Gå til innhold

Skal lage beltestakk, tips ang veving!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, jeg har planer om å veve mitt egent belte, i stil med telemarksbunaden, men med egent mønster. Problemet er at jeg finner svært lite informasjon om dette på internett.
Jeg har selv en liten vev, fra jeg var yngre, den vil gi passe bredde på beltet, men stripene blir nedover og ikke bortover (langs livet), slik beltestakken skal være. Noen som vet hvordan man lager en slik, hvilken type vev? eventuelle andre tips, trådtype osv. håper noen kan hjelpe meg:)



Anonymous poster hash: b60c7...e6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at det kalles brikkevev, men jeg har ingen erfaring med emnet selv dessverre



Anonymous poster hash: f10d5...389
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger masse brikker for å lage belte til beltestakken. Ikke akkurat et nybegynnerprosjekt. Du kan jo starte med vippebåndet og se om du får det til?

Men altså, vil anbefale deg å kjøpe deg belte dersom du ikke engang vet hva slags vev du trenger.



Anonymous poster hash: 6abb7...e56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger masse brikker for å lage belte til beltestakken. Ikke akkurat et nybegynnerprosjekt. Du kan jo starte med vippebåndet og se om du får det til?

Men altså, vil anbefale deg å kjøpe deg belte dersom du ikke engang vet hva slags vev du trenger.

Anonymous poster hash: 6abb7...e56

Har drevet så vidt med brikkeveving, hadde 10x4 tråder, og den ble nok bare 5 cm bred, blir nok veldig mange brikker til et helt belte. Ja, har ikke så mye erfaring, men hele greia er at jeg vil lage min egen folkedrakt, og da blir det "juks" og feil å kjøpe. Vet ikke hvilken vev det er, siden jeg ikke har drevet med det før, men man må jo starte en plass, ikke sant?:)

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husfliden har ofte kurs i sånt noe. Og det finnes nok mange eldre bøker om temaet på biblitoteket. Og på youtube finnes det masse.

Livbeltet tror jeg er grindvev, og tynnere bånd brikkevev, om jeg ikke tar helt feil.

Spinnvilt har nok og noen bøker og utstyr. Eller Husfliden enkelte steder.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal kjøpes! :)

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

http://www.larsenhusflid.com/Shop/List/Beltegarn-til-belte/124/2

Her har du alt du trenger, til og med instruksjons-cd :)

Anonymous poster hash: f10d5...389

Men er du sikker på at dette er for brede belter, er litt usikker på om de bare har tynne belter og hårband.. Og det er jo en cd, kanskje vanskelig å lære seg noe ut ifra bare lyd og ikke bilder. Noen som har denne?

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at dette er for brede belter, er litt usikker på om de bare har tynne belter og hårband.. Og det er jo en cd, kanskje vanskelig å lære seg noe ut ifra bare lyd og ikke bilder. Noen som har denne?

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Jeg vil gå ut fra at de egentlig mener DVD; det er jo håpløst å lære seg brikkeveving kun med lyd på en cd. Du kan jo ringe dem og høre med dem? :)

Anonymous poster hash: f10d5...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå ut fra at de egentlig mener DVD; det er jo håpløst å lære seg brikkeveving kun med lyd på en cd. Du kan jo ringe dem og høre med dem? :)

Anonymous poster hash: f10d5...389

ja, vil tro det. Tar nok kanskje å ringer :rolleyes:

Fant denne på youtube, http://www.youtube.com/watch?v=nrdwM6FglDc

dette må vel være til en beltestakk? (den er kanskje litt kortere bredde enn hva som er vanlig?) Vet ikke om jeg må kjøpe meg en slik stor vev, dyrt og tar stor plass, må i alle fall ha god kontroll når det er så mange tråder samtidig. Noen som vet hvilken vev som er brukt her?

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfliden har ofte kurs i sånt noe. Og det finnes nok mange eldre bøker om temaet på biblitoteket. Og på youtube finnes det masse.

Har du links til slike videoer med beltestakk?

