Gå til innhold

Lukter "gammelt" i leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig overtatt leilighet jeg har kjøpt, og etter overtakelse legger jeg merke til at stua har en "gammel-lukt". Denne lukten var ikke der på visning, det virker som om lukten blir mer intens når sola står på og varmer. Det lukter litt "oldemor", hvis dere skjønner hva jeg mener. Jeg kan ikke merke noe ulukt i soverom, kjøkken, eller bad. Stue er vendt ut mot såkallt "vær-vegg". 3 etg i blokk. Lukten forsvinner ikke ved utluftning. Stue er også vegg-i-vegg med dusjen.

I mellomtiden har jeg blitt veldig dårlig av å være i leiligheten, og frykter at det er skjulte muggproblemer. Men gir mugg o.l slik lukt?

Har allerede tatt prøver av inneklimaet som jeg får svar på om 1 ukes tid, men er det noen av dere som har erfaring med slik gammel-lukt, og hva det kom av i deres tilfelle?

Leiligheten har vært bebodd i alle år og ikke stått tom før overtakelse.

Anonym poster: 9ce02d273dc134b84f39adce1f71a7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi. Oldemor ja....

Jeg skulle selge min leilighet. Alltid vasket og holdt rent. Da alle møbler var ute,og alt var tømt,så kom denne oldemorlukten. Forferdelig.

Det var gammelt støv, for jeg er ikke så flink til å dra frem møbler som er tunge.

Finn deg en ren mopp og gå over,så se hvor mye støv du finner.

Støv som ligger blir det stygg lukt av.

Anonym poster: 1106556fed58840d5e85430e1dd28a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leiligheten er jo nedvasket før overtakelse..og jeg blir heller ikke syk av støv? :klo:

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere innspill om hva slik gammel lukt kan komme av?

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lukt sitter i veggene. Hvis du er heldig og det ikke finnes spor av mugg/sopp må du kanskje frem med malekosten for å få fjernet lukten.

Anonym poster: c5501b22b7db8af0fdc2bbef7ae1eecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gulv til gulv tepper og tapet? Skifte ut hvis der er teppe. Mal vegger eller legg nytt tapet. Evt dampvask møbler, tak og vegger.

Eddik er et vidundermiddel og ha i litt til såpevannet.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde et sted med slik lukt og min kompis som er snekker mente det kom av at isolasjonen blir varm og så avgir en spesiell lukt. Jo eldre isolasjonen er (og jo oftere den blir overopphetet) jo verre lukter det.

Anonym poster: a478ef44427fa907385637bf2090566b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask veggene ned og hvis du skal male bruk en sperre maling først. åh jeg kan godt forstå du bliver stresset håber det bedste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere innspill om hva slik gammel lukt kan komme av?

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Mange folk må male leiligheten for at lukta skal forsvinne. Dette gjelder også leiligheter som lukter røyk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over hvilke tiltak som kan gjøres, jeg har tenkt å vaske ned veggene med blanding av eddik. I verste fall male :) Problemet er mer at jeg blir veldig syk av å være i leiligheten, og lurer på om slik gammel lukt kan tyde på mugg?

Dette er en blokkleilighet fra slutten av 70-tallet. Yttervegger/fasade/vinduer ble totalrenovert for 6 år siden i hele borettslaget, hvordan det står til med isolasjon vet jeg ikke :vetikke:

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over hvilke tiltak som kan gjøres, jeg har tenkt å vaske ned veggene med blanding av eddik. I verste fall male :) Problemet er mer at jeg blir veldig syk av å være i leiligheten, og lurer på om slik gammel lukt kan tyde på mugg?

Dette er en blokkleilighet fra slutten av 70-tallet. Yttervegger/fasade/vinduer ble totalrenovert for 6 år siden i hele borettslaget, hvordan det står til med isolasjon vet jeg ikke :vetikke:

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Kan du ikke ta kontakt med vaktmesteren og spørre han om råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta kontakt med vaktmesteren og spørre han om råd?

