Gå til innhold

"Moral" og "egoisme" ved jobbsøking og graviditet


Gjest reebok

Anbefalte innlegg

Ja, da for folk slutte å klage på NAv snyltere da. For det er de son holder gjør arbeidslivet til det det er. Men å skylde på folk for å være uærlige, er å skylde på systemet selv som er skapt av de og politikerne.

Og siden systemet er som det er så er det ingenting som heter for å bli gravid hvis man er totalt uten jobb.

Man vil jo gjerne kunne jobbe i et halvt år, siden man normalt er i stand til å jobbe når man er gravid.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Nå nei, ikke ifølge det her forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jeg skulle ansette i en langsiktig stilling tror jeg nok jeg ville ha ansett det som veldig positivt med en kandidat som i ansettelsesprosessen fortalte om graviditet. Da vet man jo at det er en person man kan stole på, og som ønsker et godt forhold til arbeidsgiver. Man kan jo også begynne å planlegge for det med en gang, dersom man ønsker seg den kandidaten.

Det er jo flere her i tråden som forteller om å ha fått jobb etter å ha vært ærlig om graviditet, så jeg tror slettes ikke det trenger å være så negativt. Forutsatt at det er en langsiktig stilling så klart.

Om en arbeidsgiver hører at en er gravid, så skjønner den at den må finne vikar nesten med en gang. Jeg er overbevist om at det første h*n tenker er; da må jeg finne en vikar nesten med en gang, det er slitsomt.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nei, ikke ifølge det her forumet.

Hva mener du?

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en arbeidsgiver hører at en er gravid, så skjønner den at den må finne vikar nesten med en gang. Jeg er overbevist om at det første h*n tenker er; da må jeg finne en vikar nesten med en gang, det er slitsomt.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Men faktumet er jo at det er slitsomt, kostbart, og tar mye tid.

Anonym poster: 7e8e3103af5a91ecc89bce30cc322441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis tillitsvalgte med på intervjuprosessen, og de passer på at disse tingene går som de skal.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

De kan jo ikke sikre seg mot at arbeidsgivere heller ansetter en mann. Det er som regel flere godt kvalifiserte personer som søker på de fleste stillinger, så jeg antar det er svært skjeldent at en kvinne er langt mer kvalifisert enn alle menn som har søkt. Så da er det jo rimelig enkelt å dekke over at en ønsker å ha en arbeidstager som er til stede på jobben i tiden som kommer, og derfor ansetter en mann. Uansett om det er tilitsvalgt til stede.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig eller ikke, det er et sjansespill. Det må være opp til hver person å beregne. Personlig tror jeg heller jeg hadde satset på vikariat. Men jeg forstår helt de som velger å ikke si noe om det. Det er darwins verden der ute.

Men man kommer uansett ikke unna det, og må håndtere det. Oppegående arbeidsgivere finner som regel en løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og siden systemet er som det er så er det ingenting som heter for å bli gravid hvis man er totalt uten jobb.

Selfølgelig er det det. Ikke spill naiv.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ikke sikre seg mot at arbeidsgivere heller ansetter en mann. Det er som regel flere godt kvalifiserte personer som søker på de fleste stillinger, så jeg antar det er svært skjeldent at en kvinne er langt mer kvalifisert enn alle menn som har søkt. Så da er det jo rimelig enkelt å dekke over at en ønsker å ha en arbeidstager som er til stede på jobben i tiden som kommer, og derfor ansetter en mann. Uansett om det er tilitsvalgt til stede.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Nei, det er ikke "rimelig enkelt" for en arbeidsgiver å ha en sånn agenda uten at noen legger merke til det. Slike saker dukker opp ofte, og er noe fagforeninger jobber mye med.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er det det. Ikke spill naiv.

