Gå til innhold

Når kan jeg sånn ca amme etter å ha drukket alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt å drikke litt i morgen for første gang siden før jeg ble gravid. Har ikke tenkt å drikke meg kanakas, men ha litt så jeg blir brisen. Er litt usikker på hvor mye jeg tåler nå siden det er så lenge siden jeg har drukket, men regner med 5-6 glass vin, er det kanskje for mye? Eller lite? Før kunne jeg drikke MASSE, men regner med det ikke skal så mye til nå. Pleier heller ikke drikke vin, men nå har jeg funnet to jeg liker med 8% og 6%. Er usikker på hvilken av de det blir.

Jeg fullammer og lurer på når jeg kan drikke igjen? Vet at det er en regel på det at når jeg kan kjøre bil igjen så er det greit å amme, men hvor lenge etter drikkeslutt (eller start) kan jeg amme? Hvis jeg slutter å drikke f.eks kl 22, kan jeg amme kl 03 igjen om jeg har hatt 4-6 glass vin med 6 eller 8%?

Anonym poster: 69e9f584b56a12b071192656288692c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er kjørbar igjen, dvs når du ikke har promille lengre, da kan du amme. Har ingenting for seg å pumpe ut melka og tømme ut den for å bli fortere "ammebar" da promillen i melka følger den samme promillen som du har i blodet.

Hvis du har drukket f.eks 5 glass vin (som er ei hel flaske) så bør du ikke amme kl 0300 selv om du sluttet å drikke kl 22.

Endret av maya76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Jeg fikk beskjed om å pumpe meg tom og hive melka etter jeg hadde drukket. Snakket med helsestasjonen og der mente de at etter et glass vin så burde det gå tre timer til neste amming. Så å slutte å drikke kl 22 også amme kl 3 tror jeg er litt drøyt etter en hel flaske vin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen?

Hvis den ikke er veldig liten, så ville jeg faktisk ikke tenkt så mye på det. Melk med litt promille er tross alt en ganske svak drink, så lenge det ikke skjer veldig ofte.

Anonym poster: de0ba089b2e5622befd3cddb4b642a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ei hel flaske vin så har man endel promille 5 timer etter. Bedre å gi flaske på natta hvis babyen våkner fast i 03-tida, også heller amme neste dag.

Jeg hadde ikke sjanset å amme med promillemelk iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen?

Hvis den ikke er veldig liten, så ville jeg faktisk ikke tenkt så mye på det. Melk med litt promille er tross alt en ganske svak drink, så lenge det ikke skjer veldig ofte.

Anonym poster: de0ba089b2e5622befd3cddb4b642a40

Babyen er 9 uker

Anonym poster: 69e9f584b56a12b071192656288692c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen er 9 uker

Anonym poster: 69e9f584b56a12b071192656288692c5

Du bør iallefall ikke drikke 4-5 glass vin og amme 5 timer etterpå når babyen er så ny som 9 uker!!! De første 6 ukene er det anbefalt totalavholds, og det er jo bare 3 uker siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ventet 12 timer før jeg ammet(og kjørte bil for den faks skyld) igjen etter såpass mye alkohol.

Forøvrig hadde jeg ikke drukket så mye hvis jeg skulle ha ansvar for babyen min om natta. I mine øyne er det uansvarlig.

Anonym poster: 3179db81a9c8587e67b0f6d54260f1a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å pumpe meg tom og hive melka etter jeg hadde drukket. Snakket med helsestasjonen og der mente de at etter et glass vin så burde det gå tre timer til neste amming. Så å slutte å drikke kl 22 også amme kl 3 tror jeg er litt drøyt etter en hel flaske vin!

Promillen går ikke ut av melken selv om du pumper deg tom, siden den følger promillen i blodet ditt. Så for akkurat promillens skyld så har det ingenting for seg å pumpe. Men det kan være lurt for produksjonen å pumpe, slik at du ikke hopper over en "tømming av brystet" og går ned i produksjon. Melken du da pumper ut vil jo inneholde alkohol, så det er ikke noe å ta vare på, så derfor er det bare å kaste.

Anonym poster: fbe7860294d5d37fe33117e66c926e79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom babyen bare er ni uker ville jeg gitt flaske den natta. Melken vil inneholde din promille. Dvs svært lite i prosent. Men når man er såpass liten tåler msn ikke det. Det er en grunn til at det anbefales total avhold de første seks ukene.

Når det er sagt er det mye bedre å ta et glass vin som ammende enn som gravid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei hel flaske vin var da voldsomt. Jeg hadde nok fått noen andre til å ta ansvaret for babyen den natta og gitt den melk på flaske heller om jeg skulle drikke så mye.