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vil tro det. Tar nok kanskje å ringer :rolleyes:

Fant denne på youtube, http://www.youtube.com/watch?v=nrdwM6FglDc

dette må vel være til en beltestakk? (den er kanskje litt kortere bredde enn hva som er vanlig?) Vet ikke om jeg må kjøpe meg en slik stor vev, dyrt og tar stor plass, må i alle fall ha god kontroll når det er så mange tråder samtidig. Noen som vet hvilken vev som er brukt her?

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Har du links til slike videoer med beltestakk?

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Har desverre ikke noen med det samme. Søkte på weaving looms og cardboard weaving looms. Men det var mange forskjellige der. Phew!

Denne tror jeg kan være det. Ser det kommer opp mange eksempler på siden av videoen og.

http://youtu.be/owtV3YEly18

Den videoen du har ser jo ut til å kunne brukes til beltestakk.

Her står det ørlitt om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett litt, og det var neimen ikke lett å finne hva som brukes på hva. Fikk nesten inntrykket av at det brukes litt om hverandre. Tror jeg for sikkerhets skyld ville stukket innom, eller ringt til noen som lager eller fører telemarksbunad og høre. Bare for å være på den sikre siden, for jeg ble en smule forvirret. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du kan legge ut en oppdatering på hvordan det går med prosjektet; jeg har hatt lyst til å prøve brikkevev selv men har ikke tid dessverre.



Anonymous poster hash: f10d5...389
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du kan legge ut en oppdatering på hvordan det går med prosjektet; jeg har hatt lyst til å prøve brikkevev selv men har ikke tid dessverre.

Anonymous poster hash: f10d5...389

Skal legge ut oppdateringer! men vet ikke om jeg må prøve å snekre meg en egen vev først, bestille tråder, og tenke meg mønster, så blir et langvarig projekt utover sommeren. :icon_lol:

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg fant ut at det var veldig vanskelig å veve et slikt belte da jeg skulle lage en festdrakt. Endte opp med å STRIKKE beltet og så da på et bilde av et vevd belte og kopierte mønsteret mens jeg strikket. Brukte til slutt svart vliselin bak, lukket beltet med tinnhekter, og det ble kjempefint! (Brukte PT2 garn i 5 lillafarger pluss svart, og rundpinne 2.5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Skal legge ut oppdateringer! men vet ikke om jeg må prøve å snekre meg en egen vev først, bestille tråder, og tenke meg mønster, så blir et langvarig projekt utover sommeren. :icon_lol:

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Er du her fortsatt?

Jeg er spent på hvordan dette har gått :)

Anonymous poster hash: f10d5...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Den ‎14‎.‎06‎.‎2013 at 0.24, AnonymBruker skrev:

hei, jeg har planer om å veve mitt egent belte, i stil med telemarksbunaden, men med egent mønster. Problemet er at jeg finner svært lite informasjon om dette på internett.
Jeg har selv en liten vev, fra jeg var yngre, den vil gi passe bredde på beltet, men stripene blir nedover og ikke bortover (langs livet), slik beltestakken skal være. Noen som vet hvordan man lager en slik, hvilken type vev? eventuelle andre tips, trådtype osv. håper noen kan hjelpe meg:)

 

 


Anonymous poster hash: b60c7...e6d

 

Hei,

 

Veldig nysgjerrig på hvordan gikk det! ;)

fått du til? jeg vil også veve belte selv. Har du noe tips?

Takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, June 14, 2013 at 23.41, AnonymBruker skrev:

Har drevet så vidt med brikkeveving, hadde 10x4 tråder, og den ble nok bare 5 cm bred, blir nok veldig mange brikker til et helt belte. Ja, har ikke så mye erfaring, men hele greia er at jeg vil lage min egen folkedrakt, og da blir det "juks" og feil å kjøpe. Vet ikke hvilken vev det er, siden jeg ikke har drevet med det før, men man må jo starte en plass, ikke sant?:)

 

Anonymous poster hash: b60c7...e6d

Da må du passe deg for plagiat og erstatningskrav, konflikt og søksmål fra husfliden m.m. flere som har brent seg der...

Anonymkode: c85d5...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...