Full fart! Synes hver måned er bedre enn den forrige, og stort sett er det koselig å være mamma.

Legging/soving går veldig greit. Hun får som regel med en flaske i senga når hun skal legge seg, og det er sikkert ikke smart, men har ikke turt å endre på det ennå. Husker med skrekk hvor slitsomt de første 8-10 mnd var, med legging som tok timesvis og hyppige oppvåkninger. Nå sover hun fra ca 20-07, som oftest i ett strekk, og det er HERLIG <3

Ellers har hun 12 tenner og har hatt det siden før hun ble året (hjørnetennene mangler). Hun spiser stort sett alt og spiser til det er tomt 😉

Vi har ikke søkt barnehageplass ennå. Håper hun kan begynne til januar. Hadde ikke gjort noe om hun begynte nå, hun elsker andre barn og blir fryktelig sur og gretten hvis hun bare er hjemme hele dagen, men så lenge vi har muligheten kan hun få vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei hei

Hvordan står det til hos dere alle? Her er vi i full gang med barnehage og jenta virker å ha slått seg godt til ro der heldigvis. Det tok litt tid for henne å finne roen der, men nå virker hun veldig fornøyd.

Hun er i full aktivitet hele dagen og babler masse. Sier noen ord også. Kan vel ca 10-15 ord nå tror jeg. Liker å spise selv med skje og gaffel og har blitt en meget bestemt ung frøken. Hadde hun bare sovet natten igjennom snart....

Vi har forøvrig nr 2 på vei her. Termin i februar. Blir i underkant av 2 år mellom de. Er kjempespent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Hvordan står det til hos dere alle? Her er vi i full gang med barnehage og jenta virker å ha slått seg godt til ro der heldigvis. Det tok litt tid for henne å finne roen der, men nå virker hun veldig fornøyd.

Hun er i full aktivitet hele dagen og babler masse. Sier noen ord også. Kan vel ca 10-15 ord nå tror jeg. Liker å spise selv med skje og gaffel og har blitt en meget bestemt ung frøken. Hadde hun bare sovet natten igjennom snart....

Vi har forøvrig nr 2 på vei her. Termin i februar. Blir i underkant av 2 år mellom de. Er kjempespent!

Gratulerer!

Her fant hun seg fort til rette i barnehagen. Hun leker og koser seg. Spiser og babler. Hun synes ikke det er noe kjekt når vi går, men hun er lett å distrahere, så det går fort over. Også liker hun seg ikke når det blir mange barn og voksne. Da trekker hun mot en voksen hun liker, og finner seg til rette der.

Hun elsker å disse! Og å være ute generelt. Hun skavler masse og er flink til å gjøre seg forstått. Hun er blitt veldig flink til å skjønne at vi skal avgårde og legge seg og sånt. Det gjør ting lettere.

Ammeslutt kom endelig i sommer når hun var 15 måneder. Da var det og en periode hvor hun sov natta igjennom. Det gjør av og til nå og, men veldig ofte må vi inn en gang i løpet av natta. Men stort sett sover vi bedre nå.

Det jeg er en smule bekymret over er at hun enda ikke går alene. Hun går fint om hun kan leie, tre steg over gulvet, men ellers kryper hun. Har lest at innen 18 måneder er normalt. Hun har passert 17 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...