At noen synes det er greit å gi en baby "en svak drink" er for meg uforståelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun som skrev at det ble som en svak drink.

Jeg synes det er litt hysteri ute og går angående alkohol og amming. Om man drikker seg brisen for så å amme noen timer senere, så er det faktisk ingen katastrofe for barnet, så lenge dette ikke skjer daglig.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun som skrev at det ble som en svak drink.

Jeg synes det er litt hysteri ute og går angående alkohol og amming. Om man drikker seg brisen for så å amme noen timer senere, så er det faktisk ingen katastrofe for barnet, så lenge dette ikke skjer daglig.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

Men en liten baby skal vel ikke drikke en svak drink? Og hvordan vet du at det ikke er farlig for barnet å få i seg alkohol? Totalt blåst!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En flaske er i meste laget. Jeg er ellers helt for å amme etter å ha drukket 1-2 glass, men dette var mye, og babyen er liten.

Det mest betenkelige her er dog at du skal håndtere en baby etter å ha drukket en flaske først. Vær i så fall veldig obs, fort gjort å glippe taket i ham/henne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en liten baby skal vel ikke drikke en svak drink? Og hvordan vet du at det ikke er farlig for barnet å få i seg alkohol? Totalt blåst!

Ja, huttetu!

Krisemaksimering hos mange mødre, JA det er farlig å drikke alkohol når man er gravid, især under de tre første månedene, men om et barn får i seg litt alkohol så går det faktisk bra.

Man må ikke overdrive alt her i verden.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flaske er i meste laget. Jeg er ellers helt for å amme etter å ha drukket 1-2 glass, men dette var mye, og babyen er liten.

Det mest betenkelige her er dog at du skal håndtere en baby etter å ha drukket en flaske først. Vær i så fall veldig obs, fort gjort å glippe taket i ham/henne.

Legg merke til at hun skriver en flaske vin med alkoholinnhold på åtte eller seks prosent.

For moro skyld la jeg dette inn i en promillekalkulator, tok utgangspunkt i en vekt på 70 kg. Hvis hun drikker en hel liter vin med åtte prosent har hun rundt 0.2 i promille etter fire timer.

Ikke så ille, egentlig, men i dag skal jo alle som har barn overdrive og ikke minst skule på andre som velger å gjøre ting annerledes.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, huttetu!

Krisemaksimering hos mange mødre, JA det er farlig å drikke alkohol når man er gravid, især under de tre første månedene, men om et barn får i seg litt alkohol så går det faktisk bra.

Man må ikke overdrive alt her i verden.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

har egentlig ikke lyst til å svare en anonym, men nå må jeg.... Jeg jobber med dette, og må bare si ifra om at alkohol og svangerskap ikke hører sammen. Hjerne utvikler seg hele tiden, ikke bare de tre først mnd.

I forhold til at om et barn får i seg litt alkohol så går det faktisk bra, hvorfor ta risikoen? Det er en baby det snakkes om, og alkohol er jo ikke Sundt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig ikke lyst til å svare en anonym, men nå må jeg.... Jeg jobber med dette, og må bare si ifra om at alkohol og svangerskap ikke hører sammen. Hjerne utvikler seg hele tiden, ikke bare de tre først mnd.

I forhold til at om et barn får i seg litt alkohol så går det faktisk bra, hvorfor ta risikoen? Det er en baby det snakkes om, og alkohol er jo ikke Sundt

Alkohol er ikke så farlig at man ikke kan amme med litt promille, men det skal man helst ikke si høyt på KG.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig ikke lyst til å svare en anonym, men nå må jeg.... Jeg jobber med dette, og må bare si ifra om at alkohol og svangerskap ikke hører sammen. Hjerne utvikler seg hele tiden, ikke bare de tre først mnd.

I forhold til at om et barn får i seg litt alkohol så går det faktisk bra, hvorfor ta risikoen? Det er en baby det snakkes om, og alkohol er jo ikke Sundt

Jeg kan svært mye om føtalt alkoholsyndrom.

Jeg synes bare det er synd at vi krisemaksimerer dette, en kvinne kan gjerne drikke et glass vin innimellom de siste månedene av svangerskapet uten at det skader barnets utvikling.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er ikke så farlig at man ikke kan amme med litt promille, men det skal man helst ikke si høyt på KG.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

Så du mener det er helt greit at barnet får i seg alkohol? Hvorfor ikke bare pumpe seg og gi barnet tillegg? Hva er greia, må en amme? Stå for det du gjør, og ikke kom med masse synsing. hvordan kan du si at alkohol ikke er farlig? Det er jobdet rusmidler som gir størst skade.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...