Gå til innhold

Oslobunad


Petalouda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den lilla har jeg aldri sett før, og tenker umiddelbart beltestakk fra Telemark. Kommer den i rød og blå også???

Oslo tenker jeg den blå eller hvite.

oslo_sovno.jpg

Ellers har Eva Lie designet noen drakter til jubileet...Den sorte. Du kan "scrolle" sidelengs på den orange baren...

http://www.evalie.no/

th_Jub_fam.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du blå eller sorte .. ? hva er den hvite .. ?

den lilla er nærmest identisk med beltestakken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lilla ser jo ut som Bøstakken, altså beltestakk fra Bø i Telemark.

Om jeg skulle hatt bunad tilknyttet Oslo er den den Wonders har lagt til bilde av øverst jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslobunaden.jpg

Jeg liker den sorte best, men jeg syns ikke sølvet er så fint. Mener å ha hørt at jubileumssølvet er finere men finner ingen gode bilder av det.

Den lilla stakken som visstnok også er i både beige og rosa er vel opprinnelig fra Telemark men er den "godkjent" som Oslobunad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lilla er jo bare nydelig i fargene og Oslodrakten har fæle farger, jeg liker verken den lyseblå eller den svarte. Kjedelig bunad.

Men for å svare på TS' spørsmål, det er Oslodrakten som er den ordentlige Oslo-bunaden.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å svare på TS' spørsmål, det er Oslodrakten som er den ordentlige Oslo-bunaden.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Mener du denne ?

th_Jub_fam.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du denne ?

th_Jub_fam.jpg

Nei, det er JUBILEUMSdrakten.

OSLOdrakten, skrev jeg :) Lyseblå eller svart, begge fæle.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner. Så hva med den lilla da?

Fin den, men ser ut som en kopi av beltestakken. Ikke så merkelig, da den er laget for å viste utviklingen i folkedrakter.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner. Så hva med den lilla da?

Dersom du leser inne på bunaderoslo.no så ser du at den lilla egentlig er en betlestakk fra Telemark. Men den kalles også Oslo's tredje bunad da mange i Oslo har valgt å bruke den.

Reglene for beltestakk er ikke så strenge, så farger og broderi kan tilpasses den som ønsker å bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leser inne på bunaderoslo.no så ser du at den lilla egentlig er en betlestakk fra Telemark. Men den kalles også Oslo's tredje bunad da mange i Oslo har valgt å bruke den.

Reglene for beltestakk er ikke så strenge, så farger og broderi kan tilpasses den som ønsker å bruke den :)

Nåja, egentlig og egentlig. Den er laget for Oslo.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt jubileumsdrakten om jeg skulle hatt noen av disse draktene. Den ser klassisk og elegant ut og er ikke overlesset med fæle broderier. Ei heller stygg bunadsveske. Ok, jeg er ingen bunadfan så kanskje min mening blri dum :)

post-58143-0-98133400-1368608002_thumb.j

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må gjerne syns både det ene og det andre om de ulike bunadene, men jeg var igrunn mest opptatt av hva som er riktig :)

Så hvordan avgjør man hva slags tilhørighet man har til en bunad da? Hva -kan- man velge - hvor langt tilbake kan man påberope seg tilhørighet?

Hvis jeg aldri har bodd i Narvik, men min tippoldemor er derfra, kan jeg ha nordlandsbunaden da? Hva med mormor, er det nær nok? Hvis jeg er født og oppvokst i Ålesund men har bodd de siste ti årene i Bergen og er gift med en bergenser i tillegg, hva er det mest naturlige for meg å velge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Beltestakken er ikke Oslo-bunad så vidt jeg kan skjønne. Tror bare mange syns den er fin, så Bærums-gjengen har knabbet den fra Telemark.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk må gjerne syns både det ene og det andre om de ulike bunadene, men jeg var igrunn mest opptatt av hva som er riktig :)

Så hvordan avgjør man hva slags tilhørighet man har til en bunad da? Hva -kan- man velge - hvor langt tilbake kan man påberope seg tilhørighet?