Jeg har hatt fagfolk som har tatt prøver av inneklimaet for å avdekke mugg, jeg ville bare høre andre sin erfaring om årsaker rundt slik type lukt :)

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjort fuktmålinger i veggene, eller er det spor etter fuktskader? Jeg tenker at det kan være en fuktskade av noe slag, isolasjon eller noe som har blitt vått og så tørket.. Altså inni en vegg, eller at du kan få deg en overraskelse hvis du fjerner gulvbelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det gjort fuktmålinger i veggene, eller er det spor etter fuktskader? Jeg tenker at det kan være en fuktskade av noe slag, isolasjon eller noe som har blitt vått og så tørket.. Altså inni en vegg, eller at du kan få deg en overraskelse hvis du fjerner gulvbelegg.

Det er luftprøver som er tatt i første omgang. Er det mugg, så vil det slå ut på disse prøvene. Prøvene blir tatt per rom, så eventuelle utslag vil vise oss i hvilket rom vi må gå grundigere til verks. Ingen spor etter fuktskader, eneste vi vet er at det for mange år siden var en liten lekkasje fra naboen over på badet, men det ble utbedret med en gang.

I o m at lukten er i stua så vil jeg tro (hvis det er mugg det dreier seg om) at det vil være mot yttervegg.

Men, vil mugg virkelig gi en lukt som er "gammel"? Min erfaring er mest at det lukter kjeller eller søtt, ikke gammelt?

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt flere ganger; det er tatt luftmålinger av lufta for å sjekke om det er mugg, samt jeg skal vaske med eddik. Det jeg lurer på, er om det faktisk er grunn til å tro at det er mugg på grunnlag av den type lukt, og om noen har erfaring med akkurat det.

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke rett og slett svidd støv? Støv som ligger på gulvet og solen steker på hele dagen.

Anonym poster: a478ef44427fa907385637bf2090566b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rett og slett svidd støv? Støv som ligger på gulvet og solen steker på hele dagen.

Anonym poster: a478ef44427fa907385637bf2090566b

Leiligheten er nettopp nedvasket, så det virker jo egentlig rart?

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er luftprøver som er tatt i første omgang. Er det mugg, så vil det slå ut på disse prøvene. Prøvene blir tatt per rom, så eventuelle utslag vil vise oss i hvilket rom vi må gå grundigere til verks. Ingen spor etter fuktskader, eneste vi vet er at det for mange år siden var en liten lekkasje fra naboen over på badet, men det ble utbedret med en gang.

I o m at lukten er i stua så vil jeg tro (hvis det er mugg det dreier seg om) at det vil være mot yttervegg.

Men, vil mugg virkelig gi en lukt som er "gammel"? Min erfaring er mest at det lukter kjeller eller søtt, ikke gammelt?

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Hm, jeg vet ikke, men syns ikke det akkurat høres ut som mugglukt da. Jeg lurer på da den fuktskaden var, om de byttet ut isolering, etc. Eller de bare lot det tørke. Eller for å si det sånn, hvis du lar aviser ligge fuktige en stund, så tørker de og lar de ligge varmt. Er det en sånn type lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke, men syns ikke det akkurat høres ut som mugglukt da. Jeg lurer på da den fuktskaden var, om de byttet ut isolering, etc. Eller de bare lot det tørke. Eller for å si det sånn, hvis du lar aviser ligge fuktige en stund, så tørker de og lar de ligge varmt. Er det en sånn type lukt?

Jeg aner ikke hva som ble gjort på den tiden, hvis det kommer fra badet (hvis det er noe mugg generellt), så vil det slå ut på testene. Og hvis det kom fra badet, så burde lukten være der, ikke i stua?

Jeg har aldri opplevd fuktige aviser som blir tørre og så bli opphetet :ler:

Det lukter gammelt, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det mer detaljert. Hm, jeg får nok bare vente til prøvene er ferdige og ta det derfra.

Anonym poster: 0ef397958a51e32d103ca1b998f21fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...