Gå til innhold

Ivar-ballong?


Gjest Blubberella

Anbefalte innlegg

Gjest Spirula

Den siste var meg,men jeg kommenterte jo bare på fenomenet da, kan ikke si det var urelevant akkurat. Syns også at det begynner å bli litt mye.

Jeg tok med ditt innlegg for å vise utviklingen av tråden, ikke fordi det var noe galt med innlegget i seg selv.

Og begrepsdiskusjonen var jo irrelevant sett i sammenheng med trådens tema.

Ja, det har blitt alt for mye. Hadde det bare gått an å blokkere brukeren/brukerne hadde det vært greit nok, men så lenge den/de skriver som anonyme er det umulig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Enten må vi rapportere hver eneste tråd som sporer av grunnet Ivar-ballong og andre avarter eller så bør moderatorerene se på bruken av Ivar-ballong.

Å bruke språk og ord som ingen skjønner eller for å gjøre seg sær har allerede blitt slått ned på. Dette er et skriftlig forum, og det forventes at en skriver på norsk eller bokmål. Dersom en insisterer på å bruke uttrykk eller språk som ingen forstår og tråder avsporer på grunn av dette så ødelegger en forumet fordi trådene handler om språket eller uttrykket en har valgt å bruke fremfor det trådstarter ønsket å snakke om.

Man kan også komme inn under reglene for spam som noen påpeker fordi en faktisk har samme oppførsel som spammere - forurensing av forumet med avsporinger som kun har til hensikt å dra oppmerksomheten mot en selv.

Denne tråden ble startet for å finne ut hva Ivar-ballong betyr. Flere har funnet den fordi de har googlet og kom direkte hit. Det forteller oss alle at dette ikke er et vanlig uttrykk. Det er kun enestående at dette uttrykket er i vanlig bruk et sted her i landet.

Så AB jeg tenker du trenger å friske deg opp på reglene for forumet og slutte å forsøpling her med særheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at trådene sporer av er at folk spør hva uttrykket betyr og starter en sidedebatt om dette. Siden det stort sett fremgår av sammenhengen er det bare å overse det, så vil heller ikke trådene spore av, også kan dere diskutere selve uttrykket på språkforumet.

Anonym poster: b80938b2ef8a475a986e326916fc08e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Grunnen til at trådene sporer av er at folk ikke forstår uttrykket. Det er nettopp derfor vi har regler for forumet når det gjelder hva slags språk det er lov å skrive her. F.eks er det ikke lov å skrive på dialekt eller engelsk.

Man kan ikke unnskylde det at man med vilje bruker uttrykk som man med seg selv vet ikke er i dagligtale og så anklage alle andre for avsporing når man spør hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirula

Eneste grunnen til at trådene sporer av er at folk spør hva uttrykket betyr og starter en sidedebatt om dette. Siden det stort sett fremgår av sammenhengen er det bare å overse det, så vil heller ikke trådene spore av, også kan dere diskutere selve uttrykket på språkforumet.

Anonym poster: b80938b2ef8a475a986e326916fc08e6

Det er jo nettopp fordi at uttrykket ikke er selvforklarende at folk avsporer for å spørre hva uttrykket betyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket er ikke selvforklarende isolert sett, men sett i sammenheng skal man ikke være så veldig kreativ for å forstå det. Når feks noen skriver "synd at typen din er slik en xxx" skjønner man at xxx ikke er positivt, uansett hva du putter inn der. Skriver du feks "synd at typen din er slik en kjernekar" skjønner man at det er sarkastisk ment, spesielt når HI handler om at fyren er en kødd, selv om kjernekar isolert sett er positivt.

Anonym poster: b80938b2ef8a475a986e326916fc08e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det aller første innlegget der Ivar-ballongen er nevnt? Kan opprinnelsen spores?

Anonym poster: b98c2d43578f7069ba902c1c55474723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt moren min bruke det uttrykket noen ganger så jeg sendte henne en melding på Facebook og spurte hva det betydde, her er svaret jeg fikk:

I **** (fjellbygden hvor hun voks opp på 1970-tallet) var det en liten gutt som hette Ivar. Med blå øyne og konglebrunt hår var han en helt vanlig liten gutt, bortsett fra en liten ting. Ivar hadde nemlig en fryktelig nøttallergi, tenk 1 peanøtt = legevakten eller døden. Da lille Ivar var rundt 5 år gammel begynte han å lure på hvorfor han ikke kunne spise de samme tingene som de andre barna (frem til da hadde det vært nok å bare si til han at han bare fikk spise mat som foreldrene hadde godkjent.) Men nå begynte spørsmålene og komme, hvorfor hadde foreldrene forbudt ham fra å ta imot godteri og annet snacks fra kameratene sine? Hvorfor hadde fjeset hans hovnet opp og mamma begynte å gråte den gangen han forsynte seg meg en Firkløver-bit hos tanten?

Foreldrene viste ikke helt hvordan de skulle svare på dette, en liten gutt som Ivar kunne jo ikke skjønne alt det med "allergier" og "anafylaktisk sjokk", men de måtte jo si noe til ham sånn at han holdt seg unna nøtter. Svaret kom til dem i form av Ivars to år eldre søster under en meget heftig krangel om Ivars kosthold. Da han ropte ut "Hvorfor kan jeg ikke spise sjokolade?!" svarte søsteren hans "Fordi du blåser opp som en ballong!" Da foreldrene så Ivars reaksjon på dette tenkte de med en gang jackpot og med bruk av litt list fra deres side fikk de Ivar til å tro at dersom han spiste noe med nøtter i ville han blåse seg opp til en stor ballong og fly bort, han hadde jo selv opplevd ansiktet og tungen hovne opp og i hodet til en 5 åring finnes det få andre ting enn ballonger som blåser seg opp på en sånn måte,

Ivar ble fortalt at dersom han kjente huden begynne å blåse seg opp skulle han bare finne den nærmeste voksne og si "ballong" og dagen etterpå lærte resten av bygden hva "ballong" betydde.