Hvis jeg aldri har bodd i Narvik, men min tippoldemor er derfra, kan jeg ha nordlandsbunaden da? Hva med mormor, er det nær nok? Hvis jeg er født og oppvokst i Ålesund men har bodd de siste ti årene i Bergen og er gift med en bergenser i tillegg, hva er det mest naturlige for meg å velge ?

Jeg kan driste meg til å svare, det viktigste er at du føler en tilknyting til stedet enten via slektskap eller fordi du bor der. Selv er jeg født i Oslo, vokst opp nordpå fra jeg var åtte, tilbragt all min tid etter videregående i Oslo eller Trondheim. Så hva velger jeg?

Jeg arvet faktisk en Nordlansbunad min mormor sydde til min mor, men den solgte jeg. Jeg føler meg ikke som en nordlending, om du skjønner. Jeg ville valgt en fra Oslo, antageligvis jubileumsdrakten da den appellerer mest til meg.

For meg er det fødested eller sterk tilknytning som gjelder, for eksempel kunne jeg selv «forsvart» å gå med Nordlandsbunad fordi jeg jo har tilbragt halve livet der og i tillegg arvet bunaden. Men det føltes bare ikke rett for meg å bruke den, jeg er ikke fra Nordland og kjenner ikke en stor tilknytning. Så for meg ble det feil.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltestakken er ikke Oslo-bunad så vidt jeg kan skjønne. Tror bare mange syns den er fin, så Bærums-gjengen har knabbet den fra Telemark.

Den lilla stakken det er inket til er laget til et Husfliden-jubileum, så den er jo på en måte laget for Oslo. Men jeg ser poenget ditt, da mange kjøper beltestakk fordi den er fin.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan driste meg til å svare, det viktigste er at du føler en tilknyting til stedet enten via slektskap eller fordi du bor der. Selv er jeg født i Oslo, vokst opp nordpå fra jeg var åtte, tilbragt all min tid etter videregående i Oslo eller Trondheim. Så hva velger jeg?

Jeg arvet faktisk en Nordlansbunad min mormor sydde til min mor, men den solgte jeg. Jeg føler meg ikke som en nordlending, om du skjønner. Jeg ville valgt en fra Oslo, antageligvis jubileumsdrakten da den appellerer mest til meg.

For meg er det fødested eller sterk tilknytning som gjelder, for eksempel kunne jeg selv «forsvart» å gå med Nordlandsbunad fordi jeg jo har tilbragt halve livet der og i tillegg arvet bunaden. Men det føltes bare ikke rett for meg å bruke den, jeg er ikke fra Nordland og kjenner ikke en stor tilknytning. Så for meg ble det feil.

Anonym poster: aa857003375e1fb9b27a4061bd012960

tusen takk for svar - akkurat sånne svar jeg var ute etter :)

hva tenker andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

tusen takk for svar - akkurat sånne svar jeg var ute etter :)

hva tenker andre? :)

Jeg skal ikke sette noen regler for hvordan man velger, men syns det er fint at de fleste har en "historie" til sin bunad, da jeg setter pris på tradisjonen, det gir en følelse av at de er verdt mer enn penger, og ikke minst er det et godt emne for småprat på 17. mai.

"Historie" kan for meg være ting som at den er nedarvet i slekten (uansett hvor henholdsvis bunaden og du er fra), at det er stedet du bor/er født/vokst opp, hvor foreldrene dine er fra, eller en historie som at du har fått den fra noen som gjerne ville at du skulle overta deres bunad. Alt dette er for meg gode grunner til å velge en bunad. Kommer mannen/konen din fra en bestemt gård med lang bunadstradisjon syns jeg også denne er "lov" å velge. Er du ny i Norge kan du velge første sted du bosatte deg, stedet du bor nå, eller kanskje stedet til den første gode vennen/familien du fikk. Alt sammen fine historier å fortelle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...