Gå til innhold

Oslobunad


Petalouda

Anbefalte innlegg

Helt enig, bunader er spennende og det er aller mest stas når det ligger en historie bak valget. Har snakket med mamma litt for å finne litt ut om gamle slekter, og det er moro å se hvor stort utvalget faktisk er av bunader man kan velge i, over fire hundre mener jeg å ha lest :)

Jeg tenker at det hadde vært moro å velge en bunad fra det stedet min oldemor som jeg aldri har møtt men som jeg er oppkalt etter kommer fra, det vil gjøre det litt spesielt for meg. Men det hadde også vært fint å ære slekten til min kommende mann, fordi jeg har andre oldeforeldre som kommer fra der han er fra og som jeg også har tilknytning til.

Alt i alt er det et stort valg føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et spørsmål: jeg er fra Oslo (foreldre fra utlandet), men ønsker meg bunad. Er det kun Oslo-bunad jeg kan velge mellom? Jeg er ikke så veldig fan av den lyseblåe bunaden og lurer på om jeg har noen andre alternativer.

Har dere noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en sort en??! Det var jeg ikke klar over.

Må google litt om det, merker jeg. Kankje det blir sort Oslo-bunad til neste år :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker denne best, Eva Lie. Scroll nedover siden så ser du den. Samme festdrakt, bareat forkle og skjorte er forskjellig.

Det ene forkle er forøvrig med ekte gulltråer.

http://www.foreldrep...ead.php?t=40451

Åh wonders, den var så fiin!!

Jeg synes faktisk at disse festdraktene er faktisk noe finere enn bunadene. Og hvis jeg kun har Oslo å velge mellom så lener jeg mer på disse draktene i stedet, da de kan brukes blant alle.

Takk for fine tips jeg får her, dere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne syns både det ene og det andre om de ulike bunadene, men jeg var igrunn mest opptatt av hva som er riktig :)

Så hvordan avgjør man hva slags tilhørighet man har til en bunad da? Hva -kan- man velge - hvor langt tilbake kan man påberope seg tilhørighet?

Hvis jeg aldri har bodd i Narvik, men min tippoldemor er derfra, kan jeg ha nordlandsbunaden da? Hva med mormor, er det nær nok? Hvis jeg er født og oppvokst i Ålesund men har bodd de siste ti årene i Bergen og er gift med en bergenser i tillegg, hva er det mest naturlige for meg å velge ?

Jeg ville valgt en bunaden som er vanlig i Ålesund.

sunnmore-bunadrosen-sort-011.jpg

Tror det må være sunnmørsbunaden.

Ellers er nordlandbunaden et alternativ, men personlig synes jeg at tippoldermor er ganske fjernt og at det blir rart dersom du ikke føler noen sterk tilknytting til Nord-Norge.

Anonym poster: d4ba9be4f351ba57c0dcfe4f6f4a0c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmørsbunaden er fin og det var den jeg opprinnelig tenkte jeg ville ha. Men da jeg begynte å sjekke for alvor ble jeg veldig usikker på om det var rett for meg.

Å velge sin bunad er et stort valg og stort sett noe man gjør bare en gang .. så jeg vil være sikker på at jeg velger rett. Men jeg velger ikke bunad utifra hvilken jeg liker best, jeg må føle ordentlig tilhørighet til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...