Vel, hvis du er interessert i å bli kjent som ei skreffa som ikke kan ta vare på barna dine økonomisk så må du bare holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Om en arbeidsgiver hører at en er gravid, så skjønner den at den må finne vikar nesten med en gang. Jeg er overbevist om at det første h*n tenker er; da må jeg finne en vikar nesten med en gang, det er slitsomt.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Noen tenker sikkert det, men som flere i tråden her har fortalt, så er det også arbeidsgivere som ser på det som positivt, og som ansetter folk som forteller at de er gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig eller ikke, det er et sjansespill. Det må være opp til hver person å beregne. Personlig tror jeg heller jeg hadde satset på vikariat. Men jeg forstår helt de som velger å ikke si noe om det. Det er darwins verden der ute.

Men man kommer uansett ikke unna det, og må håndtere det. Oppegående arbeidsgivere finner som regel en løsning.

Som å ansette like kvalifiserte menn istedet.

Anonym poster: 23dfdb3db9135ee0be58b66613639198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tenker sikkert det, men som flere i tråden her har fortalt, så er det også arbeidsgivere som ser på det som positivt, og som ansetter folk som forteller at de er gravide.

Nemlig.

Det er ingeting som heter for å begynne et arbeidsforhold med fortielse om en sådan viktig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke "rimelig enkelt" for en arbeidsgiver å ha en sånn agenda uten at noen legger merke til det. Slike saker dukker opp ofte, og er noe fagforeninger jobber mye med.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Og hvordan skal de liksom avdekke det, dersom det er mange kvalifiserte søkere, og blandt de kvalifiserte velger man en mann? Det er jo bare å si "personlige egenskaper", og at man syns han hadde passet godt inn.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som å ansette like kvalifiserte menn istedet.

Anonym poster: 23dfdb3db9135ee0be58b66613639198

Da er man ikke det jeg beskriver som oppgående. Men hver sin smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tenker sikkert det, men som flere i tråden her har fortalt, så er det også arbeidsgivere som ser på det som positivt, og som ansetter folk som forteller at de er gravide.

Dette vil jeg tro er unntak hvor søkeren som er gravid, er den eneste kvalifiserte.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Dette vil jeg tro er unntak hvor søkeren som er gravid, er den eneste kvalifiserte.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Jeg har vært med på et par ansettelsesprosesser, og det har aldri forekommet at det er bare en kvalifisert søker. Tvert om, det er mange kvalifiserte som ikke kommer til intervju en gang. Om en bedrift bare får en kvalifisert søker til utlysingene sine bør de seriøst se på omdømmet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvordan skal de liksom avdekke det, dersom det er mange kvalifiserte søkere, og blandt de kvalifiserte velger man en mann? Det er jo bare å si "personlige egenskaper", og at man syns han hadde passet godt inn.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Det er ikke barebare. Man skal ha gode begrunnelser.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal de liksom avdekke det, dersom det er mange kvalifiserte søkere, og blandt de kvalifiserte velger man en mann? Det er jo bare å si "personlige egenskaper", og at man syns han hadde passet godt inn.

Anonym poster: 73819c0e903461b662fb45e68c5f940b

Vi velger kvinner fordi de faktisk er bedre arbeidstakere enn menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på et par ansettelsesprosesser, og det har aldri forekommet at det er bare en kvalifisert søker. Tvert om, det er mange kvalifiserte som ikke kommer til intervju en gang. Om en bedrift bare får en kvalifisert søker til utlysingene sine bør de seriøst se på omdømmet sitt.

Hvor dere har ansatt en person som er gravid?

Er nok av jobber som får få kvalifiserte søkere. Det er en god del utdannelser det er mangel på i Norge skjønner du.

Anonym poster: 942309ec0284b83b6f818592e6fd42cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du er interessert i å bli kjent som ei skreffa som ikke kan ta vare på barna dine økonomisk så må du bare holde på.

Og nå snakket du nettopp mot seg selv. Hvis en er gravid skal man jobbeå kunne ta vare på seg selv, men man er er herk å ansette fordi man er for dyr. Akkurat ja! Nei vettu, god natt!

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...