Jeg var helt sikker på at denne historien skulle få en annen vinkling! Kanskje jeg er litt overtrøtt, men jeg tenkte at lille Ivar skulle vokse opp og en dag merke at ting begynte å vokse litt der nede, for så å løpe rundt i bygda og peke ned på seg selv og rope ballong. Så feil kan man ta. :fnise:

Anonym poster: c8fe2bde6b5980bbf5192af3c0201298

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirula

Hvor er det aller første innlegget der Ivar-ballongen er nevnt? Kan opprinnelsen spores?

Anonym poster: b98c2d43578f7069ba902c1c55474723

Jeg vet ikke aller første innlegg, men i følge google-søket jeg gjorde, ble det første gangen brukt på KG 18.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Hvorfor leser dere ikke bare tråden det ble brukt i, og ser på konteksten :P

Endret av .-L-.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leser dere ikke bare tråden det ble brukt i, og ser på konteksten :P Synes ikke det var vanskelig å forstå..

Ikke jeg heller, man skjønner jo hva personen vil frem til. Regner i grunn bare med at det er en eller annen bruker som prøver å være morsom, og som prøver å innføre et nytt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leser dere ikke bare tråden det ble brukt i, og ser på konteksten :P

ok, definer hva ordet betyr da. Det blir jo brukt i en haug med tråder.

Anonym poster: bd0f621f0109cbb979ad967c3f81ad2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spirula

Uttrykket har jo ingen betydning.

"Synd at mannen din er en "Ivar-ballong"" - hva betyr det da?

Idiot? Tufs? Grønnskolling? Bortskjemt mammadalt? Får et stort hode når han spiser nøtter? Snill? Hyggelig?

Blir det brukt ironisk? Blir det brukt sarkastisk?

Det er umulig å vite hva brukeren mener med uttrykket når det blir brukt så tilfeldig (Eller "random" som fjortisene sier), i alle mulige og umulige sammenhenger!

Og som sagt synes jeg det er irriterende med konstante avsporingene, der folk spør om uttrykkets betydning.

Endret av Spirula
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

ok, definer hva ordet betyr da. Det blir jo brukt i en haug med tråder.

Anonym poster: bd0f621f0109cbb979ad967c3f81ad2d

Ivar-Baaaaaaaaalong!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, definer hva ordet betyr da. Det blir jo brukt i en haug med tråder.

Anonym poster: bd0f621f0109cbb979ad967c3f81ad2d

Men se nå på sammenhengen.

Mangelen på grunnleggende språklig forståelse kommer til å kjøre dette landet i grøfta snart.

Anonym poster: b80938b2ef8a475a986e326916fc08e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett om dette er et reelt utrykk eller ikke - altså noe flere enn den ene personen som har nevnt det her bruker, så er det tydelig at en person jobber hardt for å spre uttrykket på KG. Jeg synes ikke historien om opprinnelsen til uttrykket var særlig troverdig, men hvem bryr seg. Så lenge folk ikke har noe forhold til uttrykket eller skjønner betydningen, tviler jeg på at det vil spre seg. Til og med vedkommede som kom med historien bak uttrykket feilet i å forklare hva det betyr. Han/hun burde nok heller funnet på en betydning først, og så funnet på historien bak uttrykket ;)

Anonym poster: 49379b0d460abb4a1ea7735ca3e1562e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Du har visst ikke fulgt med du? Hun har spammet ned tråd etter tråd.

Anonym poster: 33eb029d1b6d20ac36f59cb8e98d904c

Nei, jeg har faktisk andre ting å gjøre i sommervarmen enn å bare sitte på nett. :) Ei heller har jeg tid til å lese hver enste tråd på kg. Men hvis omtrent hver eneste tråd er spammet ned med tull er det litt i overkant, ja. Jeg så dette uttrykket første gang igår og syntes det var litt artig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se nå på sammenhengen.

Mangelen på grunnleggende språklig forståelse kommer til å kjøre dette landet i grøfta snart.

Anonym poster: b80938b2ef8a475a986e326916fc08e6

Ok, så hvis jeg finner på et ord så forstår du det ut ifra sammenhengen? Jeg forstår bruken av ordet, men ingen kan forklare hva en ivar-ballong betyr, og derfor kan ingen egentlig si hva ordet er ment å uttrykke. Folk forstår at "når griser flyr" betyr ekstremt usannsynlig/umulig, fordi vi vet hva flyvning og griser er, slik jeg vet hva ballong er. Men hvis jeg sier "flyvende greldning" så betyr det ikke noe hvis ingen vet hva en greldning er og om en greldning kan fly eller ei.

Men beskriv gjerne egenskapen til en ivar-ballong, om du vil. ;)

Anonym poster: bd0f621f0109cbb979ad967c3f81ad2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se nå på sammenhengen.

Mangelen på grunnleggende språklig forståelse kommer til å kjøre dette landet i grøfta snart.

Anonym poster: b80938b2ef8a475a986e326916fc08e6

:skratte: Snakk om å skyte seg selv i foten.

Anonym poster: a674de61d3657be82b8a5583e490bac5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...